PLAN WYCHOWAWCZY DLA KLASY I c.
Wychowawca: mgr Iwona Iwanczenko
Dział prac wychowawczych
Zadania
I. ORGANIZACJA ZESPOŁU KLASOWEGO
1. Zapoznanie dzieci z budynkiem szkolnym – poznanie przeznaczenia poszczególnych pomieszczeń (biblioteki, świetlicy, gabinetu dyrektora, sekretariatu, stołówki, szatni, sali gimnastycznej, gabinetu pielęgniarki itp.)
2. Zapoznanie dzieci z najbliższym otoczeniem, jak również z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach – ćwiczenia praktyczne na najbliższych przejściach.
3. Nawiązanie przyjaznych kontaktów między dziećmi w toku zabaw.
4.Opracowanie regulaminu pierwszoklasisty – „kontrakt”.
5.Opracowanie obowiązków dyżurnego klasy.
6.Założenie karty ucznia i prowadzenie notatek o każdym uczniu ze zwróceniem uwagi na: zdrowie, rozwój umysłowy, uspołecznienie, sprawności manualne oraz osiągnięcia w nauce.
7.Organizowanie podczas lekcji drobnych prac zespołowych:
- gromadzenie przyborów szkolnych i materiałów do zajęć praktycznych;
- właściwe obchodzenie się z przedmiotami wspólnej własności i oszczędne gospodarowanie nimi.
II. PRACA NAD TWORZENIEM SIĘ WIĘZI MIĘDZY UCZNIAMI, NAD SCALANIEM SIĘ ZESPOŁU KLASOWEGO.
1. Zapoznanie z regulaminem szkoły oraz wdrażanie do przestrzegania praw i obowiązków ucznia klasy I.
2.Organizowanie wycieczek i obserwacja uczniów na wycieczce.
3.Wzajemna pomoc uczniów w nauce.
4.Wspólne organizowanie imprez klasowych.
5. Wytwarzanie atmosfery życzliwości i przyjaźni w stosunku do koleżanek i kolegów.
III. WYTWARZANIE U DZIECI ODPOWIEDZIAL-NOŚCI ZA KLASĘ, POCZUCIE, ŻE TO UCZNIOWIE SĄ JEJ GOSPODARZAMI
1.Ukwiecenie klasy - założenie „zielonego” kącika w Sali.
2. Elementy dekoracyjne do klasy.
3.Wdrażanie dzieci do dbałości o estetyczny wygląd klasy i poszanowanie mienia społecznego.
4.Organizować opiekę dzieci nad kwiatami, kącikiem przyrodniczym, materiałami i narzędziami do zajęć praktycznych.
5.Przyzwyczajanie dzieci do sprzątania po zajęciach.
6.Intensywnie pracować nad dyżurnymi, by byli pomocnikami wychowawcy na lekcjach i przerwach.
7.Wyrabiać właściwy stosunek do pracy-zwalczać niedbalstwo.
8. Utrzymanie czystości w klasie, na korytarzu, boisku szkolnym.
9. Ład i porządek w tornistrze i na ławkach.
10. Zabezpieczenie urządzeń i majątku klasy na okres wakacji.
IV. WYRABIANIE U DZIECI POSTAWY KOLEŻEŃSKIEJ I KULTURALNEGO STOSUNKU DO OTOCZENIA
1. Wdrażanie do poprawnego zachowania się w klasie i na terenie szkoły oraz wyrobienie samodyscypliny w punktualnym przychodzeniu na lekcje.
2. Szacunek dla osób starszych.
3. Poprawne zachowanie się wobec rówieśników i kolegów.
4. Przyzwyczajanie dzieci do niesienia pomocy:
· Odwiedziny chorego kolegi w domu;
· Wzajemna pomoc przy ubieraniu, pożyczanie przyborów itp.
5. Uczuciowy stosunek do słabych i pokrzywdzonych
6. Zachowanie się dzieci w różnych sytuacjach życiowych.
7.Przestrzeganie używania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.
V. WYRABIANIE UCZUĆ PATRIOTYZMU
1. Poznajemy nasze miasto i okolicę.
2. Szacunek dla godła i barw narodowych.
3. Pogadanka na temat „Żyjemy w Polsce naszej Ojczyźnie, ziemi naszych ojców i dziadków”.
4. Pogadanka o życiu dzieci w innych krajach.
VI. PRACA NAD WYRABIANIEM NAWYKÓW HIGIENICZNYCH
1. Przegląd czystości uczniów w klasie.
2. Schludny i estetyczny wygląd ucznia.
3. Zwracanie uwagi na ład i porządek w tornistrze, na ławce, w klasie.
4. Właściwa postawa podczas siedzenia w ławce.
5. Konieczność stosowania przerw śródlekcyjnych.
6.Wyrabianie nawyku częstego mycia rąk.
VII. ŚCISŁA WSPÓŁPRACA NAUCZYCIELA Z RODZICAMI UCZNIÓW
1. Organizacja pierwszego spotkania z rodzicami – wybór trójki klasowej, ocena opisowa w nauczaniu zintegrowanym, właściwe odżywianie.
2. Informacja o organizacji roku szkolnego 2005/2006.
3.Spotkanie z rodzicami:
· Wystawka prac dziecięcych;
· Występy dzieci;
· Informacja wychowawcy o postępach dzieci w nauce;
· Indywidualne kontakty z rodzicami.
4. Pedagogizacja rodziców przeprowadzana na wywiadówkach na tematy np.:
ü Jak pomóc dziecku w nauce.
ü Potrzeby psychiczne dziecka 7-letniego.
ü Planowanie nauki i czasu wolnego siedmiolatka.
5. Włączenie rodziców do pracy na rzecz klasy i szkoły. 6.Włączanie ich oraz zachęcanie do udziału w uroczystościach klasowych i szkolnych.
VIII. WSPÓŁPRACA Z HIGIENISTKĄ, LEKARZEM,DENTYSTĄ SZKOLNYM
1. Obecność wychowawcy przy badaniu dzieci np. sprawdzanie czystości przez higienistkę.
2. Kierowanie do lekarza specjalisty dzieci z wadami wymowy, wadami wzroku.
IX. DYSKUSJE I POGADANKI
1. Bezpieczeństwo w drodze do szkoły.
2. Bezpieczeństwo podczas ferii zimowych i świątecznych.
3. Zachowanie w szkole, podczas przerw, na lekcji, na stołówce, na świetlicy szkolnej.
4. Żyjemy zawsze w zgodzie, nie skarżymy.
5. Jak zachować się w teatrze, na wycieczce.
X. ŻYCIE TOWARZYSKIE I KULTURALNE
1. Organizowanie imprez klasowych:
- święto pieczonego ziemniaka
- Andrzejki
- Mikołajki
- wigilijne spotkanie
- bal karnawałowy
- Tłusty Czwartek
- Dzień Matki
- wyjazdy do teatru, kina
- wycieczki tematyczne, klasowe
- ognisko z pieczeniem kiełbasek
- Dzień Dziecka
- ...
marzenazp