Boska komedia.pdf

(335 KB) Pobierz
103075259 UNPDF
Boska komedia -
streszczenie
Streszczenie i interpretacja wybranych fragmentów utworu
Cz ęść I - Piek ł o
Pie śń I
Podró ż Dantego rozpoczyna si ę w nocy z Wielkiego
Czwartku na Wielki Pi ą tek roku 1300. Dante mia ł
wówczas 33 lata. Poeta mówi, ż e jest "na po ł owie
czasu". Zgubi ł drog ę i znalaz ł si ę w ciemnym, g ę stym
lesie, szukaj ą c z niego wyj ś cia. Las jest alegori ą
ś wiata pogr ąż onego w grzechach, a zgubienie drogi
oznacza odej ś cie od prawego ż ycia (notabene ma to
potwierdzenie w biografii Dantego, który po ś mierci
Beatrycze prowadzi ł rozwi ą z ł e ż ycie i szuka ł
pocieszenia u innych, przygodnie poznanych kobiet).
Dante odczuwa trwog ę , l ę k (w ł . paura - to uczucie
b ę dzie wielokrotnie pojawia ć si ę podczas jego
103075259.010.png
podró ż y przez Piek ł o). Gdy jednak podnosi wzrok,
dostrzega w oddali wzgórze, a nad nim gwiazd ę -
S ł o ń ce, b ę d ą ce alegori ą Boga.
To go uspokaja, przestaje odczuwa ć l ę k. Chce wej ść
na wzgórze, gdy drog ę zast ę puj ą mu po kolei trzy
zwierz ę ta
Pantera - alegoria zmys ł owo ś ci,
Lew - alegoria pychy,
Wilczyca (potwornie chuda, mimo ż e poch ł ania
wiele) - alegoria chciwo ś ci.
Ta ostatnia jest szczególnie agresywna. Dante cofa
si ę do przepa ś ci, gdzie nie ś wieci S ł o ń ce (czyli oddala
si ę od opieki Boskiej). W ostatniej chwili, gdy ju ż ma
spa ść w przepa ść , na ratunek przybywa mu
Wergiliusz (staro ż ytny rzymski poeta, autor Eneidy,
dla Dantego mistrz poetyckiego pióra). Wergiliusz
informuje Dantego, ż e droga prowadz ą ca do góry
tak d ł ugo b ę dzie zamkni ę ta, a ż nie nadejdzie Chart
(w ł . Veltro) i przep ę dzi Wilczyc ę do Piek ł a, gdzie jest
103075259.011.png 103075259.012.png 103075259.013.png
jej miejsce. Ów Chart mo ż e oznacza ć Chrystusa,
który przyjdzie podczas S ą du Ostatecznego, lub jak ąś
posta ć historyczn ą . Jedyne wyj ś cie z lasu to droga
przez Piek ł o, Czy ś ciec i Raj. Wergiliusz podejmuje si ę
poprowadzi ć Dantego przez Piek ł o i Czy ś ciec, w
Raju ma czeka ć na niego osoba godniejszy
przewodnik
Podró ż poetów rozpoczyna si ę .
Pie śń II
Wergiliusz informuje Dantego, ż e zosta ł wys ł any
jako jego przewodnik na pro ś b ę Beatrycze, która z
Nieba zesz ł a do Przedpiekla, miejsca przebywania
staro ż ytnego poety. Wol ą Boga jest, aby Dante odby ł
w ę drówk ę po za ś wiatach, Bóg b ę dzie opiekowa ł si ę
nim podczas ca ł ej w ę drówki. Obaj poeci kieruj ą si ę w
stron ę Piek ł a. Pie śń III
Dante i Wergiliusz docieraj ą do bramy Piek ł a, na
której widnieje napis:
"Przeze mnie droga w miasto utrapienia,
Przeze mnie droga w wiekuiste m ę ki,
Przeze mnie droga w naród zatracenia.
Jam dzie ł o wielkiej, sprawiedliwej r ę ki.
Wznios ł a mi ę z gruntu Pot ę ga wszechw ł odna,
M ą dro ść najwy ż sza,Mi ł os ć pierworodna;
Starsze ode mnie twory nie istniej ą ,
Chyba wieczyste - a jam niepo ż yta!
Ty, który wchodzisz, ż egnaj si ę z nadziej ą "
Ten napis oddaje dobrze charakter Piek ł a.
Jest to miejsce, gdzie dusze ludzkie doznaj ą
utrapienia, które ma trwa ć wiecznie,
Jest to miejsce b ę d ą ce wyrazem sprawiedliwo ś ci
Bo ż ej,
Zosta ł o stworzone przez Trzy Osoby Boskie -
Boga Ojca ("Pot ę g ę wszechw ł odn ą "), Syna Bo ż ego
("Mi ł o ść pierworodn ą ") i Ducha Ś wi ę tego
("M ą dro ść najwy ż sz ą ").
Budowa Piek ł a
Piek ł o powsta ł o, gdy Lucyfer, najwi ę kszy z anio ł ów
103075259.001.png 103075259.002.png 103075259.003.png
(jego imi ę oznacza "nios ą cy swiat ł o ", od ł ac. lux -
ś wiat ł o), po zdradzie Boga zosta ł str ą cony z nieba.
Zrobi ł przy tym ogromn ą dziur ę w ziemi i tak
powsta ł o Piek ł o. Za bram ą piek ł a znajduje si ę
Przedpiekle, miejsce gnu ś nych, w ś ród których
spotyka Dante papie ż a Celestyna V.
Piek ł o sk ł ada si ę z dziewi ę ciu kr ę gów, zw ęż aj ą cych si ę
w g łą b ziemi. Pierwszy z nich to tzw. (Limbo),
nast ę pne cztery zajmuj ą ludzie pope ł niaj ą cy grzechy
wynikaj ą ce ze s ł abej woli:
Kr ą g II - zmys ł owi,
Kr ą g III - ż ar ł ocy i opilcy,
Kr ą g IV - sk ą pcy i rozrzutnicy,
Kr ą g V - gniewliwi.
Ka ż dy z kr ę gów strze ż ony jest przez jak ąś
mitologiczn ą posta ć :
I - Charona,
II - Minosa,
103075259.004.png 103075259.005.png 103075259.006.png 103075259.007.png 103075259.008.png 103075259.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin