Międzynarodowe stosunki gospodarcze
Wykład 8 20.11.2002 r.
Funkcjonowanie rynków międzynarodowych:
1. Ze względu na przedmiot obrotu
a) międzynarodowe rynki towarowe
b) międzynarodowe rynki usługowe
c) międzynarodowe rynki czynników pracy
a) międzynarodowy rynek surowców
b) międzynarodowy rynek towarów przetworzonych
c) rynek produktów rolno- spożywczych
2. Wg stopnia zapotrzebowania
a) transakcje rynku wolnego
b) transakcje na rynkach międzynarodowych
Rynek wolny- rynek transakcji zawieranych bezpośrednio między podmiotami z różnych krajów na podstawie różnych umów międzynarodowych (kontraktów), które mają indywidualny charakter w odniesieniu do każdej transakcji.
Kontrakty:
- jednodokumentowe- są wynikiem bezpośrednich negocjacji handlowych stron; w treści tego kontraktu, jego klauzulach zawarte są wszystkie postanowienia dotyczące danej umowy- forma bezpieczniejsza; wykorzystywane przy pierwszych kontraktach handlowych stron lub przy kontraktach bardzo wartościowych- występuje możliwość negocjacji
- wielodokumentowe- są zawierane na podstawie zbiorów dokumentów między kontrahentami, często wymieniane bez bezpośredniego spotkania stron- na odległość
-
Klauzule kontraktowe- elementy kontraktów.
Części kontraktu:
- dane formalno- porządkowe
- klauzule zasadniczo określające podstawowe warunki kontraktu np. warunki dostaw, ceny, sposób rozliczania
- klauzule pomocnicze i uzupełniające ich treść- dopracowuj podstawową treść np. klauzula waluty płatności, klauzula arbitrażowa
- klauzule specjalistyczne- związane ze specyfiką danej transakcji np. klauzula reeksportu towaru
Zasady:
- sporządzanie wszystkich kontraktów w tym samym języku
- parafowanie wszystkich stron kontraktów
- liczby są zapisywane zarówno cyframi jak i słownie
Do kontraktu mogą być dołączone:
- wzory towarów
- dokumentacja techniczna
Możemy złożyć trzeci egzemplarz w Izbie Przemysłowo- Handlowej lub Kancelarii Adwokackiej. Ważne jest również czy osoby mają uprawnienia do zawierania zobowiązań, gdy podpisują kontrakty.
Transakcje przez rynek wolny to 80% wszystkich transakcji handlowych zawieranych na świecie. Rynek ten jest również regulowany.
Wpływają tu:
- zasady prawa stanowionego przez państwo np. kodeks handlowy, prawo dewizowe
- polityka handlowa, jej zakres i instrumenty
- regulacje prawa międzynarodowego
- zwyczaje, szanse handlowe i zasady określane przez organizacje handlowe z różnych szczebli
Rynki zorganizowane: transakcje są wystandaryzowane co do wielkości dostaw, miejsca dokonywania transakcji, sposobu realizacji dostaw, dokumentów.
1. nieułomne- nie spełniają wszystkich cech rynków zorganizowanych:
- targi
- giełdy
- aukcje
1. ułomne:
- przetargi
- wolne obszary celne
- wystawy
Targi odbywają się w regularnych odstępach czasu w zorganizowanym miejscu spotkań handlowych od XII w. p.n.e. Targi ewaluowały w czasie:
- początkowo targi towarowe- towary są fizycznie obecne na imprezie na imprezie dokonuje się obrotu nimi np. jarmarki: detaliczne (handlowano towarami pierwszej potrzeby- udział mogli brać wszyscy chętni) i hurtowe – ponadregionalne, w których uczestniczyli producenci i kupcy, zbywający zakupiony towar na targach detalicznych
- targi wzorów- formalne transakcje handlowe na bazie zaprezentowanych wzorów, a fizyczna wymiana i zapłata następuje w okresie późniejszym; najbardziej znane odbyły się w Paryżu, Mediolanie, Lipsku
- targi branżowe i specjalistyczne- zakres przedmiotowy jest tu ograniczony, dotyczy branży, danej specjalności
- targi myśli naukowo- technicznych- sama impreza jest łączona z konferencjami, prezentacjami dotyczącymi postępu technicznego z produkcją danego wyrobu.
FUNKCJE:
1. Handlowa- dochodzi do bezpośredniego kontaktu między sprzedającym a kupującym- choć jest to funkcja podstawowa to jej znaczenie maleje
2. Promocyjna- towar i producent w trakcie imprezy handlowej są promowane, realizowana jest reklama
3. Informacyjna- przekazywane są informacje dotyczące producenta, wyrobu, warunków dostawy
Reklama jest zróżnicowana w trakcie tworzenia targów, tak jak zróżnicowane są dni targowe:
- dni medialne- uczestnikami są dziennikarze; spektakularne wydarzenia, najważniejsze osoby w firmie, domowy przekaz- reklama za darmo
- dni handlowe- konkretna reklama skierowana do kupca, dużo informacji
- dni dla zwiedzających- dla klientów indywidualnych drapieżna reklama, duża liczba broszurek
4. Prestiżowa- targi są miejscem spotkań najważniejszych ludzi w branży
Podział targów wg kryterium geograficznego:
- regionalne
- krajowe: wystawcy- firmy krajowe; sprzedaż również wobec dostawców obcych
- eksportowe- rozbudowana oferta firm krajowych, ułatwienia dla kupców zagranicznych, charakterystyczna forma dla krajów rozwiniętych
- importowe- rozbudowana oferta firm zagranicznych; kupcy to podmioty krajowe- w krajach rozwijających się
- eksportowo- importowe- zbliżona liczba wystawców krajowych i zagranicznych
5. Ogólno- branżowa- przedmioty handlu są zróżnicowane branżowo- w krajach wysoko rozwiniętych mają charakter eksportowy
- wielobranżowe- z danej dziedziny i różnych branż np. PODAGRA
- jednobranżowe- dana branża np. salony motoryzacyjne
Współczesne tendencje w organizowaniu targów:
- współzależność i rosnące obroty handlu międzynarodowego o targi
- specjalizacja targów
- rozwój geograficzny targów
- większa liczba kupców i sprzedających
- rosnąca liczba imprez handlowych o różnym charakterze (1500 imprez handlowo- targowych Polsce)
- coraz większą role w organizowaniu targów odgrywa państwo
UFI- Związek Targów Międzynarodowych w Paryżu- wydaje co roku terminarz swoich członków
Największy ośrodek handlowy na świecie: Hanower
GIEŁDY
- w określonym miejscu, określonym czasie organizowane spotkania handlowe
- przedmiotem obrotu są ściśle określone towary, których ceny są określane wg kursów
- transakcje są sformalizowane na podstawie regulaminu giełdy
- ceny ustala się na podstawie kształtowania się popytu i podaży
Wymagane cechy towarów
- jednorodność-najważniejsze jego cechy można ująć w standardy
- trwałość- cechy fizyczne, chemiczne nie zmieniają się z upływem czasu
- masowość popytu i podaży
- wielkość popytu i podaży jest zmienna w czasie- w długim okresie występuje przewaga podaży nad popytem
- transakcja na podstawie jakości standardowej lub próbek
- standardy są określane dla każdej giełdy
Rodzaje giełd:
Wg kryterium przedmiotu obrotu:
- towarowa – zbóż: w Chicago, Winnipeg, Rootterdamie; roślin przemysłowych (oleistych produktów Londynie produktów Rotterdamie), produktów zwierzęcych (skór w Chicagi i Liverpoolu), metali (niezależnych w Londynie, Nowym Jorku, Tokio) i surowców przemysłowych (cukru w Nowym Jorku, Londynie, Paryżu)
- walorów- mają największą wartość: 150 mld $ w skali dnia; głównym walorem SA papiery wartościowe
- usług – mają najmniejsze obroty ale istotny wpływ na kształtowanie się cen i obrotów na rynku wolnym usług; najważniejsze rodzaje giełd usług:
· usług transportowych: transport morski, lotniczy- w Londynie giełda Bałtycka: 50% wszystkich obrotów giełd usług transportowych; giełda żeglugowa w Nowym Jorku
· ubezpieczeń: Lloyds w Londynie
· pośrednictwa transakcyjnego- przedmiotem obrotu są usługi pośrednictwa- giełda transakcji barterowych i płatności dewizowych- Miami na Florydzie
Funkcje giełd:
- handlowa- podstawowa
- informacyjna- informuje o cenie, która jest wyznacznikiem dla cen w transakcjach rynku wolnego
- spekulacyjna- ok. 90 % transakcji rzeczywistych
- ograniczeniem ryzyka zmiany cen poprzez transakcje terminowe jest gwarancja zakupu towaru po z góry określonej cenie
na giełdzie obraca się wielokrotnościami towarów a nie dowolną ilością.
AUKCJE
Spotkania handlowe, których przedmiotem obrotu są towary nie spełniające cech obrotu giełdowego. Wyróżniamy:
- regularne
- nieregularne- organizowane sporadycznie w miarę potrzeb.
Przedmiotem obrotu są:
- dzieła sztuki
- herbata w Kalkucie
- wełna owcza w Australii i Nowej Zelandii
- skóra w Amsterdamie, Sankt Petersburgu, Kopenhadze
- jabłka
- koni w Janowie Podlaskim
Aukcja spełnia funkcję handlową. Towar jest zgromadzony w magazynie, istnieje możliwość obejrzenia go.
Dzielenie na standardowe ilości np. partie towaru.
Ze względu na organizacje i sposób ustalenia ceny handel odbywa się na aukcjach:
- licytacja metodą ceny niskiej
- aukcja zaporowa – ma ceny wysokie
- aukcja oferty pisemnej
WYSTAWY
W swoim charakterze są bardzo podobne do targów z jedną różnicą- nie są na nich dokonywane transakcje handlowe; pozostałe funkcje: informacyjna, prestiżowa, promocji pozostają bez zmian. Nie muszą mieć określonej regularności czasu z jaką się odbywają: okresy nieregularne lub indywidualne.
Mogą być ważnym elementem wspierania polityki eksportu w kraju (albo państwo/ jego instytucje występują jako organizatorzy wystaw za granicą bądź też państwo pokrywa koszty uczestnictwa firm w wystawach zagranicznych).
WOLNE OBSZARY CELNE
Są to tereny wydzielone z granic celnych danego kraju, tworzone najczęściej u zbiegu ważnych szlaków handlowych, do których towary mogą być wwożone bez ponoszenia opłat celnych i na terenie obszaru podlegać obrotowi, przetwarzaniu, uszlachetnianiu a następnie mogą zostać wywiezione na rynek innego kraju bądź też wwiezione w obszar celny danego kraju- podlegają wtedy opłacie celnej.
Obok funkcji wynikającej z realizacji rynku:
- handlowej
pełnią też funkcję
- aktywizującą- działalność w wolnych obszarach celnych jest dla firm korzystna- dużo firm zakłada swą działalność właśnie w wolnych obszarach celnych- aktywizuje to teren , na którym została powołana i tereny sąsiednie
- może stanowić czynnik aktywizujący działalność eksportową kraju
- problemy z ewidencjonowaniem, kontrolą obrotu
- największe są lokalizowane w portach: w Bremie, Hamburgu, Singapurze, Hong- Kongu
- duty- free shopy (porty, statki, samoloty, przejścia graniczne)- jest to tylko obrót bez cła i części podatków pośrednich (w Polsce ich funkcjonowanie odbywa się na niewielką skalę). UE zakazuje działalności duty- free shopów (gdy występowały zatrudniały 60 tys osób/ 10 mld $- Brytyjczycy organizują np. wycieczki na morze Północne i z powrotem stosując duty- free shopy).
PRZETARGI
W skali międzynarodowej nie różnią się od krajowych
- pisemna forma składania ofert
- oferta musi spełniać wymogi formalne określone w przetargu
- dostęp do przetargu mają firmy zagraniczne
- rozstrzygnięcie przetargu odbywa się przez otworzenie ofert i wybranie najkorzystniejszej
...
jason567