404.doc

(129 KB) Pobierz
cenzury w tym zakresie spowodowało rozwój dyskusji na temat ruchów
narodowo-wyzwoleńczych, powstań narodowych, genezy odbudowy niepod-
ległego państwa polskiego itp. Uroczycie obchodzono 50 rocznicę odbudowy
państwa, publikowano nowe monografie i syntezy historyczne, ożyły znów
badania nad rolš poszczególnych jednostek (biografistyka). W czerwcowym
numerze "Miesięcznika Literackiego" z 1968 r. ogłoszono dyskusję o II
Rzeczpospolitej. W lipcu 1968 r. dyskujsę na podobny temat ogłosił "Kwar-
talnik Historyczny", a następnie kwartalnik "Z Pola Walki". Ukazały się
ciekawe ksišżki J. Holzera, W. Grzybowskiego, A. Micewskiego, H. Zie-
lińskiego. W dalszym cišgu obowišzywały jednak dogmaty klasowoci, walki
klasowej, postępu społecznego. Nie można było pisać obiektywnie
o Piłsudskim, Dmowskim, stosunkach polsko-radzieckich. Postęp miał ogra-
niczony charakter.
  Znacznie poważniejsze sukcesy odnosili przedstawiciele nauk przyrod-
niczych, fizycy, technicy. W 1958 r. w Instytucie Badań Jšdrowych w wier-
ku uruchomiono pierwszy polski reaktor atomowy "Ewa", a w 1970 r.
rozpoczęto budowę drugiego o większej mocy pod nazwš "Marta". Osišgano
sukcesy w badaniu mikrosyntezy termojšdrowej (S. Kaliski), laserów (Z.
Puzewicz), elektroniki (J. Groszkowski), metodzie uzyskiwania aluminium
z iłów i pyłów dymnicowych (J. Grzymek). Głone były sukcesy S. Pienišżka
w sadownictwie.
  Prof. dr K. Kuratowski był wiceprzewodniczšcym Międzynarodowej Unii
Matematycznej, Oskar Lange był przewodniczšcym Komisji Ekonomicznej
ONZ dla Europy, Tadeusz Kotarbiński stał na czele Międzynarodowego
Instytutu Filozoficznego. Nagrody państwowe z okazji 20-lecia PRL w lipcu
1964 r. w dziedzinie nauk humanistycznych przyznano H. Jabłońskiemu, J.
Krzyżanowskiemu, J. Kuryłowiczowi i A. Schaffowi (I st.) oraz S. Kieniewi-
czowi, T. Kumanieckiemu, B. Suchodolskiemu i S. Żółkiewskiemu (II st.).
W 1966 r. nagrody państwowe otrzymali areheolog K. Michałowski i filozof
W. Tatarkiewicz (I st.) oraz T. Dobrowolski i W. Hensel (II st.).
  Ministerstwem Kultury i Sztuki w okresie tym kierowali kolejno Karol
Kuryluk (1956 - 1958), Tadeusz Galiński (1958 - 1964) i Lucjan Motyka
(1964 - 1970). Przewodniczšcym Komitetu do Spraw Radia i Telewizji
przez cały okres był Włodzimierz Sokorski. Sporód znanych twórców
w 1962 r. zmarli: Leon Kruczkowski i W. Broniewski. W 1963 r. - Pola
Gojawiczyńska i Gustaw Morcinek, a w 1964 r. - Stanisław Piętak i Wanda
Wasilewska (w Kijowie). U szczytu możliwoci twórczych znajdowali się J.
Andrzejewski, J. Iwaszkiewicz, J. Dobraczyński, T. Konwicki, J. Put-
rament, W. Żukrowski, J. Zawieyski. Iwaszkiewicz w 1962 r. ukończył
3 tomowš powieć pt. "Sława i chwała" (1956 -1962). W 1963 r. toczyła się
nad niš ożywiona dyskusja. W 1964 r. T. Konwicki opublikował "Sennik
współczesny" (wystawiono go póniej na scenach teatrów), J. Putrament


404


 - "Pasierbów", W. Mach - "Agnieszkę córkę Kolumba", a S. Mrożek
 - "Tango".
   Spory wokół Listu 34 w 1964 r. ujawniły trudnoci występujšce w rodo-
 wisku literackim i napięcia pomiędzy twórcami i władzš. Nie zdołały
 załagodzić ich przyznane z okazji 20-lecia PRL nagrody państwowe. Sporód
 literatów nagrody I stopnia otrzymali: Jan Parandowski, Julian Przybo, Jerzy
 Putrament i Jan Wiktor. Nagrody II stopnia otrzymali: B. Czeszko, Z.
 Kosidowski, W. Mach, Z. Załuski. Sporód ludzi teatru nagrody I stopnia
 otrzymali: W. Daszewski i J. widerski. Szczególnie wyróżniono twórczoć
 znakomitego teatru telewizji. Nagrody I stopnia otrzymali: J. Antczak, A.
 Hanuszkiewicz, J. Gruza, S. Marczak-Oborski, a II stopnia - I. Gogolewski,
 Z. Mrozowska, A. lšska.
   W 1965 r. zmarli: M. Dšbrowska, A. M. Swinarski, W. Mach, w 1966 r.
 - Stanisław Jerzy Lec, Jan Brzechwa, Stanisław Cat-Mackiewicz, Ludwik
 Hieronim Morstin. W Poznaniu w 1965 r. zaczšł się ukazywać miesięcznik

 "
  Nurt". Natomiast w stolicy od 1966 r. zaczęto wydawać "Miesięcznik
 Literacki". We wrzeniu 1965 r. w Warszawie oddano do użytku odbudowany
 ze zniszczeń wojennych monumentalny Teatr Wielki. W Teatrze Współczes-
 nym w 1965.r. wystawiono "Tango" Mrożka. W listopadzie i grudniu
 zorganizowano I Warszawskie Spotkania Teatralne.
   W 1966 r. W. Żukrowski ogłosił 2-tomowš powieć pt. "Kamienne
 tablice", I. Newerly "Żywe wišzania", J. Iwaszkiewicz "Kršgły rok".
 W "Twórczoci" zaczęto publikować fragmenty powieci J. Andrzejewskiego
 pt. "Miazga". Wielkš popularnociš cieszyły się ksišżki Pawła Jasienicy (Lech
 Beynar). W 1960 r. ogłosił on "Polskę Piastów", w 1963 r. "Polskę Jagiel-
 lonów", w latach 1967 - 1972 trzy tomy "Rzeczypospolitej Obojga Na-
 rodów". Była to eseistyka historyczna wysokiej klasy. Ksišżki Jasienicy były
 wielokrotnie wznawiane.
   Rozwijała się twórczoć filmowa i teatralna. 19 III 1962 r. odbyła się
 prapremiera filmu Romana Polańskiego pt. "Nóż w wodzie". Był to debiut
 filmowy tego reżysera. W marcu 1963 r. W. Hass przedstawił film wg
 scenariusza K. Brandysa pt. "Jak być kochanš?", w 1964 r. "Pamiętnik
 znaleziony w Saragossie". Debiutował Jerzy Skolimowski ("Rysopis"
         ,               "       .)             . J.
 i "Walkower ' w 1965 r., "Bariera w 1966 r. W czerwcu 1965 r
 Skolimowski i T. Konwicki zaprezentowali film "Salto". 25 IX 1965 r.
 odbyła się prapremiera "Popiołów" wg powieci S. Żeromskiego, scenariu-
 sza A. cibora-Rylskiego, w reżyserii A. Wajdy. Film wywołał wielkš
 dyskusję narodowš. Była to kontynuacja dyskusji rozpoczętej w 1963 r: nad
 ksišżkami Z. Załuskiego. 27 III 1966 r. miała miejsce prapremiera filmu

 "
Faraon" wg powieci B. Prusa, scenariusza T. Konwickiego i J. Kawalero-
            wicza. Film wywołał również dyskusję, ale nie tak goršcš i namiętnš jak
 "Popioły". Niektóre filmy zostały zatrzymane i nie dopuszczone do rozpo-


                                                405


        wszechniania, a inne wywietlano tylko w zamkniętych Klubach Dobrych
        Filmów.
          Nagrody państwowe w 1966 r. otrzymali literaci: T. Różewicz, L.
        Rudnicki, E. Szelburg-Zarembina (I st.) oraz J. Gerhard, T. Hołuj, A.
        Rudnicki (II st.). Za twórczoć teatralnš nagrodzono: G. Holoubka, W.
        Krasnowieckiego i J. Woszczerowicza (I st.) oraz A. Sewruk (II st.). Za
        twórczoć filmowš wyróżniono: J. Kawalerowicza, T. Konwickiego, J. Maje-
        wskiego, J. Skrzepińskiego, A. Walacińskiego, J. Wójcika, W. Zdorta (I st.).
        Za twórczoć plastycznš nagrodzono: J. Cybisa, M. Koniecznego, M. Wej-
        mana, a za twórczoć muzycznš W. Rowickiego i B. Szabelskiego (I st.)
          W marcu 1967 r. na rynku czytelniczym pojawiła się napisana przez
        Putramenta w 1960 r. powieć z kluczem pt. "Małowierni". Rozpętała się
        wokół niej i jej autora nowa dyskusja literacko-polityczna. M. Brandys ogłosił
        powieć pt. "Kozietulski i inni", A. Brycht reportaż "Raport z Monachium".
        W 1967 r. na ekrany telewizorów wszedł serial dla młodzieży pt. "Czterej
        pancerni i pies" wg scenariusza Przymanowskiego.
          W 1968 r. miała miejsce premiera serialu telewizyjnego pt. "Stawka
        większa niż życie" wg scenariusza Konica i Safjana w reżyserii Konica
        i Morgensterna. Debiutował Stanisław Barańczak tomikiem wierszy "Korekta
        twarzy". Nagrody państwowe w 1968 r. otrzymali: Tadeusz Breza i W.
        Kubacki (I st.) oraz E. Paukszta i M. Piechal (II st.). Za działanoć teatralnš
        A. Hanuszkiewicz i T. Łomnicki (I st.). Zlikwidowano popularny tygodnik
        "wiat". W jego miejsce utworzono "Perspektywy".
           Sporód wybitnych literatów i ludzi kultury w 1967 r. zmarli: Z. Cybulski,
        L. A. Stern, S. Pigoń, w 1969 r. za A. Kowalska, M. Hłasko, J. Zawieyski, B.
        Kobiela. Wydarzenia marcowe 1968 r. przytłumiły działalnoć naukowš
        i twórczš spychajšc jš na margines walki politycznej. Jak wspomniano wyżej,
        niektórzy pisarze, publicyci i artyci w latach 1968 - 69 opucili Polskę
        osłabiajšc kulturę krajowš oraz tętno życia umysłowego i kulturalnego
        w Polsce. Istotnš rolę spełniała kształtujšca się atmosfera i ograniczenia
        cenzuralne.
           W czasopismach podjęto ostrš krytykę twórczoci filmowej Bossaka,
;       Forda, Kawalerowicza, Polańskiego i Wajdy. Dziełom ich zarzucano, iż
                                                               i

        reprezentujš nikłe walory ideowe, prezentujš tendencje kosmopolityczne.
        W grudniu 1968 r. rozwišzano działajšce dotšd zespoły filmowe: Kadr,
        Kamera, Rytm, Studio, Syrena. Powołano nowe zespoły: Kraj, Nike, Plan
        i Wektory. Dyskusja objęła muzykę, teatr, literaturę. Dokonano zmian
        w składzie komitetów redakcyjnych czasopism. Z dyrekcji PWN odwołano A.           ;
        Bromberga. Dyrektorem tej isntytucji został Jerzy Wołczyk.
           Szczególnš rolę w polityce kulturalnej lat 1956 - 1970 pełniła telewizja.
        W styczniu 1968 r. miała ona 3 mln, a w 1970 r. 4 mln abonentów. Widzów
i       było kilka razy więcej. Państwo przekształciło się w mecenasa kultury i sztuki.

                                                               

        406


Ponieważ było jedynym sponsorem, czuło się monopolistš. Przywódcy PZPR
utożsamiali się z państwem. Popierali rozwój kultury, ale w zamian chcieli by
ludzie tzw. frontu kulturalnego bez dyskusji popierali ich program polityki
kulturalnej. "Muszę obiektywnie przyznać - wspomina W. Sokorski - że ani
Gomułka, ani Cyrankiewicz nie żałowali rodków na zradiofonizowane rodki
przekazu. Wkrótce budżet nasz wzrósł dziesięciokrotnie, wzrosły również
dochody państwowe, gdyż liczba abonentów radiowo-telewizyjnych prz...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin