m3074502.pdf

(1182 KB) Pobierz
28392354 UNPDF
PARTNER EDUKACYJNY
GAZETY WYBORCZEJ
UWAGA!
We wtorek
w „Gazecie”
rozwiązania
próbnej matury
z historii
SOBOTA–NIEDZIELA 17–18 grudnia 2005 ú R EDAGOWALI : A NNA S TAŃCZYK , R ADOSŁAW K RĄPIEC ú ISSN 1642-8307
maturę z języka angielskiego
P o próbnej maturze z języka
polskiego wczoraj przyszła
kolej na języki obce. Egzamin
nie był obowiązkowy, miał je-
dynie pomóc w przygotowaniu do tego
prawdziwego, w maju.
– Matura nie potwierdza złej opinii
o poziomie kształcenia z języków ob-
cych, jak wynika z ostatniego raportu
NIK. Stało się tak prawdopodobnie dla-
tego, że badano tylko warunki naucza-
nia, a nie efekty. Poziom i oceny matu-
ralne z języka obcego są najwyższe ze
wszystkich przedmiotów – mówi Roman
Dziedzic, dyrektor OKE w Jaworznie.
Wczoraj uczniowie wybierali jeden
z czterech języków: angielski, niemiec-
ki, rosyjski albo francuski. Pisali z nich
próbną maturę (nieobowiązkowo) tak-
że ci, którzy na majowym egzaminie
będą zdawać hiszpański, słowacki,
włoski, szwedzki lub portugalski.
Dlaczego? – Przygotowanie dodatko-
wych arkuszy z tych języków byłoby
bardzo kosztowne. Zwłaszcza że mało
osób chce je zdawać. W tym roku np.
do matury z języka szwedzkiego
w województwie śląskim chce podejść
tylko jeden uczeń. Za to angielski wy-
brało 40 tys. na 50 tys. zdających – do-
daje Dziedzic.
Ponieważ każda szkoła sama decydo-
wała, czy przystąpi do próbnej matury,
na razie nie wiadomo, ilu uczniów zda-
wało ten egzamin. Ale okręgowe komi-
sje dostały zgłoszenia od większości
szkół.
W tym roku zestawy egzaminacyjne
na poziomie podstawowym i rozszerzo-
nym przygotowali lektorzy zatrudnieni
przez Centralną Komisję Egzaminacyj-
ną w Warszawie. Uczniowie w całej Pol-
sce dostali takie same zadania. Nikt nie
będzie się więc czuł pokrzywdzony, że
pisał trudniejszy test od innych i dlate-
go wypadł gorzej. – W ubiegłych latach
każda komisja przygotowywała własne
zestawy albo dwie współpracowały ze
sobą. Doszliśmy jednak do wniosku, że
skoro prawdziwa matura w całej Polsce
jest taka sama, to próbna też powinna
być taka – mówi Barbara Czarnecka-Ci-
cha, kierownik działu matur CKE.
E WA G AJEWSKA
ARKUSZ I
Za każdą poprawną odpowiedź otrzy-
masz 1 punkt.
treść (A-G). Wpisz w kratki obok nu-
merów poszczególnych fragmentów
tekstu odpowiednie litery. Jedno zda-
nie podane zostało dodatkowo i nie pa-
suje do żadnego fragmentu.
Za każdą poprawną odpowiedź otrzy-
masz 1 punkt.
WHAT IS EACH
TEXT ABOUT?
GRUDZIEŃ ROK 2005
A. Problems with
saving wild animals
B. A fight with plants
Za rozwiązanie wszystkich zadań moż-
na otrzymać łącznie 50 punktów
Wypełnia uczeń przed rozpoczęciem
pracy
PESEL UCZNIA
.....................................................
2.1.
2.2.
C. Caring parents
2.3.
A. There is a monarch and there are pe-
ople who rule the country.
B. It was a long time before the wh ite
man discovered Australia.
C. Australians prefer active ways of
spending their free time.
D. Traditions of the Australian Aborigi-
nes are still important.
E. The population of Australia has chan-
ged over the years.
F. There are a few festivals that Austra-
lians celebrate.
G. Australia is not only a country.
D. Looking at the world
from above
E. Protecting African
rivers
F. An unusual birth
2.4.
Wypełnia uczeń przed rozpoczęciem
pracy
KOD UCZNIA
.....................................................
2.5.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIE NA KARTĘ
ODPOWIEDZI!
ROZUMIENIE
ZE SŁUCHU
Zadanie 3. (4 pkt)
Zapoznaj się ze zdaniami podanymi po-
niżej. Usłyszysz dwukrotnie wypowiedź
na temat wakacji. Z podanych odpowie-
dzi wybierz właściwą, zgodną z treścią
tekstu. Zaznacz jedną z trzech możli-
wości, zakreślając literę A, B lub C.
Za każdą poprawną odpowiedź otrzy-
masz 1 punkt.
Zadanie 1. (6 pkt)
Zapoznaj się ze zdaniami podanymi po-
niżej. Usłyszysz dwukrotnie fragment
wywiadu. Na podstawie usłyszanych in-
formacji zdecyduj, które z podanych zdań
są prawdziwe (TRUE), a które fałszywe
(FALSE). Zaznacz znakiem X odpowied-
nią rubrykę w tabeli.
Za każdą poprawną odpowiedź otrzy-
masz 1 punkt.
4.1.
MATERIAŁ
DIAGNOSTYCZNY
Z JĘZYKA
ANGIELSKIEGO
The capital of Australia is Canberra.
With an area of 7,682,000 square ki-
lometres, Australia is about the same
size as the United States (not counting
Alaska). Deserts and areas that cannot
be used for people to live in make up
much of Australia’s territory, and most
of its people live in cities along the con-
tinent’s south-eastern and eastern co-
asts. Australia is the world’s smallest
continent and biggest island, too. Its lar-
gest lake is Lake Eyre, which falls to ne-
arly 12 metres below sea level. Its tal-
lest peak is Mount Kosciusko (2,228
metres).
3.1. During holidays Harvey
A. earns some pocket money.
B. helps his close friends.
C. makes sightseeing trips.
ARKUSZ I
TRUE FALSE
POZIOM PODSTAWOWY
1.1. Bob did not play
in the Bill
Cosby Show.
1.2. Background artists
must have a lot
of clothes.
1.3. In one of the films,
Bob had to wear
a special costume.
1.4. Bob refused to
play one scene
in Donald
Sutherland’s film.
1.5. Bob explains why
he got to like
Tom Hanks.
1.6. The interviewer
talks to a famous
film star.
3.2. Which is true about Harvey?
A. He spends holidays at the seaside.
B. He does not spend holidays with
friends.
C. He does not go on holiday anywh-
ere.
Czas pracy 120 minut
Instrukcja dla ucznia
4.2.
n Sprawdź, czy arkusz zawiera 13 po-
numerowanych stron. Ewentualny brak
zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzo-
rującego badanie.
n Część pierwsza arkusza, sprawdza-
jąca rozumienie ze słuchu, będzie trwa-
ła około 20 minut i jest nagrana na pły-
cie CD.
n Pisz czytelnie. Używaj długopi-
su/pióra tylko z czarnym tu-
szem/atramentem.
n Nie używaj korektora, a błęd-
ne zapisy wyraźnie przekreśl.
n Pamiętaj, że zapisy w brud-
nopisie nie podlegają ocenie.
n Na karcie odpowiedzi wpisz swo-
ją datę urodzenia i PESEL. Zamaluj po-
la odpowiadające cyfrom numeru
PESEL. Błędne zaznaczenie otocz kół-
kiem i zaznacz właściwe.
n Postępuj podobnie, zaznaczając od-
powiedzi w części karty przezna-
czonej dla zdającego. Tylko odpo-
wiedzi zaznaczone na karcie
będą oceniane.
3.3. Which is true about Nell?
A. Her holidays are quite expensive.
B. She is spending some time on
a beach.
C. Her holiday house is clean and tidy.
Aboriginal people have been living in
Australia for as long as 38,000 years.
Europeans had thought there was a hu-
ge southern land mass for some time,
but they weren’t certain until the 17th
century when Dutch, Spanish and Por-
3.4. The speaker wants to
A. describe the holidays of young Ame-
rican people.
B. inform students about ideal holi-
day destinations.
C. zcriticise students for what they do
in summer.
Ciąg dalszy na s. 2
Partner radiowy
cyklu maturalnego
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIE NA KARTĘ
ODPOWIEDZI!
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIE NA KARTĘ
ODPOWIEDZI!
Zadanie 2. (5 pkt)
Zapoznaj się z punktami (A-F). Usły-
szysz dwukrotnie pięć tekstów dotyczą-
cych świata przyrody. Na podstawie usły-
szanych informacji odpowiedz na pyta-
nie, wpisując odpowiednie litery w krat-
ki (2.1.-2.5.) Jeden z punktów podany
został dodatkowo i nie odnosi się do
żadnego tekstu.
ROZUMIENIE
TEKSTU CZYTANEGO
Zadanie 4. (6 pkt)
Przeczytaj fragmenty tekstu (4.1.-
-4.6.). Następnie dopasuj do każdego
z nich zdanie podsumowujące jego
Życzymy powodzenia!
S
P
O
N
S
O
R
C
Y
K
L
U
1
20759470
Sprawdź, czy zdasz próbną
28392354.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin