KOMPUTEROWE SYSTEMY WSPOMAGANIA ZARZĄDZANIA
GRUPA I
ANNA CYKOWSKA
KAROLINA CYKOWSKA
„Na przestrzeni ostatniego stulecia zmieniły się poglądy i podejścia praktyczne do zarządzania. Wpływ na to miały głównie takie czynniki jak:
- poziom rozwoju organizacji wytwarzania,
- stan rozwoju techniki produkcji,
- posiadanie techniki przesyłania i przetwarzania informacji,
- uwarunkowania społeczne, kulturowe i polityczne otoczenia,
- poziom kwalifikacji, kultura osobista i etyka zarządzających.”[1]
Postęp w dziedzinie szeroko pojętej technologii informacyjnej, jaki obserwujemy w ostatnich dziesięcioleciach uzasadnia znaczenie jakiego nabierają takie kategorie, jak: komputery i systemy komputerowe, automatyka, robotyka oraz telekomunikacja. Wszechstronne zastosowania znajdują techniki teleinformatyczne. Nowa era wywiera również wpływ na zarządzanie, zaczynają dominować style zarządzania oparte na strukturach sieciowych, wspomaganiu dochodzenia do zespołowego konsensu itp. Zmienił się także profil menedżera. Pojawiło się zjawisko „telepracy", czyli pracy wykonywanej w domu bez konieczności codziennego odwiedzania firmy. Łatwość dostępu do komputerów i pojawienie się oprogramowania „przyjaznego dla użytkownika" to główne przyczyny, zwiększające wykorzystanie komputerów we wspomaganiu procesów decyzyjnych w zarządzaniu. Obecnie programy narzędziowe i aplikacyjne pomagają menedżerom w budowaniu, analizowaniu i wykorzystywaniu modeli, wykresów, tabel czy opracowywaniu i kontroli realizacji całych projektów. Pomoc ze strony komputera jest jednak uzależniona od charakteru decyzji, jakie ma wspomagać. Podejmowanie decyzji dotyczy różnych problemów. Mogą występować problemy rutynowe, powtarzające się, dla których istnieją standardowe rozwiązania. lub problemy złożone, dla których nie ma gotowych stereotypowych rozwiązań. Przy tych problemach, obciążonych wysokim ryzykiem, ciągle podstawę podejmowania decyzji stanowi ludzka intuicja. Decyzje dotyczące problemów rutynowych są wspomagane przez komputery już od początku lat sześćdziesiątych.
W każdej firmie można wyróżnić pewne działy spełniające określone funkcje, jak np.: techniczne przygotowanie produkcji, gospodarka magazynowa, finanse i księgowość, kadry i płace itd. Wszystkie te działy wykorzystują dzisiaj komputery i rozmaite systemy wspomagające ich pracę w różnym stopniu i zakresie.
System Wspomagania Zarządzania (SWZ), jest jednym ze składników Federacji Systemów Informacyjnych Zarządzania (FSIZ). Inne składniki tej federacji, takie jak System Kontrolny Zarządzania, System Kierowania Bazą Danych i inne zapewniają dostarczanie podstawowych informacji dla kierownictwa organizacji, koncentrując się na klasycznych funkcjach zarządzania, takich jak planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrolowanie. Klasyfikacja Systemów Informatycznych zarządzania (SIZ) jest problemem złożonym i skomplikowanym, dlatego że są to systemy w których wykorzystuje się różne technologie i koncepcje projektowe, wspomagają one różne problemy i różne poziomy zarządzania.
Według klasyfikacji pod względem rodzajów wspomagania (poziomów zarządzania) wyróżniamy takie kategorie:
- Systemy Transakcyjne (ST)
- Systemy Informowania Kierownictwa (SIK)
- Systemy Wspomagania Decyzji (SWD)
- Systemy Ekspertowe (SE)
- Systemy Komunikacyjne Kierownictwa (SKK)
System Wspomagania Zarządzania (SWZ), opiera się na modelu dziesięciu podstawowych ról kierownika. Są one następujące: figura, przywódca, łącznik (rola interpersonalna), kontroler, dystrybutor, rzecznik (rola informacyjna), przedsiębiorca, likwidator zakłóceń, alokator zasobów i negocjator (rola decyzyjna). Podejmowanie decyzji zgodnie z ich definicją jest procesem o ograniczonej racjonalności, w którym dokonuje się wyboru, na podstawie strukturalnych (dobrze zdefiniowanych) zasad z dostępem do ograniczonej informacji w sposób możliwie precyzyjny, nie oparty na pewnym modelu dedukcji i dowodu.
„W latach osiemdziesiątych nastąpił znaczny rozwój zastosowania automatyzacji w podejmowaniu decyzji. Zaczął się on od propagowania Systemów Wspomagania Decyzji, które wydawały się praktycznym narzędziem dla personelu, lecz nie dla zwierzchnictwa (7). Postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji pozwolił jednak na automatyzację oceny na podstawie zasad i doprowadził do wprowadzenia Inteligentnych Systemów Decyzyjnych i Systemów Eksperckich. Wszystkie te systemy noszą ogólną nazwę Systemów Decyzyjnych Kierownictwa.”[2]
Interpersonalne role kierownictwa opierają się na komunikacji administracyjnej Bernarda najważniejszą funkcją kierownika jest zapewnienie systemu komunikacji. Pomocny do spełnienia tej roli może być System Komunikacyjny Kierownictwa, który powinien zwiększyć wydajność kierownika. Informacyjne role kierownictwa wydają się szczególnie odpowiednie do automatyzacji.
Kierownicy najwyższego szczebla powinni korzystać z Systemu Informowania Kierownictwa.
„SDK, SIK i SKK, które łącznie tworzą SWZ, mogą wspomagać te trzy role kierownictwa. Architekturę SWZ pokazano na rysunku 1. Kierownik został zdefiniowany jako użytkownik systemu. Patrząc pod kątem potrzeb związanych z automatyzacją można stworzyć hierarchię różnych form wiadomości administracyjnych oraz przemyśleć manipulowanie nimi lub przetwarzanie ich z użyciem odpowiednich SWZ. Hierarchię taką pokazujemy na rysunku 2.”[3]
Rys.1. Kierownik jako użytkownik systemów [2]
Rys.2 . Hierarchia formatów komunikatu administracyjnego [2]
”Wydruki komputerowe i sprawozdania biznesowe znajdują się na najniższym szczeblu hierarchii formatów wiadomości w administrowaniu. Tego typu wiadomości administracyjne przetwarza skomputeryzowany w dużym stopniu System Kontrolny Zarządzania. Na pośrednim szczeblu wiadomości przenoszą treści dotyczące mierników, pozycji i stanów z wykorzystaniem takich formatów, jak oświadczenia i ekrany komputerowe. Tego typu wiadomości administracyjne może przenosić System Informowania Kierownictwa. Na najwyższym szczeblu w tej hierarchii znajdują się deklaracje podające idee i rozwiązania dla różnych sytuacji w biznesie. Na tym właśnie szczeblu wiadomości administracyjne niosą największy zakres znaczeniowy, lecz jest go najtrudniej zautomatyzować; tym powinien zajmować się System Komunikacyjny Kierownictwa. Na szczycie piramidy znajdują się wiadomości administracyjne, ukierunkowane na bieżące działania. Są to np. komunikacja „twarzą w twarz", telefon, przekazywanie wiadomości głosem, notatki, listy przekazywane w sposób tradycyjny lub przez pocztę elektroniczną. Te formaty komunikatów administracyjnych są najbogatsze, jeśli chodzi o treść. Zajmuje się nimi System Komunikacyjny Kierownictwa. Przy tego rodzaju hierarchii formatów wiadomości kierownik dysponuje większą wiedzą, o firmie i staje się koordynatorem podobnej wiedzy swoich podwładnych. W organizacjach opartych na efektywnym przepływie informacji personel kierowniczy szczebla średniego jest bardzo nieliczny. Kierownik niższego szczebla ma znacznie więcej podwładnych, często całą grupę profesjonalistów, będących doświadczonymi użytkownikami komputerów.”[4]
SYSTEMY DECYZYJNE KIEROWNICTWA
„Badanie architektury SDK należy oprzeć na następujących trzech wstępnych założeniach: 1) rutynowe decyzje operacyjne (np. uzupełnienie zapasów) wspomagają Systemy Kontrolne Zarządzania i częściowo SDK, 2) SDK należy zaprojektować zgodnie z fazami podejmowania decyzji i 3) fazy podejmowania decyzji winny odzwierciedlać postęp osiągany w dziedzinie przetwarzania danych, informacji i wiedzy.”[5]
Zadaniem kierownika lub pracownika jest rozwiązywanie problemu konfliktu (kryzysu) lub okazji. Stosuje się tu takie narzędzia, jak jednostki poznawcze typu danych, informacji, wiedzy i mądrości, uogólnioną strukturę poszczególnych faz rozwiązywania problemu z użyciem ograniczonej racjonalności pokazano na rysunku 3.
Rys.3. Elementarne Fazy Cyklu Rozwiązywania Problemu [2]
Cykl rozwiązywania problemu składa się z następujących pięciu faz:
1. Faza identyfikowania problemu, ten moment nadchodzi po zebraniu sygnałów, kiedy tworzą one amplitudę, przewyższającą próg inicjacji działania i sygnały są to, innymi słowy, źródła danych, którymi mierzy się sytuacje rozwiązywanego problemu.
2. Faza diagnozy problemu, prowadzi ona do otrzymania informacji umożliwiających odpowiedź na następujące pytania: Kto bierze udział? Jakie strony biorą udział? Co się stało? Gdzie to się stało? Dlaczego to się stało? Na ile jest to poważne?
3. Faza formułowania decyzji — jest sercem cyklu rozwiązywania problemu i jest najbardziej twórczą częścią procesu podejmowania decyzji. Zaczyna się ona od określenia celu i procedury poszukiwania gotowych rozwiązań. Wynikiem tej fazy jest otrzymanie koncepcji rozwiązania danego problemu, kierunku działań i spodziewanych wyników tych działań.
4. Faza weryfikowania wiedzy o decyzji obejmuje rozważanie różnych rozwiązań, wyeliminowanie nieprzydatnych, ocenę przydatności takich ewentualnych rozwiązań, jakich nigdy jeszcze nie stosowano.
5. Faza wyboru racjonalnej decyzji obejmuje wykorzystanie procedur oceny i wyboru (aby wybrać słuszną decyzje) oraz procedury autoryzacji decyzji. Procedura oceny i wyboru ma trzy tryby: wartościowanie (indywidualny wybór na podstawie przemyśleń), przetargu (wybór grupowy z różnymi celami) i analizy (technokratyczne metody i po nich wybór dokonany przez kierownika w wyniku oceny lub przetargu). Autoryzację decyzji stosuje się, kiedy decydent nie ma kompetencji do podjęcia organizacji pewnych działań i musi ubiegać się o zgodę zwierzchników.
Głównymi fazami i procedurami rozwiązywania problemów kieruje procedura śledząca przechodzenie z jednej fazy do następnej. Przesyłanie wyników pośrednich między fazami należy do procedury komunikacji, która łączy fazy cyklu, uwagę kierownika i cele jednostek lub grup biorących udział w rozwiązywaniu problemu. Wdrożenie wybranej decyzji zależy od struktury sił i ugody między osobami, których dana procedura dotyczy. W cyklu rozwiązywania problemów znajduje się również ścieżka powrotna na wypadek, gdyby ze sprzężenia zwrotnego wynikało, że istnieje potrzeba poprawek, wyjaśnień lub powtórzenia poprzedniej fazy lub jej procedury.
Automatyzacja każdego rodzaju decyzji jest inna. Występują trzy poziomy automatyzacji decyzji: planowanie strategiczne (kierownictwo strategicznego szczebla), zarządzanie kontrolne (kierownictwo taktycznego szczebla), nadzorowanie operacji (kierownictwo operacyjnego szczebla). Na każdym z tych poziomów wymagania są inne, jeśli chodzi o podejmowanie decyzji.
„Na poziomie strategicznym istotna jest dochodowość przedsiębiorstwa. Określa się tu misję, mety, cele, strategie i politykę, które wpływają na działanie działów, wydziałów, oddziałów oraz całych pionów danej firmy. Na tym poziomie najbardziej jest istotna umiejętność wykorzystania informacji. To, w jakim stopniu manipulowanie informacjami jest udane, określa sytuację kierownictwa najwyższego szczebla danej firmy, a także sukces samej firmy. Na tym poziomie nie ma już przetwarzania informacji, i, co się z tym wiąże, udział użytkowników z tego poziomu w osobistych zautomatyzowanych systemach jest w dużym stopniu ograniczony.”[6]
„Na średnim szczeblu zarządzania przedkłada się mety strategiczne nad zadania operacyjne. Aby być dobrym kierownikiem tego szczebla, należy po mistrzowsku panować nad strukturą: produktów, procesów, siły roboczej, systemów itp. Niektóre decyzje są strukturalne; większość jednak jest półstrukturalna. Otwiera się możliwość automatyzacji podejmowania decyzji półstrukturalnych za pośrednictwem systemów eksperckich. Operacyjny poziom zarządzania to zajmowanie się manipulacją i przetwarzaniem materiałów i informacji. Występują tu przede wszystkim strukturalne decyzje, których automatyzacja za pośrednictwem takich systemów, jak System Kontroli Operacji ma długą i (do pewnego stopnia) pomyślną historię.”[7]
W latach siedemdziesiątych nastąpił rozwój Systemów Wspomagania Decyzji. Później pojawiły się tendencje do zastąpienia ich Int...
sulerek