Szaty liturgiczne.doc

(25 KB) Pobierz
Szaty liturgiczne

Szaty liturgiczne

336. Szatą liturgiczną wspólną dla wszystkich szafarzy wyświęconych i ustanowionych jakiegokolwiek stopnia jest alba, przepasana na biodrach paskiem, jeżeli nie jest uszyta w taki sposób, że przylega do ciała nawet bez paska. Jeżeli alba nie osłania dokładnie zwykłego stroju koło szyi, przed przywdzianiem alby należy nałożyć humerał. Alby nie można zastępować komżą, nawet nałożoną na sutannę, wtedy gdy wkłada się ornat lub dalmatykę albo gdy zamiast ornatu czy dalmatyki używa się samej stuły.

337. Kapłan, sprawując Mszę świętą oraz inne czynności liturgiczne połączone z nią bezpośrednio, na albę i stułę wkłada ornat, chyba że obowiązuje inny przepis.

338. Szatą własną diakona jest dalmatyka, którą wkłada na albę i stułę; gdy dalmatyki brak lub gdy obrzędy są sprawowane mniej uroczyście, diakon może jej nie wkładać.

339. Akolici, lektorzy oraz inni świeccy usługujący mogą ubierać się w albę albo w inną szatę prawnie zatwierdzoną dla danego kraju przez Konferencję Episkopatu (por. nr 390).

340. Kapłan nosi stułę zawieszoną na szyi i zwisającą na piersi; diakon zakłada stułę na lewe ramię, prowadzi ją ukośnie przez piersi do prawego boku i tam ją spina (lub wiąże).

341. Kapy używa kapłan podczas procesji oraz innych czynności liturgicznych, zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych obrzędów.

342. Konferencje Episkopatów mogą opracować i przedstawić Stolicy Apostolskiej propozycje dotyczące przystosowania kształtu szat liturgicznych do potrzeb i zwyczajów poszczególnych krajów.

343. Do sporządzania szat liturgicznych oprócz tradycyjnych materiałów można używać tkanin naturalnych, właściwych danemu krajowi, oraz tkanin sztucznych, byleby odpowiadały powadze liturgii i osoby. Decyzja w tej sprawie należy do Konferencji Episkopatu.

344. Piękno i wartość każdej szaty liturgicznej zależą od użytego materiału i formy szaty, a nie od nadmiaru dodatkowych ozdób. Dozwolone są ozdoby figuralne czy symbole wskazujące na sakralne zastosowanie tych szat, ale nie takie, które nie przystoją ich sakralnemu przeznaczeniu.

"W paru słowach":

Podstawową funkcją szat liturgicznych jest odróżnienie kto jaką funkcję wypełnia podczas trwania liturgii. Szaty podkreślają również piękno i uroczystość danej liturgii.

Przykłady szat liturgicznych:

Humerał
Biała chusta okrywająca szyję i ramiona, którą nakłada się pod albę, gdy ona nie zakrywa odzieży.

Alba
Z łaciny oznacza biel - czystość. Długa i biała szata, która jest podstawową szatą w liturgii.

Cingulum
Długi sznur, którym przewiązuje się albę, jeśli tego potrzeba (tzn. gdy alba nie przylega do ciała).

Stuła
Jest znakiem władzy kapłańskiej. Zakładana na albę. Kolor zależny jest od okresu liturgicznego lub charakteru święta.

Dalmatyka
Szata, w której diakon bierze udział w liturgii. Nie jest koniecznie jej stosowanie.

Kapa
Szata kapłana i diakona, w której sprawuje się nabożeństwa.

Welon
Materiał nakładany na ramiona kapłana w czasie błogosławieństwa ludu Najświętszym Sakramentem.

Komża
Wersja "skrócona" alby. Nie można nią zastąpić alby.

Piuska
Mała "czapeczka" biskupa (papież nosi ją w odmiennym kolorze).

Mitra, Infuła
Oznaka władzy święceń biskupich ("wysoka czapka").

Paliusz
"Wełniana wstęga" z krzyżami, zakładana na ornat, oznaka władzy biskupa, nadawana przez papieża.

Pastorał
Laska pasterska, oznaka władzy pasterskiej biskupa.

Tiara
Potrójna korona papieska (dziś już nie używana).

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin