ROZDZIAŁ 1
1. Jakie znasz najważniejsze definicje negocjacji?
Negocjacje to rozmowa przynajmniej dwóch stron (osób, instytucji, przedsiębiorstw), która ma na celu uzgodnienie wspólnego stanowiska w sprawie będącej przedmiotem negocjacji.
Negocjacje można też określić jako sposób przejścia od konfliktu interesów do wspólnych rozstrzygnięć.
Według innych definicji negocjacje to:
- proces, w którym przynajmniej dwie strony, mające różne opinie, potrzeby i motywacje, starają się dojść do porozumienia w ważnej dla nich kwestii,
- metoda uzyskiwania porozumienia, która zawiera elementy kooperacji i konkurencji,
- rozwiązywanie konfliktu zaistniałego pomiędzy partnerami, polegające na znalezieniu kompromisu,
- podejmowanie decyzji w drodze wzajemnego przekonywania się, argumentacji,
2. Jakimi cechami charakteryzuje się proces negocjacji?
Charakterystyczne cechy negocjacji to:
- obustronna wymiana korzyści,
- uczciwość negocjatorów a więc zgodność z panującymi normami społecznymi, prawnymi i obyczajowymi,
- względna trwałość rezultatu negocjacji,to efekt negocjacji, powinien być wystarczajaco przemyslany i omowiony aby nie był uzależniony od chwilowych, przypadkowych czynników działajacych czynników.
- przydatność społeczna negocjacji,
- sprawność prowadzenia rozmów, efektywność,
- pogłębienie dobrych stosunków między negocjującymi stronami.
3. Które warunki sprzyjają negocjacjom, a które wskazują na odstąpienie od rozmów?
Warunki sprzyjające podjęciu rozmów:
- istnienie zgodności oraz konfliktu między stronami,
- gotowość obu stron do zawarcia umowy,
- wystarczające kompetencje decyzyjne,
- odpowiednie przygotowanie.
Warunki skłaniające do odstąpienia od rozmów:
- mała siła przetargowa,
- nadmierne zaangażowanie emocjonalne,
- korzystne alternatywy negocjacji.
4. Wymień znane ci kryteria podziału negocjacji.
Kryteria:
- przedmiot rozmów,
- podmioty rozmów,
- nastawienie do sytuacji negocjacyjnej,
- cel rozmów,
- styl negocjacji,
- relacje między stronami,
- postawa negocjatorów,
- zasięg oddziaływania.
5. Jakie zalety i wady posiadają negocjacje indywidualne?
Zalety:
- strona przeciwna nie może zadać pytań słabszym członkom zespołu a zatem nie może doprowadzić do nieporozumień w zespole,
- całą odpowiedzialność spoczywa na jednej osobie,
- niemożliwe jest dopuszczenie do powstania różnic poglądów pomiędzy członkami zespołu,
- istnieje możliwość podejmowania natychmiastowej decyzji bądź czynienia natychmiastowych ustępstw.
Wady:
- osoba reprezentująca stronę negocjacyjną musi posiadać wysokie kwalifikacje, znać doskonale przedmiot negocjacji i odznaczać się wysoką odpornością psychiczną.
6. Na czym polega podział zadań w zespole negocjacyjnym?
Zespół negocjacyjny powinien być złożony z osób posiadających odpowiednie predyspozycje . Każda z osób powinna posiadać odpowiednią wiedzę, umiejętność precyzyjnego myślenia, silną osobowość oraz predyspozycje komunikacyjne.
Zespół negocjacyjny składa się najczęściej z kilku osób. W podstawowym składzie zespołu powinni znaleźć się:
- przewodniczący,
- rzecznik,
- obserwator,
- protokolant,
- inni członkowie zespołu, pełniący funkcje doradcze.
Każdy z członków zespołu powinien spełniać określone zadania.
ROZDZIAŁ 2
1. Jakimi cechami charakteryzuje się proces komunikacji?
Cechy negocjacji:
- odnoszenie się do co najmniej dwóch jednostek,
- zachodzenie procesu w środowisku społecznym,
- zdeterminowanie charakteru komunikacji przez liczbę i charakter uczestników procesu,
- charakter – interpersonalny, publiczny, masowy lub międzykulturowy,
- charakter dynamiczny,
- posługiwanie się symbolami i znakami,
- istnienie wspólnoty semiotycznej między uczestnikami,
- charakter symetryczny, komplementarny,
- nieodwracalność procesu komunikacji.
2. Wymień znane ci kryteria podziału komunikacji.
- ze względu na formę przekazywanych komunikatów,
- ze względu na czas i przestrzeń,
- ze względu na obecność informacji zwrotnej,
- ze względu na status uczestników.
3. Na czym polegają strategie perswazyjne?
Podstawowym problemem w przypadku komunikacji perswazyjnej jest takie oddziaływanie na odbiorcę, taki dobór odpowiednich argumentów, aby osiągnąć zamierzony skutek. Wyróżnia się sześć strategii perswazyjnych:
- strategia marchewki,
- strategia kija,
- strategia zaszczytu,
- strategia samopotępienia,
- strategia przenoszenia kompetencji,
- strategia konformizacji.
4. Co to są bariery komunikacyjne?
Bariery komunikacyjne to zniekształcenia przekazywanej informacji. Powodują one zmniejszenie skuteczności komunikacji. Mogą to być:
- przekazywanie niepełnej lub niejasnej wiadomości,
- dobór nieodpowiednich słów, gestów i obrazów,
- zakłócenia w przekazie wiadomości,
- niepoprawna interpretacja wiadomości.
5. Jakimi cechami charakteryzuje się dobry słuchacz?
Cechy dobrego słuchacza:
- obiektywizm,
- otwartość,
- cierpliwość,
- motywacja do słuchania,
- wsparcie, tworzenie atmosfery aprobaty i zrozumienia.
6. Czym charakteryzują się pytania otwarte i zamknięte?
Zadawanie pytań otwartych polega na tym, że wymagają one udzielenia szerszej odpowiedzi. Tego typu pytania to: „Dlaczego...?”, „Co pan sądzi o...?”itp. Pytania otwarte pomagają w uzyskaniu od strony przeciwnej informacji zwrotnych.
Pytania zamknięte zaczynają się zazwyczaj od słowa „Czy...?”. Są one przydatne w sytuacji, kiedy negocjator chce uzyskać wyrażenie zgody w danej kwestii.
7. Przedstaw wykorzystanie w procesie negocjacji pauz i milczenia.
Ciekawym „chwytem” negocjacyjnym jest wykorzystanie pauz oraz milczenia. Przedłużające się milczenie, stosowane z dużym wyczuciem, może skłonić stronę przeciwną do ujawnienia dodatkowych informacji, których pierwotnie nie zamierzała ona odkrywać.
8. Omów zasady dobrej komunikacji.
Ø Poznanie samego siebie. Należy znać cel i założenia wstępne negocjacji. Dobre przygotowanie i przemyślenie strategii będzie skutkowało w trakcie negocjacji umiejętnym sformułowaniem komunikatów.
Ø Szacunek. Należy pamiętać o okazywaniu partnerowi szacunku. Dbamy wówczas o dobry wizerunek własny oraz partnera. Okazywanie szacunku sprawia, że oponent w ten sam sposób odnosi się do rozmówcy.
Ø Unikanie doradzania. Należy unikać doradzania. Rady są najczęściej przekonywujące dla tej osoby, która ich udziela. Rzadko natomiast wpływają na zmianę postępowania odbiorcy.
Ø Unikanie przedwczesnych ocen. Dobrej komunikacji nie sprzyja zbyt wczesne ocenianie. Często takie sądy powstają na podstawie niewielu informacji, co może doprowadzić do wystąpienia błędu.
Ø Unikanie generalizowania. Uogólnianie i generalizowanie budzi najczęściej ostry sprzeciw. Są formą nadużycia i manipulowania faktami.
Ø Mowa ciała. Za pomocą komunikacji niewerbalnej przekazywane są także istotne informacje. Należy obserwować zachowanie partnera, aby sprawdzić jakie emocje wywołują u niego przekazywane komunikaty.
Ø Komunikacja w czasie konfliktu. Jeżeli w czasie negocjacji dochodzi do konfliktu, przydatne jest spojrzenie na problem „oczami” strony przeciwnej. Pozwala to zrozumieć motywy działania oponenta, a także dostrzec możliwości rozwiązania sporu.
Ø Wyrażanie niezgody. Ważną kwestia jest również umiejętność asertywnej odmowy i wyrażania niezgody.
Ø Przyciąganie uwagi oponenta. Chwilowa utrata uwagi jest naturalnym zachowaniem organizmu ludzkiego. Zwróceniu uwagi rozmówcy służą: powtarzanie ważniejszych wątków rozmowy, dokonywanie częstych podsumowań.
Ø Konstrukcja wypowiedzi. Łatwiej skupić uwagę na komunikacie, który jest zbudowany w sposób jasny, logiczny i czytelny.
ROZDZIAŁ 3
1. Co składa się na pojęcie mowa ciała?
Komunikacja niewerbalna to inaczej mowa naszego ciała. Komunikacja ta najczęściej zachodzi na poziomie podświadomości, w przeważającej części przekazuje informacje dotyczące sfery emocjonalnej nadawcy i również u osoby odbierającej sygnały odnosi się do emocji. Wyróżniamy pięć podstawowych obszarów znaczeń mowy ciała: dystans, postawa, gesty, mimika i ton głosu.
2. Dlaczego w procesie komunikacji liczy się spójność przekazu?
W procesie komunikacji liczy się spójność przekazu. Jeśli ciało rozmówcy wysyła przekaz odwrotny do informacji zawartej w słowach, to słuchacz ufa nieświadomie komunikatowi niewerbalnemu. Brak spójności zwany jest także „podwójnym wiązaniem”.
3. Wymień podstawowe kryteria interpretacji komunikatów niewerbalnych.
- dystans,
- postawa,
- gesty,
- mimika,
- ton.
4. Co to jest mechanizm „pierwszego wrażenia”?
Szczególną rolę w negocjacjach odgrywa mechanizm tzw. „pierwszego wrażenia”. Pierwszy kontakt może decydować o klimacie i przebiegu rozmowy, a dalej wpływać na wynik rozmów. W tym przypadku trzeba jednak mieć świadomość istnienia mechanizmów psychologicznych, które mogą zakłamywać odbiór i ocenę drugiej osoby. Należą do nich m.in. uleganie osobistym przekonaniom, atrybucja, efekt „hallo”, zasada podobieństwa i potrzeba zgodności.
5. Czym są strefy dystansu i jak można je scharakteryzować?
...
izabela351