494.doc

(80 KB) Pobierz
stanowiło 9,9" " latach 1971 - 75 doszło do 15,9 ' , i w latach 1976 - 80
wynosiło zaledwie 1,7  ,. Przy czym w odniesieniu do krajów socjalistycznych
w latach 1971 - 75 wzrosło ono o 8,2" " a do krajów kapitalistycznych
o 26,9  ,. W latach 1976 - 80 nastšpił globalny spadek tempa wzrostu do
1,7" " a do krajów kapitalistycznych do 2,8" ,.
Istotnš rolg w rozwoju gospodarczym Polski odegrała współpraca z ZSRR
i z innymi krajami socjalistycznymi w ramach Rady Wzajemnej Pomocy
Gospodarczej (RWPG;.
   W toku realizacji kolejnych planów rozwoju gospodarczego wielkš wagę
przykładano do inwestycji w dziedzienie komunikacji. Cały kraj pokryto gęstš
sieciš nowoczesnych dróg bitych, zbudowano nowe linie kolejowe, znacznš
częć linii kolejowych zelektryfikowano. Rozwinięto sieć połšczeń autobuso-
wych (PKS), kolejowych i lotniczych. Rozbudowie uległa flota handlowa,
która spełnia istotnš rolę w rozwoju handlu zagranicznego Polski. Długoć
linii kolejowych wzrosła z 23,2 tys. km w 1946 r. do 27,2 tys. km w 1980 r.,
przy czym długoć linii zelektryfikowanych wzrosła w tym okresie odpowied-
nio z 0,3 tys. km do 6,9 tys. km. Długoć dróg o twardej nawierzchni wzrosła
z 95,8 tys. km w 1946 r. do 147,7 tys. km w 1980 r. Liczba samochodów
osobowych wzrosła z 40,1 tys. w 1950 r. do 2 383 tys. w 1980 r. Liczba
samochodów ciężarowych wzrosła z 43,6 tys. do 618 tys., autobusów z 2,8 tys.
do 66 tys. Liczba abonentów telefonicznych wzrosła ze 149 tys. w 1946 r. do
1942,9 tys. w 1980 r., jednak sieć telefoniczna rozbudowana była stosunkowo
słabo. Długoć linii lotniczych LOT-u wzrosła z 5,2 tys. km w 1946 r. do 92,8
tys. km w 1980 r.
   Rozwój ilociowy produkcji nie szedł w parze z rozwojem jakociowym.
Istotnš słabociš gospodarki polskiej była mała wydajnoć pracy, niedoinwes-
towanie rolnictwa, przestarzała struktura przemysłowa, niska sprawnoć
funkcjonowania gospodarki, słaba organizacja pracy itp.
   Odbudowa owiaty, nauki i kultury dokonana została w latach 1944 -1949.
Odbudowano budynki szkolne, izby lekcyjne, pracowni  naukowe, biblioteki
i inne obiekty. Państwo przeznaczyło na ten cel znaczne fundusze. W przy-
spieszonym tempie podjęto kształcenie kadry nauczycielskiej. Jednoczenie
przeprowadzono pierwsze podstawowe reformy systemu owiaty wprowa-
dzajšc zasadę, iż szkolnictwo musi tworzyć jednolity system, a szkoła ma być
powszechna, publiczna i bezpłatna. Szkolnictwo prywatne uległo likwidacji.
Wprowadzono organizację szkolnictwa opartš na szkole 11-letniej (od roku
szkolnego 1962/63 do 1966/67 przeprowadzono reformę szkolnictwa pod-
stawowego). Rozbudowano szkolnictwo zawodowe. Wprowadzono nowe pro-
gramy nauczania.
  W latach 1947 - 1951 zlikwidowano zjawisko analfabetyzmu. 29 grudnia
1951 r. rzšd przedstawił sejmowi komunikat informujšcy, że analfabetyzm, jako
zjawisko masowe, został zlikwidowany. W latach 1949 -1955 nastšpiła szybka


494


  rozbudowa różnego typu szkół zawodowych. Realizacja planu 6-letniego
  spowodowała wysunięcie hasła: "Kadry decydujš o wszystkim". Kadry te
kształcono w toku różnego rodzaju kursów dokształcajšcych, w szkołach
przysposobienia zawodowego, liceach i technikach. Wobec pojawienia się
wyżu demograficznego i zwišzanego z tym faktem zagęszczenia szkół, z inic-
jatywy Gomułki w 1958 r. przyjęto hasło, że tysišclecie powstania państwa
polskiego zostanie uczczone wybudowaniem 1000 dodatkowych szkół (1000
szkół na Tysišclecie). Podjęto akcję gromadzenia odpowiednich funduszy
w drodze składek społecznych. W okresie 10 lat zebrano 8 605 mln zł. Całš
akcję zakończono w lipcu 1967 r. Z funduszu tego zbudowano ponad 1000
Szkół-Pomników Tysišclecia.
  W 1945 r. zakładano, że szkoła powszechna będzie szkołš 8, a szkoła
rednia 3-letniš; Założenie to okazało się nierealne. W 1948 r. wprowadzono
7-klasowš szkołę podstawowš i 4-letnie gimnazjum. Był to jednolity system
11-letniej szkoły ogólnokształcšcej. W 1965 r. ministerstwo owiaty połšczono
z ministerstwem nauki. Nakłady na owiatę, naukę i kulturę uległy zmniej-
szeniu. Nauczyciele stanowili słabo opłacanš częć wiata pracy. W latach
1971 -1973 podjęto dyskusję na temat przygotowania nowej reformy.
  W styczniu 1971 r. z inicjatywy Biura Politycznego KC PZPR, powołano do
życia specjalny Komitet Ekspertów, celem zbadania stanu owiaty z wybitnym
socjologiem, wiceprezesem PAN prof. dr Janem Szczepańskim na czele.
W maju 1973 r. Komitet przedstawił obszerny, liczšcy 480 stron druku, Raport
o Stanie Owiaty w PRL, który stanowil podstawę do opracowania komplek-
sowej koncepcji rozwoju systemu owiatowego w Polsce. 27 IV 1972 r. sejm
uchwalił Kartę Praw i Obowišzków Nauczyciela. Nauczycielem podwyższono
uposażenia. Wprowadzono Dzień Nauczyciela (Rocznica utworzenia Komisji
Edukacji Narodowej w dniu 14 X). Ponownie powołano do życia samodzielne
ministerstwo owiaty. 13 X 1973 r. sejm podjšł uchwałę w sprawie utworzenia
systemu edukacji narodowej. Podjęto decyzję o wprowadzeniu powszechnej
szkoły redniej. Jednak wbrew postulatom Komitetu Ekspertów szkoła ta miała
być nie 12, lecz 10-letnia. Wprowadzono w życie zbiorczš szkołę gminnš.
Rozbudowano system dokształcania nauczycieli. Postulowano dalsze inwestycje
w szkolnictwie. Liczba szkół podstawowych spadła z 28,7 tys. w 1968 r. do
14083 w 1978 r., w tym było 1 717 szkół zbiorczych. Natomiast iloć uczniów
spadła z 4,8 mln do 4,2 mln. Liczba uczniów szkół rednich uległa podwojeniu
z 221 do 450 tys. W dziele upowszechniania i popularyzacji wiedzy w szerokich
kręgach społeczeństwa zasłużyło się utworzone w 1953 r., Towarzystwo Wiedzy
Powszechnej (TWP).
  W latach 1950 - 51 nastšpiła szybka ilociowa rozbudowa szkolnictwa
wyższego. Nastšpiło to z jednej strony poprzez podział uniwersytetów,
z których wyodrębniono wydziały specjalistyczne (medyczne, rolne, wycho-
wania fizycznego i sportu) i utworzono z nich samodzielne uczelnie typu


                                               495


wyższej szkoły rolniczej, akademii medycznej, wyższej szkoły wychowania
medycznego, a z drugiej strony poprzez utworzenie zupełnie nowych szkół
typu wyższej szkoły inżynierskiej, politechniki, wyższej szkoły ekonomicznej
itp. W latach 1973 - 74 częć tych szkół przemianowano na akademie.
Rozbudowie uległo też wyższe szkolnictwo wojskowe. 18 grudnia 1951 r.
powołano do życia Wojskowš Akademig Technicznš im. J. Dšbrowskiego
w Warszawie, następnie Akademię Sztabu Generalnego, Wojskowš Akademię
Politycznš i inne. Nastšpił szybki wzrost liczby szkół różnego stopnia. W roku
akademickim 1978/79 szkolnictwo wyższe obejmowało 10 uniwersytetów, 18
wyższych szkół technicznych, 10 akademii medycznych, 9 akademii rol-
niczych i 43 wyższe szkoły innych typów. W 1978 r. szkolnictwo wyższe
obejmowało 90 szkół i zatrudniało ogółem 52 300 pracowników nauki, w tym
2 698 profesorów i 5 413 docentów. Liczba studentów szkół wyższych wzrosła
z 55,9 tys. w roku 1945/46 do 470 tys. w roku 1978/79. Liczba absolwentów
za wzrosła z 3,8 tys. w roku 1945/46 do 82,0 tys. w roku 1978/79. W latach
1946 -1978 studia wyższe ukończyło ogółem około 800 tys. osób. W 1978 r. za
granicš studiowało 458 studentów. Wzrosła znacznie liczba nauczycieli,
inżynierów, lekarzy i innych specjalistów. W latach 1949 - 1971 szkoły
podstawowe opuciło 11 mln absolwentów. Szkoly wszystkich typów w okre-
sie tym ukończyło około 18 mln osób. Szczególnej rozbudowie uległo
szkolnictwo zawodowe.
  Rozwój owiaty i szkolnictwa wyższego spowodował znaczny wzrost
poziomu kulturalnego ogółu ludnoci, a zwłaszcza kadr zatrudnionych
w różnych działach gospodarki. W 1974 r. gospodarka uspołeczniona zatrud-
niała 676,1 tys. osób z wykształceniem wyższym (6 ' , ogółu zatrudnionych),
2,4 mln osób z wykształceniem rednim (21,6   ogółu zatrudnionych) i 2,3
mln osób z wykształceniem zawodowym (20,7    ogółu zatrudnionych).
W 1974 r. w Polsce wykształcenie wyższe miało 804 tys. osób.
   W parze z rozwojem owiaty i szkolnictwa wyższego szedł rozwój
placówek naukowo-badawczych. W 1951 r. obradował I Kongres Nauki
Polskiej, powołano do życia Polskš Akademię Nauk, a następnie w 1963 r.
Komitet Nauki i Techniki. Prezesami PAN byli kolejno: Jan Dembowski,
Tadeusz Kotarbiński, Janusz Groszkowski i Włodzimierz Trzebiatowski.
W 1973 r. przeprowadzono obrady II Kongresu Nauki Polskiej. Podsumował
on osišgnięcia naukowo-badawcze poszczególnych dyscyplin i okrelił nowe
cele badawcze. Ustalono, że badania naukowe posiadajš olbrzymie znaczenie
dla rozwoju gospodarki, techniki i kultury, że wywierajš one wpływ nie tylko
na nadbudowę, ale również bezporednio na siły wytwórcze. PAN działała
poprzez własne instytuty naukowo-badawcze, poprzez komitety naukowe
zrzeszajšce wybitnych specjalistów danej dziedziny badawczej, zatrudnionych
tak w instytutach własnych akademii, instytutach resortowych, jak i w szkol-
nictwie wyższym. Pracownicy szkół wyższych w Polsce odgrywali wybitnš


496


inia
;kół
:nej
zie.

rolę nie tylko w realizacji planów dydaktycznych, ale również w rozwoju
badań naukowych. Wielu z nich należało do komitetów naukowych PAN, lub
uzyskało tytuły członków akademii (członków korespondentów i członków
rzeczywistych). W 1977 r. w Polsce działało 1 437 instytutów nauko-
wo-badawezych i resortowych. Zatrudniały one 267 tys. osób, w tym 3 335
samodzielnych pracowników nauki. Placówek naukowo-badawczych było
439. Zatrudniały one 150 tys. osób. PAN posiadała 66 placówek nauko-
wo-badawczych. Pracowało w nich 10,9 tys. osób. Działały liczne towarzystwa
naukowe.
  Szczególnš uwagę przywišzywano do rozwoju nauk przyrodniczych i sto-
sowanych, które odnotowały znaczne sukcesy badawcze. Geologowie polscy
przeprowadzili systematyczne badania zasobów surowcowych. Odkryto złoża
siarki, miedzi, w...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin