Poradowski Czy Biblia.txt

(241 KB) Pobierz
Micha� Poradowski
CZY BIBLIA?
 Gdzie s�
"korzenie" Chrze�cija�stwa. .
w judaizmie czy w mozaizmie?
 w Talmudzie czy w Biblii ?
Oficyna Wydawnicza "FULMEN"
 Warszawa 1993
SPIS TRE�CI
Wst�p
Judaizm i mozaizm - podstawowe r�nice 7
Judaizm czy mozaizm 11
Chrystus Pan wobec judaizmu i mozaizmu 14
Judaizm i mozaizm w Dziejach Apostolskich 22
Judaizm i mozaizm w Listach �w. Paw�a 30
Judaizm i mozaizm w apokryfach 44
Judaizm i mozaizm w pismach Ojc�w Ko�cio�a 49
Korzenie" Chrze�cija�stwa? 55
Czy chrze�cijanie i �ydzi wierz� w tego samego Boga? 60
Na czym polega judaizacja Chrze�cija�stwa? 67
"�ydowskie Chrze�cija�stwo" w historii 75
Konflikt mi�dzy Izraelem i Ko�cio�em 84
Czy Izrael jest nadal "narodem wybranym"? 92
Jeszcze o r�nicy mi�dzy judaizmem i mozaizmem 101
"Korzenie" Chrze�cija�stwa w hellenizmie? 107
Nieco o Talmudzie 110
Judaizacja Chrze�cija�stwa dzisiaj 116
"Korzenie" Chrze�cija�stwa w hellenizmie wed�ug �w. Augus-
tyna 125
Wsp�czesna judaizacja Mszy �wi�tej 131
Jeszcze o judaizacji Chrze�cija�stwa 136
 WST�P
Temat "korzeni" Chrze�cija�stwa nie jest nowy, gdy� polemi-
zowali ju� o tym pierwsi chrze�cijanie. Ci, co nawracali si� z mozai-
zmu, a wi�c �ydzi, widzieli te "korzenie" w Biblii, a ci za�, kt�rzy
nawracali si� z "hellenizmu" - a byli nimi prawie wszyscy �wcze�ni
obywatele cesarstwa rzymskiego, z wyj�tkiem �yd�w - upatrywali
owe "korzenie" g��wnie w tradycjach religijnych starej Grecji.
Podobnie, zreszt�, by�o i p�niej, a nawet jest i do dzi�. Pami�tam
z jakim entuzjazmem wspaniale przemawia� na odczytach w War-
szawie polski hellenista o �wiatowej s�awie (gdy� jego ksi��ki na ten
temat by�y t�umaczone na r�ne j�zyki europejskie), profesor Ta-
deusz �ieli�ski, w przededniu drugiej wojny �wiatowej. A po tej�e
wojnie, niemniej wspaniale i przekonywuj�co, przemawia a� do dzi�,
przy ka�dej okazji, jeden z najwi�kszych wsp�czesnych helle-
nist�w, argenty�ski profesor semantyki Carlos A. Disandro.
Istnieje jednak zasadnicza r�nica mi�dzy t� polemik� tra-
dycyjn� i dzisiejsz�, gdy� sp�r tradycyjny scentralizowa� niemal ca��
polemik� na temat "korzeni" Chrze�cija�stwa na Biblii i na helleniz-
mie, a sp�r obecny tylko marginesowo wspomina hellenizm, sku-
piaj�c ca�� uwag� niemal wy��cznie na dyskusji: czy te "korzenie"
s� w judaizmie, czy w mozaizmie, a wi�c czy s� one w Talmudzie,
czy w Biblii?
Ale przys�owiowy "kij w mrowisko" w�o�y� Drugi Sob�r Waty-
ka�ski, a to w swych dokumentach Lumen gentium i Nostra aetate,
�wiadczaj�c oficjalnie i uroczy�cie, �e obecnie jedynym "ludem
wybranym" jest "lud Bo�y", a wi�c wszyscy ci, kt�rzy wyznaj�
wiar� chrze�cija�sk�, a co �ydzi zrozumieli jako pozbawienie ich
godno�ci starotestamentowego "ludu wybranego".
Niniejsza praca ogranicza si� niemal wy��cznie do polemiiki na
temat "korzeni" Chrze�cija�stwa, opowiadaj�c si�, oczywi�cie, za
Bibli�, a wi�c za mozaizmem, a nie za Talmudem, czyli za judaiz-
mem, a tylko marginesowo traktuje inne zagadnienia. Daj Bo�e, aby
przyczyni�a si� do wyja�nienia tych zagadnie� i do usuni�cia ist-
niej�cych nieporozumie�.
AUTOR

JUDAIZM I MOZAIZM
- PODSTAWOWE RӯNICE
Jedn� z najwi�kszych trosk Aposto��w i pierwszych bis-
kup�w by�a obrona wsp�lnoty chrze�cija�skiej od zgubnych
wp�yw�w judaizmu, ju� bowiem w�wczas, w pierwszym
wieku, judaizm uwa�a� Chrze�cija�stwo tylko za jedn� z wie-
lu sekt heretyckich. Ta troska o obron� Wiary przed
wp�ywami judaizmu staje si� z biegiem czasu prawie obsesj�
ca�ej hierarchii m�odego Ko�cio�a, kt�ry broni czysto�ci swej
Wiary, opartej na nauce Chrystusa Pana. Skoro jednak Chrys-
tus Pan cz�sto odwo�ywa� si� do Starego Testamentu, ten�e
zostaje uznany przez jego uczni�w za jedno ze �r�de� oficjal-
nej nauki Ko�cio�a. Istnieje wi�c �cis�y zwi�zek mi�dzy now�
nauk� Chrystusa Pana i dawnym objawieniem przekazanym
przez Stary Testament, kt�ry przez Grek�w zosta� nazwany
Bibli� (greckie s�owo "biblia" znaczy ksi�ga "par excellen-
ce"). Ksi�ga ta sk�ada si� z wielu cz�ci, a najstarsz� i najbar-
dziej szanowan� przez �yd�w jest ta, kt�r� nazywaj� Pi�cio-
ksi�g� Moj�esza, czyli Prawo, po hebrajsku Tora.
Te nakazy i zakazy, dane przez Boga "ludowi wybrane-
mu" przez po�rednictwo Moj�esza (spisane w r�nych cza-
sach i okoliczno�ciach), sta�y si� podstaw� religii moj�eszo-
wej, czyli mozaizmu. Ale, z biegiem czasu, tak�e i p�niej,
w ci�gu wielu stuleci, Pan B�g nadal poucza przez prorok�w
i przez inne osoby natchnione, a ca�o�� nauki moralnej tych
pism tak�e zostaje nazwana mozaizmem.
Skoro Pismo �wi�te starotestamentowe sk�ada si� z tak
wielu "ksi�g" spisanych w r�nych czasach i okoliczno�-
ciach, w j�zyku g��wnie aramejskim (kt�ry, jak wszystkie
j�zyki, uleg� du�ym zmianom na przestrzeni ponad dw�ch
tysi�cy lat, licz�c tylko do czas�w Chrystusa Pana), nie mo�e
nas dziwi�, �e ukaza�y si� r�ne jego komentarze, wyt�uma-
czenia i interpretacje, najpierw ustne, przekazywane tradycj�,
a p�niej pisemne, aby uprzyst�pni� nauk� Pisma �wi�tego
tak�e osobom mniej wykszta�conym. , Zbi�r tych komentarzy
nazwano Talmudem.
Z czasem Talmud (najpierw tylko ustny, a dopiero po
kilku wiekach spisany) by� wi�cej znany "ludowi wybrane-
mu" ni� sama Biblia, a nawet, ju� na par� stuleci przed
Chrystusem Panem, prawie ca�kowicie wyrugowa� i zast�pi�
Bibli�. Talmud, jako Miszna i Gemara, a w czasach ju�
chrze�cija�skich jego skr�cone i uproszczone wydania popu-
larne znane jako Baba Batra (szeroka brama) i Szulchan
aruch (st� zastawiony), sta� si� g��wnym �r�d�em �ydows-
kiej moralno�ci, podobnie jak w�r�d chrze�cijan nieraz
Na�ladowanie Chrystusa Tomasza A'Kempis lub jakie� po-
pularne modlitewniki s� wi�cej znane i czytane w codzien-
nym �yciu, ni� same Ewangelie czy Nowy Testament.
Ot�, w dziejach "narodu wybranego" nast�pi� wyra�ny
podzia� mi�dzy mozaizmem i judaizmem. Mozaizm jest prze-
de wszystkim religi� skodyfikowan� przez Moj�esza, ale
tak�e i kultur� inspirowan� przez Tor�. Natomiast judaizm
jest g��wnie kultur�, zawieraj�c� elementy religijne. W skr�-
cie mo�na powiedzie�, �e mozaizm to religia objawiona
i kultura �ydowska oparta na Biblii, g��wnie na Pi�cioksi�gu

1 Nale�y pami�ta�, �e Biblia �ydowska jest zasadniczo r�na od Biblii
chrze�cija�skiej, gdy� dla �yd�w jedyn� ksi�g� �wi�t� jest Tora, czyli
Pi�cioksi�g Moj�esza (Pentateuko), bo tylko ona zawiera objawienie dane
przez Boga Moj�eszowi, a inne ksi�gi nale�� do �ydowskiej kultury i do
historii; s� one bardzo cenione, ale nie s� uwa�ane za pisma sakralne.
Natomiast Biblia chrze�cija�ska obejmuje Stary Testament i Nowy Testament.
Ten Stary Testament, wed�ug kanonu Ko�cio�a, sk�ada .si� z 46 "ksi�g"
Moj�esza (Tora), a judaizm to przede wszystkim kultura
�ydowska, bardzo stara, zaczynaj�ca si� na wiele wiek�w
przed Moj�eszem, dla kt�rej jego autorytet jest tylko jednym
z wielu, b�d�c opart� najpierw na bardzo starych tradycjach
przedmoj�eszowych, a p�niej g��wnie na Talmudzie, a wi�c
na Misznie i Gemarze, obejmuj�ca najrozmaitsze pr�dy,
w kt�rych przewa�aj� tendencje materialistyczne i ba�woch-
walcze (jak kult z�otego cielca).
�ydzi, b�d�c ludem koczowniczym, zawsze �yj�cym
w diasporze (w rozproszeniu), a wi�c w�r�d r�nych lud�w
i kultur, kt�re cz�ciowo asymiluj�, wytworzyli w ci�gu swej
wielotysi�cznej historii w�asn� kultur� zwan� judaizmem,
kt�ry to judaizm ma niewiele wsp�lnego z mozaizmem. Co
wi�cej, to w�a�nie z okazji pojawienia si� nauki Jezusa z Na-
zaretu (w kt�rym nie rozpoznali zapowiedzianego Mesjasza)
ten�e judaizm sta� si� reakcj� przeciwko Chrze�cija�stwu
i najpierw stara� si� Chrze�cija�stwo opanowa�, uwa�aj�c go
tylko za sekt� heretyck�, a p�niej usi�owa� go zniszczy�
inspiruj�c prze�ladowania ze strony w�adz cesarstwa rzyms-
kiego, a skoro to si� nie uda�o, zacz�li infiltrowa� pierwotne
Chrze�cija�stwo, aby je zjudaizowa�. Nic wi�c dziwnego, �e
Aposto�owie zwalczali owe wp�ywy (co jest oczywiste w Lis-
tach i w Dziejach Apostolskich), a tak�e i Ojcowie Ko�cio�a
w pierwszych wiekach, co jest widoczne w tak licznych
traktatach na temat Adversus Judaeos o De cavendo Judais-
mo.
Mimo jednak tej czujno�ci ze strony biskup�w w pierw-
szych wiekach, judaizm zdo�a� opanowa� znaczn� cz��
Ko�cio�a przez herezj� zwan� arianizmem i to przez prawie
sto pi��dziesi�t lat, prze�laduj�c biskup�w wiernych tradycji
z kt�rych wielu sta�o si� m�czennikami. Arianizm bowiem
by� oczywistym judaizmem, gdy� odrzuca� dogmat Tr�jcy
o r�nym charakterze literackim (poezje, opowiadania, historia itd.) i s�
"natchnione", czyli �e zawieraj� cz�ci objawienia danego przed przyj�ciem
Chrystusa Pana, a Nowy Testament zawiera objawienie dane przez Chrystusa
Pana, a przekazane nam przez Ewangelie, przez Dzieje Apostolskie, Listy
Aposto��w i Apokalips�.
�wi�tej, a tak�e i dogmat, �e Chrystus Pan jest Bogiem-
-Cz�owiekiem, sprowadzaj�c Go do poziomu stworzenia, kt�-
re, jako takie, nie jest Bogiem, a tak�e nie jest cz�owiekiem,
b�d�c wed�ug arianizmu bytem ponadludzkim.
Jest wi�c wielkim nieporozumieniem m�wi�, �e Chrze�-
cija�stwo ma swe "korzenie" w judaizmie, a tylko mo�na
i trzeba twierdzi�, �e Chrze�cija�stwo ma swe "korzenie"
w mozaizmie, bo w Biblii, gdy� poczynaj�c od Pentateuku a�
do ostatnich ksi�g Starego Testamentu, (wed�ug kanonu
Ko�cio�a) znajduje si� wprost niezliczona ilo�� tekst�w pro-
roczych, kt�re zapowiadaj� przyj�cie Mesjasza-Zbawiciela
opisuj�c dok�adnie i w szczeg�ach Jego �ycie i Jego M�k�.
Nadto, sam Chrystus Pan cz�sto cytuje w swych przypo-
wie�ciach i okoliczno�ciowych naukach odno�ne teksty bib-
lijne.
Tak wi�c tylko w mozaizmie, czyli w Biblii znajduj� si�
"korzenie" chrze�cija�skiej wiary, a nie w judaizmie, czyli
w Talmudzie.
JUDAIZM CZY MOZAIZM
Wed�ug Biblii nar�d �ydowski, ju� w pocz�tkach swej
historii, otrzyma� od Boga objawienie i, ju� przez to samo,
zosta� "narodem wybranym", ale p�niej to wyr�nienie go
wobec innych lud�w zostaje formalnie potwierdzone ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin