Biznes plan - wskazówki.doc

(48 KB) Pobierz
Biznes plan

 

 

Biznes plan

(PRZEDMIOT)

 

dr hab. Aleksander Czepurko

(AUTOR PROGRAMU)

 

Cele przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy umożliwiającej opracowanie biznes planu w praktyce, na przykład jako załącznik do wniosku o pozyskanie środków  finansowych z Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej.

 

Metody oceny

Zaliczenie na podstawie oceny esejów na temat wybranych problemów opracowywania biznes planu.

 

 

Konwersatorium

(WYKŁAD; ĆWICZENIA; KONWERSATORIUM)

Liczba godzin 10

Studia niestacjonarne                                                                                                  Ekonomia semestr 5

Kolejne zajęcia

 

 

TYTUŁY WYKŁADÓW

Podtytuły wykładów

 

PODRĘCZNIKI

OBOWIĄZKOWE

Autor, tytuł publikacji,

wydawnictwo, rok wydania

 

LITERATURA

POMOCNICZA

Autor, tytuł publikacji, wydawnictwo, rok wydania

1.

1 - 2,5

godz.

Pojęcie i cele biznes planu

- element oceny szans skutecznej realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego planowanego dla działań w zmiennym otoczeniu gospodarczym

- cel główny: pozyskanie partnerów do współpracy i finansowania planowanego przedsięwzięcia; pozostałe: określenie silnych i słabych stron firmy, szans i zagrożeń ze strony otoczenia, transfer zestawu informacji o firmie do zainteresowanych adresatów

-          adresaci i użytkownicy biznes planu (inwestorzy, menedżerowie, banki, instytucje rządowe i terytorialne)

Informacje niezbędne do opracowania biznes planu, tyczące:

- szans i zagrożeń ze strony otoczenia

- analizy rynku, branży, konkurencji

- silnych i słabych stron firmy (reputacja, zasoby materialne i niematerialne, majątek produkcyjny i obrotowy, asortyment wyrobów oraz technika i technologia ich produkcji, system i środki zarządzania, polityka cenowa i sytuacja finansowa, struktura organizacyjna i podział kompetencji, stosowane formy i środki motywagi pracowniczej

Czepurko A. Łukaszewicz J. Biznesplan w praktyce zarządzania firmą, Wyd. WSHiP, Warszawa, 2005

 

 

 

2.

2,5 - 5

godz.

Struktura biznes planu

- misja firmy (misja - ce! - zadania)

- analizy wewnętrzne (Narzędzia: SWOT, czynniki sukcesu, łańcuch wartości)

- analizy zewnętrzne (Narzędzia: analizy czynnikowe, cykl życia produktu, analizy pozycji konkurencyjnej, specyfika i atrakcyjność branży)

Typowy układ biznes planu

- charakterystyka przedsiębiorstwa

- opis produktu (planowanego przedsięwzięcia)

- rynek i działania rynkowe (wielkość rynku, segmenty, lokalizacja)

- produkcja

- analiza finansowa

- czynnik ryzyka i opłacalności

- cele i zadania oraz ich horyzont czasowy

Waga i znaczenie poszczególnych elementów dla skuteczności biznes planu

B. Dobiegała-Korona. Business plan w przedsiębior­stwie., Diffin,W-wa,2002,

Lucyna Kowalczyk Business plan - czyli jak po­znać kredytobiorcę TWIGER, Wwa 1996,

 

 

3.

5 - 7,5

godz.

Plan wdrożenia i prognoza wyników:

Kondycja i ocena możliwości finansowych przedsiębiorstwa

Potrzeby finansowe

Analiza finansowa

- prognoza kosztów i sprzedaży produktu

- bilans pro forma

- rachunek wyników

- próg rentowności

- analiza wrażliwości

- wskaźniki oceny opłacalności przedsięwzięcia (stopa zwrotu, wskaźniki płynności, wskaźniki zyskowności)

Zestawienie przepływu pieniędzy (cash flows)

-  obliczanie i analiza progu opłacalności

- kwestie kapitałochłonności i tzw. cen opłacalnych

Rozkład celów i zadań w czasie - harmonogramy

-          - rotacja działań krótko- 1 średnio- terminowych - działania długoterminowe - rozkład kompetencji i odpowiedzialności

Cele i strategie marketingowe w odniesieniu do:

- produktu

- cen

- reklamy/promocji

- dystrybuqi Czynniki ryzyka

- niekorzystne trendy i zdarzenia losowe

- zachowanie konkurentów

- potencjał i sprawność siły roboczej

- błędy szacowania wielkości finansowych

Colin i Paul Barrow Business plan czyli jak zrobić dobry in­teres Wwa, 2004,

 

M.E.Porter, Strategia Konkurencji. Metody analizy sektorów i Konkurentów. PWE, Warszawa, 1996

4.

7,5 - 10

godz.

Pisanie i formy prezentacji biznes planu zależne od:

- stanu rozwoju firmy

- wagi propozycji planistycznych dla firmy

- celów jakim ma służyć

- pozycji zawodowej i instytucjonalne adresatów

Wdrażanie i kontrola realizacji biznes planu

- monitorowanie i krocząca aktualizacja -  opracowanie krytycznej ścieżki działalności firmy - analiza zysku ze sprzedaży poszczególnych partii wyrobu w kluczowych ogniwach dystrybucji

 

Formy planu zależnie od specyfiki gospodarczej i potrzeb jednostki lub instytucji dla której jest opracowany.

 

Wspólne i odmienne elementy planów dla:

- jednostki produkcyjnej

- firmy handlowej

- firmy usługowej

Specyfika planów opracowywanych dla celów:

- restrukturyzacji formy

- bankowej oceny wypłacalności kredytobiorcy

Podsumowanie konwersatorium

Pawlak Z. Biznesplan, AGH, Warszawa, 2003

Penc J. Strategie zarządzania. Perspektywiczne myślenie, systemowe działanie, Wyd. Placet, Warszawa 1999

 

UWAGA: na studiach zaocznych blok zajęć trwa 2,5 godziny lekcyjnej

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin