PLAN REWALIDACJI
(dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka)
Cel główny:
Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka
- wyrównywanie szans edukacyjnych.
I. Ćwiczenia usprawniające zaburzona sprawność manualną.
Cele szczegółowe:
- rozwijanie elastyczności i precyzji ruchów dłoni i palców;
- zwiększanie bądź zmniejszanie napięcia mięśniowego;
- wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała;
- koordynacja pracy rąk i koordynacja wzrokowo-ruchowa;
- ćwiczenie ruchów postępujących od strony lewej do prawej;
- wyrobienie płynności i harmonii ruchów ręki (ruchy okrężne, pionowe, poziome, faliste
od strony lewej do prawej);
Rodzaje ćwiczeń:
- malowanie farbami dużych kształtów i płaszczyzn;
- kolorowanie obrazków;
- wypełnienie kolorem krawędzi od lewej do prawej, oraz z góry do dołu;
- modelowanie w plastelinie, glinie, masie solnej itp. (wałeczki, placuszki, kule);
- stukanie czubkami palców (gra na fortepianie, rytmy, idzie mrówka, pada deszcz itp.);
- nawlekanie korali, guzików;
- wydzieranki (gazety, lignina, karton itp.);
- dokańczanie rysunków;
- odrysowywanie od szablonu;
- ilustrowanie (ruchem, patykiem itp.) linii pionowych, poziomych np. płotka, drabinki,
deszczu;
- temperowanie kredek;
- zabawy ilustracyjne ruchami ręki i palców np. „Idzie kominiarz po drabinie”;
- kreślenie linii zgodnie z kierunkiem pisania (I proste-poziom, pion-łamane, owalne,
krzywe itp.);
II. Ćwiczenia zaburzonej orientacji przestrzennej.
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej;
- ćwiczenia w rozumieniu stosunków przestrzennych zachodzących pomiędzy
poszczególnymi obiektami;
- ćwiczenia w odnajdywaniu takich samych obrazków, przedmiotów i różnych układów
wśród innych;
- zabawy z lustrem;
- opis ilustracji;
- odtwarzanie kompozycji w określonym układzie;
- rozpoznawanie źródła odgłosów dochodzących z otoczenia;
- określenie położenia przedmiotu w przestrzeni względem siebie i względem innych;
III. Ćwiczenia z zakresu rozwijania mowy i myślenia.
Mowa i wymowa
(Zajęcia prowadzone indywidualnie w zależności od stopnia nasilenia zaburzeń)
- usprawnianie narządów mowy;
- wdrażanie do poprawnych, wyrazistych wypowiedzi;
- bogacenie słownictwa dzieci;
- praca nad bogaceniem słownika dzieci (biernego i czynnego);
- praca nad korygowaniem wad wymowy (zaburzeń artykulacyjnych);
- praca nad usprawnieniem motoryki narządów (język, wargi, podniebienie, żuchwa);
- ćwiczenia słuchowe;
- praca nad usprawnianiem wymowy wyćwiczonych głosek w izolacji, w sylabie, w
wyrazie, w zdaniu, w mowie potocznej;
- ćwiczenia oddechowe;
- inne ćwiczenia;
Myślenie
- kształtowanie pojęć i umiejętności;
- pobudzenie operacji umysłowych tj. analiza i synteza, porównywanie;
-rozwijanie inteligencji u dzieci;
- praca z ilustracją czy historyjką obrazkową;
- praca z tekstem;
- indywidualne karty pracy dla dziecka;
IV. Niwelowanie agresji u dzieci.
- hamowanie niepożądanych zachowań;
- rozładowywanie napięć poprzez wyciszanie i relaksację dziecka;
- zachęcanie do samokontroli;
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności;
Postępowanie:
- konsekwencja;
- ustalony system wymagań;
- tworzenie interesujących dziecko zajęć;
- rozwijanie zainteresowań i zdolności indywidualnych;
- unikanie sytuacji konfliktowych-próby oceny zachowania własnego niepożądanych
innych;
- zabawy z elementem dramy;
- zabawy i gry ruchowo-zręcznościowe;
- dyskusje, rozmowy, pogadanki;
- zabawy integracyjne;
- zabawy tematyczne;
V. Nadwrażliwość emocjonalna dzieci.
- wzmacnianie poczucia własnej wartości;
- rozwijanie inteligencji emocjonalnej dzieci;
- niwelowanie i minimalizowanie leków i niepokojów;
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa;
- wzajemne zaufanie;
- stopniowe usamodzielnienie dziecka;
- integracja w grupie;
- terapia bajką;
gosiulka_t