ANALIZA SENSORYCZNA - wykłady.doc

(2604 KB) Pobierz
ANALIZA SENSORYCZNA – wykłady

ANALIZA SENSORYCZNA – wykłady

 

Wykład 1

 

Analiza sensoryczna – oparta o naukowe podstawy dziedzina analityki, która dokonuje pomiaru, analizy i interpretacji reakcji zmysłów na zetknięcie się z produktem

 

Zastosowanie:

Ø       Ocena produktów żywnościowych

Ø       Porównywanie produktów istniejących z opracowanymi

Ø       Ustalanie daty przydatności do spożycia

Ø       Ocena wpływu opakowań na jakość produktów

Ø       Ocena produktów nieżywnościowych (np. w perfumerii, w przemyśle chemicznym, farmaceutycznym, samochodowym)

 

 

Problem                            CHEMICZNA (?)                                          SENSORYCZNA

Przedmiot analizy:              Ilość lub stężenie substancji                            Sensoryczna reakcja na

                                          (analitu) w badanym materiale                            bodziec fizyczny lub

                                          lub obiekcie                                                        chemiczny

 

Charakter wyników              Wynik bezwzględny,                                          Wynik względny

                                          absolutny                                                        (subiektywny)

 

Zależność wyników              Niezależne od metody                                          Zależne od metody

od metody                            badań

 

Sposób wyrażania              Numeryczny, pojedyncza                            Binarny, porządkowy,

                                          liczba w standardowych                                          zależy od przyjętej

                                          jednostkach                                                        metody. Wynik

                                                                                                                jednostkowy to wynik

                                                                                                                zespołu oceniającego

 

Dostarcza                             O bodźcach                                                        O wrażeniach, jakie

informacji:                                                                                                  wywołują bodźce.

                                                                                                                                           

 

W analizie sensorycznej informacja jest wszechstronna, kompleksowa, uwarunkowana relacją produkt – człowiek. Występują ścisłe zależności pomiędzy cechami produktu a zmysłami człowieka.

Właściwości sensoryczne żywności różnią się w zasadniczy sposób

 

Analiza sensoryczna – analiza + synteza elementarnych cech jakościowych w kompleksowe wrażenie – dostarcza informacji w kategoriach jakościowych, jak i ilościowych. Zawsze zawiera pewien element afektywny, związany z subiektywnością oceny za pomocą zmysłów.

Element afektywny – akceptacja lub odrzucenie bodźca (lubimy lub nie lubimy)

Aparat pomiarowy – zespół odpowiednio wyszkolonych i przygotowanych ludzi (obiektywizm). Wyjątek stanowi element afektywny – badania konsumenckie, w których uczestniczą wszyscy ludzie (subiektywizm)

Określone warunki ocen!!!

Określone metody badań!!!

 

Daje to: wysoką precyzję i powtarzalność wyników, niesłychaną uniwersalność w reagowaniu na bodźce, ogromne zróżnicowanie jakościowe i ilościowe

 

Analiza chemiczna/instrumentalna – analizowanie złożonego obiektu, rozkładanie na podstawowe elementy.

 

JAKOŚĆ ŻYWNOŚCI I PERSPEKTYWY PRODUCENTÓW I KONSUMENTÓW

 

Jakość jako kategoria filozoficzna:

Wprowadził Platon

Jedno z 10 pojęć w filozofii Arystotelesa

Qualites (łac.)

 

Jakość               – zespół istotnych cech danego przedmiotu wyróżniający go spośród innych i stanowiący o jego swoistości

– stopień doskonałości przedmiotu

– stopień, w jakim określony produkt zaspokaja potrzeby konsumenckie

– stopień, w jakim określony produkt znajduje u konsumenta pierwszeństwo przed innym wyrobem (jakość preferencji)

– stopień, w jakim klasa wyrobu ma potencjalną zdolność zapewnienia satysfakcji konsumentom w ogóle (niekiedy identyfikowana z gatunkiem)

 

Z perspektywy producenta:

Jakość jest to jeden z warunków sukcesu produktu żywnościowego na rynku

 

Zadaniem producenta jest umieszczenie i utrzymanie możliwie jak największego wolumenu produktu na rynku z jak największym zyskiem.

 

Warunki realizacji tego planu:

Efektywne zarządzanie

Produkcja „just in time”

Zapewnienie jakości produktu

Sprawna logistyka

Aktywny marketing

 

Z perspektywy konsumenta:

Jakość jest to zespół cech ukrytych opartych na zaufaniu oraz możliwych do weryfikacji decydujących o satysfakcji konsumenta z powtarzanego spożywania produktu

 

Dwa różne „oblicza” (aspekty) jakości:

Obiektywnie istniejący, niezależny od człowieka, fizyczny i chemiczny charakter stanowiący o tożsamości produktu (specyfikacja)

Charakterystyka jakościowa odnosząca się do interakcji między człowiekiem a produktem oraz percepcji, rozpoznania i hedonicznej oceny, jaką ta obiektywna charakterystyka wywołuje

 

2 definicje jakości:

Obiektywna techniczna charakterystyka produktu, zgodność ze standardami, normą lub wzorem

Stopień, w jakim produkt spełnia oczekiwania konsumenta

 

Jakość żywności – cechy:

Zdrowotność (bezpieczeństwo dla zdrowia, wartość odżywcza i prozdrowotna)

Atrakcyjność sensoryczna – cech postrzeganych za pośrednictwem zmysłów o podstawowej istotności dla konsumenta – grupa cech, które konsument może sam sprawdzić

Wygoda użycia – grupa cech, które konsument może sam sprawdzić

Sposób uzyskiwania surowców lub produktów (przyjazny stosunek do środowiska, dobrostan zwierząt – grupa cech oparta na zaufaniu)

 

Jakość żywności jest pojęciem kompleksowym

 

                                                                      JAKOŚĆ ŻYWNOŚCI

Zdrowotność                                          Atrakcyjność sensoryczna                            Dyspozycyjność

 

Bezpieczeństwo                                          Wygląd zewnętrzny                            Trwałość

mikrobiologiczne i

chemiczne

 

Wartość odżywcza i                            Zapach i smakowitość                            Wielkość

kaloryczność                                                                                                  jednostki/porcji

 

Wartość dietetyczna                            Cechy tekstury                                          Łatwość

i prozdrowotna                                                                                                  przygotowania

 

 

Atrakcyjność sensoryczna

– zespół cech danego produktu odbieranych za pośrednictwem zmysłów i oceniany kompleksowo, przede wszystkim w kategoriach stopnia, w jakim spełnia on oczekiwania konsumenta

– priorytetowy czynnik współdecydujący (obok ceny) o utrzymaniu i sukcesie nowego produktu na rynku

 





                                                        Konsument                                           Producent

 

 

 

Źródła informacji o jakości sensorycznej:

 

Ø      Nieformalna ocena typu „degustacji”;

o       Ogólna orientacja o jakości sensorycznej (obarczona znacznym subiektywizmem) bez ścisłego zapisu wyników

 

Ø      Profesjonalna analiza sensoryczna – informacja szersza i bardziej dokładna (wymierna, ścisłe i powtarzalne wyniki podlegające statystycznej weryfikacji)

 

 

Sekwencja elementów w ocenie jakości przez konsumenta



              Jakość oczekiwana                                          Znana lub spodziewana atrakcyjność sensoryczna



 

 

             

 

              Jakość wg wstępnej

oceny „wskaźnikowej”



 

 

 

Jakość potwierdzona sensorycznie

po przygotowaniu produktu do spożycia

 

Jakość żywności w percepcji konsumenta









Jakość produktu                            Jakość, którą konsument może sprawdzić              Jakość oczekiwana







żywności



                                         

              Jakość oparta na zaufaniu             

              Jakość doświadczona



                           

 

              Informacja o produkcie

                                                                                                                              Wszystkie



              konsekwencje spożycia żywności

 

 

 

 

 

 

 

Czynniki wpływające na indywidualną percepcję, interpretację i ocenę bodźca przez konsumenta

 

Żywność – postrzeganie

 

-Cechy sensoryczne                                            -Marka

-Spodziewana funkcjonalność                          - Ekspozycja produktu w sklepie

-Wartość odżywcza                                           - Znajomość/nieznajomość produktu

-Korzyści dla zdrowia                                         -Wydatek

-Bezpieczeństwo                                                -Stan psychologiczny i emocjonalny

 

Jakość żywności w opinii konsumenta:

Żywność powinna być

Ø       Smaczna

Ø       Świeża, naturalna

Ø...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin