Spotkania dla rodziców i dzieci pierwszokomunijnych.doc

(312 KB) Pobierz
1

SPOTKANIA

DLA RODZICÓW
I DZIECI PIERWSZOKOMUNIJNYCH

 

„W RODZINIE KSZTAŁTUJEMY ŚWIADOMOŚĆ CHRZEŚCIJAŃSKĄ.....”

 

 

 

KATECHEZA RODZICÓW DZIECI PIERWSZOKOMUNIJNYCH-  WSTĘP

 

              Aby katecheza była w stanie rozwinąć całą skuteczność w misji ewangelizacyjnej Kościoła powszechnego, to w Kościele lokalnym, parafialnym pierwszorzędnego znaczenia musi nabrać katecheza dorosłych. Już w instrukcji katechetycznej z 1971 roku odnajdujemy ważne postulaty dotyczące katechezy rodziców. Kongregacja nakłada na duszpasterzy obowiązek prowadzenia katechezy dorosłych z uwzględnieniem ich rzeczywistych potrzeb w wymiarze życia osobowego, wspólnotowego, społecznego i kościelnego. obitniej poucza na ten temat Jan Paweł II w adhortacji Catechesi tradendae.

Papież domaga się katechezy ciągłej – to znaczy katechezy dzieci, młodzieży oraz ludzi dorosłych, żyjących w różnych stanach i zawodach –która pozostawałaby we wzajemnej łączności nie tylko czasowej, ale przede wszystkim tej wewnętrznej, treściowej, wzajemnie się wspierającej
i uzupełniającej. Ponadto Jan Paweł II wzywa do prowadzenia stałej, a nie tylko okazjonalnej katechezy dorosłych, uznając ją jako „najznakomitszą formę katechezy”. Ojciec Święty poucza: „Chodzi zaś o problem wielkiej wagi, jakim jest katecheza dorosłych. Jest to najznakomitsza forma katechezy, ponieważ zwraca się ona do osób wykonujących największe zadania i w ogóle zdolnych do życia według Orędzia Chrześcijańskiego i to z jego pełni” Wśród istotnych warunków skuteczności katechezy, przygotowującej dzieci do sakramentów pokuty i pojednania oraz Eucharystii, jest systematyczna współpraca środowiska szkoły, rodziny i parafii. Formy tej współpracy zależne są w dużej mierze od miejscowych tradycji warunków, a jednocześnie od zobowiązujących zaleceń Urzędu Nauczycielskiego Kościoła powszechnego i lokalnego. Fundamentalne znaczenie ma katecheza rodziców, których dzieci przygotowują się do przyjęcia sakramentów inicjacji chrześcijańskiej. Do prowadzenia katechezy dla rodziców dzieci przygotowujących się do pierwszej Komunii świętej, zobowiązuje wyraźnie nauczanie Kościoła zawarte w Ogólnej instrukcji katechetycznej, wydanej przez Kongregację do Spraw Duchowieństwa w 1971 roku, oraz w Dyrektorium ogólnym o katechizacji wydanym przez tę Kongregację w 1997 roku, a także w Dyrektorium katechetycznym Kościoła katolickiego w Polsce, ogłoszonym w czerwcu 2001 roku. Odpowiedzialni za realizację misji katechetycznej Kościoła i uczestniczący w tym dziele na podstawie misji kanonicznej, jeśli chcą dochować wierności Kościołowi w tym posłannictwie, muszą podjąć, każdy we właściwym sobie zakresie, dzieło katechizacji rodziców dzieci pierwszokomunijnych.

              W Dyrektorium ogólnym o katechizacji z 1997 roku czytamy: „Każdy ochrzczony, ponieważ jest powołany przez Boga do dojrzałości wiary, potrzebuje, a więc i ma prawo do odpowiedniej katechezy.

Jest więc pierwszorzędnym zadaniem Kościoła okazanie mu odpowiedniej i zadowalającej pomocy. „Katecheza dostosowana do różnego wieku jest istotnym wymaganiem, jakie staje przed wspólnotą chrześcijańską. Z jednej strony bowiem wiara uczestniczy w rozwoju osoby, a z drugiej każda faza życia jest wystawiona na wyzwanie nadania jej charakteru chrześcijańskiego i musi przede wszystkim utrwalać się przez coraz to nowe zadania powołania chrześcijańskiego

 

Za spadek religijności wśród dzieci i młodzieży rodzice obwiniają często instytucjonalnych katechetów. Katecheci zaś i duszpasterze winią rodziców. To wzajemne słowne przerzucanie winy nie rozwiązuje jednak problemu nieskuteczności nauki religii oraz katechezy dzieci i młodzieży. Często bowiem rodzice katoliccy pozbawieni własnej, stałej katechezy nie potrafią prowadzić właściwego dialogu katechetycznego ze swymi dziećmi i pozostają dalecy od Kościoła, obojętni na autentyczne życie w Kościele, a czasem nawet wrogo ustosunkowani do wiary i Kościoła. Oczywiste jest, że tacy rodzice w owocny sposób nie mogą przyczynić się do rozwoju wiary swoich dzieci czy wręcz uniemożliwiają wysiłek ich religijnego wychowania, podejmowany przez katechetów.

Prezentowany niżej program spotkań dla rodziców  oraz dzieci
I komunijnych został opracowany na bazie własnych doświadczeń i pracy mającej na celu przygotowanie dzieci do przyjęcia sakramentu komunii św.

Program przeznaczony jest dla Rodziców i  ich dzieci klasy II Szkoły Podstawowej nr 6, przygotowujących się do Spowiedzi św. i Pierwszej Komunii św. w parafii Chrystusa Króla w Brzegu Dolnym

Do napisania programu w dużej mierze skłoniło mnie wieloletnie osobiste doświadczenie katechetyczne, obserwacja obecnego środowiska lokalnego, przeprowadzona ankieta dla rodziców, rozmowy z rodzicami oraz kapłanami
z Parafii Chrystusa Króla.

Uprzednio towarzyszyłam wraz z rodzicami w programie ewangelizacyjnym „Jezu jesteś moim Panem”. Gdy ukończyłam Studia Nauk o Rodzinie dostrzegłam potrzebę utworzenia nowego Programu, tym razem mający na celu promocję, zadania i cele rodziny. Dołączyłam do tego w każdym scenariuszu spotkań krótka informację, lub nabożeństwo poświęcenia dewocjonaliów które otrzymują dzieci z racji przygotowania do Komunii Świętej.

Celem prezentowanych scenariuszy jest   doprowadzenie dzieci do przyjęcia Jezusa do serca,  ożywienie życia religijnego ich rodziców, oraz uświadomienie ich posłania jako rodziców do kształtowania swojej rodziny w świetle nauki katolickiej i pedagogiki współczesnej.  Zadaniem opracowanych propozycji spotkań jest uświadomienie rodzicom ważności i ich roli jako budowniczych swojej rodziny, jako osób odpowiedzialnych przed Bogiem i społeczeństwem za całokształt rodziny; dzieci mają głębiej uzmysłowić sobie, że rodzina jest miejscem ich wzrastania, miłości i bezpieczeństwa.

Proponuję, aby w trakcie spotkań wykorzystywane były metody aktywizujące dla dzieci, świadectwa rodzin zrzeszonych we wspólnotach ewangelizacyjnych. W ten sposób  przekazywane treści nie będą gołosłowne, a będą miały potwierdzenie w doświadczeniach życiowych  innych ludzi.

 

Cele główne:

1.      Wprowadzenie dzieci w życie sakramentalne poprzez inicjację eucharystyczną i bezpośrednie doprowadzenie dzieci do sakramentu pokuty i Eucharystii jako sakramentów zbawienia. Spotkanie z Bogiem dokona się po dwuletnim procesie katechizacji. W procesie tym nie chodzi tylko o przyswojenie pewnego zakresu wiedzy, ale wprowadzenie dziecka w życie wiary: ukazanie mu Boga, który pragnie zbawienia ludzi. Celem programu jest włączenie dzieci w życie Kościoła.
Pogłębienie łączności z Kościołem całej rodziny dziecka

Cele dydaktyczne programu:

-          Ukazanie roli rodziców w pierwszym i niezastąpionym posłannictwie przekazywania wiary swoim dzieciom

-          Nakreślenie zadań  jakie maja rodzice wobec dzieci, społeczeństwa i wspólnoty parafialnej

-          Rodzina jako miejsce uświadomienia przynależności do wspólnoty parafialnej i sakramentalnej

-          Przedstawienia Boga , jako przyjaciela człowieka

-          Ukazanie  grzechu jako przeszkody w przyjaźni z Bogiem

-          Wskazanie na Jezusa jako centrum historii zbawienia,

-          Ukazanie prawdy, że każdy człowiek może być zbawiony

-          Jezus jako Pan całej Rodziny Ludzkiej

-          Rozbudzenie i wzmocnienie życia religijnego dziecka.

-          Wprowadzenie dziecka w życie Kościoła jako wspólnoty parafialnej.

-          Zapoznanie dzieci z układem Mszy Świętej.

-          Wprowadzenie dzieci w świat znaków, gestów i symboli religijnych.

-          Zapoznanie dzieci z kościołem parafialnym (oprowadzenie po nim)

-          Współpraca z rodzicami dzieci komunijnych.

Cele wychowawcze programu:

 

-    Wychowanie do modlitwy, do pracy nad sobą i praktyki rachunku sumienia

-          Kształtowanie postawy ufności i wierności wobec Boga.

-          Wychowanie do tolerancji i do przyjaźni z Bogiem i człowiekiem.

-          Wychowanie do współdziałania we wspólnocie i do odpowiedzialności za podjęte zobowiązania.

-          Uczenie zaangażowania w życie Kościoła

Umiejętności i postawy:

 

-          Współdziałania

-          Prowadzenia dialogu

-          Twórczego myślenia

-          Krytycznej oceny samego siebie

-          Korzystania z Pisma św.

-          Wykorzystywanie Słowa Bożego w prywatnym życiu człowieka.

 

 

Uwagi o realizacji programu:

 

1. Program przeznaczony jest dla uczniów klasy II szkoły podstawowej i ich rodziców, obejmuje  9 spotkań.

2. Program będzie realizowany na zajęciach pozalekcyjnych- głównie podczas parafialnych spotkań przygotowujących do I Komunii Świętej w roku szkolnym  2006/2007 .

3Podstawowymi metodami pracy są: pogadanka, opowiadanie, zabawa, udział we Mszy św.

4Osobami współodpowiedzialnymi za realizację programu są: księża, siostra katechetka wspólnota Resurektio Christi, rodzice.

Sposoby realizacji:

·         nabożeństwo połączone z nauką

·         prezentacja schematów;

·         pogadanka;

·         ćwiczenie znaków liturgicznych;

·         ćwiczenia i zabawa

·         rozmowa pouczająca;

·         udział we Mszy św.

·         quiz

·         konferencje i warsztaty  dla rodziców

Planowane efekty


Dziecko:

 

·         nabywa umiejętności symbolizowania,

·         rozumie znaki, czynności, symboli, języka liturgicznego,

·         pomoc w otwarciu na zagadnienie tajemnicy,

·         kształcenie umiejętności i postaw charakterystycznych dla liturgii,

·         zapoznanie z rokiem liturgicznym,

·         umie odróżniać dobro od zła

·         rozumie rzeczywistość zła jako grzech

·         wie, co to jest grzech

·         zna nazwy zamienne sakramentu pokuty

·         zna i rozumie warunki dobrej spowiedzi

·         rozumie, że spowiedź jest znakiem spotkania z Chrystusem przebaczającym

·         umie zrobić rachunek sumienia

·         zna formułę spowiedzi

·         rozumie, że Eucharystia jest uobecnieniem Ofiary Chrystusa, w której dokonuje się nasze zbawienie

·         rozumie, że Jezus Chrystus pozostaje z nami pod postacią Chleba i Wina

·         rozumie, że Komunia święta jest zjednoczeniem z Chrystusem

·         rozumie, że w Komunii świętej przyjmuje Ciało Chrystusa pod postacią Chleba i Wina

·         umie przyjąć właściwą postawę podczas przyjmowania Komunii świętej

·         zna stałe części Mszy Świętej, umie w nich uczestniczyć

·         zna odpowiedzi na wezwania kapłana

·         aktywnie uczestniczy we Mszy Świętej

 

Rodzice:

·         zna materiał obejmujący przygotowanie do I Komunii Św.

·         zna metody i sposoby odpytywania dziecka

rozumie celowość spotkań i zajęć pozalekcyjnych

Dzieci i rodzice w czasie tychże nabożeństw formacyjnych biorą aktywny udział poprzez przygotowanie stałych części Mszy świętej:

·         czytań

·         psalmu responsoryjnego

·         modlitwy powszechnej

·         składania darów ofiarnych

 

EWALUACJA PROGRAMU

    Badanie efektów realizowanego programu wychowania do pełnego uczestnictwa w sakramencie pokuty i Eucharystii będzie odbywało się przez ewaluację. Zostanie ona przeprowadzona poprzez:

·         Obserwację

·         Prace dzieci

·         Ocenę Księdza Proboszcza

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin