Rozwój pieśni solowej w XIX wieku.doc

(39 KB) Pobierz
Rozwój pieśni solowej w XIX wieku

Rozwój pieśni solowej w XIX wieku

 

1.      Definicja pieśni (utwór wokalny do tekstów lirycznych).

2.      Rozwój pieśni na przestrzeni wieków

a)      Starożytnośćpoczątki,

b)     Średniowiecze – działalność Trubadurów i Truwerów (Francja) oraz Minnesingerów i Meistersingerów (Niemcy),

c)      Renesans – pieśń jednogłosowa kontynuująca tradycje średniowieczne oraz pieśń wielogłosowa (np. onomatopeiczna pieśń Clementa Jannequina),

d)     barok i klasycyzmspadek popularności pieśni,

e)      romantyzm – pieśń jako jeden z najpopularniejszych gatunków epoki.

3.      Do rozwoju pieśni w romantyzmie przyczyniły się następujące czynniki:

·         rozwój domowego muzykowania,

·         rozwój poezji romantycznej,

·         liryczny, kameralny charakter pieśni solowej.

4.      Cech pieśni romantycznej:

·         wykorzystanie tekstów poetów romantycznych,

·         wykorzystywano często teksty słabsze, które zyskiwały na udźwiękowieniu,

·         akompaniament fortepianu; w II połowie również akompaniament orkiestry (Wolf i Mahler),

·         akompaniament współtworzy nastrój utworu (np. Prząśniczka Moniuszki – fortepian ilustruje ruch kołowrotka),

·         zaawansowane środki harmoniczne (budowanie napięcia w utworze),

·         zróżnicowany poziom trudności i rozmiary,

·         komponowano zarówno pojedyncze pieśni, ale także cykle i zbiory utworów,

·         narodowy charakter pieśni komponowanych w ośrodkach narodowych.

5.      Franz Schubert – twórca pieśni romantycznej („Małgorzata przy kołowrotku”) oraz jej 4 typów:

·         zwrotkowa pieśń wariacyjna (np. Pstrąg) – temat z I zwrotki jest przekształcany w następnych,

·         pieśń przekomponowana (np. Wędrowiec) – każda zwrotka z innym opracowaniem muzycznym, dostosowanym do tekstu,

·         pieśń deklamacyjna (np. Śmierć i Dziewczyna) – linia melodyczna zbliżona do mowy,

·         ballada solowa (np. Król Elfów) – dramatyczny charakter, rozbudowana forma (obecność zarówno recytatywów jak i lirycznej melodii).

 

- ok. 600 pieśni, dwa cykle do tekstów Müllera – „Piękna Młynarka” oraz „Podróż zimowa”.

6.      Robert Schumann – twórca ok. 250 pieśni (1840 – rok pieśni)

              - teksty różnych poetów, bardzo osobisty charakter,

              - rozwój techniki fortepianowej w pieśniach – deklamacyjne traktowanie instrumentu oraz zaawansowany poziom trudności,

              - harmonika współtworzy nastrój utworu,

              - przykłady – cykle „Miłość poety”, „Miłość i życie kobiety”; zbiór „Ballady i romanse” zawierający m.in.: „Księżycowa noc”, „Motyl”, „Tęsknota”, „Lotos”.

 

 

7.      Johannes Brahms szczególne zasługi w dziedzinie tematyki tekstów.

              - wyrażanie opinii o używaniu gorszych wierszy w celu „udoskonalenia ich”, lepsze teksty stanowią już całość zamkniętą w sobie i nie należy ich ruszać.

              - osobisty charakter tekstów

              - przykłady – „Oda saficka”, „Samotność wśród pól”

8.      Hugo Wolf i Gustav Mahler

              - zasługi Wolfa dla gatunku – supremacja tekstu, czyli podporządkowanie muzyki słowu poprzez deklamacyjne traktowanie tekstu,

              - pieśni również z akompaniamentem orkiestry.

              - przykłady – Wolf: „Poezje Goethego”, Mahler: cykl „Treny Dziecięce”

9.      Pieśń polska w XIX wieku:

              - Fryderyk Chopin (19) – pieśni w języku polskim do tekstów m.in. Witwickiego, Mickiewicza, Pola. Przykłady – „Hulanka”, „Śliczny chłopiec”, „Życzenie”.

              - Stanisław Moniuszko – ok. 300 pieśni wydanych w zbiorach – „Śpiewniki domowe”.

Pieśni w języku polskim, łączył elementy europejskich osiągnięć z polskimi tradycjami ludowymi (poczucie misji krzewienia patriotyzmu w czasach zaborów).

Przykłady – „Prząśniczka”, „Czaty”, „Dziad i baba”.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin