1. Okres rozwoju muzyki romantycznej:
1815 (wydanie pierwszej romantycznej pieśni Schuberta)
1820 (powstanie pierwszej romantycznej opery Webera – Wolny strzelec)
Schyłek tendencji romantycznych nawet i po 1918 roku!
2. Fazy rozwoju muzyki w XIX wieku:
· Preromantyzm (do ok. 1820)
· Romantyzm (do ok. 1850/60)
· Neoromantyzm (późny romantyzm)
3. Cechy ogólne muzyki romantycznej:
· Powiązanie muzyki z innymi dziedzinami sztuki (synkretyzm sztuk u Wagnera - Gesamtkunstwerk))
· Najsilniejszy związek muzyki i literatury (pieśń, opera, poemat),
· Wirtuozostwo (typ genialnego artysty-wirtuoza, który komponował utwory dla siebie, aby ukazać pełnię swoich możliwości wykonawczych; Paganini, Liszt)
· Rozwój harmoniki
Ø stopniowa komplikacja środków harmonicznych – chromatyzacja, liczne modulacje, tonikalizacje, zakończenie utworu poza tonacją główną;
Ø Wagner – Tristan i Izolda: pierwsze zastosowanie systemu dwunastodźwiękowego,
· Rozwój kolorystyki dźwiękowej i instrumentacji:
Ø Rozbudowa orkiestry symfonicznej
Ø Wprowadzanie nietypowych instrumentów (saksofon, harfa, tuba wagnerowska),
Ø Pierwsze podręczniki do instrumentacji (Berlioz, Korsakow)
· Rozwój szkół narodowych (budowanie tożsamości narodowej, walka o niepodległość )
· Muzyka kontrastów:
kontrasty w muzyce XIX wieku:
wirtuozostwo
liryzm
Muzyka absolutna (autonomiczna)
Muzyka programowa
Styl narodowy
Muzyka uniwersalna
Kameralne miniatury
Rozbudowane dramaty muzyczne i symfonie
· Rozwój kultury mieszczańskiej:
Ø Rozwój muzykowania domowego
Ø Fortepian i gitara – ulubione instrumenty mieszczaństwa
Ø Powstanie i rozwój amatorskich towarzystw muzycznych i śpiewaczych
4. Style w muzyce romantycznej:
· Styl brillant (wirtuozowski; lekkość, ornamentyka, błyskotliwość) – Weber, Chopin,
· Styl wirtuozowski (Chopin, Liszt, Paganini, Wieniawski),
· Styl narodowy (typowy dla kompozytorów szkół narodowych).
5. Nowe gatunki muzyczne:
· Miniatura instrumentalna (prekursor: Schubert)
· Poemat symfoniczny (prekursor: Liszt)
· Dramat muzyczny (prekursor: Wagner).
6. Ewolucja dotychczasowych form i gatunków muzycznych:
· Symfonia – trzy typy:
Ø Nawiązująca do tradycji klasycznych
Ø Programowa
Ø Wokalno-instrumentalna.
· Symfonizacja koncertu solowego,
· Pieśń solowa z akompaniamentem orkiestry,
· Symfonizacja mszy,
· Znaczne powiększenie rozmiarów dzieła muzycznego,
· Stopniowa komplikacja środków fakturalnych.
7. Uznanie dla muzyki poprzednich epok:
· Fascynacja twórczością Bacha (Mendelssohn – wykonanie Pasji wg św.Mateusza),
· Triada BBB (Bach-Beethoven-Brahms),
· I symfonia Brahmsa nazywana X symfonią Beethovena.
8. Przedstawiciele:
lirycy
wirtuozi
Szkoły narodowe
Franz Schubert
Niccolo Paganini
Stanisław Moniuszko
Robert Schumann
Karol Lipiński
Szkoła rosyjska - Potężna Gromadka
Fryderyk Chopin
Szkoła czeska
Brahms
Ferenc Liszt
Szkoła skandynawska
Czajkowski
Henryk Wieniawski
Szkoła hiszpańska
Przygotowała J.Krzyżak, 2011
KaC2009