Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym - Danuta Emiluta - Rozya.txt

(90 KB) Pobierz
Danuta Emiluta-Rozya
WSPOMAGANIE
ROZWOJU MOWY DZIECKA
W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
CENTRUM METODYCZNE POMOCY
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ
Warszawa 1994
 
Recenzenci:
prof. dr hab. Edyta Gruszczyk-Kolczy�ska mgr Hanna Rodak
 
Copyright by Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN
ISBN 83-902281-4-9
SPIS TRE�CI str Od Autorki ............................................................................. 5
L    Jaki jest cel �wicze� proponowanych w poradniku? ..... 7
H.   Jak powinien przebiega� prawid�owy rozw�j mowy u dzieci w wieku od 
trzeciego do sz�stego roku �ycia? ..... 9
Stan rozwoju mowy dzieci 3-letnich ......................................... 9
Stan rozwoju mowy dzieci 4-letnich ....................................... 11
Stan rozwoju mowy dzieci 5-letnich ....................................... 13
III. Jakie �wiczenia s�u�� wspomaganiu rozwoju mowy? .. 15
IV. O czym powinno si� pami�ta� podczas prowadzenia
�wicze� wspomagaj�cych rozw�j mowy? ..................... 17
V.   Jakie s� cele i sposoby prowadzenia poszczeg�lnych
rodzaj�w �wicze�? ........................................................ 19
1. �wiczenia s�uchowe ........................................................... 19
1.1. �wiczenia s�uchowe z wykorzystaniem bod�c�w
niewerbalnych .................................................................20
1.2. �wiczenia s�uchu fonematycznego ..................................23
1.3. �wiczenia s�uchu fonetycznego i melodii
wypowiedzi .....................................................................28
1.3.1. �wiczeniailoczasu .......................................................29
1.3.2. �wiczenia tempa wypowiedzi .......................................30
1.3.3. �wiczenia akcentu wypowiedzi ....................................31
1.3.4. �wiczenia intonacji wypowiedzi ................................... 33
2. �wiczenia rozumienia wypowiedzi i �wiczenia pami�ci
s�ownej ...........................................................................34
2.1. �wiczenia w rozumieniu konstrukcji przyimkowych ........ 37
3. �wiczenia rozwijaj�ce s�ownictwo .....................................39
4. �wiczenia w budowaniu zda� i d�u�szych wypowiedzi ....... 40
5. �wiczenia oddechowe ........................................................ 42
6. �wiczenia g�osowe ............................................................45
7. �wiczenia aparatu artykulacyjnego .....................................47
7.1. �wiczenia prawid�owego po�ykania ................................48
7.2. �wiczenia usprawniaj�ce wargi .......................................49
^k'
.3. �wiczenia �uchwy ...................................................... 50
7.4. �wiczenia j�zyka ............................................................. 51
7.5. �wiczenia podniebienia mi�kkiego .................................. 51
7.6. �wiczenia umiej�tno�ci �wiadomego kierowania ruchami narz�d�w artykulacyjnych 
............................................... 52
7.6.1. Uwra�liwianie miejsc artykulacji ................................... 52
8. �wiczenia utrwalaj�ce prawid�ow� wymow� poszczeg�lnych g�osek 
.............................................................................52
BIBLIOGRAFIA 61
l
\
Od Autorki
Opracowanie to kieruj� przede wszystkim do rodzic�w, opiekun�w i wychowawc�w tych 
dzieci w wieku przedszkolnym, kt�rych mowa rozwija si� z op�nieniem (p�niej ni� u ich 
r�wie�nik�w) lub rozw�j jej jest zaburzony. O tym, czy istniej�i jakie s� konkretne przyczyny 
tego op�nienia, powinien orzec specjalista logopeda. Do niego nale�y r�wnie� zalecenie 
zastosowania okre�lonego programu stymuluj�cego rozw�j mowy lub koryguj�cego jego 
wadliwy przebieg. Je�eli jednak nie jest to z jakich� powod�w mo�liwe, mog� zaniepokojeni 
rodzice stara� si� umiej�tnie wp�yn�� na popraw� stanu mowy dziecka przez odpowiednie 
post�powanie wspomagaj�ce jej rozw�j. Poni�szy tekst nie jest zatem pe�nym programem 
stymulacji rozwoju jednej z najwa�niejszych umiej�tno�ci cz�owieka -umiej�tno�ci 
porozumiewania si� z otoczeniem. Tym bardziej nie zast�pi konsultacji i zaj�� 
logopedycznych w przypadku, kiedy s� one konieczne, a wi�c gdy rozw�j mowy dziecka 
przebiega nieprawid�owo. Pragn� zaznaczy�, �e im wcze�niej rozpoczniemy stymulacj� 
rozwoju mowy - w pierwszym lub drugim roku �ycia dziecka, tym efekty tych dzia�a� b�d� 
lepsze.
Oddaj�c w r�ce Pa�stwa ten poradnik (przeznaczony dla opiekun�w dzieci w wieku 
przedszkolnym), chcia�abym przedstawi� zagadnienia usprawniania mowy; wskaza� 
celowo�� dzia�a� ukierunkowanych na rozw�j mowy, om�wi� zasady, kt�rych nale�y 
przestrzega�, aby pomoc dziecku by�a mo�liwie skuteczna. Zamieszczone tu przyk�ady 
�wicze�, odpowiednio pogrupowane, maj� pokaza�, jak pracowa� z dzieckiem nad 
rozwojem jego mowy w warunkach domowych. Mam nadziej�, �e rozbudz� tak�e 
Pa�stwa wyobra�ni� i pomys�owo�� w zakresie organizowania atrakcyjnych dla 
dziecka zabaw, kt�re b�d� jednocze�nie �wiczeniami wspomagaj�cymi jego rozw�j.
Osi�gni�cie pe�nego sukcesu lub, je�li jest to niemo�liwe (niekiedy i tak bywa), 
zmniejszenie r�nicy pomi�dzy stanem mowy Waszego dziecka i jego prawid�owo 
rozwijaj�cych si� r�wie�nik�w, w znacznej mierze zale�y od opiekun�w, od ich 
zaanga�owania i systematycznej pracy z dzieckiem. Zatem, zach�cam Pa�stwa do 
prowadzenia z dzie�mi r�norodnych �wicze� usprawniaj�cych mow�. Nie jest to zadanie 
trudne. Czas wolny sp�dzony w taki spos�b przyniesie efekty w postaci poprawy 
umiej�tno�ci dziecka w zakresie komunikowania si� z otoczeniem, a tak�e dostarczy 
wielu rado�ci, dzi�ki wsp�lnej zabawie dziecka i jego opiekun�w.
I. Jaki jest cel �wicze� proponowanych w poradniku?
Porozumiewanie si� z otoczeniem to odbieranie i pe�ne rozumienie komunikat�w 
s�ownych, a tak�e ich nadawanie, a wi�c informowanie swoich bliskich, r�wie�nik�w i 
inne osoby o tym, co my�limy, czujemy, widzimy i czego pragniemy. Aby zrozumie� 
kierowane do nas wypowiedzi, musimy je us�ysze�, zr�nicowa�, uto�sami� i zapami�ta�. 
W procesy te anga�ujemy zdolno�ci i umiej�tno�ci takie jak, m.in. wra�liwo�� na bod�ce 
akustyczne, wyodr�bnianie i uto�samianie d�wi�k�w mowy (tzw. s�uch mowny), pami�� 
s�own�, a tak�e umiej�tno�� �rozszyfrowywania" zwi�zk�w gramatycznych zawartych w 
zdaniach. Zawsze korzystamy ze s��w i powi�za� mi�dzy s�owami, kt�re zmagazynowane 
s� w naszej pami�ci. �Magazyn" ten rozrasta si� z wiekiem dziecka. Inne b�d� mo�liwo�ci 
rozumienia i nadawania informacji s�ownych u dziecka rocznego, inne u 2-latka, 4-latka i 
dzieci starszych, bo wy�szy b�dzie rozw�j ich proces�w poznawczych, my�lenia, szerszy 
zakres wcze�niejszych do�wiadcze� werbalnych.
Je�eli u dziecka umiej�tno�� odbioru i rozumienia polece� s�ownych jest rozwini�ta z 
jakich� przyczyn w stopniu ni�szym ni� u jego r�wie�nik�w, w takim wypadku s�abszy 
b�dzie tak�e rozw�j umiej�tno�ci tworzenia wypowiedzi s�ownych. U innych dzieci 
obserwowa� mo�emy pe�ne rozumienie tego, co si� do niego m�wi i tylko wypowiadanie 
si� - ta sfera dzia�alno�ci dziecka - wymaga� b�dzie pomocy ze strony opiekun�w. 
Dziecko mo�e mie� trudno�ci w tworzeniu wypowiedzi, je�eli zas�b jego s�ownictwa jest 
niewystarczaj�cy, lub budowanie zda� poprawnych pod wzgl�dem gramatycznym stanowi 
barier� trudn� do pokonania. Bywa te� i tak, �e zdania s� prawid�owe pod wzgl�dem 
gramatycznym (rzadko bywaj� zniekszta�cone),
ale niekt�re d�wi�ki mowy zast�pione s� innymi g�oskami lub s� deformowane, tzn. w 
wyniku nieprawid�owego u�o�enia narz�d�w mowy powstaj� inne, obce dla j�zyka 
polskiego brzmienia d�wi�k�w mowy. Niekiedy mo�emy tak�e zaobserwowa� ten 
nieprawid�owy uk�ad narz�d�w artykulacyjnych, np. podczas mi�dzyz�bowej artykulacji. 
Nasze zastrze�enia mo�e budzi� tak�e zbyt szybkie lub zbyt wolne tempo wypowiedzi, 
lub jej monotonno��.
Prawid�owe wymawianie,d�wi�k�w.,mowy (g�osek) nie jest mo�liwe^ezj^ejetap�ci 
efektywnego - dla uzyskania odpowiedniego brzmienia wypowiedzi - 
o^d^pjiani^bez_wYkorzyjtania w_p_e�ni g�osu^ bez odjgowiedniej, 
sprawno�ci,,ru,chornych.narz�d�w artykulacyjnych, czyli warg,_ jjgzyka, podniebienia 
mi�kkiego i �uchwy. Niezb�dnym warunkiem dla uzyskania w�a�ciwego brzmienia 
d�wi�k�w mowy jest tak�e wspomniana wcze�niej sprawno�� w zakresie ^�u^l^jnownego 
(fonematycznego i fonetycznego).
Je�eli wi�c dostrzeg� Pa�stwo u swojego dziecka jeden z wy�ej opisanych objaw�w 
zaburze� w m�wieniu, nale�a�oby si� skontaktowa� z logoped�. By� mo�e jest to znak 
wskazuj�cy potrzeb� rozpocz�cia �wicze� usprawniaj�cych lub koryguj�cych rozw�j 
mowy dziecka.
.
�
.-J
II. Jak powinien przebiega� prawid�owy rozw�j mowy u dzieci w 
wieku od trzeciego do sz�stego roku �ycia?
Przedstawiony poni�ej zarys rozwoju mowy umo�liwia stwierdzenie stanu ni�szego od 
normy w okre�lonym czasie, kt�ry b�dzie sygna�em do wszcz�cia ewentualnego post�po-
wania wspomagaj�cego.
Stan rozwoju mowy dzieci 3-letnich
Dziecko 3-letnie rozumie to^ co do niego m�wimy, je�eli tre�� naszycLwypowi�dzi 
nie,,wybiega poza jego wcze�niejsze do�wiad_czjsnia,. Dziecko spe�nia polecenia 
zawieraj�ce znane mu wyrazy, np. wskazuje cz�ci twarzy, cia�a, cz�ci zabawek; 
przynosi przedmioty; pr�buje wykonywa� codzienne czynno�ci wed�ug podanych 
instrukcji s�ownych, pytane - podaje swoje imi�.
Trzylatek komunikuje si� z otoczeniem za pomoc�^ zdania kilkuwyrazowego. M�wi 
ch�tnie i du�o. Opowiada o tym, co aktualnie widzi; �my�li g�o�no" m�wi�c tak�e Uo 
siebie. W jego wypowiedziach mo�na dostrzec poszczeg�lne kategorie gramatyczne, 
chocia� obserwuje si� jeszcze wiele form niew�a�ciwych, kt�re z czasem ulegn� poprawie. 
Np. [Ja dam pi� piesu] [Nie mam spodni�w] [To jest na fotele]. Dziecko zaciekawia 
otaczaj�cy je �wiat. Zaczyna zadawa� wiele pyta�. Pocz�tkowo pytania te nie s� jeszcze 
jasno sprecyzowane.
1 Podane tu informacje w przybli...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin