Rozdział IV.doc

(1376 KB) Pobierz
Rozdział IV

Rozdział IV

Przegląd metod oceny jakości oświetlenia drogi przez projektory samochodowe.

 

W praktyce istnieje kilka różnych rozwiązań konstrukcyjnych dotyczących oświetlenia drogi przed samochodem. Różnią się zarówno założeniami konstrukcyjnymi jak i parametrami. Powstaje zatem problem oceny (porównania) reflektorów oraz ustalenia jakie kryteria mają największe znaczenie w procesie oświetlenia drogi. Istnieje kilkanaście metod oceny oświetlenia drogi przez projektory samochodowe. Poniżej przedstawiam te najbardziej rozpowszechnione i moim zdaniem najbardziej obiektywne.

 

4.1 Metody znormalizowane

Metody znormalizowane można podzielić na dwie części:

- homologacyjne

- eksploatacyjne

Kryteria homologacyjne są ujęte w normach europejskich E/ECE/TRANS/505. Dotyczą one sposobu pomiaru, kształtu ekranu pomiarowego i poziomów natężenia oświetlenia. Każdy pojazd wyprodukowany na rynek europejski powinien spełnić te wymagania, aby zostać dopuszczonym do produkcji. Kryteria dotyczą natężenia oświetlenia w poszczególnych punktach ekranu pomiarowego w. Jako przykład podaje pomiary samochody Ford Scorpio z reflektorem wyposażonym w żarówkę H7.

 

Tab.4.1 Pomiary samochody Ford Scorpio z reflektorem wyposażonym w żarówkę H7 z sprawdzeniem czy spełnia on warunki dopuszczające go do użytkowania na drogach publicznych.  [3]

 

Oznaczenie punktu pomiarowego

Natężenie oświetlenia E [lx]

 

Żarówka halogenowa E/ECE/TRANS 505 reg. 8; wymagania

Ford Scorpio H7; wynik zgodny;

wynik badań

B50 L

E max 0,4

0,34; Tak

75 L

E max 12

8,16; Tak

75 R

E min 12

19,17; Tak

50 L

E max 15

11, 46; Tak

50 R

E min 12

17,05; Tak

50 V

E min 6

24,00; Tak

25 L

E min 2

3,29; Tak

25 R

E min 2

2,95; Tak

Wszystkie punkty obszaru III

E max 0,7

0,52-0,58; Tak

Wszystkie punkty obszaru IV

E min 3

6,98-24,61; Tak

Wszystkie punkty obszaru I

E min2E50R

2,93-27,30; Tak

 

 

Rys. 4.1 Widok ekranu pomiarowego do badań samochodowych projektorów oświetleniowych z żarówkami halogenowymi  [3]

 

Metoda pomiaru polega na oświetleniu ekranu jednym reflektorem i pomiarach natężenia oświetlenia. Przepisy określają jednoznacznie kryteria do badhomologacyjnych poszczególnych typów reflektorów. Metoda jest prosta i krótkotrwała mała liczba punktów pomiarowych oraz stosunkowo prosty pomiar laboratoryjny. Niestety metoda ma także wiele wad. Przede wszystkim mała ilość punktów i stref pomiarowych. Ponadto nie zostały dokładnie określone zasady, co do ustawienie granicy światła i cienia. A także ustawienie projektora przed pomiarem jest dokonywane na podstawie subiektywnych odczuć. Zależnie od tego zmienia się granica światła i cienia i wynik pomiaru zwłaszcza w strefie III, a także w punkcie B50L ( odpowiedzialnych za oślepianie kierowców jadących z przeciwka). Niejednorodność plamy świetlnej jest dopuszczona w tym badaniu ( brak sprecyzowanych wymagań dotyczących natężenia oświetlenia). Przy tym nie uwzględniono, że projektor oświetla płaską powierzchnie ekranu, czyli płaski prosty odcinek drogi a rzeczywistość jest niestety odmienna. Po uwzględnieniu wszystkich za i przeciw można dojść do wniosku, że projektor słabo oświetlający drogę jest w stanie spełnić wymagania homologacyjne.

 

4.2 Metoda rosyjska

 

Metoda polega na ocenie oświetlenia obiektów znajdujących się na drodze.

Dejakow uważał, że o ocenie widzialności obiektów decydują dwa parametry:

 

- średnia wartość światłości w kierunkach najczęściej obserwowanych przez kierowcę

gdzie:

IOś             -   średnia wartość światłości w kierunku podanych punktów na drodze

I50R, I75R -  światłość w kierunku prawego krawężnika znajdującego się w

odległości 50 i 75 m przed pojazdem.

IIV             -   średnia wartość światłości w kierunku punktów położonych na drodze w

odległości 50 i 75 m przed samochodem;

 

- średnia wartość światłości w kierunkach w których może nastąpić olśnienie kierowcy nadjeżdżającego z przeciwka

 

gdzie:

IB       -  średnia wartość światłości w kierunkach mogących powodować olśnienie

IB50L -  światłość w kierunku oczu kierowcy jadącego z przeciwka w odległości 50 m

IIII      - średnia światłość powyżej granicy światła i cienia

Widzialność drogi określa wskaźnik K.

 

Im większą wartość osiąga współczynnik K tym lepiej oceniamy dany zespół reflektorów tzn. lepiej oświetlają drogę przy małym olśniewaniu kierowców jadących z przeciwka.

Do zalet metody zaliczymy:

- duża prostota i łatwość realizacji,

- dokonywanie szybkiej oceny projektorów,

- możliwość opracowywania bardziej złożonych kryteriów ( poprzez dodawanie punktów pomiarowych).

Wady:

- duże uproszczenie oceny ( mała liczba punktów pomiarowych),

- brak oceny równomiernego oświetlenia drogi.

Dla zaprezentowania metody przedstawiam porównanie reflektorów dwóch aut: Ford Scorpio (żarówka H7) i Mazda 626 (żarówka H1)

 

Tab. 4.2 Porównanie jakości projektorów wg metody rosyjskiej [3]

 

Model samochodu

Ford Scorpio H7

Mazda 626 H 1

Oznaczenie punktu pomiarowego

Natężenie oświetlenia E [lx]

Światłość / [cd]

Natężenie oświetlenia E [lx]

Światłość / [cd]

75 R

19,17

11981,25

11,34

7087,50

50 R

17,05

10656,25

15,39

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin