Plan pracy korekcyjno - kompensacyjnej,
w grupie dzieci czteroletnich
Cel główny: Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci -
- wyrównywanie szans edukacyjnych.
I Ćwiczenia usprawniające zaburzoną sprawność manualną:
Cele szczegółowe:
· rozwijanie elastyczności i precyzji ruchów dłoni i palców.
· zwiększanie bądź zmniejszanie napięcia mięśniowego.
· wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała
· koordynacja pracy rąk i koordynacji wzrokowo – ruchowej .
· ćwiczenie ruchów postępujących od strony lewej do prawej.
· wyrobienie płynności i harmonii ruchów ręki ( ruchy okrężne , pionowe, poziome, faliste od strony lewej do prawej i z góry do dołu )
Rodzaje ćwiczeń:
· malowanie farbami dużych kształtów, płaszczyzn.
· kolorowanie obrazków
· wypełnienie kolorem całej powierzchni od lewej krawędzi do prawej oraz z góry do dołu.
· modelowanie w plastelinie , glinie , masie solnej itp.( wałeczki ,placuszki ,kule itp.)
· stukanie czubkami palców ( gra na fortepianie , rytmy , idzie mrówka, deszcz itp. )
· nawlekanie korali , guzików.
· wydzieranki ( gazety , lignina , karton itp. )
· dokańczanie rysunków.
· odrysowanie od szablonu.
· ilustrowanie (ruchem , patykiem itp. ) na papierze linii pionowych , poziomych n.p. płotka , drabinki , deszczu itp.
· przetwarzanie obrazu ruchowego na obraz graficzny i odwrotnie .
· temperowanie kredek .
· zabawy ilustracyjne ruchami ręki i palców n.p. ”Idzie kominiarz po drabinie „
· kreślenie linii zgodnie z kierunkiem pisania ( l proste – poziom , pion łamane , owalne , krzywe itp. )
DZIECI WYMAGAJĄCE ZINTENSYFIKOWANIA W/W ĆWICZEŃ, W TOKU ZAJĘĆ INDYWIDUALNYCH I ZESPOŁOWYCH:
………………………………………………
Cele szczegółowe :
· ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
· rozwijanie wyobraźni przestrzennej .
· ćwiczenia w rozumieniu stosunków przestrzennych zachodzących pomiędzy poszczególnymi obiektami .
· ćwiczenia w odnajdywaniu takich samych obrazków , przedmiotów i różnych ich układów wśród innych.
· zabawy z lustrem .
· opis ilustracji .
· odtwarzanie kompozycji w określonym układzie .
· rozpoznawanie źródła odgłosów dochodzących z otoczenia .
· określenie .położenia przedmiotu w przestrzeni względem siebie i względem innych.
DZIECI WYMAGAJĄCE ZINTENSYFIKOWANIA W/W ĆWICZEŃ,
W TOKU ZAJĘĆ INDYWIDUALNYCH I ZESPOŁOWYCH.
Zajęcia prowadzone indywidualnie lub zespołowo w zależności od stopnia nasilenia zaburzeń.
· usprawnianie narządów mowy
· wdrażanie do poprawnych, wyrazistych wypowiedzi
· bogacenie słownictwa dzieci.
· praca nad bogaceniem słownika dzieci ( biernego i czynnego).
· praca nad korygowaniem wad wymowy ( zaburzeń artykulacyjnych).
· praca nad usprawnianiem motoryki narządów mowy ( język, wargi, podniebienie, żuchwa).
· ćwiczenia słuchowe.
· praca nad usprawnianiem wymowy wyćwiczonych głosek w izolacji, w sylabie, w wyrazie, w zdaniu, w mowie potocznej.
· ćwiczenia oddechowe
· ćwiczenia logorytmiczne
· inne ćwiczenia
DZIECI WYMAGAJĄCE PRACY INDYWIDUALNEJ W W.W KIERUNKU:
b. Myślenie:
· kształtowanie pojęć i umiejętności matematycznych.
· pobudzenie operacji umysłowych tj. analiza i synteza, porównywanie, klasyfikowanie…
· rozwijanie inteligencji dzieci.
Rodzaj ćwiczeń:
· praca z ilustracją czy historyjką obrazkową.
· praca z tekstem.
· działania na zbiorach.
· indywidualne karty pracy, dla dzieci.
DZIECI WYMAGAJĄCE PRACY INDYWIDUALNEJ W W.W KIERUNKU :
Cele szczegółowe
· hamowanie niepożądanych zachowań
· rozładowywanie napięć poprzez wyciszanie i relaksację dziecka.
· zachęcanie do samokontroli
· wyrabianie poczucia odpowiedzialności
Postępowanie:
· konsekwencja
· ustalony system wymagań
· tworzenie interesujących dziecko zajęć
· rozwijanie zainteresowań i zdolności indywidualnych
· unikanie sytuacji konfliktowych –próby oceny zachowania własnego niepożądanych innych.
· niwelowanie niepożądanych zachowań
· zabawy z elementem dramy
· zabawy i gry ruchowo-zręcznościowe
· dyskusje, rozmowy, pogadanki
· zabawy integracyjne
· zabawy interakcyjne
· zabawy tematyczne
· praca z obrazkiem, bajką , historyjką itd.
V. Nadwrażliwość emocjonalna dzieci.
· wzmacnianie poczucia własnej wartości
· rozwijaniu inteligencji emocjonalnej dzieci.
· niwelowanie i minimalizowanie leków i niepokojów.
· zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.
· wzajemne zaufanie
· stopniowe usamodzielnianie dziecka.
· integracja w grupie.
· terapia bajką.
Podczas realizacji powyższego planu pracy zaleca się wykorzystanie m. in. metod:
· Elementy Metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz
· Elementy Kinezjologii edukacyjnej G. Dennisona
· Elementy Arterapii
· Muzykoterapię
· Bajkoterapię
· Wybrane techniki relaksacyjne
· Ćwiczenia grafomotoryczne M. Bogdanowicz
· „Dziecięcą matematykę”- E. Gruszczyk- Kolczyńskiej
· Metodę Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
· Elementy metody- Pedagogika zabawy
joawie