Kupno używanego samochodu - poradnik.pdf
(
1157 KB
)
Pobierz
436416694 UNPDF
Nie daj zrobić się w balona!
Od wejścia Polski do Unii Europejskiej trwa intensywny import używanych samochodów. Około 60 procent z nich wciąż nie znalazło
nabywców i tkwi przy drogach i komisach. Wydawałoby się, że w tej sytuacji kupno używane samochodu nie stanowi żadnego problemu.
Tak jednak nie jest.
Tajemnicą poliszynela jest fakt, że z Niemiec wywożono samochody najtańsze, często w wątpliwym
stanie technicznym. Nie bez powodu średni wiek sprowadzonego samochodu, to kilkanaście lat,
a średnia cena - niespełna 1800 zł (zakładając, że Polacy nie zaniżali kosztów zakupów, by obniżyć
akcyzę).
Wady samochodów używanych możemy podzielić na wady
techniczne i wady prawne. Co zrobić, by kupić samochód od nich
wolny? Oto krótki poradnik.
Bity, czy też nie?
Niestety, jeżeli nasz nowy samochód nie do końca ma być "nowym"
sprawa bardzo się komplikuje. Dochodzi, bowiem jeszcze jeden
istotny problem - umiejętność właściwego zweryfikowania stanu
technicznego, jaki dany
pojazd
sobą reprezentuje.
Kliknij
/INTERIA.PL
I tutaj właśnie zaczynają się schody... Kupując auto nowe, jedyną sprawą, jaką dealer może chcieć przed nami ukryć,
są np. kiepskie warunki gwarancji, lub marna opinia o oferowanych przez niego autach. Jeśli jednak kupujemy
pojazd
używany, jego właściciel ma pod tym względem znacznie większe pole do popisu.
Niestety niezwykła pomysłowość i inwencja twórcza Polaków jest znana na całym świecie, dlatego też, gdy już
wydajemy nasze ciężko zarobione pieniądze postarajmy się robić to z głową i zawsze, co najmniej dwa razy
zastanowić się przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji…
Zakładamy rzecz jasna, że nikt nie kupuje auta na "huuurra" i zasiadając do przeglądania ogłoszeń mamy już
upatrzone jakieś swoje typy. Często jednak okazuje się, że szukając konkretnego samochodu, natrafiamy na szereg
innych wydających się być prawdziwymi "okazjami".
Zwłaszcza w ostatnim czasie, kiedy to napływają do nas tysiące używanych samochodów z zagranicy,
prawdopodobieństwo trafienia właśnie takiej okazji jest dość duże. Niestety o wiele większe jest jednak
prawdopodobieństwo kompletnej wpadki i zostania posiadaczem samobieżnego, mobilnego szrotu drogowego. Jak się przed tym uchronić? Niestety
nie łatwo...
Mamy nadzieję, że to co zamieszczamy poniżej (wystarczy kliknąć w poszczególne tytuliki) na coś się przyda
i pomoże wam w podjęciu decyzji o ewentualnym zakupie. Pamiętajcie, od stanu waszego samochodu zależy wasze
bezpieczeństwo a na bezpieczeństwie nie można oszczędzać.
Załóżmy teraz, że samochód, który zamierzamy kupić jest w dobrym stanie technicznym i nadal jesteśmy
zdecydowani na zakup. By zostać szczęśliwym nabywcą musimy się upewnić, że
pojazd
pozbawiony jest wad
prawnych. Czyli nie jest kradziony lub nie ciąży na nim zastaw.
Zanim sfinalizujesz transakcję
Kupując używany samochód za gotówkę, powinniśmy osobiście sprawdzić czy nie jest on zastawiony. Może się bowiem zdarzyć, że poprzedni
właściciel nie spłacił kredytu, który zaciągnął pod zastaw auta i bank będzie się domagał pozostałej kwoty od nowego nabywcy.
Inaczej jest w przypadku zakupu auta na kredyt - wówczas wszystkie formalności załatwi za nas bank.
Nieznajomość prawa szkodzi
Zastaw rejestrowy jest najczęściej spotykaną formą zabezpieczenia kredytu samochodowego. W praktyce oznacza to, że w dowodzie rejestracyjnym
auta widnieje adnotacja o zastawie. Zdarza się jednak, że adnotacji nie ma, a mimo to
pojazd
jest zastawiony.
Osoba, która kupi samochód obciążony zastawem, nawet gdy nie został on wpisany do dowodu rejestracyjnego, nie
może tłumaczyć się nieznajomością przepisów czy niewiedzą, że taki zastaw został ustanowiony.
Sprawdź, czy nie kradziony
Chcesz kupić używane auto
z Zachodu? Nie jesteś
pewien jego pochodzenia?
Wiarygodność informacji
jakie posiadasz o wybranym
przez siebie aucie możesz
zweryfikować w
Europejskim Rejestrze
Pojazdów, z którym serwis
Motoryzacja rozpoczął
współpracę.
więcej
»
Adnotacji o zastawie dokonuje na wniosek właściciela w dowodzie rejestracyjnym organ rejestrujący pojazd.
Niestety część osób poprzez zaniedbanie lub celowo nie zgłasza do właściwego
urzędu faktu o zastawie. Wówczas to na nowym nabywcy spocznie obowiązek
uregulowania zaległych zobowiązań, np. spłaty kredytu.
Więcej używanych - większe ryzyko
W 2004 roku sprowadzono do Polski z zagranicy ponad 810 tysięcy aut. Wzmożony ruch w obrocie samochodami
używanymi oznacza więcej transakcji kupna-sprzedaży, do których należy podchodzić z ostrożnością.
"Klient kupujący auto za gotówkę musi sam zadbać o bezpieczeństwo i osobiście dopilnować sprawdzenia, czy
samochód który zamierza kupić nie jest w rzeczywistości własnością wierzyciela. W innej sytuacji są osoby kupujące
używane auto na kredyt - w przypadku GMAC Banku to bank sprawdza zastaw w Centralnym Rejestrze Zastawów" -
mówi Stefan Kuźmiński, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w GMAC Bank Polska.
Jak pozbyć się "szrotów"?
Centralny Rejestr Zastawów
Od 1 stycznia 1999 roku działa w Polsce Centralny Rejestr Zastawów - instytucja, która pełni podobną funkcję do ksiąg wieczystych w przypadku
Kliknij
/INTERIA.PL
Cena
Nadwozie
Szyby
Szczeliny
Lakier
Podwozie
Uderzyć w używane!
zakupu mieszkania. Można tu sprawdzić czy biżuteria, samochód czy dzieło sztuki nie są już zastawione. Rejestr jest jawny, a więc każdy może
uzyskać odpis zastawu lub też zaświadczenie o braku takiego wpisu w rejestrze.
Aby dowiedzieć się czy samochód, który chcemy kupić jest objęty zastawem należy zgłosić się do Centralnej Informacji o Zastawach Rejestrowych
w Warszawie (osobiście lub za pośrednictwem poczty) bądź do jednej z jej ekspozytur znajdujących się przy każdym sądzie rejonowym - wydziale
gospodarczym - rejestru zastawów (tylko osobiście). Takie placówki znajdziecie w 10 miastach w Polsce: Białymstoku, Łodzi, Rzeszowie, Gdańsku,
Katowicach, Krakowie, Lublinie, Poznaniu, Wrocławiu i Warszawie. Tam informację o ewentualnym ustanowieniu zastawu rejestrowego można dostać
od ręki. Potrzebne wnioski można znaleźć na Internecie, w banku i wszędzie tam gdzie znajdują się placówki rejestru zastawów.
Nie kradziony?
Najlepszą drogą weryfikacji legalności pochodzenia auta jest sprawdzenie numerów rejestracyjnych na Policji.
Wówczas będziemy mieć pewność, że samochód nie został zgłoszony jako kradziony. Poza tym należy sprawdzić
numery nadwozia i silnika, czy zgadzają się z tymi figurującymi w dowodzie rejestracyjnym.
Starsze lepsze od
nowszego?
Jeśli wszystko jest OK, pozostaje spisać umowę, wypłacić pieniądze i cieszyć się z nowego nabytku...
A jaką opinię wśród użytkowników mają w Polsce poszczególne marki? Dowiesz się tego
TUTAJ
.
A
TUTAJ
sprawdzisz ceny samochodów używanych na polskim rynku.
Porozmawiaj na Forum
.
Nadwozie
Na samochód składa się mnóstwo przeróżnych podzespołów, których niedomagania można łatwo ukryć. Należy, więc zdawać sobie
sprawę z tego, jakie koszty wiążą się z określoną usterką.
Najbezpieczniej jest, więc od razu zostawić sobie jakąś rezerwę budżetową, która pozwoli na
usunięcie, niedomagań, jakie wyjdą na jaw po zakupie. Przeważnie taką "bezpieczną rezerwą" jest
kwota tysiąca złotych. Mowie przeważnie, bo wiadomo, że im droższe kupujemy auto tym ta kwota
staje się większa.
INTERIA.PL
Np. jeśli kupujemy auto z silnikiem
Diesla
należy liczyć się z tym, iż jego naprawy mogą okazać się
bardzo drogie (nawet 6-7 tys zl za remont jednostki napędowej). Zawsze najdroższymi w naprawie
elementami są
silnik
,
blacharka oraz elementy układu napędowego. Skupmy się może jednak na
nadwoziu, ponieważ to właśnie na jego podstawie jesteśmy w stanie stwierdzić czy samochód
faktycznie jest na tyle bezwypadkowy, na ile twierdzi sprzedający. (pr)
Szyby
Po pierwsze zwróćmy uwagę na szyby! Wszystkie powinny mieć te same oznaczenia producenta i rocznika.
Jeżeli wiec boczne szyby są sygnowane marką np."Citroen" a przednia jest opatrzona znakiem
"Pilkington" powinno to wzbudzić nasze podejrzenia.
Oczywiście nie każdy producent samochodów "podpisuje się" na szybach swoich pojazdów, na
szczęście jednak przeważająca większość z nich podaje na szybie symbol roku, w którym została
ona wyprodukowana. Uwaga: w autach niektórych marek oznaczenie roku nie musi zgadzać się
z oznaczeniem kalendarzowym i np. symbol "...95" może oznaczać, iż dana szyba pochodzi z roku
96.
Nie zmienia to jednak faktu, że jeżeli na 3 szybach widnieje napis "...95" a na pozostałych dwóch np.
"...99" nie jest to normalny stan rzeczy. Takie auto raczej na 100% uczestniczyło w poważnym "dzwonie" i dalej raczej byśmy go już nie oglądali... Nie
wierzcie także w zapewnienia sprzedającego, że samochód ma różne szyby, ponieważ np. stał się ofiarą ulicznych wandali (taką teorie usłyszałem
niedawno).
W Niemczech panuje, bowiem troszeczkę inna kultura niż u nas i po meczu kibice zamiast wyładowywać swoją frustrację na bogu ducha winnych
samochodach spokojnie sączą Heinekeny w okolicznych pubach. (pr)
INTERIA.PL
Szczeliny
Kolejną ważną rzeczą, na jaką trzeba zwrócić uwagę, to spasowanie elementów nadwozia. Nie jest to na szczęście skomplikowane i jeśli
naprawa została zrobiona niechlujnie, będziemy to mogli stwierdzić gołym okiem.
Wszystkie szczeliny (brzegi
maski
,
drzwi itd.) powinny być mniej więcej równe. Mniej więcej, bo
w autach kilku i kilkunastoletnich z większym przebiegiem
nadwozie
może nieco się odkształcać.
Nie zmienia to jednak
faktu
,
ze, jeżeli wszystkie szczeliny maja szekość ok. 4 mm a w tą pomiędzy
drzwiami a słupkiem swobodnie wciskamy palec, dalszych oględzin możemy zaniechać. Wiadomo,
że nie każda różnica w spasowaniu dyskwalifikuje dany egzemplarz.
Niektóre są, bowiem łatwe do skorygowania i mogą wynikać z codziennej długotrwałej eksploatacji
jak np. nierówno leżąca maska, którą reguluje się na zawiasach. Niemniej jednak zawsze może to
być jakiś pretekst do zbicia z ceny. (pr)
INTERIA.PL
Plik z chomika:
piwowarek
Inne pliki z tego folderu:
Kupno używanego samochodu - poradnik.pdf
(1157 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Galeria
Moja półka
Prywatne
zachomikowane
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin