Olsondaż2010-1wz.doc

(45 KB) Pobierz
Kolokwium z Metod Sondażowych 02 luty 2007 r

3

 

Kolokwium z Metod Sondażowych 1 - 21 maja 2010r.

 

Imię i Nazwisko  ...............................................................................................................

(drukowanymi literami)

 

Grupa:             

W poniższych pytaniach występują różne możliwości prawidłowych odpowiedzi. Dla niektórych pytań prawidłowa jest tylko jedna odpowiedź (1 punkt), w innych należy zaznaczyć więcej odpowiedzi (zaznaczenie wszystkich prawidłowych - 1 punkt, zaznaczenie nie wszystkich prawidłowych odpowiedzi - odpowiednia część punktu, zaznaczenie choćby jednej złej odpowiedzi - 0 punktów). Pytanie ostatnie wymaga wpisania odpowiedzi. Za prawidłową i wyczerpującą odpowiedź na to pytanie otrzymać można 2 punkty.

 

1. Profesor Kowalska analizuje postawę ksenofobii. Stara się objaśnić to pojęcie podając przykłady, rozpoznając możliwe wymiary ksenofobii, analizuje związki niechęci do jednych i drugich narodów i formułuje wiele różnych hipotez na ten temat. To, co robi profesor Kowalska to:

                              a. pomiar

                              b. budowa teorii

                            c. konceptualizacja

                              d. operacjonalizacja

                              e. dymensjonalizacja

 

             

2. Przeczytaj następujące pytanie i odpowiedz na kolejne pytanie:

              Czy sądzi Pan(i), że Pana(i) nauczyciele akademiccy są rzetelni i

sprawiedliwi, raczej nie, czy różnie to bywa?

                                          Zdecydowanie tak

Raczej tak

Różnie z tym bywa

Raczej nie

Zdecydowanie nie

 

 

                            Jaka jest główna wada tego pytania?

                                  a. respondent może nie być kompetentny, by odpowiedzieć na nie

                                  b. nie jest jasne

                                  c. pyta się w nim o dwie rzeczy naraz+

                                  d. jest zbyt długie

                                  e. nie jest trafne

                                         

3. Przeczytaj następujące pytanie z badania młodzieży szkolnej i odpowiedz na kolejne pytanie:

                            Do jakiej szkoły wyższej chciał(a)by Pan(i) uczęszczać?

                                          Uniwersytet

                                          Akademia Medyczna

                                          Uniwersytet Medyczny

                                          Wyższa Szkoła Rolnicza

                                          Akademia Rolnicza

                                          Wyższa Szkoła Zawodowa

                                          Politechnika

                                          Wyższa Szkoła Inżynierska

                                          Uniwersytet Techniczny

 

Które z poniższych stwierdzeń najlepiej określa kategorie, dane do wyboru w tym pytaniu?

                                          a. są rozłączne, ale nie wyczerpujące

                                          b. są wyczerpujące, ale nie rozłączne

                                          c. są wyczerpujące i rozłączne

                                          d. nie są ani rozłączne ani wyczerpujące+

                                          e. są rzetelne i trafne

 

4. A. W hipotezie: Częstość deklarowania własnych poglądów jako antysemickich rośnie  wraz ze wzrostem częstości praktyk religijnych:

                            Zmienna niezależna to: Częstość praktyk religijnych

                            Zmienna zależna to: ...............................................................................

 

     B. W hipotezie: Niezadowolenie z rządów PO maleje wraz ze wzrostem dochodów

                            Zmienna niezależna to: dochód...................................

                            Zmienna zależna to: ..............................................................................

 

5. Profesor Kowalski zastanawia się, czy najpierw zapytać o ocenę konkretnych pobytów ankietowanych za granicą, a potem pytania o ocenę danego kraju, czy odwrotnie: zacząć od ogólnego pytania o obcy kraj, a potem szczegółowo o konkretne pobyty. Zdecydował się w końcu na drugie rozwiązanie, czyli metodę:

                                            a. lejka

  b. lejka odwróconego

 

6. Które z następujących twierdzeń są prawdziwe?

                                          a. pomiar może być rzetelny i trafny

                                          b. pomiar może być rzetelny, ale nietrafny

                                          c. pomiar może być nierzetelny i nietrafny

                                          d. pomiar może być nierzetelny, ale trafny

                                          e. wszystkie są prawdziwe+

 

7. Pani Brzozowska, dyrektor zasobów ludzkich w dużej firmie, opracowała skalę zadowolenia z pracy. Poprosiła innych dyrektorów, aby udostępnili jej ich skale i postanowiła porównać wyniki, uzyskane za pomocą tamtych skal i jej własnej skali. Chodzi jej o określenie:

                                          a. rzetelności

                                          b. precyzji

                                          c. trafności

                                          d. dokładności

                                          e. zgodności z zewnętrznym kryterium

 

8. Które z następujących twierdzeń jest prawdziwe?

                            a. pomiar porządkowy posiada własności pomiaru interwałowego

                            b. pomiar interwałowy posiada własności pomiaru nominalnego+

                            c. pomiar ilorazowy posiada własności pomiaru porządkowego+

                            d. pomiar porządkowy posiada własności pomiaru nominalnego+

                            e. wszystkie są prawdziwe

 

9. Skala Bogardusa do pomiaru postaw wobec obcych to skala:

              a. oparta na sprawdzonych pytaniach

              b. skala interwałowa

              c. skala nominalna złożona

              d. skala dobrze uporządkowana

 

10. Tzw. „układ odniesienia” respondentów ważny jest dla badacza ze względu na:

                            a. właściwe sformułowanie problematyki ankiety

                            b. stworzenia schematu korelacji

                            c. właściwe sformułowanie pytań ankiety, uwzględniające sposób

     myślenia badanych

                            d. do tego, aby ułożyć pytania ankiety we właściwej kolejności

                            e. dla określenia stopnia drażliwości pytań

 

10. Kiedy i po co badacz zadaje pytania otwarte w ankiecie badania sondażowego? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

                                           

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin