Program rewalidacji indywidualnej dla uczennicy klasy pierwszej gimnazjum.doc

(45 KB) Pobierz
Program rewalidacji indywidualnej dla uczennicy klasy pierwszej gimnazjum

Program rewalidacji indywidualnej dla uczennicy klasy pierwszej gimnazjum

Program rewalidacji indywidualnej dla uczennicy klasy pierwszej Gimnazjum
Diagnoza Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Tychach:
- upośledzenie umysłowe lekkiego stopnia.
Zaburzona jest analiza i synteza wzrokowa, spostrzeganie i pamięć wzrokowa. Uczennica ujawnia duże trudności w ujmowaniu związków w logiczną całość. Niewielka jest wiedza ogólna i znacznie ograniczona znajomość norm regulujących życie społeczne. Badanie pedagogiczne wykazało braki w opanowaniu materiału z języka polskiego i matematyki sięgające klas programowo niższych. Uczennica czyta w wolnym tempie na ogół całościowo, trudniejsze wyrazy sylabizując. Rozumienie przeczytanego tekstu jest wybiórcze, wymaga pytań naprowadzających. Uczennica napotyka na duże trudności w wykonywaniu operacji matematycznych i wymaga kierowania procesem myślowym.

Zalecenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej:
- Kształcenie specjalne w szkole integracyjnej, oddziale integracyjnym lub szkole specjalnej,
- Zajęcia rewalidacyjne o charakterze korekcyjno – kompensacyjnym przeznaczone na stymulowanie ogólnego rozwoju oraz wyrównujące deficyty rozwojowe,
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i psychofizycznych uczennicy z upośledzeniem umysłowym lekkiego stopnia (uwzględnienie wolnego tempa pracy, stosowanie aktywnych metod nauczania, stopniowanie trudności, stosowanie naprowadzeń)
- Stymulowanie do lepszego rozumienia norm społecznych,
- Wdrażanie do dłuższego wysiłku umysłowego,
- Dostrzeganie i nagradzanie osiągnięć uczennicy i wysiłku jaki wkłada w opanowanie materiału,
- Stwarzanie warunków do przeżycia sukcesu w klasie.

Na podstawie orzeczenia nr 59/08-09 o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Tychach przy ulicy Generała Andersa 16 z dnia 01.04.2009 r. uczennica Dorota Mazurek otrzymała zalecenie kształcenia specjalnego oraz uczęszczania na zajęcia rewalidacji indywidualnej.
Zgodnie z zaleceniami w/w. poradni opracowano indywidualny program rewalidacji.


Cel główny indywidualnego programu:
Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie tych wszystkich właściwości intelektualnych i osobowości ucznia, które umożliwią mu pełne uczestnictwo w procesie dydaktyczno-wychowawczym realizowanym w szkole, a w dalszej kolejności przygotują go do dorosłego życia. Dwa aspekty pracy rewalidacyjnej:
- Dydaktyczny – uzupełnienie luk w przyswojonym przez dziecko materiale nauczania
- Terapeutyczny – wyrównanie defektów rozwojowych poprzez odpowiednie oddziaływanie leczniczo-wychowawcze, oraz kształtowanie akceptowanych społecznie właściwości osobowościowych.

Cele szczegółowe:
- Wyrównanie niedoborów i zaburzeń rozwojowych
- Doprowadzenie dziecka do poprawnego posługiwania się mową czytaną i pisaną oraz wyrównanie innych trudności w nauce szkolnej
- Kształtowanie społeczno-emocjonalnej sfery rozwoju ucznia
- Rozwijanie i doskonalenie zmysłów
- Rozwijanie autoorientacji i orientacji przestrzennej
- Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej
- Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej oraz słuchu fonematycznego
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowej, słuchowo-ruchowej
- Rozwijanie sprawności manualnej i motorycznej
- Wzbogacanie zasobu słownictwa
- Rozwijanie samoobsługi i zaradności życiowej
- Ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej
- Rozwijanie i doskonalenie mowy i innych systemów komunikowania
- Rozwijanie procesów myślenia
- Wydłużanie czasu koncentracji uwagi
- Uczenie i wdrażanie do przestrzeganie norm społecznych
- Korygowanie niepożądanych społecznie zachowań
- Wspomaganie nauki czytania i pisania, liczenia, mierzenia
- Wykorzystanie w pracy z uczennicą technik komputerowych i multimedialnych

Realizacja programu, przykładowe zadania:

Usprawniane funkcje

Przykładowe zadania

Usprawnianie motoryki i doskonalenie sprawności manualnej
• Ćwiczenia wyrabiające pewność siebie w poruszaniu się po wąskich przejściach, wychodzeniu na pewna wysokość, przeskakiwanie przeszkód.
• Łączenie ćwiczeń ruchowych z elementami koncentrowania uwagi, gry i zabawy zręcznościowe, np. rzuty do celu lewą i prawą ręką, rzuty piłką do celu, rzucanie piłek do siebie i łapanie ich, rzuty dowolne i do celu z odległości dowolnej i określonej, zabawy stolikowe; bierki, pchełki.
• Ćwiczenia ruchowe o charakterze relaksacyjnym i usprawniającym
• Ilustrowanie ruchami: lotu ptaka, otrzepywanie rąk z wody, nawijanie wełny na kłębuszek, gra na różnych instrumentach, zgniatanie papierów.
• Ćwiczenia rozmachowe połączone z doskonaleniem technik plastycznych (malowanie farbami przy pomocy pędzla, palcami, malowanie kredkami, flamastrami, rysowanie)
• Modelowanie w plastelinie:
- Lepienie prostych kształtów wymagających wałkowania całą dłonią (kule, wałeczki, rogaliki, węże) a następnie palcem wskazującym
- Wałkowanie cienkich wałeczków z plasteliny i obwodzenie nimi figur geometrycznych, kwiatków (od prostych do bardziej skomplikowanych kształtów)
- Układanie z wałeczków plasteliny figur geometrycznych, kwiatów itp.

• Przerywanie papieru według linii prostej, kolistej,falistej.
• Nawlekanie koralików (przy pomocy sztywnego drutu)
• Wycinanie po linii prostej narysowanej (trawka, paseczki)
• Wycinanie bez linii narysowanej / na zasadzie linii
• Wycinanie kwadratu, trójkąta i prostokąta po linii, po liniach kropkowanych.

Doskonalenie sprawności grafomotorycznej

• ekspresja kierowana: rysowanie według schematu ze zwróceniem uwagi na czytelność rysunku,
• ekspresja swobodna: wyrażanie uczuć środkami plastycznymi.
• rysowanie kwadratów, trójkątów, prostokątów – odręcznie, po kratkach i za pomocą linijki,

Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała
• Ćwiczenia w formie zabawowej utrwalające pojęcia w zakresie orientacji przestrzennej, czyli wykonywanie poleceń, np. weź prawa ręką łyżkę, kopnij piłkę lewą nogą, ułóż prawą ręka klocki, przesuń lewa nogą klocek; itp. (P. Dennison – wybrane ćwiczenia).
• Doskonalenie orientacji stronnej w odniesieniu do osoby stojącej naprzeciwko.
• Kierowanie przy pomocy pojęć: prosto, w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu drugą osobą, tak, aby dotarł do określonego miejsca.
• Układanie przedmiotów i obrazków wg wskazówek: po prawej, po lewej, na dole, na górze, pod, nad, obok, przed, za.
• Rozpoznawanie pojęć: wielkości, kształtu i ciężaru w otaczającym świecie rzeczy, roślin, zwierząt i ludzi.
• Rozpoznawanie kierunku ruchu w stosunku do siebie i innych oraz ocena odległości przez np. rzuty piłką.
Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej

• Rozpoznawanie na obrazkach przedmiotów i czynności oraz werbalizacja (rozpoznawanie treści obrazków w krótkich ekspozycjach)
• Dobieranie par jednakowych obrazków wg stopnia trudności (obrazki stanowią identyczne pary, obrazy stanowią różne odmiany tego samego rodzaju, te same przedmioty, ale przedstawione w inny sposób).
• Składanie obrazka z rozciętych elementów, dobieranie części do całego obrazka. Układanie puzzli.
• Wskazywanie na rysunkach różnic i podobieństw, wykrywanie niedorzeczności w treści obrazków.
• Ćwiczenia na materiale geometrycznym (dowolne manipulowanie figurami, różnicowanie figur pod względem kształtu, barwy, grubości, wielkości, wyszukiwanie figur jednakowych i podobnych)
• Dobieranie par jednakowych form geometrycznych (kwadrat, trójkąt, prostokąt). Kompozycje z figur geometrycznych.
• Układanie obrazków i przedmiotów w szeregu wg kolejności w jakiej były pokazywane.
• Kończenie zaczętych rysunków.
Komunikacja językowa, wzbogacanie zasobu słownictwa

Wzbogacanie słownika biernego i czynnego poprzez:

• Słuchanie wypowiedzi innych osób
• Słuchanie utworów literackich, słuchanie i oglądanie bajek, filmów, spektakli teatralnych
• Wyjaśnianie znaczenia nieznanych wyrazów
• Swobodne i kierowane wypowiedzi na dany temat
• Poszerzanie słownictwa i rozumienie pojęć typu: pojutrze, wyżej, niżej, kwadrans, przybory szkolne

Wdrażanie do budowania kilkunastozdaniowych wypowiedzi spójnej i logicznej:

• Opowiadanie ilustracji, opisywanie przedmiotów przy jak najmniejszej pomocy nauczyciela
• Wskazywanie związków przyczynowo-skutkowych
• Samodzielne opowiadanie treści czytanki, tekstu
• Wyodrębnianie głównych postaci i zdarzeń w utworach literackich
• Swobodne wypowiadanie się na dowolny temat
• Opowiadanie przebiegu czynności przy wykonywaniu prostych zadań (np. opowiedz jakie czynności trzeba wykonać, aby zaparzyć herbatę w klasie?).

Kształtowanie umiejętności prowadzenia dialogu:

• Zachęcanie uczennicy do zadawania pytań na interesujący temat
• Układanie pytań do ilustracji
• Podtrzymywanie spontanicznych rozmów prowadzonych przez uczennice
• Wskazywanie poprawnie zbudowanych zdań pod względem gramatycznym

Kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem

• Głośne czytanie prostych zdań – zwrócenie uwagi na zmianę tonu głosu i tempo czytania
• Opowiadanie treści przeczytanej przez nauczyciela
• Ciche czytanie krótkich opowiadań, a następnie wypowiedzi ustne dotyczące treści przeczytanego tekstu
• Dobieranie odpowiednich zdań do obrazka
• Porządkowanie wyrazów w rozsypance zdaniowej
• Formułowanie pytań i odpowiedzi na podstawie tekstu
• Wypowiedzi na podstawie ilustracji.

Rozwijanie myślenia matematyczno – logicznego
• Rozwijanie prostych zadań tekstowych w oparciu o konkretne sytuacje
• Wykorzystanie gier i zabaw dydaktycznych (w tym programów komputerowych)
• Odczytywanie godzin na zegarze
• Utrwalenie nazw miesięcy (ich kolejności, zapisy rzymskiego), pór roku, miesięcy, dni tygodnia
• Liczenie pieniędzy – rozpoznawanie banknotów i bilonu, praktyczne ćwiczenia (robienie zakupów).

Rozwijanie emocji

• Rozpoznawanie, nazywanie i opisywanie różnych stanów emocjonalnych u siebie i innych
• Wyrażanie emocji przez gesty, postawy, mimikę twarzy (zabawy z lustrem, scenki, pantomimy)
• Odpowiednie reagowanie na różne sytuacje
• Wyrażanie emocji środkami plastycznymi, muzycznymi

Uspołecznianie i wdrażanie do przestrzegania obowiązujących norm społecznych

• Uczenie i wdrażanie do podejmowania współpracy z drugą osobą (podział zadań, wzajemna pomoc)
• Umiejętność brania udziału w zabawach zespołowych
• Zachęcanie do zabaw naśladowniczych, konstrukcyjnych, tematycznych
• Wdrażanie do troski o własne bezpieczeństwo podczas zajęć w klasie, unikanie niebezpiecznych narzędzi
• Reagowanie na nagłe sytuacje w klasie – informowanie o swoim złym samopoczuciu
• Kształtowanie poczucia sprawczości podejmowanych działań i odpowiedzialności za swoje czyny
• Wypełnianie określonych ról społecznych w zabawach tematycznych
• Rozumienie potrzeb innych osób
• Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą
• Omawianie scenek ilustrujących zachowania społecznie akceptowane i nieakceptowane, analiza sytuacji
• Uczenie prawidłowych reakcji i zachowań w różnych sytuacjach życiowych, głównie współżycia w klasie, grupie rówieśniczej

Kształtowanie zaradności życiowej
• umiejętność adresowania i wysyłania listu, płacenia rachunków, wypełniania prostych formularzy
• właściwe korzystanie z numerów alarmowych celem umiejętnego wezwania pomocy
• umiejętność napisania podania, np. o duplikat legitymacji szkolnej
• umiejętność rejestracji w przychodni zdrowia
• umiejętne poruszanie się po okolicy
• planowanie wydatków, racjonalne wydawanie pieniędzy

Doskonalenie umiejętności korzystania z komputera i Internetu
• wykorzystywanie w trakcie zajęć komputera jako narzędzia pracy, uczenie podstaw obsługi komputera
• korzystanie z edukacyjnych programów komputerowych
• wykorzystanie komputerowych gier logicznych
• wyszukiwanie wiadomości w Internecie

Przewidywane efekty:
• zwiększenie koncentracji uwagi
• rozwój pamięci słuchowej i wzrokowej
• podniesienie poziomu myślenia, w tym matematyczno - logicznego
• umiejętność rozpoznawania i wyrażania emocji
• poprawienie sprawności grafomotorycznej
• zrozumienie i stosowanie norm i zasad współżycia społecznego
• podniesienie poziomu koordynacji wzrokowo - ruchowej
• usprawnienie pamięci słuchowej i wzrokowej
• wzbogacenie zasobu słownictwa
• poprawienie zdolności logicznego i arytmetycznego rozumowania
• czytanie ze zrozumieniem
• poprawienie sprawności ortograficznej
• zwiększenie zaradności życiowej

Przedstawiony program zajęć rewalidacyjnych będzie modyfikowany i uzupełniany w zależności od sytuacji i potrzeb, z równoczesnym uwzględnianiem postępów czynionych przez uczennicę. Ćwiczenia umieszczone w prezentowanym przeze mnie programie są przykładowymi ćwiczeniami usprawniającymi poszczególne funkcje i mogą być one zamieniane, wzbogacane lub pomijane w zależności od potrzeb. Jednocześnie duży nacisk kładziony będzie na wyrównywanie u uczennicy braków szkolnych, systematyczne powtarzanie i utrwalanie wiadomości szkolnych. Podczas zajęć uczennica będzie miała okazję odrobienia zadań domowych oraz przygotowania się do zajęć lekcyjnych. W przypadku wcześniejszego opanowania danych umiejętności przez uczennicę możliwe będzie wprowadzanie nowych zadań w procesie rewalidacyjnym.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin