kolokwium 2.docx

(41 KB) Pobierz

 

§         CZYNNIKI SPRZYJAJĄCE ROZWOJOWI CZŁOWIEKA
I HAMUJĄCE JEGO ROZWÓJ.

§         DZIEDZICZNOŚĆ
CZY ŚRODOWISKO?

§         DZIEDZICZNOŚĆ – rozwój polega na stopniowym ujawnianiu właściwości zaprogramowanych genetycznie

§         ŚRODOWISKO – rozwój determinowany jest przez środowisko, szczególnie społeczne, które tworzy doświadczenia dziecka

§         Współcześnie podkreśla się rolę aktywności własnej człowieka. Zgodnie z tymi poglądami rozwój dokonuje się w toku aktywnych kontaktów jednostki z otaczającą rzeczywistością. Aktywność jest motorem rozwoju , jego bezpośrednią przyczyną.

§         CO MAM ZNACZENIE DLA ROZWOJU?

§         POZIOM AKTYWNOŚCI – stopień rozwojowego zaawansowania aktywności oceniany w stosunku do aktualnych możliwości

§         RODZAJ AKTYWNOŚCI – to, co człowiek robi, w czym lokuje swoją aktywność

§         CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE
NA AKTYWNOŚĆ

§         ZEWNĘTRZNE:

§         warunki środowiskowe

§         wymagania środowiskowe

§         wzorce

§         WEWNĘTRZNE:

§         możliwości jednostki

§         indywidualne preferencje

§         WARUNKI ŚRODOWISKOWE – wszystkie zewnętrzne czynniki określające możliwości funkcjonowania człowieka

§         Pojawienie się określonych form aktywności zależy od:

§         dostępności danych obiektów

§         miejsca zamieszkania 

§         ludzi, z którymi człowiek się kontaktuje

§         czynników ułatwiających bądź utrudniających tok czynności

§         czynników od których zależy fizjologiczne funkcjonowanie organizmu

§         WYMAGANIA ŚRODOWISKOWE

§         Głównie są to wymagania środowiska społecznego:

§         zwerbalizowane nakazy i zakazy, które egzekwowane są za pomocą kar i nagród

§         niezwerbalizowane wymagania, o których otoczenie informuje jedynie za pośrednictwem kar i nagród

§         wymagania wynikające z naturalnych ograniczeń w realizacji różnych potrzeb czy dążeń (np. przestrzeń)

§         WZORCE ŚRODOWISKOWE

§         NAŚLADOWANIE – dokładne odtwarzanie obserwowanej czynności

§         MODELOWANIE – koncentracja na znaczeniu zachowania i możliwość zastępowania zachowania innym, równoważnym znaczeniowo

§         Dlaczego dzieci naśladują?

§         Nagrody i kary (u siebie czy o obserwowanych osób)

§         Mechanizm identyfikacji

§         DETERMINANTY ZEWNĘTRZNE

Tworzą względnie zwarte i trwałe układy wyznaczone rodzajem środowiska:

§         biogeograficznego (np warunki klimatyczne)

§         społeczno – ekonomicznego:

§         właściwości środowiska rodzinnego

§         typ środowiska lokalnego

§         rodzaj szkoły, do jakiej dziecko chodzi

§         OSOBY ZNACZĄCE

Są to osoby, które przebywają z dzieckiem dłuższy czas, z racji pełnionej funkcji lub posiadanej przewagi mają nad nim pewną władzę i są obiektem jego silnych emocji (pozytywnych lub negatywnych)

Osobami znaczącymi mogą być:

§         rodzice

§         starsze rodzeństwo

§         nauczyciel, wychowawca

§         trener sportowy, itp

§         DETERMINANTY ZEWNĘTRZNE

§         Mogą istnieć i wpływać na dziecko niezależnie od intencji otoczenia społecznego

§         Mogą jednak również być tworzone świadomie i celowo w procesie wychowania i nauczania. Są wówczas
w sposób zamierzony ukierunkowane na wywołanie określonego rodzaju aktywności dziecka, w konsekwencji na pobudzenie jego rozwoju.

§         MOŻLIWOŚCI JEDNOSTKI

§         STAN ZDROWIA I KONDYCJA PSYCHOFIZYCZNA:

§         ogólny stan zdrowia

§         sprawność fizyczna (defekty narządu ruchu, kalectwo)

§         wygląd zewnętrzny

§         stopień zaspokojenia potrzeb fizycznych i psychicznych

§         TEMPERAMENT – zespół względnie stały cech osobowości przejawiających się w zachowaniu:

§         możliwość przetwarzania stymulacji (reaktywność)

§         stopień wrażliwości zmysłowej i emocjonalnej

§         energia podejmowanych działań

§         zdolność do koncentracji i wysiłku

§         podatność na stres

§         szybkość reagowania

§         łatwość przystosowania się do zmian otoczenia

§         plastyczność zachowania

§         WCZEŚNIEJ ZDOBYTE ZDOLNOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI

§         INDYWIDUALNE PREFERENCJE

§         Decydują o wybiórczości w stosunku do otaczającego świata.

§         Przejawiają się w zainteresowaniach i zamiłowaniach

§         Można wyróżnić preferencje ze względu na:

§         rodzaj aktywności :

§         osobowe (związane z ludźmi)/bezosobowe

§         konkretne (fakty)/ abstrakcyjne (idee)

§         poziom, stopień trudności podejmowanych działań

§         temperament (potrzeba stymulacji)

 

 

 

§         KONTEKST PSYCHOLOGICZNY
W PROJEKTOWANIU PROCESÓW EDUKACYJNYCH

§         WŁAŚCIWOŚCI ROZWOJOWE

§         Wiążą się z chronologicznym wiekiem jednostki, w zależności od wieku różnimy się w sposobie uczenia się

§         W rozwoju pamięci mimowolnej stosunkowo szybko następuje stabilizacji, czyli osiągnięcie maksymalnej wydolności, osiągnięcie pułapu. Pamięć dowolna rozwija się jednak nadal

§         Zamierzone uczenie się jest chyba najbardziej znaczącą cechą dzieci i młodzieży w okresie uczenia się.

§         Zmiany, które sprawiają, że dziecko może dowolnie kierować procesem uczenia się.

§         wybiórcze koncentrowanie uwagi

§         nastawienie

§         umiejętność organizowania treści 

§         jest to bardzo ważną umiejętność, polega na wiązaniu elementów nowego materiału i włączanie go w tworzący się system struktur poznawczych, czyli włączanie go do dotychczasowej wiedzy tworzącej umysłową reprezentację świata

§         odbywa się w naszych umysłach zgodnie z pewnymi prawidłowościami ogólnymi, ale również zgodnie z naszymi indywidualnymi doświadczeniami, preferencjami oraz zgodnie z prawidłowościami rozwojowymi

§         na początku dziecko organizuje treści na etapie przypominania, potem moment organizowania przenosi się na okres wcześniejszy, wtedy kiedy dziecko zapoznaje się z nowymi treściami

§         organizacja przyswajanych treści działa również na etapie przechowywania informacji, gdy pojawiają się nowe informacje zostają powiązane z tymi, które są, uaktualniają się

§         wiązanie nowego materiału z tym, który już posiadamy wyraźnie wzrasta w okresie szkolnym

§         PŁEĆ

§         Jedna z najbardziej stałych cech jednostki

§         Nie wpływa bezpośrednio na uczenie się

§         Wpływ może mieć zróżnicowane doświadczenie zdobywane przez chłopców i dziewczęta

§         INTELIGENCJA

§         Inteligencja – zdolność uczenia się

§         Im wyższa inteligencja tym większe możliwości uczenia się

§         Rodzaje inteligencji:

§         płynna – wrodzona

§         skrystalizowana – nabyta

§         Inteligencja nie zapewnia wysokich wyników w nauce, bardzo ważna jest pracowitość i zainteresowania osoby

§         Inteligencja decyduje o:

§         szybkości zapamiętywania

§         sensowności zapamiętywania

§         „obróbce intelektualnej” przyswajanych treści

§         zwiększonej plastyczności

§         samodzielności dochodzenia do stwierdzeń

§         zachowaniach twórczych

§         ZDOLNOŚCI SPECJALNE

§         Wywierają wpływ na wybiórczość uczenia się, decydują o zróżnicowaniu.

§         Można je stwierdzić u dziecka porównując jego osiągnięcia z innymi bądź porównując z osiągnięciami tego dziecka w innych dziedzinach (mocne strony dziecka).

§         Są to względnie stałe właściwości, które można jednak rozwijać, brak stymulacji powoduje ich ograniczenie

§         ZAINTERESOWANIA

§         Wyrażają się w wybiórczym spostrzeganiu pewnych fragmentów z pominięciem innych.

§         Ich przejawy są szczególnie widoczne w sytuacji wyboru.

§         Dziecko osiąga lepsze efekty w sferze, która stanowi obszar jego zainteresowań.

§         NASTAWIENIE

§         Wybiórcze oczekiwanie czegoś, co ma się stać, nie jest to bierne oczekiwanie.

§         Wpływa na wybiórczość uczenia się.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin