Zabawy z dziećmi w różnym wieku.doc

(66 KB) Pobierz

Stary niedźwiedź mocno śpi:

rodzaj zabawy:

ruchowa

miejsce zabawy:

dom

liczba uczestników:

nieograniczona

minimalny wiek uczestników:

2

 

Jedno z dzieci leży kuca skulone i udaje spiącego niedźwiedzia. Reszta dzieci chodzi w koło "niedźwiedzia" i powtarza słowa

Stary niedźwiedź mocno śpi, stary niedźwiedź mocno śpi,
my sie go boimy, na palcach chodzimy,
jak sie zbudzi to nas zje, jak się zbudzi, to nas zje.

Pierwsza godzina niedźwiedź śpi,
druga godzina niedźwiedź chrapie.
trzecia godzina niedźwiedź łapie!

i w tym czasie niedźwiedź się budzi i "rzuca się" w stronę dzieci. Dzieci uciekają, żeby nie dać się złapać niedźwiedziowi.
Dziecko, które zostanie złapane przez niedźwiedzia, zostaje "niedźwiedziem".

Kółko graniaste:

rodzaj zabawy:

ruchowa

miejsce zabawy:

dom

liczba uczestników:

nieograniczona

minimalny wiek uczestników:

1

 

 

 

Dzieci łapią się za rączki i robią kółeczko. Chodzą dookoła powtarzając słowa:

Kółko graniaste czworokanciaste,
kółko nam sie połamało cztery grosze kosztowało,
a my wszyscy BĘC!

W czasie, kiedy dzieci mówią BĘC, wszystkie dzieci się przewracają na podłogę:)

Rybki i rekiny:

rodzaj zabawy:

ruchowa

miejsce zabawy:

dom

liczba uczestników:

nieograniczona

minimalny wiek uczestników:

4

 

Dzielimy dzieci na dwie grupy i wybieramy 2 osoby, które będą rekinami. Na podłodze, za pomocą włóczki, wyznaczamy 2 pola dla rybek, a pomiedzy nimi pole dla rekinów. Zadaniem rybek jest przemieszczanie się z jednego pola na drugie tak, żeby nie dać się złapać rekinowi. Zabawa kończy się, kiedy wszystkie rybki zostaną złapane.

Stonoga:

rodzaj zabawy:

ruchowa

miejsce zabawy:

dom

liczba uczestników:

nieograniczona

minimalny wiek uczestników:

3

 

Dzieci idą gęsiego trzymając kolegę z przodu za biodra. Mają szeroko rozstawione nogi i w ten sbosób maszerują kołysząc się z boku na bok.
Śpiewają lub rytmicznie recytują:

Idzie sobie stonoga, stonoga, stonoga
Każda inna jej noga, jej noga BĘC!

Po BĘC wszyscy stają z szeroko rozstawionymi nogami, a ostatnia osoba przechodzi pod nimi (lub się przeczołguje:)

I rozpoczynamy zabawę od początku.

Kto to powiedział?:

rodzaj zabawy:

towarzyska

miejsce zabawy:

dom

liczba uczestników:

nieograniczona

minimalny wiek uczestników:

2

 

Zabawę można przeprowadzić, kiedy dzieci dość dobrze się znają. Dzieci siadają w kółku. Jedna osoba wychodzi z niego, staje tyłem do reszty, a rodzic/wychowawca wskazuje osobę, która ma się odezwać (może powiedzieć cokolwiek: hej, to ja, wlazł kotek na płotek, itp. Lepiej, żeby były to krótkie wyrażenia, bo zadanie inaczej będzie zbyt proste). Dziecko, które stało tyłem, odwraca się i próbuje wskazać osobę, która się odezwała. Ma nieograniczoną ilość prób. Kiedy w końcu trafi, osoba, która wcześniej mówiła, będzie zgadywać.

Plastelinowe stworki:

rodzaj zabawy:

towarzyska

miejsce zabawy:

dom

liczba uczestników:

nieograniczona

minimalny wiek uczestników:

0

 

Lepimy z plasteliny kolorowe stworki i nadajemy im imiona, np. Pomarańczowy Tygrysek , Zieloniutki Krokodylek.

Szły świnie po drabinie...:

rodzaj zabawy:

towarzyska

miejsce zabawy:

dom

liczba uczestników:

nieograniczona

minimalny wiek uczestników:

5

 

Dzieci ustawiają się w kole i układają ręce - jak do gry w łapki i śpiewają/ recytują

Szły świnie po drabinie, było 13,
jeśli sami nie wierzycie, porachować raczcie
raz, dwa, trzy, cztery, 5, 6, 7 ,8, 9, 10, 11, 12, -13

Dzieci graja w "łapki" uderzając się kolejno na słowa piosenki. Uwaga! Przy spiewaniu cyfr - trzeba uważac na liczbę 13 - kto zostanie "złapany" uderzony na 13 - ten odpada z gry.
Nową kolejkę zaczyna dziecko, które miało zwycięską "12".

Pomidor:

rodzaj zabawy:

towarzyska

miejsce zabawy:

dom

liczba uczestników:

nieograniczona

minimalny wiek uczestników:

4

 

Dziecko prowadzące (lub rodzic) zadaje pytania uczestnikom zabawy - każdemu po kolei, a odpowiadający musi odpowiadać POMIDOR. Pytania mogą być baaardzo różne.
Jeśli osoba odpowiadająca zacznie się smiać, wówczas oddaje fant (jakąś rzecz np. skarpetką, kapeć). Na koniec zabawy dzieci, które oddały fanty, muszą je odkupić poprzez wykonanie ustalonego przez resztę dzieci zadania, np. skakanie jak żabka.

Wylepianki z plasteliny:

rodzaj zabawy:

twórcza

miejsce zabawy:

dom

liczba uczestników:

1

minimalny wiek uczestników:

2

 

Rysujemy pisakiem jakiś prosty obrazek. Dziecko robi z plasteliny/ciastoliny kulki i wałeczki i rozgniata je tak aby powstał kolorowy obrazek. Ćwiczy przy tym świetnie paluszki i tworzy wyjątkowe dzieło.

 

Niedzielny malarz:

rodzaj zabawy:

twórcza

miejsce zabawy:

dom

liczba uczestników:

4

minimalny wiek uczestników:

5

 

Dzieci siadają przy stole. Jedno z nich zaczyna rysować powoli jakąś wymyśloną przez siebie rzecz. Pozostałe dzieci zgadują co to takiego jest.
Dziecko, które odgadnie najszybciej, co zostało przedstawione na rysunku, rysuję jako nastepne.

Ogień, ziemia, powietrze i woda.:

rodzaj zabawy:

edukacyjna

miejsce zabawy:

dom

liczba uczestników:

10

minimalny wiek uczestników:

6

 

Dzieci siadają w kółku. To dziecko, które ma rozpoczynać zabawę (jest prowadzącym) - staje w środku koła. Prowadzący rzuca piłkę do ktoregoś z dzieci, siedzącego w kręgu i woła jedną z czterech propozycji:
ogień
ziemia
powietrze
woda
Dziecko, które złapało piłkę (chusteczkę) musi szybko powiedzieć jakie zwierzę żyje w wymienionym przez prowadzącego żywiole (woda, powietrze,ziemia), np. woda - delfin. Wtedy to dziecko staje w środku koła i gra toczy się dalej. Ta osoba, która złapie piłkę (chustkę) przy słowie ogień nie mówi nic. Jeżeli się pomyli "za karę" idzie do środka.

Walka o balon:

rodzaj zabawy:

towarzyska

miejsce zabawy:

na dworze

liczba uczestników:

6

minimalny wiek uczestników:

6

 

1. Dwoje dzieci zaczyna - reszta kibicuje. Dzieci przywiązują sobie balony do prawych kostek.
2. Następnie krążą w kółko i próbują nadepnąć na balon przeciwnika.
3. Wygryw ten, który jako pierwszy przebije balon przeciwnikowi. Wygrana osoba ma prawo do wyboru nowego przeciwnika do dalszej "walki".

Zoo:

rodzaj zabawy:

towarzyska

miejsce zabawy:

dom

liczba uczestników:

nieograniczona

minimalny wiek uczestników:

3

 

Każde dziecko losuje zwierzątko z jakim będzie sie utożsamiać - dzieci będą udawać ruchy i głosy swoich zwierzątek.
Mama (lub ktoś inny) czyta dzieciom wiersze o zwierzętach, a gdy mama wypowie nazwę któregoś z nich, dziecko ma za zadanie udawać jego głos i ruchy. Jeśli dzieci się zmęczą, mama może im poczytać różne ciekawostki na temat zwierząt i ich zwyczajów.
Można się bawić w domu jak i na dworze.

Zabawy paluszkowe:

 

Dzieci naśladują nauczyciela, który pokazuje kolejne palce u ręki i jednocześnie wypowiada tekst:

                                                           Ten pierwszy to dziadziuś   (kciuk)

                                                           Ten drugi, babunia              (wskazujący)

                                                            Największy to tatuś             (środkowy)

                                                            A przy nim mamusia         ( serdeczny)

                                                           To ja dziecina mała            ( mały)

                                                           Moja rodzinka cała           (cała dłoń)

 

CEL: umiejętne wskazanie i nazwa wybranych części ciała

METODY: pokaz,  rozmowa, ćwiczenia praktyczne

 

Mało nas:

 

Zabawę rozpoczyna jedno dziecko krążące w kole utworzonym z dzieci i nauczycielki. Nauczyciel śpiewa sam ( potem z dziećmi) a dziecko w środku koła stosownie do tekstu piosenki dobiera sobie kolejno dalszych uczestników.:

 

                                             Mało nas, mało nas

                                             Do pieczenia chleba,

                                           Jeszcze nam, jeszcze nam

                                           Np.   Ani tu potrzeba.

Jeżyk:

 

Dzieci siedzą w kole. W środku siedzi jedno dziecko-jeżyk. Dzieci mówią:

                

                                         Na dywanie siedzi jeż.

                                        Co on robi, to my też.

                                           Co jeżyku robisz?

Jeżyk pokazuje jakąś czynność np. skacze, klaszcze w dłonie, pozostałe dzieci go naśladują. Potem jeżyk wybiera inne dziecko na swoje miejsce.

CEL: rozwija sprawność manualną.

 

     Inne cele zabaw:

 

·          układanie dowolnych kompozycji z klocków jednokolorowych i różnokolorowych,

·          rozwój wyobraźni i fantazji,

·          rozwój pamięci,

·          rozwój aktywności twórczej,

·          poruszanie się zgodnie z poleceniem,

·          rozwój mowy,

·          wzbogacenie słownictwa w nowe wyrazy,

·          rozwój umiejętności malowania,

·          rozwój umiejętności wycinania,

·          rozwój umiejętności lepienia,

·          zapoznanie z nazwami zawodów.

·          Zapoznanie z nazwami zwierząt, ptaków i roślin

Zgłoś jeśli naruszono regulamin