PROGRAM WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI KLASY O „A”
Data rozpoczęcia:
01.09.2007r.
Miejsce prowadzenia:
Szkoła Podstawowa im. dra M. Chełmońskiego w Adamowiźnie
Autor:
mgr Zofia Powązka
Nauczyciel wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego
Współpraca z rodzicami to problem bardzo poważny, szeroki i niezwykle istotny. Na pewno nie ma co do tego wątpliwości żaden nauczyciel i dlatego trzeba podejmować wszelkie działania, by konieczność współpracy stała się równie istotna dla rodziców. Uświadomienie rodzicom, że stworzenie dziecku optymalnych warunków rozwoju powinno być wspólnym celem przedszkola i domu rodzinnego będzie pierwszym krokiem do przełamania nieufności i zawiązania nici porozumienia. Aby ten cel osiągnąć oba środowiska muszą współdziałać i szukać możliwie najlepszych form kontaktu.
Nauczyciel ma tu nie łatwe zadanie takiego ukierunkowania pracy z rodzicami, by poczuli się współodpowiedzialni za przedszkole, zaakceptowali metody pracy, ale także chętnie korzystali z rady, pomocy, wsparcia i życzliwości.
Właściwie zorganizowana współpraca z rodzicami ma wg J. Dudzińskiej:
· rozszerzać i pogłębiać wiedzę rodziców o dziecku
· służyć ustaleniu jednolitych form oddziaływania wychowawczego
· podnosić kulturę pedagogiczną rodziny
· włączać rodziców do rozwiązywania wychowawczych i organizacyjnych problemów placówki szkolnej.
Niniejszy program ma ułatwić nauczycielom zaangażowanie rodzica na płaszczyźnie rodzic – dziecko - wychowawca. Uważam, że im większa jest wiedza rodziców na temat pracy nauczyciela, jego zadań oraz problemów, z jakimi się boryka, tym silniejsze oddziaływanie wychowawcze na dziecko. Współpraca rodziców z nauczycielem pozwala na lepsze rozumienie dziecka przez obie strony.
Cele współpracy:
· Pobudzanie zainteresowania rodziców życiem ich dzieci. Pogłębianie wiedzy rodziców na temat tego, co się dzieje w szkole, jakie zadania stawia się przed dzieckiem na danym etapie edukacji.
· Zmiana świadomości pedagogicznej rodziców. Zachęta do angażowania się w proces kształcenia poprzez pomoc dziecku w lekcjach czy kontrolowanie pracy domowej.
· Wywołanie pozytywnego nastawienia w postrzeganiu szkoły i reagowaniu na nią. Kreowanie dobrego wizerunku szkoły jako miejsca przyjaznego uczniom i otwartego na współpracę z rodzicami.
· Wzmacnianie więzi rodzinnych pomiędzy dziećmi a rodzicami, pogłębianie otwartości rodziców na potrzeby dziecka i podtrzymywanie chęci kontaktu między rodzicami a dziećmi.
· Angażowanie rodziców we wspólne przedsięwzięcia na terenie klasy oraz szkoły, takie jak na przykład organizowanie różnorodnych imprez, wycieczek, spotkań.
· Kształtowanie u rodziców postawy odpowiedzialności za proces wychowawczy dzieci, angażowanie ich w przekazywanie dziecku właściwych wartości na równi ze szkołą, opracowanie wspólnych strategii wychowawczych.
Zadania współpracy:
§ Wzajemna wymiana informacji o uczniach:
- postępy ucznia w nauce,
- zachowanie w grupie rówieśniczej,
- pasje i zainteresowania,
- problemy i trudności wychowawcze,
- problemy zdrowotne.
§ Zapoznanie rodziców z prawem szkolnym:
- statut,
- szkolny program profilaktyki,
- szkolny program wychowawczy,
- zestaw programów nauczania,
- zestaw podręczników,
- plan nauczania,
- plan lekcji i zajęć pozalekcyjnych,
§ Włączanie rodziców w proces tworzenia prawa szkolnego;
§ Pozyskiwanie pomocy rodziców w organizowaniu imprez i wycieczek szkolnych;
§ Doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców;
§ Zachęcanie rodziców do współdziałania ze szkołą w zakresie spraw opiekuńczo-wychowawczych;
§ Stworzenie rodzicom dogodnych warunków kontaktowania się z nauczycielami.
Formy spotkań z rodzicami:
FORMA
TERMIN
Zebrania klasowe
IX, XI,V
Podsumowanie zdobytych umiejętności
I/II, VI
„Drzwi otwarte”
1x w miesiącu
Kontakty indywidualne
W miarę potrzeb zgłaszanych przez rodzica lub nauczyciela
Uroczystości szkolne, klasowe
wg kalendarza imprez szkoły lub klasy
Wycieczki szkolne, wyjścia do kina
wg kalendarza wycieczek
Pedagogizacja rodziców
XI, I/II, III
Sposoby informowania rodziców o spotkaniach
· Indywidualne zaproszenia
· Kontakt telefoniczny (w szczególnych przypadkach)
· Tablica informacyjna
Rodzice mają prawo do:
§ Wychowywania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami i światopoglądem;
§ Wyboru szkoły dla dziecka;
§ Określania wychowania i rodzaju nauczania ich małoletnich dzieci;
§ Znajomości celów, treści i metod pracy szkoły.
Rodzice mają obowiązek:
§ Wychowywać swoje dzieci w sposób odpowiedzialny i nie zaniedbywać ich;
§ Zaangażować się jako partnerzy w nauczaniu ich dzieci w szkole;
§ Wychowywać swoje dzieci w poszanowaniu i akceptowaniu innych ludzi i ich przekonań;
§ Osobiście włączać się w życie szkół ich dzieci i stanowić istotną część społeczności lokalnej;
§ Poświęcać swój czas i uwagę swoim dzieciom i ich szkołom, tak aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągnięcie określonych celów nauczania;
§ Usprawiedliwiać nieobecności dziecka na zajęciach;
§ Uczestniczyć w spotkaniach z wychowawcą klasy;
§ Zapewnić dziecku możliwość regularnego uczęszczania na zajęcia lekcyjne;
§ Zapewnić dziecku warunki do przygotowania się do zajęć;
§ Ponosić koszty naprawy zniszczonego przez dziecko wyposażenia.
Zadania do realizacji:
· Do zadań szkoły należy przede wszystkim udzielanie rodzicom porad przy rozwiązywaniu trudnych problemów wychowawczych. Jedną z form pomocy w tym zakresie jest organizowanie prelekcji z zakresu metodyki wychowania, a także umożliwienie spotkań z pedagogami czy psychologami szkolnymi.
· Ważną kwestią jest także systematyczne udzielanie rodzicom rzeczowej informacji na temat postępów ich dzieci w nauce.
· Nauczyciel dba o włączanie rodziców w życie klasy oraz szkoły, proponując im różnorodne formy współpracy.
· Utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami pomaga nauczycielowi w rozpoznawaniu warunków życia i sytuacji rodzinnej uczniów, co przyczynia się do zindywidualizowania podejścia do ucznia i opracowania optymalnej w danym przypadku metody dydaktyczno-wychowawczej.
Lp.
Formy współpracy
Termin realizacji
Sposoby realizacji
1.
Spotkanie o charakterze integracyjnym (zebranie organizacyjne).
wrzesień
· zapoznanie się wychowawcy klasy z rodzicami
· zapoznanie ze Statutem Szkoły
· poznanie organizacji pracy
· poznanie ramowego rozkładu zajęć
· poznanie oferty zajęć dodatkowych
· omówienie zasad bezpieczeństwa dzieci w szkole
· określenie zasad i form współpracy
· zapoznanie rodziców z programami wybranymi do pracy w klasie O „A”
· wypełnienie przygotowanych przez wychowawczynię kart informacyjnych o dziecku
· przyjmowanie zgłoszeń rodziców nt. zdrowotnych problemów dziecka
· poznanie „służbowej drogi” rozwiązywania problemów (konsultacje rodziców z wychowawcą, ewentualnie z dyrektorem)
· zapoznanie rodziców z sylwetką dziecka spełniającego wymagania stawiane przez szkołę
· charakterystyka okresu rozwojowego dziecka 6 – letniego
· zapoznanie z podręcznikami wybranymi do pracy z dziećmi
· zapoznanie z harmonogramem uroczystości szkolnych oraz spotkań teatralnych
· propagowanie kampanii społecznej: Cała Polska czyta dzieciom
· wybór Trójki Klasowej
2.
cały rok
...
prosze