m3074531.pdf
(
1872 KB
)
Pobierz
28392357 UNPDF
GAZETA WYBORCZA
u
WWW.GAZETA.PL
SOBOTA
–
NIEDZIELA
17–18
GRUDNIA
2005
7
14.1.
Take this map of the area, or
you’ll get lost pretty quickly.
Unless _________________________
_______this map of the area, you’ll get
lost pretty quickly.
14.2.
I don’t believe it was my mo-
ther you saw in the street. It’s impos-
sible. She is away.
You can’t _______________________
__________ my mother in the street.
She is away.
14.3.
A courier is delivering the invi-
tations today.
The invitations ___________________
_________________ by a courier today.
14.4.
‘Don’t go in there! It’s dange-
rous,’ my brother warned me.
My brother warned me ___________
_____________________ in there as it
was dangerous.
14.5.
We didn’t want to get stuck in
the morning traffic jam, so we left ear-
ly.
We left early so that _____________
_________________ get stuck in the
morning traffic jam.
WYPOWIEDŹ PISEMNA
Zadanie 16.
(18 pkt)
Wypowiedz się na jeden z trzech po-
niższych tematów. Wypowiedź powin-
na zawierać od 200 do 250 słów
i spełniać wszystkie wymogi typowe
dla formy wskazanej w poleceniu. Za-
znacz wybrany temat, zakreślając je-
go numer.
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
Wymagana jest pełna poprawność or-
tograficzna wpisywanych fragmentów
zdań.
Opowiadanie
Akceptujemy krótkie zakończenia, wy-
nikające z treści opowiadania.
Rozprawka
Postawiona teza musi uwzględniać za-
równo dobre, jak i złe strony. Tezę
uwzględniającą tylko jedną stronę bie-
rzemy pod uwagę przy ocenie treści (po-
stawienie tezy — poziom C)
Teza, która jest opinią lub wnioskiem,
typowym dla zakończenia (np. „Myślę,
że jest wiele dobrych i złych stron …”)
klasyfikowana jest na poziomie B.
Jeśli teza nie znajduje się na począt-
ku pracy, odejmujemy punkty w kompo-
zycji.
Wymagamy uwzględnienia argumen-
tów za i przeciw w sposób wyważony.
Jeżeli w pracy nie ma argumentów jed-
nej strony uwzględniamy to przy ocenie
treści.
Podsumowanie musi wynikać z tema-
tu i treści rozprawki i powinno zawierać
opinię z uzasadnieniem. Brak uzasad-
nienia oznacza próbę podsumowania —
poziom B.
Wymagamy w miarę formalnego, jed-
norodnego stylu.
Zadanie 16.
Sprawdza egzaminator zgodnie z kry-
teriami w
Informatorze maturalnym
.
Maksimum
18 punktów.
Przy ocenianiu tego zadania prosi-
my zapoznać się także z materiałem:
„Ocenianie wypowiedzi pisemnych”
(zmiany w porównaniu z ocenianiem
prac na maturze 2005 zaznaczone
w wersji elektronicznej na niebie-
sko).
1.
Napisz
opowiadanie
pod tytułem:
The chance of a lifetime
.
2. Opisz
miejsce, które znacznie zmie-
niło się w ciągu ostatnich lat, przedsta-
wiając jego wygląd w przeszłości i obec-
nie.
3.
W dzisiejszych czasach młodzież
rozpoczyna karierę muzyczną lub aktor-
ską coraz wcześniej. Napisz
rozprawkę
przedstawiającą dobre i złe strony tego
zjawiska.
Uwagi dotyczące realizacji
poszczególnych form
wypowiedzi pisemnych
Zadanie 15.
(2,5 pkt)
Przetłumacz fragmenty podane w na-
wiasach na język angielski tak, aby
otrzymać logiczne i gramatycznie po-
prawne zdania. Wymagana jest pełna
poprawność ortograficzna wpisywa-
nych fragmentów zdań.
Za każdą poprawną odpowiedź otrzy-
masz 0,5 punktu.
CZYSTOPIS
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
Wypowiedzi pisemne częściowo zgod-
ne z tematem lub znacznie odbiegają-
ce od tematu otrzymują odpowiednio
mniejszą liczbę punktów w kryterium
treści.
Opis
Wymagamy opisu miejsca i porówna-
nia jego przeszłości ze stanem obec-
nym. Brak porównania uwzględniamy
przy ocenie treści (zgodność z tematem
— poziom C).
15.1.
He gave me
(jedną)
_______
______________ advice: never take
a job only for money.
15.2.
‘Guess what, Jenny! I had a ple-
asant surprise yesterday.’
‘Really? So
(ja też)
______________!’
15.3.
There is nobody at home. It is
no
(sensu czekać)
________________
__________ for them to open the door.
15.4.
You scared me! I’d rather
(żebyś
nie)
_________________________ take
me by surprise like that any more.
15.5.
I love this room. The
(meble spra-
wiają, że)
__________________________
it so cosy.
TREŚĆ
KOMPOZYCJA
BOGACTWO
POPRAWNOŚĆ
RAZEM
JĘZYKOWE
JĘZYKOWA
Poziom
AB C A B C
A B C A B C
Liczba
5 4-3-2 1-0
4
3-2 1-0
5 4-3-2 1-0
4
3-2 1-0
punktów
BRUDNOPIS
(nie podlega ocenie)
.....................................................
....................................................
....................................................
...............................................
.........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
........................................
............................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
UWAGA
MATURZYSTO
MODEL ODPOWIEDZI
Sprawdź,
ARKUSZ III
czy zdasz
Zadanie 14.
Za każde poprawne rozwiązanie przy-
znajemy 0,5 punktu. Maksimum
2,5
punktu
.
próbną
14.1.
you take
14.2.
have seen
14.3.
are being delivered
14.4.
not to go / against going
14.5.
we would not
maturę
W „Gazecie”
maturalne pytania
wraz z odpowiedziami:
wtorek – historia
środa – matematyka
Wymagana jest pełna poprawność or-
tograficzna wpisywanych fragmentów
zdań.
Zadanie 15.
Za każde poprawne rozwiązanie przy-
znajemy 0,5 punktu. Maksimum
2,5
punktu
.
Partner radiowy
cyklu maturalnego:
15.1.
one piece of / a piece of
15.2.
did I
15.3.
use waiting
15.4.
you did not
15.5.
furniture makes
W czasie matury
stres kontroluje:
1
Próbną maturę licealiści potraktowali poważnie, ubrali się nawet tak jak na prawdziwą
Plik z chomika:
biscuit
Inne pliki z tego folderu:
Matura Repetytorium Second Edition - Autumn 2009 - CD 2.rar
(44705 KB)
JAK MÓWIĆ PO ANGIELSKU WZORY DIALOGÓW MATURALNYCH MP3(1).rar
(190096 KB)
JAK MÓWIĆ PO ANGIELSKU WZORY DIALOGÓW MATURALNYCH.pdf
(48219 KB)
JAK MÓWIĆ PO ANGIELSKU WZORY DIALOGÓW MATURALNYCH MP3.rar
(190096 KB)
matura rozszerzona - repetytorium, topics.rar
(11999 KB)
Inne foldery tego chomika:
activities
angielski dla
British or American
COURSE BOOKS
economics
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin