Spacerujemy po całym mieszkaniu
· Weź dziecko na ręce i chodząc z nim po mieszkaniu pokazuj mu pary przeciwstawnych czynności mówiąc np.:„ Zapalamy lampę-Gasimy lampę”, "Otwieramy drzwi - zamykamy drzwi”, „Podnosimy do góry - opuszczamy w dół”.
· Powtarzanie tych czynności będzie bodźcem dla malucha, by pewnego dnia spróbować wykonać to samodzielnie.
Bawimy się w potrząsanie
· Napełnij kilka plastykowych pojemników przedmiotami o różnej gramaturze np. ziarnami fasoli, ryżem, kamyczkami ,małymi dzwoneczkami.
· Dokładnie upewnij się że pojemniki są zabezpieczone przed otwarciem.
· Podaj dziecku pojemnik i trzymając je za rączkę potrząsaj pudełkiem mówiąc "Potrząśnij”.Następnie powtórz tą samą czynność z innym pojemnikiem.Jest to fantastyczna zabawa która zachęca dziecko do rozróżniania dźwięków, co przyspiesza jego rozwój.
Obrotowe książeczki
· Z okrągłego plastykowego pojemnika np. po kakao robimy książeczkę dla dziecka
· Wyszukaj kolorowe znajome dziecku obrazki np. zwierzęta, piłki i oklej nimi pojemnik.
· Następnie obrazki oklej przezroczystą folią.
· Obracając pojemnik pokazuj dziecku poszczególne obrazki równocześnie opowiadaj o nich.
· Poproś dziecko o poszukanie obrazka:” Gdzie jest piłeczka?”
Mów do mnie
· Osiągając wiek pięciu lub sześciu miesięcy, niemowlęta zanim jeszcze zaczną rozumieć znaczenie słów, reagują na różne bodźce wzrokowe.
· Mów do dziecka, informując je przed każdą czynnością co zamierzasz zrobić.
· Powiedz maluchowi: „Teraz cię podniosę”. Następnie wyciągnij do niego ręce, dostarczając mu w ten sposób bodźca wzrokowego.
· Poinformuj dziecko: „Teraz zmienię ci pieluszkę”, „Teraz dostaniesz buzi’.
· Po pewnym czasie zamiast wypowiadać całe zdanie, używaj skrótów: „w górę”, „na ziemię” itp.Wkrótce maluch będzie reagował na twoje sygnały. Gdy przed każdym podniesieniem dziecka wyciągniesz do niego ręce i powiesz „w górę”, zacznie ono wyciągać do ciebie rączki na sygnał twoich wyciągniętych rąk.
Czy pamiętasz?
· Usiądź z malcem na kolanach przy stole.
· Połóż na stole w zasięgu wzroku dziecka jego ulubioną zabawkę.
· Opowiadaj dziecku o zabawce. Następnie podnieś go i odwróć od siebie.
· Pochwal malca, jeśli odwróci główkę, by spojrzeć na zabawkę i daj mu ją.Jeśli dziecko umie już raczkować, bawcie się na podłodze. Połóż malucha na brzuszku, a przed nim zabawkę.Przesuń zabawkę do boku dziecka. Będzie raczkować by ją odzyskać.
· Kiedy malec zaczyna szukać zabawki, trzeba pomóc mu ja szybko odnaleźć. Dodaje to wiary we własne siły.
Łyżeczka
· Ujrzawszy po raz pierwszy łyżeczkę, maleństwo nie będzie wiedziało, do czego ona służy.
· Pokaż dziecku pusta łyżeczkę, bez jedzenia. Powiedz coś miłego, aby dziecko kojarzyło łyżeczkę z czymś przyjemnym.
· Trzymaj łyżeczkę przed oczami malca, podnieś ją do ust i udawaj że jesz mówiąc: „mniam ,mniam ”.
· Nabierz na łyżeczkę trochę jedzenia i daj je dziecku spróbować.
· Wkrótce zrozumie, do czego służą łyżeczki i będzie podekscytowane na ich widok.
· Pierwsze dźwięki, takie jak: "da, da, da" ekscytują rodziców. Kiedy malec powie: "da, da, da" odpowiedz mu tymi samymi dźwiękami.
· Jeśli odpowiesz dziecku, najprawdopodobniej powtórzy ten sam dźwięk.Powtarzając wydawane przez szkraba dźwięki, zachęcasz go, by gaworzył coraz więcej, gdyż komunikowanie się z tobą sprawia mu wiele radości.
· Bawiąc się w ten sposób, wypowiedz nowy dla dziecka dźwięk. Być może będzie usiłowało cię naśladować. Spróbuj powiedzieć "mo, mo ,mo" lub "di, di, di".
Skacząca pchła
· Posadź dziecko twarzą do siebie w foteliku luba na podłodze.
· Poruszaj palcami na foteliku lub na podłodze, coraz bardziej zbliżając się do malca.
· Ruszając palcami powiedz: „Idzie sobie mała pchełka”.
· Gdy zbliżysz się do dziecka, powiedz „hop” i wskocz palcami na jego paluszek z nogi lub ręki.
Czas na masaż
· Zabawy tego rodzaju budują szczególna więź uczuciowa pomiędzy rodzicami i dziećmi.Po kąpieli zrób dziecku przyjemny masaż. Delikatnie masuj jego ciało rękoma, mówiąc jednocześnie jak bardzo je kochasz.
· Jeśli dziecko jest alergikiem, użyj do masażu pudru dla niemowląt.
· Nazywaj masowane przez ciebie części ciała np. „Jaką masz ładna nóżkę. Teraz wymasuje ci nóżkę”.Przewróć malucha na brzuch i wymasuj mu plecy, tylną część nóg, pięty itd.
adamstechly