Borsa M. GOSPODARKA I POLITYKA PRZESTRZENNA cz.2.pdf

(761 KB) Pobierz
620917470 UNPDF
Maciej Borsa
GOSPODARKA I POLITYKA
PRZESTRZENNA
skrypt dla studentów
Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej
w Warszawie
część druga:
POLITYKA PRZESTRZENNA
Warszawa, luty 2004
© WYŻSZA SZKOŁA SPOŁECZNO-EKONOMICZNA
UL. KASPRZAKA 29/31
01-234 WARSZAWA
TEL. (0-22) 877-07-22, 877-07-26
2
SPIS TREŚCI
NOTKA INFORMACYJNA ..................................................................... 4
POLITYKA PRZESTRZENNA ........................................... 5
Teoria i praktyka polityki przestrzennej .................................................. 5
Uwarunkowania polityki przestrzennej .................................................. 10
Przemiany społeczne....................................................................... 11
Rozwój gospodarczy ....................................................................... 14
Rozwój struktur środowiskowo-terytorialnych ................................. 17
System władzy publicznej ................................................................ 22
Realizacja polityki przestrzennej ............................................................ 24
Podmioty i instrumenty zarządzania przestrzenią ............................ 24
Polityka przestrzennego zagospodarowania kraju ........................... 32
Kierunki rozwoju przestrzennego Europy ........................................ 36
PODSTAWY PLANOWANIA
PRZESTRZENNEGO .............................................................. 44
Pojęcie ładu przestrzennego .................................................................... 44
Metodologia programowania i planowania............................................ 48
Struktura osadnicza ........................................................................ 49
Infrastruktura społeczna ................................................................. 53
Infrastruktura techniczna ................................................................ 57
System planowania przestrzennego ........................................................ 60
Podstawy prawne ........................................................................... 60
Planowanie regionalne ................................................................... 67
Planowanie miejscowe .................................................................... 72
Planowanie a proces inwestycyjny .................................................. 85
BIBLIOGRAFIA ..................................................................................... 89
PYTANIA KONTROLNE ...................................................................... 91
3
NOTKA INFORMACYJNA
W pierwszej części skryptu zaprezentowane zostały podstawy teoretyczne
gospodarki przestrzennej oraz jej współczesne wyzwania. W tej części – dru-
giej, omówiony jest praktyczny wymiar gospodarowania przestrzenią: polityka
przestrzenna i jedno z jej najważniejszych narzędzi – planowanie przestrzenne.
W kolejnych rozdziałach przedstawione zostały możliwości kształtowania
warunków działania i zachowania podmiotów gospodarczych oraz innych
użytkowników przestrzeni – poprzez bezpośrednie przekształcanie fizycznego
otoczenia, w którym one działają.
Na końcu każdego rozdziału umieszczono pytania kontrolne – wskazujące
na zagadnienia, które warto zapamiętać. Na końcu tej części skryptu zestawio-
no wszystkie pytania kontrolne, dotyczące problematyki obu jego części –
powinno to ułatwić Czytelnikowi sprawdzenie, czy potrafi samodzielnie poru-
szać się w problematyce omawianych zagadnień.
4
POLITYKA PRZESTRZENNA
Polityka przestrzenna jest to planowa działalność, polegająca na wykorzy-
stywaniu znajomości praw rządzących kształtowaniem i użytkowaniem prze-
strzeni w celu najbardziej racjonalnego jej zagospodarowania. Na całość sys-
temu regulującego rozwój przestrzenny składają się:
polityka przestrzenna , poprzez którą władze publiczne ustalają cele i
środki kształtowania zagospodarowania przestrzeni w określonych,
zmiennych w czasie warunkach zewnętrznych (społecznych, ekonomicz-
nych, technicznych, politycznych);
mechanizm podejmowania decyzji przestrzennych wraz z instrumen-
tami dostępnymi dla ich realizacji; decyzje przestrzenne powinny być
zgodne z polityką przestrzenną – zakres tej zgodności stanowi o skutecz-
ności polityki przestrzennej;
planowanie przestrzenne , które poprzez tworzenie projektów zagospoda-
rowania przestrzennego wspiera określanie koncepcji polityki przestrzen-
nej i uczestniczy aktywnie w ich realizacji.
TEORIA I PRAKTYKA POLITYKI
PRZESTRZENNEJ
Polityka przestrzenna zajmuje się celami i sposobami praktycznego działa-
nia polegającego na kształtowaniu, użytkowaniu i przekształcaniu środowiska
przestrzennego przez człowieka. Jest to zadanie skomplikowane, gdyż liczba
podmiotów czynnie wpływających na kształt środowiska przestrzennego jest
ogromna. Każdy podmiot gospodarujący w przestrzeni i użytkujący ją, od gospo-
darstwa domowego aż po rząd, kieruje się swoimi celami i motywami w użytko-
waniu przestrzeni. Nieliczne z tych podmiotów mają świadomość bezpośrednich, a
jeszcze rzadziej pośrednich, przestrzennych implikacji swego działania. Ich
wpływ na rzeczywisty obraz środowiska jest wycinkowy, ale ze względu na
ilość takich podmiotów, sumaryczny efekt ich działania jest znaczący.
Uważa się, że większość zmian w środowisku i w zagospodarowaniu prze-
strzennym odbywa się w sposób przypadkowy. Nie można więc mieć pewno-
ści co do sumarycznego efektu jaki ze sobą przyniosą. Zapobiegać efektom
niekorzystnym lub niepożądanym może całościowa, wielodyscyplinarna,
świadoma swoich celów polityka przestrzenna. Podejmować może ona próby
koordynacji lub nawet sterowania wszelkimi działaniami, które wywołują
trwałe skutki w przestrzeni. Należy jednak zaznaczyć, że obok polityki prze-
strzennej duże znaczenie w procesach codziennego użytkowania przestrzeni,
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin