KATECHEZA – KLASA I.
SCENARIUSZ
TEMAT : Październik miesiącem modlitwy różańcowej.
CELE : 1. Uczeń powinien wiedzieć :
- Czym jest różaniec ?
- Z jakich części się składa ?
- Jak się go odmawia ?
METODY : - pogadanka
- plątaninka
POMOCE : - napisy tematyczne
- kartki z plątaninką dla każdego ucznia
- różańce
- ilustracje tematyczne
I. Wprowadzenie.
1. Modlitwa – śpiew : W Imię Ojca, i Syna, i Ducha Świętego
tak można najprościej modlić się do Niego
do Boga, co właśnie uśmiecha do nas się
i niebo przybliżyć swoim dzieciom chce.
2. Ustalenie problemu – sytuacja egzystencjalna.
Codziennie spotykają nas różne doświadczenia, sytuacje, często spotykamy różnych ludzi. Czasami jesteśmy z tego powodu smutni, czasem weseli, a czasem czujemy się wyróżnieni i zadowoleni z siebie.
§ Kiedy i z jakiego powodu dziecko może się cieszyć ?
§ Co sprawia, że jesteśmy smutni ?
§ Kiedy czujemy się dumni i wyróżnieni ?
Pan Jezus i Jego Mama Maryja podobnie jak my mieli również w swoim życiu takie wydarzenia radosne, smutne i ważne. Wydarzenia te nazywamy TAJEMNICAMI.
Jest taka modlitwa, trudniejsza i dłuższa od tych, których już się uczyliśmy, a w której rozważamy te tajemnice z życia Pana Jezusa i Jego Mamy. Jak ta modlitwa się nazywa dowiecie się po rozwiązaniu plątaninki.
ROZWIĄZANIE – RÓŻANIEC.
II. Rozwinięcie tematu.
( katecheta pokazuje dzieciom różne różańce, dzieci mogą dokładnie je obejrzeć )
Różańce są różne – duże, małe, bursztynowe, drewniane, kolorowe, ale wszystkie mają na początku krzyżyk i taki sam układ paciorków : zawsze pięć razy po dziesięć.
( dzieci liczą dziesiątki i ilość paciorków )
Dziś nauczymy się odmawiać modlitwę różańcową.
( katecheta wyjaśnia sposób odmawiania różańca )
Przed nami miesiąc październik. Miesiąc poświęcony Matce Bożej i modlitwie różańcowej. Ludzie będą przychodzić codziennie do kościoła i modlić się na różańcu. Maryja bardzo cieszy się z tej modlitwy.
W 1917 roku Maryja ukazała się trójce dzieci : 10 – letniej Łucji, 9 – letniemu Franciszkowi i 7 – letniej Hiacyncie. Maryja wybrała sobie dzieci i poprosiła je, aby często odmawiały różaniec. ( ilustracja tematyczna ).
W ćwiczeniach na str. 113 na rysunku macie Maryję i trójkę dzieci : Łucję, Franciszka i Hiacyntę, ale rysunek jest niedokończony – trzeba w rękach dzieci dorysować różańce.
( indywidualna praca w ćwiczeniach )
III. Pogłębienie i zastosowanie.
Zachęcam was do udziału w nabożeństwach różańcowych w kościele we wtorki i czwartki o godz. 16.30, a także do odmawiania różańca w domu. Teraz nauczymy się piosenki, którą często będziemy śpiewać w czasie różańca w kościele.
- nauka piosenki Różańcowe tajemnice
modlę się przez całe me życie.
Radosne, bolesne chwalebne –
Dziś do Ciebie Panie biegnę.
- zadanie domowe Wkleję do ćwiczeń obrazek przedstawiający Matkę Bożą i narysuję
po jednej róży za każdy odmówiony różaniec. Czerwoną różę -
gdy będę na nabożeństwie w kościele, żółtą – gdy odmówię różaniec
w domu, pomarańczową – gdy odmówię z rodzicami lub rodzeństwem.
prosze