C++Builder 5 - Ćwiczenia praktyczne.pdf
(
1374 KB
)
Pobierz
ROZDZIA£ 1
Borland C++Builder 5.
Ćwiczenia praktyczne
Andrzej Daniluk
1
Spis treści
Rozdział
1
. Pierwsze spotkanie ze środowiskiem Borland C++Builder 5
..................... 5
C++ Builder Enterprise
................................................................................................. 5
C++ Builder Profesional
............................................................................................... 6
C++ Builder Standard
................................................................................................... 6
Parę pożytecznych skrótów nazw
................................................................................................ 6
Technologia OLE
......................................................................................................... 6
OLE Automation
.......................................................................................................... 6
Model COM
................................................................................................................. 7
Technologia ActiveX
.................................................................................................... 7
Środowisko programisty — IDE
................................................................................................. 7
Struktura głównego menu
............................................................................................................ 9
Menu File
..................................................................................................................... 9
Menu Edit
................................................................................................................... 12
Menu Search
............................................................................................................... 15
Menu View
................................................................................................................. 17
Menu Project
.............................................................................................................. 20
Menu Run
................................................................................................................... 22
Menu Component
....................................................................................................... 24
Menu Tools
................................................................................................................ 26
Menu Help
.................................................................................................................. 28
Menu Desktop
............................................................................................................ 29
Pasek narzędzi — Speed Bar
.............................................................................................. 29
Inspektor obiektów — Object Inspector
............................................................................. 30
Karta właściwości — Properties
................................................................................ 30
Karta obsługi zdarzeń — Events
............................................................................... 31
Podsumowanie
........................................................................................................................... 32
Rozdział
2
. Borland C++Builder 5. Pierwsze kroki
...................................................... 33
Ogólna postać programu pisanego w C++
................................................................................. 33
Funkcja main()
..................................................................................................................... 35
Dyrektywa #include i prekompilacja
................................................................................... 36
Dyrektywa #pragma hdrstop
................................................................................................ 37
Dyrektywa #pragma argsused
.............................................................................................. 37
Konsolidacja
........................................................................................................................ 37
Konfigurujemy Opcje Projektu
............................................................................................ 37
Uruchamiamy program
........................................................................................................ 40
Podsumowanie
........................................................................................................................... 42
2
Borland C++Builder 5. Ćwiczenia praktyczne
Rozdział 3
. Elementarz C++
.......................................................................................... 43
Podstawowe typy danych oraz operatory arytmetyczne
............................................................. 43
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania
................................................................... 45
Operatory relacyjne i logiczne
................................................................................................... 45
Deklarowanie tablic
................................................................................................................... 46
Instrukcje sterujące
.................................................................................................................... 47
Instrukcja if
.......................................................................................................................... 48
Ćwiczenie do samodzielnego wykonania
................................................................... 48
Instrukcja switch
.................................................................................................................. 49
Ćwiczenie do samodzielnego wykonania
................................................................... 50
Instrukcja for
........................................................................................................................ 50
Ćwiczenie do samodzielnego wykonania
................................................................... 51
Nieskończona pętla for
........................................................................................................ 51
Instrukcja while
................................................................................................................... 52
Ćwiczenie do samodzielnego wykonania
................................................................... 53
Instrukcja do. . .while
........................................................................................................... 53
Ćwiczenie do samodzielnego wykonania
................................................................... 54
Funkcje w C++
........................................................................................................................... 54
Ćwiczenie do samodzielnego wykonania
................................................................... 55
Wskazania i adresy
.................................................................................................................... 56
Struktury
.................................................................................................................................... 57
Ćwiczenie do samodzielnego wykonania
................................................................... 59
Podsumowanie
........................................................................................................................... 59
Rozdział 4
. Projektowanie obiektowe OOD
................................................................. 60
Klasa
.................................................................................................................................... 60
Obiekt
.................................................................................................................................. 60
Metody
................................................................................................................................. 61
Widoczność obiektów
.......................................................................................................... 61
Współdziałanie obiektów
..................................................................................................... 61
Implementacja obiektu
......................................................................................................... 61
Zdarzenie
.................................................................................................................... 61
Dziedziczenie
....................................................................................................................... 61
Programowanie zorientowane obiektowo
.................................................................................. 62
Klasa TForm1
...................................................................................................................... 62
Konstruktor TForm1()
......................................................................................................... 63
Formularz jako zmienna obiektowa
..................................................................................... 63
Tworzymy aplikację
............................................................................................................ 64
Pierwsza aplikacja
...................................................................................................... 64
Funkcja obsługi zdarzenia
.......................................................................................... 67
Ogólna postać aplikacji w C++Builder 5
................................................................................... 72
Wykorzystujemy własną strukturę
............................................................................................. 73
Ćwiczenie do samodzielnego wykonania
................................................................... 75
Wykorzystujemy własną funkcję
............................................................................................... 75
Ćwiczenie do samodzielnego wykonania
................................................................... 78
Podsumowanie
........................................................................................................................... 78
R
ozdział 5
.
Podstawowe elementy biblioteki VCL
....................................................... 79
Hierarchia komponentów VCL
.................................................................................................. 79
Klasa TObject
...................................................................................................................... 80
Klasa TPersistent
................................................................................................................. 80
3
Klasa TComponent
.............................................................................................................. 81
Klasa TControl
.
.................................................................................................................... 81
Właściwości klasy TControl
....................................................................................... 81
Zdarzenia klasy TControl
........................................................................................... 82
Klasa TGraphicControl
........................................................................................................ 84
Klasa TWinControl
.............................................................................................................. 85
Metody klasy TWinControl
........................................................................................ 85
Właściwości klasy TWinControl
................................................................................ 86
Zdarzenia klasy TWinControl
.................................................................................... 86
Podsumowanie
........................................................................................................................... 86
R
ozdział 6
. Biblioteka VCL
............................................................................................ 87
Karta Standard
........................................................................................................................... 88
TFrames
............................................................................................................................... 89
Zastosowanie TFrames
............................................................................................... 89
Wykorzystanie pozostałych komponentów karty Standard
.................................................. 93
Wczytujemy plik z dysku
........................................................................................... 94
Komponenty TRadioGroup oraz TScrollBar
.............................................................. 96
Komponenty TMainMenu oraz TPopupMenu
............................................................ 97
TPanel oraz TCheckBox
............................................................................................. 98
Przykładowa aplikacja
................................................................................................ 98
Ćwiczenie do samodzielnego wykonania
................................................................. 101
Hierarchia własności obiektów Właściciele i rodzice
.............................................................. 101
Ćwiczenie do samodzielnego wykonania
................................................................. 102
Karta Additional
....................................................................................................................... 103
Karta Win32
............................................................................................................................. 104
Karta System
............................................................................................................................ 105
Karta Dialogs
........................................................................................................................... 106
Tworzymy profesjonalne menu
................................................................................ 107
Przykład wykorzystania komponentów TApplicationEvents oraz TTimer
.............. 115
Ćwiczenie do samodzielnego wykonania
................................................................. 118
Karta Win 3.1
........................................................................................................................... 118
Wykorzystanie komponentów TDirectoryListBox, TFileListBox, TFilterComboBox
oraz TDriveComboBox
............................................................................................ 119
Karta Samples
.......................................................................................................................... 121
Wykorzystanie komponentów TCSpinEdit, TTrayIcon, TImageList oraz TCheckBox
122
Komponent TCCalendar
.......................................................................................... 124
Karta ActiveX
.......................................................................................................................... 125
Komponent TF1Book
............................................................................................... 126
Karta Internet
........................................................................................................................... 129
Karta Servers
............................................................................................................................ 129
Komponenty TPowerPointApplication, TWordApplication oraz TExcelApplication
130
Podsumowanie
......................................................................................................................... 132
R
ozdział 7
. Aplikacje SDI oraz MDI
.............................................. 133
Aplikacje jednodokumentowe
.................................................................................................. 134
Aplikacje wielodokumentowe
.................................................................................................. 134
Podsumowanie
......................................................................................................................... 136
4
Borland C++Builder 5. Ćwiczenia praktyczne
Wprowadzenie
Jeden z najnowszych produktów firmy Borland/Imprise — C++Builder 5 —
reprezentuje niezwykle bogate i bardzo wydajne środowisko programistyczne. Zapoznanie się z
nowym Builderem może stanowić pretekst do pokazania Czytelnikom pewnych elementów
współczesnych metod programowania aplikacji. W zamierzeniu książka ta przeznaczona jest dla
osób dopiero zaczynających przygodę z programowaniem obiektowym. W jej trakcie będziemy
stopniowo poznawać niezwykle bogate środowisko programistyczne oferowane nam przez
Buildera 5. Jednocześnie zapoznamy się z najbardziej podstawowymi elementami oraz metodami
konstrukcji algorytmów właściwymi dla Borland C++, tak by w efekcie w pewnym momencie
uświadomić sobie, że oto zaczynamy samodzielnie tworzyć aplikacje przy pomocy Borland
C++Buildera 5 jako całości. Poznamy strukturę programów pisanych zarówno w C++, jak i
C++Builderze, a także zaznajomimy się z pojęciem klasy oraz obiektu formularza. Ważnym celem
książki jest zaciekawienie Czytelnika i zachęcenie go do przyjęcia postawy eksploracyjnej,
niezbędnej we współczesnym świecie.
Nie będzie naszym zadaniem przedstawienie skomplikowanych technik związanych z
algorytmizacją programów oraz stosowaniem wyszukanych funkcji, struktur czy innych obiektów
tak charakterystycznych dla współczesnego C++. Skoncentrujemy się natomiast na poznaniu
środowiska programisty oferowanego przez C++Buildera 5 wraz z podstawowymi elementami
biblioteki VCL. Główny nacisk zostanie położony na umiejętność wykorzystania już istniejących
obiektów, tak aby nawet zaczynający swą przygodę ze współczesnym C++ Czytelnik nie czuł się
zagubiony w gąszczu skomplikowanych terminów i aby w trakcie całej książki miał wyraźny
przegląd sytuacji. Wykonując proste ćwiczenia nauczymy się posługiwać właściwościami,
zdarzeniami oraz metodami różnych komponentów. Zamieszczone w książce przykłady
kompletnych aplikacji pomogą nam zrozumieć, jak z prezentowanych komponentów możemy
skorzystać w praktyce. Książka ta nie zakłada znajomości wcześniejszych wersji Buildera, dlatego
oprócz elementów biblioteki VCL, właściwych dla nowego Buildera, omówimy też sposoby
korzystania z zasobów zaadaptowanych ze starszych jego wersji, o których pliki pomocy
wyrażają się w sposób bardzo oszczędny.
Plik z chomika:
mgram
Inne pliki z tego folderu:
multimedia.algorytmy_i_standardy_kompresji__w.skarbka.pdf
(59101 KB)
Mark.Sportack.-.Sieci.Komputerowe.-.Ksiega.Eksperta.eBook.pdf
(30204 KB)
ANATOMIA.PC.zip
(1877 KB)
Dąbrowski - Systemy i sieci SDH.pdf
(19504 KB)
Helion Flash.5.-.Biblia.PL.pdf
(20567 KB)
Inne foldery tego chomika:
05. Prawo Jazdy - Praktyczna Nauka Jazdy
Katalogi Polskich znaczków Pocztowych [pdf]
mathcad
mechanika_budowli
psychologia e
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin