NDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO.doc

(81 KB) Pobierz
NDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY

NDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY

(UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE W STOPNIU UMIARKOWANYM)

- opracowała mgr Małgorzata Glaner

 

KOMUNIKOWANIE

CEL OGÓLNY:

§ Kształtowanie umiejętności nadawania i odbioru informacji drogą werbalną

§ Kształcenie rozumienia pojęć§ dotyczących stosunków przestrzennych i czasowych

 

Cele szczegółowe

Sposoby, formy, narzędzia realizacji

Czas realizacji

Uwagi

Orientacja w schemacie ciała

-schemat własnego ciała: wskazywanie i nazywanie strony lewej i prawej, lewych i prawych kończyn

-pojęcia: góra-dół, prawa- lewa, za-przed, itp.

 

 

Nadawanie informacji

-samorzutne wyrażanie potrzeb oraz informowanie o stanach emocjonalnych

-nazywanie rzeczy

-nazywanie desygnatów rzeczy na obrazie

-nazywanie czynności i stanów w naturalnych sytuacjach

-nazywanie czynności i stanów przedstawionych na obrazie

-formułowanie prostych zdań

-określanie cech przedmiotów

-krótkie wypowiedzi na podstawie przeżyć, zjawisk, obserwacji

-omawianie treści obrazu

-określanie przyczyn i skutków w opowiadaniu

-recytowanie wierszy, śpiewanie piosenek

 

 

Sytuowanie przedmiotów w przestrzeni – rozumienie pojęć dotyczących stosunków przestrzennych

-określanie położenia przedmiotu w stosunku do dziecka, np. na, pod, nisko, wysoko, itp.

-określanie położenia przedmiotów w stosunku wzajemnym, np. przed, obok, między, itp.

-wielkość względna: wybieranie największych i najmniejszych przedmiotów, ocenianie wielkości średniej

 

 

Poznawanie stosunków czasowych

-określanie czasu trwania czynności: długo- krótko, długo- dłużej, teraz- przedtem, najpierw- potem, itp.

-rozróżnianie pór doby: dzień, noc, rano, południe, itp.

-określanie następstw dni: dzisiaj, wczoraj, jutro, itp.

-nazywanie dni tygodnia, pór roku

 

 

Odbieranie informacji

-różnicowanie dźwięków wysokich, niskich, tempa wolnego, szybkiego

-słuchanie prostych wierszy i opowiadań czytanych przez nauczycielkę

-wyodrębnianie głównego zdarzenia, osoby, miejsca opowiadania

 

Rozwijanie percepcji słuchowej

 

OBSŁUGIWANIE SIEBIE

CEL OGÓLNY:

§ Rozwijanie w zakresie samoobsługi

§ Kształtowanie umiejętności korzystania z przyborów higienicznych

§ Higiena podczas posiłków

 

Cele szczegółowe

Sposoby, formy, narzędzia realizacji

Czas realizacji

Uwagi

Kształtowanie umiejętności prawidłowego spożywania pokarmów oraz posługiwania się sztućcami

-dokładne gryzienie, żucie i przełykanie

-posługiwanie się łyżką, widelcem i nożem

 

 

Stosowanie zasad higieny podczas spożywania posiłków

-estetyczne spożywanie posiłków, używanie serwetek

 

 

Kształtowanie umiejętności prawidłowego ubierania się

-dobieranie odzieży do odpowiednich części ciała

 

 

Rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych

-mycie rąk po wyjściu z toalety, po powrocie z WTZ, przed posiłkami

-używanie chusteczek do nosa

 

 

 

 

FUNKCJE POZNAWCZE

CEL OGÓLNY:

§ Poznanie elementarnych pojęć§ matematycznych

§ Doskonalenie funkcji poznawczych poprzez usprawnianie spostrzegawczości wzrokowej i percepcji słuchowej

§ Kształtowanie umiejętności dokonywania prostych operacji umysłowych, tj. porównywanie, klasyfikowanie, uogólnianie, odnajdywanie związków przyczynowo – skutkowych

 

 

Cele szczegółowe

Sposoby, formy, narzędzia realizacji

Czas realizacji

Uwagi

Postrzeganie drobnych fragmentów otaczającej rzeczywistości oraz ilustracji tematycznych

-rozpoznawanie znanych przedmiotów, zwierząt ludzi, itp.

-omawianie prostych czynności, sytuacji

 

Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.

Porównywanie fragmentów rzeczywistości, przedmiotów i ilustracji

-omawianie czynności, sytuacji

 

Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.

Wyróżnianie składników szeregu i ustalanie kolejności ich występowania

-układanie w szereg przedmiotów i ilustracji

 

Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.

Rozpoznawanie figur geometrycznych

-tworzenie zbiorów wg cech jakościowych figur

-nazywanie podstawowych figur geometrycznych

-odrysowywanie figur geometrycznych z szablonu

 

Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.

Rozwój sprawności manualnych.

Ćwiczenia wrażliwości słuchowej

-rozpoznawanie, różnicowanie oraz lokalizacja dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia, głosów przyrody, głosów wydawanych przez różne przedmioty

-różnicowanie wysokości i barwy dźwięków

 

Rozwijanie percepcji słuchowej.

Ćwiczenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej

-podawanie wyrazów rozpoczynających się od określonej sylaby

-synteza sylab podanych ze słuchu

 

Rozwijanie percepcji słuchowej.

Utrwalanie pamięciowych mechanizmów mowy, tzw. ciągów słownych

-nauka wierszy, nazw dni tygodnia, pór roku

-powtarzanie krótkich zdań

 

Rozwijanie percepcji słuchowej.

Kształtowanie umiejętności liczenia

-przyporządkowanie przedmiotom gestu wskazania i liczebnika

-wyodrębnianie i tworzenie zbioru przedmiotów wg cech jakościowych

-próby dodawania i odejmowania

 

 

SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA

CEL OGÓLNY:

§ Rozwijanie sprawności motorycznej

Cele szczegółowe

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin