Kuchnia Kriszny - Potrawy wegetariańskie.rtf

(909 KB) Pobierz
KUCHNIA

KUCHNIA

KRYSZNY

 

indyjskie potrawy

wegetariańskie

 

Adiraja dąsa

 

 

 

 

THEBHAKTIYEDANTABOOK TRUST

 

The Hare Krishna Book of Yegetarian Cooking (Polish)

 

Czytelników zainteresowanych tematem tej książki zapraszamy

do korespondencji lub odwiedzenia naszych świątyń:

 

Świątynia Międzynarodowego

Towarzystwa Świadomości Kryszny

Mysiadło k. Warszawy, ul. Zakręt 11

05-500 Piaseczno

tel. i fax (22) 756 27 11

(adres do korespondencji:

 

02-770 Warszawa 130, skr. poczt. 257)

 

Świątynia Międzynarodowego

Towarzystwa Świadomości Kryszny

80-125 Gdańsk, ul. Cedrowa 5

tel. (58) 32 96 65

 

Świątynia Międzynarodowego

Towarzystwa Świadomości Kryszny

51-317 Wrocław, ul. Bierutowska 23

tel. i fax (71) 25 09 81

(adres do korespondencji:

 

50-900 Wrocław 2, skr. poczt. 858)

 

Świątynia Międzynarodowego

Towarzystwa Świadomości Kryszny

Czarnów 21, 58-424 Pisarzowice

gm. Kamienna Góra, woj. jeleniogórskie

tel. (8745) 18 92 lub 18 93

 

Świątynią Międzynarodowego

Towarzystwa Świadomości Kryszny

30-686 Kraków-Piaski Wielkie

ul. Podedworze 23a

tel. i fax (12) 58 82 83

 

E-mail: hkpl@com.bbt.se

http://www.algonet.se/~krishna

 

Listę wybranych świątyń Międzynarodowego Towarzystwa

Świadomości Kryszny za granicą zamieszczamy na końcu książki.

 

Copyriflht Cl 993, The Bhaktivedanta Book Trust Int'1

Wszelkie prawa zastrzeżone

 

ISBN 91-7149-184-8

 

Książkę tę dedykuję memu. mistrzowi duchowemu,

Śrl Śrlmad A.C. Bhaktiuedancie Swamiemu Prabhupadzle,

który poświęcił swe życie propagowaniu kultury

wedyjskiej na catym świecie.

 

Spis treści

 

........................................................... 9

 

Wprowadzenie .................................................. 11

 

Yeyetarianizm jako środek do wyższego celu ............... 17

 

|wlqtynia Kryszny w twoim domu ............................ 35

 

^yetarianizm a ruch Hare Kryszna .......................... 41

 

lauka zdrowego jedzenia ..................................... 47

 

»rzęt kuchenny ............................................... 53

 

pozycje menu .............................................. 55

 

Byjski sposób przygotowywania i podawania posiłku ..... 59

 

Ipisy .................................:....................... 63

 

oprawy i zioła ............................................... 65

 

dukty mleczne .............................................. 77

 

l .............................................................. 87

 

ile l zupy ...................................................... 105

 

iczywo ....................................................... 125

 

Warzywa ........................................................ 143

 

|wskaski ....................................................... 179

 

•rtneje i raity ................................................. 205

 

Słodycze ....................................................... 221

 

Napoje .......................................................... 251

 

ANEKS

 

^l.iwnik .......................................................... 267

 

Przedmowa

 

w.

 

f e wstępie do książki kucharskiej zawierającej przepisy na po-

tinwy wegetariańskie nie sposób pominąć idei samego wegetaria-

nl/.mu. Dlatego też chciałbym podzielić się moimi osobistymi reflek-

»|nmi na ten właśnie temat.

 

Uważam, że wegetarianizm jest jedynym rozwiązaniem, przynaj-

mniej dla naszej strefy klimatycznej. Ma ogromne znaczenie z punk-

tu widzenia ekonomii. Pomyślmy: najpierw wytwarza się pożywienie

(iiAlinne, potem przeznacza je na paszę dla zwierząt hodowanych na

mięso, mięso z kolei zjadają ludzie. W porównaniu z produkcją ży-

wności wegetariańskiej jest to proces podwójnie kosztowny. Nastę-

pnn sprawa to nasze zdrowie. Wpływ diety mięsnej na rozwój cho-

rób takich jak miażdżyca, nowotwory czy schorzenia serca jest już

dłisiaj faktem oczywistym. Ale w społeczeństwie nadal funkcjonuje

Wicie mitów na temat konieczności jedzenia mięsa. Powszechne jest

mniemanie, że człowiek pracujący przede wszystkim fizycznie—my-

HĘI tu na przykład o górnikach czy hutnikach—nie może zrezygno-

Wcu'' z mięsa, gdyż zabrakłoby mu siły. Tymczasem sprawy mają się

 

E|   iładnie na odwrót. Przyczyną takich poglądów jest siła przyzwy-

|   Jenia i tradycja. Mięso jest jak używka. Gdyby każdy mięsożerca

l   tanowił się nad swoim samopoczuciem fizycznym i psychicznym

pi> kilkukrotnym zjedzeniu mięsa w ciągu dnia, może zrozumiałby,

w < iym tkwi sedno problemu. Kawałek mięsa zalega w przewodzie

l "'karmowym do 80 godzin. Wyobraźmy sobie kogoś, kto je mię-

111 na śniadanie, obiad i kolację. Taki człowiek jest nieustannie za-

truwany mięsem rozkładającym się w jego przewodzie pokarmowym.

Oryanizm oczywiście broni się przed skutkami zatrucia, ale jego mo-

tllwości są ograniczone. Doświadczyłem tego na sobie... Od dzie-

il^clu lat nie jem typowo polskich dań, jak choćby schabowego z

 

PRZEDMOWA 9

 

 

 

 

kapustą lub ziemniakami, i wychodzi mi to na dobre. Kiedyś, gdy

bawiłem się w stolarkę, czy gdy przenosiłem jakieś ciężkie sprzęty,

odczuwałem duże zmęczenie. Teraz jest inaczej, po prostu nabrałem

sił. Dieta mięsna ma wpływ na psychikę. Ludzie, którzy jedzą mię-

so, są pełni stresów, agresji, niepokoju... Osobiście nigdy nie byłem

agresywnym człowiekiem, ale odkąd przeszedłem na dietę wegeta-

riańską, jestem jeszcze bardziej spokojny. Co więcej, mam to uczucie

lekkości... Pracuję nieustannie głową i stwierdzam, że pamięć mam

lepszą niż dwadzieścia lat temu. O czymś to świadczy.

 

I wreszcie problem starzenia się. Wiele osób mówi mi, że się nie

zmieniam. Tak oczywiście nie jest, choć na pewno spowolniłem ten

nieuchronny proces dzięki diecie bezmięsnej.

 

Oprócz aspektów zdrowotnych istotna jest strona moralna. Za-

bijanie zwierząt jest całkowicie sprzeczne z szeroko pojętym huma-

nizmem. Miłość bliźniego kojarzy mi się z miłosierdziem okazywanym

każdemu stworzeniu. Co mnie skłoniło do zmiany sposobu odży-

wiania? Między innymi i te przemyślenia.

 

Ale żeby zrezygnować z mięsa, trzeba mieć coś lepszego w za-

mian. Dlatego cenię sobie potrawy indyjskiej kuchni wegetariańskiej.

Są wspaniałe. Kuchnia ta stwarza olbrzymie możliwości stosowania

przypraw, które nie tłumią smaku warzyw, a raczej go podkreślają.

Przepisy zamieszczone w tej książce są proste i umożliwiają uzyska-

nie bardzo bogatego zestawu smaków. To bogactwo smaków nie jest

jednak wyłącznie efektem użytych składników. Wegetarianizm niesie

bowiem w sobie pierwiastek Dobra i to cenię w nim najbardziej.

 

 

 

 

10 PRZEDMOWA

 

 

 

 

Czesław Niemen

czerwiec 1993 roku

Warszawa

 

Wprowadzenie

 

c

 

<elem tej praktycznej książki kucharskiej jest pomoc Czytelnikowi

w przygotowaniu autentycznych potraw indyjskich i zaznajomienie

Qo z tradycją, z której wywodzi się znakomita, wegetariańska kuch-

nia Indii. Kuchnia Kryszny objaśnia nie tylko techniki gotowania sto-

łowane w wedyjskiej, czyli klasycznej wegetariańskiej kuchni Indii,

lecz również wedyjską sztukę jedzenia w sposób, który odżywia za-

równo ciało i umysł, jak i duszę.

 

Pierwsze cztery rozdziały omawiają niektóre zagadnienia filozofii

Wedyjskiej oraz sam wegetarianizm i popierające go fakty naukowe,

l także przemawiające za nim argumenty z dziedziny religii i etyki.

 

Trzy kolejne rozdziały dotyczą samego posiłku. Zawierają infor-

mację o pomocnym w gotowaniu sprzęcie kuchennym, daniach, któ-

fa można ze sobą łączyć, i o wszystkim, co należy wiedzieć na temat

przygotowywania, serwowania i spożywania posiłku indyjskiego.

 

Następnie zamieszczamy 130 sprawdzonych przepisów. Chociaż

J»»t to jedynie znikoma liczba spośród tysięcy możliwości oferowa-

nych przez kulinarną tradycję wedyjską, przepisy te—wybrane ze

Wifliędu na ich różnorodność i łatwość przygotowania—dają pewne

(lojęcie o bogactwie kuchni wedyjskiej. Dostarczyli ich najlepsi ku-

f tiarze z ruchu Hare Kryszna. Niektórzy z nich doskonalili swe umie-

jętności kulinarne pod okiem samego Śrila Prabhupady.

 

Aby w pełni docenić kuchnię wedyjską, musimy zrozumieć ją

w kontekście całej kultury wedyjskiej. Słowo wedyjski pochodzi od

SBimkryckiego słowa weda, co znaczy „wiedza absolutna". Staro-

lylin- pisma święte Indii zapisane w sanskrycie znane są jako pisma

Weilyjskie, czyli Wedy, ponieważ przekazują wiedzę o Absolucie. Na

(yi li pismach opiera się kultura starożytnych Indii i nawet w dzisiej-

si yi h czasach wielu ludzi nadal żyje zgodnie z zasadami tej kultury.

 

WPROWADZENIE 11

 

Wedy mówią, że przeznaczeniem istoty ludzkiej jest zrealizowanie

swej prawdziwej tożsamości jako wiecznego sługi Boga. Początkiem

tej realizacji jest zrozumienie, że nie jesteśmy tymczasowym ciałem

materialnym, lecz wieczną duszą, która przebywa wewnątrz ciała.

Błędnie uważamy się za istoty materialne i to jest przyczyną naszego

cierpienia, chociaż z natury jesteśmy wieczni, pełni wiedzy i szczęś-

cia. Proces ożywiania naszej oryginalnej, radosnej świadomości i bu-

dzenia uśpionej miłości do Boga zwany jest bhakti-yogĄ, czyli świa-

domością Kryszny.

 

Imię Kryszna ma szczególne znaczenie. Chociaż istnieje jeden

Bóg, ludzie zwą Go różnymi imionami i każde z tych imion opisu-

je jeden z aspektów Jego osobowości. Ale Wedy podają jedno imię,

które określa sumę Jego cech. Tym zawierającym w sobie wszystko

imieniem jest Kryszna, co znaczy „wszechatrakcyjny".

 

Wedy są skarbnicą wiedzy o Krysznie i naszym wiecznym z Nim

związku. Różnią się od innych pism świętych tym, że szczegółowo

opisują osobowość i cechy Boga, aby rozbudzić naszą miłość do

Niego. Mówią też o tym, jakimi sposobami możemy wyrażać tę mi-

łość we wszystkim, co robimy. Taki jest dar Indii dla świata—kul-

tura, która łączy wszystkie dziedziny ludzkiej działalności z duchową

doskonałością, tak często uważaną za wyłączną własność medytują-

cych pustelników. W kulturze wedyjskiej świadomość Kryszny prze-

nika każdy aspekt życia — nie tylko muzykę, architekturę czy litera-

turę, lecz również gotowanie i spożywanie posiłków.

 

Tym, co odróżnia wedyjski sposób gotowania od innych sposo-

bów, jest świadomość kucharza—świadomość, że przygotowuje on

ofiarę dla Boga. W większości systemów religijnych ludzie proszą Bo-

ga o chleb powszedni, lecz bhakta Kryszny ofiarowuje ten powsze-

dni chleb Bogu jako wyraz miłości do Niego. I Bóg się odwzajemnia.

W Bhagauad-gicie, jednym z pism wedyjskich, Pan Kryszna mówi,

że przyjmuje ofiarę wegetariańską—nawet wtedy, gdy składa się na

nią tylko liść, owoc czy też szklanka wody—jeśli ofiara ta zostaje

złożona z miłością. Dzięki Swej niepojętej łasce Kryszna uduchowią

tę ofiarę, osobiście jej kosztując. W ten sposób to, co wcześniej było

zwykłym pożywieniem, staje się Kryszna-prasada, łaską Pana Krysz-

ny. A to, co byłoby zwykłym posilaniem się, staje się oddawaniem

Panu czci, wymianą miłości z Panem.

 

Skutki jedzenia prasada różnią się od skutków jedzenia pokarmu,

który został przygotowany z myślą o zarobku, w celu dogodzenia

podniebieniu czy też utrzymania się przy życiu. Podczas gotowania

 

12 WPROWADZENIE                             '

 

myślimy zwykle o wielu rzeczach, lecz na ogół nie o zadowoleniu Bo-

ga. Jeśli w trakcie przygotowywania pożywienia kucharz nie pamięta

o Bogu, to jego materialistyczna świadomość przenika do pożywie-

nia i w subtelny sposób oddziałuje na osobę, która je spożywa. Kie-

dy jednak spożywamy prasada, pożywienie gotowane z oddaniem dla

Boga i z miłością Mu ofiarowane, nasze serca się oczyszczają. Mu-

kunda Goswami, jeden z obecnych mistrzów duchowych ruchu Hare

Kryszna, powiedział: „Jeśli jesz zwykłe pożywienie, to rozwijasz je-

dynie wielką chęć doznawania przyjemności w świecie materialnym,

lecz kiedy spożywasz prasada, to z każdym kęsem zwiększa się two-

ja miłość do Boga".

 

Oczywiście, nie oczekujemy, że wszyscy nasi Czytelnicy całkowi-

cie przestawią się na indyjski styl gotowania. Chociaż wedyjski spo-

sób gotowania może wydawać się typowo indyjski, to jednak zasada

ofiarowywania pożywienia Krysznie wykracza poza ziemskie określe-

nia. Przepis nie musi pochodzić z Indii, jednakże składniki, których

używamy i sama procedura przygotowania posiłku muszą odpowia-

dać normom wedyjskim. Na przykład we Włoszech, gdzie większość

bhaktów z ruchu Hare Kryszna oraz ich przyjaciół nadal lubuje się

w swej narodowej kuchni, w skład prawie każdego posiłku indyjskie-

go wchodzi również makaron. Styl gotowania nie jest tak istotny jak

przenikające do pokarmu oddanie dla Kryszny.

 

Używany w tej książce termin „indyjski styl gotowania" odnosi się

do stylu wedyjskiego, a nie do tzw. kuchni indyjskiej oferującej dania

takie jak „kurczak z curry" itp. W starożytnej kulturze wedyjskiej je-

dzenie mięsa praktycznie nie występowało. Zwyczaj ten wprowadzili

w Indiach najeźdźcy, a zwłaszcza mogołowie, którzy przybyli tam w

szesnastym wieku przez Persję; Portugalczycy, którzy przez cztery

wieki panowali w Goa; i w końcu koloniści brytyjscy. Mimo kilku-

wiekowej dominacji mięsożernych, Indie nadal są krajem ogromnej

liczby wegetarian.

 

Indie tradycyjnie są wegetariańskie (ludzie jedzący mięso zwani

•q „niewegetarianami"), ponieważ ponadczasowa kultura wedyjska

naucza, że wszelkie życie jest święte, a niepotrzebne zabijanie nie-

winnych stworzeń jest gwałceniem praw Boga. Wszystkie formy ży-

cia zwierzęcego i roślinnego działają zgodnie z prawami natury i w

wyborze swego pożywienia kierują się instynktem; jednak człowiek,

mając wyższą inteligencję, może kierować się w tej kwestii zasadami

religijnymi. W swoich pracach Śrila Prabhupada wyjaśnia: „Chociaż

W myśl praw [natury] człowiek musi żywić się innymi żywymi istota-

 

WPROWADZENIE 13

 

mi, to istnieje też zdrowy rozsądek, który mówi, że istota ludzka po-

winna stosować się do nakazów pism objawionych. Dla zwierząt nie

jest to możliwe".

 

Wedy definiują prawdziwego wegetarianina jako osobę, która nie

je mięsa, ryb ani jajek. Ci, którzy powstrzymują się od jedzenia mię-

sa, lecz spożywają jajka albo ryby, nie są uważani za prawdziwych

wegetarian, ponieważ jedzą mięso ukryte, np. pod wapienną skorup-

ką. Ktoś, kto staje się wegetarianinem tylko po to, by uniknąć zabi-

jania, może nie widzieć powodu, dla którego miałby zrezygnować z

nie zapłodnionych jajek, ale wszystkie jajka — zapłodnione czy nie —

są materiałem zgromadzonym w celu wytworzenia ciał kurcząt, a z

wedyjskiego punktu widzenia żadne mięso nie nadaje się na pokarm

dla człowieka. Bhaktowie Kryszny są ścisłymi wegetarianami w we-

dyjskim tego słowa znaczeniu—nie jedzą mięsa, ryb ani jajek.

 

Niektórzy wegetarianie, zwani weganami, unikają spożywania nie

tylko mięsa, ryb i jajek, lecz również mleka i produktów mlecznych,

przejawiając w ten sposób moralną troskę o krowy eksploatowane w

przemyśle mleczarskim. Bhaktowie Kryszny również potępiają eks-

ploatowanie zwierząt, lecz zamiast unikać mleka, które Wedy uwa-

żają za niezbędne dla człowieka, okazują swe współczucie w pozy-

tywny sposób, nauczając wedyjskiej zasady ochrony krów i w miarę

możliwości pijąc mleko pochodzące tylko z farm ruchu Hare Krysz-

na, gdzie krowy są kochane i chronione.

 

Wielu ludzi przechodzi na wegetarianizm, później jednak, z powo-

du braku smaku i braku przekonania, wraca do dawnych nawyków

w sposobie odżywiania. Jesteśmy przekonani, że o wiele więcej osób

wzięłoby pod uwagę możliwość porzucenia jedzenia mięsa, gdyby

znało dietę zastępczą, która jest smaczniejsza i doskonalsza z na-

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin