NDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY
(UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE W STOPNIU UMIARKOWANYM)
- opracowała mgr Małgorzata Glaner
KOMUNIKOWANIE
CEL OGÓLNY:
§ Kształtowanie umiejętności nadawania i odbioru informacji drogą werbalną
§ Kształcenie rozumienia pojęć§ dotyczących stosunków przestrzennych i czasowych
Cele szczegółowe
Sposoby, formy, narzędzia realizacji
Czas realizacji
Uwagi
Orientacja w schemacie ciała
-schemat własnego ciała: wskazywanie i nazywanie strony lewej i prawej, lewych i prawych kończyn
-pojęcia: góra-dół, prawa- lewa, za-przed, itp.
Nadawanie informacji
-samorzutne wyrażanie potrzeb oraz informowanie o stanach emocjonalnych
-nazywanie rzeczy
-nazywanie desygnatów rzeczy na obrazie
-nazywanie czynności i stanów w naturalnych sytuacjach
-nazywanie czynności i stanów przedstawionych na obrazie
-formułowanie prostych zdań
-określanie cech przedmiotów
-krótkie wypowiedzi na podstawie przeżyć, zjawisk, obserwacji
-omawianie treści obrazu
-określanie przyczyn i skutków w opowiadaniu
-recytowanie wierszy, śpiewanie piosenek
Sytuowanie przedmiotów w przestrzeni – rozumienie pojęć dotyczących stosunków przestrzennych
-określanie położenia przedmiotu w stosunku do dziecka, np. na, pod, nisko, wysoko, itp.
-określanie położenia przedmiotów w stosunku wzajemnym, np. przed, obok, między, itp.
-wielkość względna: wybieranie największych i najmniejszych przedmiotów, ocenianie wielkości średniej
Poznawanie stosunków czasowych
-określanie czasu trwania czynności: długo- krótko, długo- dłużej, teraz- przedtem, najpierw- potem, itp.
-rozróżnianie pór doby: dzień, noc, rano, południe, itp.
-określanie następstw dni: dzisiaj, wczoraj, jutro, itp.
-nazywanie dni tygodnia, pór roku
Odbieranie informacji
-różnicowanie dźwięków wysokich, niskich, tempa wolnego, szybkiego
-słuchanie prostych wierszy i opowiadań czytanych przez nauczycielkę
-wyodrębnianie głównego zdarzenia, osoby, miejsca opowiadania
Rozwijanie percepcji słuchowej
OBSŁUGIWANIE SIEBIE
§ Rozwijanie w zakresie samoobsługi
§ Kształtowanie umiejętności korzystania z przyborów higienicznych
§ Higiena podczas posiłków
Kształtowanie umiejętności prawidłowego spożywania pokarmów oraz posługiwania się sztućcami
-dokładne gryzienie, żucie i przełykanie
-posługiwanie się łyżką, widelcem i nożem
Stosowanie zasad higieny podczas spożywania posiłków
-estetyczne spożywanie posiłków, używanie serwetek
Kształtowanie umiejętności prawidłowego ubierania się
-dobieranie odzieży do odpowiednich części ciała
Rozwijanie i kształtowanie nawyków higienicznych
-mycie rąk po wyjściu z toalety, po powrocie z WTZ, przed posiłkami
-używanie chusteczek do nosa
FUNKCJE POZNAWCZE
§ Poznanie elementarnych pojęć§ matematycznych
§ Doskonalenie funkcji poznawczych poprzez usprawnianie spostrzegawczości wzrokowej i percepcji słuchowej
§ Kształtowanie umiejętności dokonywania prostych operacji umysłowych, tj. porównywanie, klasyfikowanie, uogólnianie, odnajdywanie związków przyczynowo – skutkowych
Postrzeganie drobnych fragmentów otaczającej rzeczywistości oraz ilustracji tematycznych
-rozpoznawanie znanych przedmiotów, zwierząt ludzi, itp.
-omawianie prostych czynności, sytuacji
Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.
Porównywanie fragmentów rzeczywistości, przedmiotów i ilustracji
-omawianie czynności, sytuacji
Wyróżnianie składników szeregu i ustalanie kolejności ich występowania
-układanie w szereg przedmiotów i ilustracji
Rozpoznawanie figur geometrycznych
-tworzenie zbiorów wg cech jakościowych figur
-nazywanie podstawowych figur geometrycznych
-odrysowywanie figur geometrycznych z szablonu
Rozwój sprawności manualnych.
Ćwiczenia wrażliwości słuchowej
-rozpoznawanie, różnicowanie oraz lokalizacja dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia, głosów przyrody, głosów wydawanych przez różne przedmioty
-różnicowanie wysokości i barwy dźwięków
Rozwijanie percepcji słuchowej.
Ćwiczenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej
-podawanie wyrazów rozpoczynających się od określonej sylaby
-synteza sylab podanych ze słuchu
Utrwalanie pamięciowych mechanizmów mowy, tzw. ciągów słownych
-nauka wierszy, nazw dni tygodnia, pór roku
-powtarzanie krótkich zdań
Kształtowanie umiejętności liczenia
-przyporządkowanie przedmiotom gestu wskazania i liczebnika
-wyodrębnianie i tworzenie zbioru przedmiotów wg cech jakościowych
-próby dodawania i odejmowania
SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA
§ Rozwijanie sprawności motorycznej
monkara