współpraca z rodzicami - zerówka.doc

(176 KB) Pobierz
Program współpracy z rodzicami w klasach I-III

 

PROGRAM WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI  KLASY O „A”

 

 

 

Data rozpoczęcia:

01.09.2007r.

Miejsce prowadzenia:

Szkoła Podstawowa im. dra M. Chełmońskiego w Adamowiźnie

Autor:

mgr Zofia Powązka

Nauczyciel wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU


Współpraca z rodzicami to problem bardzo poważny, szeroki i niezwykle istotny. Na pewno nie ma co do tego wątpliwości żaden nauczyciel i dlatego trzeba podejmować wszelkie działania, by konieczność współpracy stała się równie istotna dla rodziców. Uświadomienie rodzicom, że stworzenie dziecku optymalnych warunków rozwoju powinno być wspólnym celem przedszkola i domu rodzinnego będzie pierwszym krokiem do przełamania nieufności i zawiązania nici porozumienia. Aby ten cel osiągnąć oba środowiska muszą współdziałać i szukać możliwie najlepszych form kontaktu.

 

Nauczyciel ma tu nie łatwe zadanie takiego ukierunkowania pracy z rodzicami, by poczuli się współodpowiedzialni za przedszkole, zaakceptowali metody pracy, ale także chętnie korzystali z rady, pomocy, wsparcia i życzliwości.


Właściwie zorganizowana współpraca z rodzicami ma wg J. Dudzińskiej:

·         rozszerzać i pogłębiać wiedzę rodziców o dziecku

·         służyć ustaleniu jednolitych form oddziaływania wychowawczego

·         podnosić kulturę pedagogiczną rodziny

·         włączać rodziców do rozwiązywania wychowawczych i organizacyjnych problemów placówki szkolnej.

 

Niniejszy program ma ułatwić nauczycielom zaangażowanie rodzica na płaszczyźnie rodzic – dziecko - wychowawca. Uważam, że im większa jest wiedza rodziców na temat pracy nauczyciela, jego zadań oraz problemów, z jakimi się boryka, tym silniejsze oddziaływanie wychowawcze na dziecko. Współpraca rodziców z nauczycielem pozwala na lepsze rozumienie dziecka przez obie strony.

 

Cele współpracy:

 

·         Pobudzanie zainteresowania rodziców życiem ich dzieci. Pogłębianie wiedzy rodziców na temat tego, co się dzieje w szkole, jakie zadania stawia się przed dzieckiem na danym etapie edukacji.

·         Zmiana świadomości pedagogicznej rodziców. Zachęta do angażowania się w proces kształcenia poprzez pomoc dziecku w lekcjach czy kontrolowanie pracy domowej.

·         Wywołanie pozytywnego nastawienia w postrzeganiu szkoły i reagowaniu na nią. Kreowanie dobrego wizerunku szkoły jako miejsca przyjaznego uczniom i otwartego na współpracę z rodzicami.

·         Wzmacnianie więzi rodzinnych pomiędzy dziećmi a rodzicami, pogłębianie otwartości rodziców na potrzeby dziecka i podtrzymywanie chęci kontaktu między rodzicami a dziećmi.

·         Angażowanie rodziców we wspólne przedsięwzięcia na terenie klasy oraz szkoły, takie jak na przykład organizowanie różnorodnych imprez, wycieczek, spotkań.

·         Kształtowanie u rodziców postawy odpowiedzialności za proces wychowawczy dzieci, angażowanie ich w przekazywanie dziecku właściwych wartości na równi ze szkołą, opracowanie wspólnych strategii wychowawczych.

 

Zadania współpracy:

 

§         Wzajemna wymiana informacji o uczniach:

-         postępy ucznia w nauce,

-         zachowanie w grupie rówieśniczej,

-         pasje i zainteresowania,

-         problemy i trudności wychowawcze,

-         problemy zdrowotne.

§         Zapoznanie rodziców z prawem szkolnym:

-          statut,

-          szkolny program profilaktyki,

-          szkolny program wychowawczy,

-          zestaw programów nauczania,

-          zestaw podręczników,

-          plan nauczania,

-          plan lekcji i zajęć pozalekcyjnych,

§         Włączanie rodziców w proces tworzenia prawa szkolnego;

§         Pozyskiwanie pomocy rodziców w organizowaniu imprez i wycieczek szkolnych;

§         Doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców;

§         Zachęcanie rodziców do współdziałania ze szkołą w zakresie spraw opiekuńczo-wychowawczych;

§         Stworzenie rodzicom dogodnych warunków kontaktowania się z nauczycielami.

 

Formy spotkań  z rodzicami:

 

FORMA

TERMIN

Zebrania klasowe

IX, XI,V

Podsumowanie zdobytych umiejętności

I/II, VI

„Drzwi otwarte”

1x w miesiącu

Kontakty indywidualne

W miarę potrzeb zgłaszanych przez rodzica lub nauczyciela

Uroczystości szkolne, klasowe

wg kalendarza imprez szkoły lub klasy

Wycieczki szkolne, wyjścia do kina

wg kalendarza wycieczek

Pedagogizacja rodziców

XI, I/II, III

Sposoby informowania rodziców o spotkaniach

·         Indywidualne zaproszenia

·         Kontakt telefoniczny (w szczególnych przypadkach)

·         Tablica informacyjna

Rodzice mają prawo do:

§         Wychowywania dzieci zgodnie z własnymi  przekonaniami i światopoglądem;

§         Wyboru szkoły dla dziecka;

§         Określania wychowania i rodzaju nauczania ich małoletnich dzieci;

§         Znajomości celów, treści i metod pracy szkoły.

 

Rodzice mają obowiązek:

§         Wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich;

§         Zaangażować się jako partnerzy w nauczaniu ich dzieci w szkole;

§         Wychowywać swoje dzieci w poszanowaniu i akceptowaniu innych ludzi i ich przekonań;

§         Osobiście włączać się w życie szkół ich dzieci i stanowić istotną część społeczności lokalnej;

§         Poświęcać swój czas i uwagę swoim dzieciom i ich szkołom, tak aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania;

§         Usprawiedliwiać nieobecności dziecka na zajęciach;

§         Uczestniczyć w spotkaniach z wychowawcą klasy;

§         Zapewnić dziecku możliwość regularnego uczęszczania na zajęcia lekcyjne;

§         Zapewnić dziecku warunki do przygotowania się do zajęć;

§         Ponosić koszty naprawy zniszczonego przez dziecko wyposażenia.

 

Zadania do realizacji:

·         Do zadań szkoły należy przede wszystkim udzielanie rodzicom porad przy rozwiązywaniu trudnych problemów wychowawczych. Jedną z form pomocy w tym zakresie jest organizowanie prelekcji z zakresu metodyki wychowania, a także umożliwienie spotkań z pedagogami czy psychologami szkolnymi.

·         Ważną kwestią jest także systematyczne udzielanie rodzicom rzeczowej informacji na temat postępów ich dzieci w nauce.

·         Nauczyciel dba o włączanie rodziców w życie klasy oraz szkoły, proponując im różnorodne formy współpracy.

·         Utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami pomaga nauczycielowi w rozpoznawaniu warunków życia i sytuacji rodzinnej uczniów, co przyczynia się do zindywidualizowania podejścia do ucznia i opracowania optymalnej w danym przypadku metody dydaktyczno-wychowawczej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Lp.


Formy współpracy


Termin realizacji


Sposoby realizacji

1.      


Spotkanie o charakterze integracyjnym (zebranie organizacyjne).
 


wrzesień
 

 

·         zapoznanie się wychowawcy klasy z rodzicami

·         zapoznanie ze Statutem Szkoły

·         poznanie organizacji pracy

·         poznanie ramowego rozkładu zajęć

·         poznanie oferty zajęć dodatkowych 

·         omówienie zasad bezpieczeństwa dzieci w szkole

·         określenie zasad i form współpracy

·         zapoznanie rodziców z programami wybranymi do pracy w klasie O „A”

·         wypełnienie przygotowanych przez wychowawczynię kart informacyjnych o dziecku 

·         przyjmowanie zgłoszeń rodziców nt. zdrowotnych problemów dziecka 

·         poznanie „służbowej drogi” rozwiązywania problemów (konsultacje rodziców z wychowawcą, ewentualnie z dyrektorem)

·         zapoznanie rodziców z sylwetką dziecka spełniającego wymagania stawiane przez szkołę

·         charakterystyka okresu rozwojowego dziecka 6 – letniego

·         zapoznanie z podręcznikami wybranymi do pracy z dziećmi

·         zapoznanie z harmonogramem uroczystości szkolnych oraz 
spotkań teatralnych

·         propagowanie kampanii społecznej: Cała Polska czyta dzieciom

·         wybór Trójki Klasowej

 

2.      


Pedagogizacja rodziców

 

cały rok

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin