Rozwoj wieloglosowosci w muzyce sredniowiecznej Europy.doc

(44 KB) Pobierz

Rozwój wielogłosowości w muzyce średniowiecznej Europy

 

1. Informacje wstępne:

 

ORGANUM- (łac.- narzędzie, instrument) - z początku krótka dwugłosowa wstawka pomiędzy jednogłosowymi częściami liturgicznymi.

 

Budowa wczesnego 2-gł. organum:

        głos podstawowy (vox principalis, później - cantus firmus) pochodził z chorału

        głos organowy (vox organalis) dokomponowany do chorału - umieszczany nad głosem podstawowym

        nota contra notam – termin używany, kiedy głosy miały jednakową rytmikę (później nazwa zmieniła się na punctum contra punctum – stąd pojęcie kontrapunktu).

 

Etapy rozwoju organum:

        organum wczesne (IX-XI.) – (ośrodek francusko-włoski oraz angielski)

        szkoła St. Martial z Limoges (I poł. XIIw.) [wym. Limoż]

        szkoła Notre Dame w Paryżu - przełom XII/XIIIw. [wym. Notr Dam]

 

2. Rozwój organum:

 

ORGANUM WCZESNE- pierwsze zachowane przykłady pochodzą z „Podręcznika Muzycznego” z IX w.

        ośrodek francusko-włoski

        organum paralelne głosy prowadzone w równoległych kwartach i kwintach

        przykłady:  “Micrologus”- Guido z Arezzo

        ośrodek angielski

        tu wykształciły się dwa nowe rodzaje śpiewów:

        gymel- 2 gł. śpiew w równoległych tercjach

        discantus- 2 gł. śpiew oparty na prowadzeniu głosów w ruchu przeciwnym

 

SZKOŁA ST. MARTIAL Z LIMONGES

        rozwinęło się tu organum melizmatyczne

        dolny głos- długie wartości rytmiczne

        górny głos- melizmatyczny (większa ilość współbrzmień).

 

SZKOŁA NOTRE DAME – PARYŻ XII/XIII W

        Leoninus - stworzył “Magnus liber organi”- (Wielka Księga Organum) - ok. 100 utworów dwugłosowych przeznaczonych na cały rok kościelny.

        Perotinus:

        przerobił dzieła Leoninusa

        skomponował organa trzygłosowe

        a także 2 organa czterogłosowe (organum quadruplum)

        “Viderunt omnes”- “Ujrzeli wszyscy”

        “Sederunt principes”- “Książęta siedzieli”.


3. Rozwój innych form wielogłosowości:

 

        Klauzula (szkoła Notre  Dame)

        krótkie 2-4 głosowe fragmenty uzupełniające zbiór Magnus Liber Organi Leoninusa.

        oparte na technice discantus (śpiew w ruchu przeciwnym).

        Konduktus (szkoła Notre  Dame)

        2- 4-głosowe,

        wszystkie głosy pochodziły z inwencji kompozytora i posiadały ten sam tekst.

        Motet XIII wiek (ars antiqua)

        geneza: m.in. organum melizmatyczne, gdzie głos melizmatyczny otrzymywał nowy tekst

        przeważnie motet 3-głosowy o stałym układzie głosów

        zróżnicowana tematyka

        tekst przeważnie łaciński, ale również motety wielojęzyczne

        izorytmia powtarzanie identycznych formuł rytmicznych w tenorze.



Przygotowała Marta Potulska, 2011; spr. J.Krzyżak

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin