informatyka europejczyka. poradnik metodyczny dla nauczycieli informatyki w szkole podstawowej w kształceniu zintegrowanym scan.pdf

(5084 KB) Pobierz
720510625 UNPDF
Informatyka Europejczyka.
Poradnik metodyczny
dla nauczycieli informatyki
w szkole podstawowej
w kszta³ceniu zintegrowanym
Autor: Danuta Kia³ka
ISBN: 978-83-246-2001-2
Format: 122x194, stron: 80
Niezmiernie istotn¹ spraw¹ jest, by dzieci od najm³odszych lat nauki uczy³y siê
obs³ugiwaæ sprzêt i oprogramowanie komputerowe. Pakiet „Informatyka Europejczyka.
Nauka i zabawa z komputerem w kszta³ceniu zintegrowanym” umo¿liwia realizacjê
w ciekawej formie wybranych zagadnieñ z programu nauczania zintegrowanego, ³¹cz¹c
je z nauk¹ pos³ugiwania siê komputerem i jednoczesnym poznawaniem mo¿liwoœci
technologii informacyjnej. Korzystanie z tego zestawu wspiera wiêc wszechstronny
i harmonijny rozwój ucznia i u³atwia zdobywanie przez niego umiejêtnoœci pisania,
czytania i liczenia. Wp³ywa tak¿e pozytywnie na kszta³towanie umiejêtnoœci
spo³ecznych, takich jak nawi¹zywanie i utrzymywanie relacji z ludŸmi oraz dzia³ania
w ró¿nych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych.
Poradnik metodyczny dla nauczyciela stanowi merytoryczne uzupe³nienie zestawu
podrêczników z zakresu nauczania informatyki w edukacji wczesnoszkolnej. Zawiera
propozycje i przyk³ady konspektów lekcji oraz metody pracy i oceny postêpów ucznia.
Podrêczniki „Informatyka Europejczyka. Nauka i zabawa w kszta³ceniu zintegrowanym”
zosta³y opracowane zgodnie z programem nauczania w szkole podstawowej, a treœci
zawarte w podrêczniku uzupe³niaj¹ materia³y na p³ycie CD oraz materia³y znajduj¹ce siê
na stronie http://edukacja.helion.pl. Staranne i rzetelne przygotowanie æwiczeñ,
zarówno w podrêcznikach dla dzieci, jak i poradniku dla nauczyciela, sprawia,
¿e podczas lekcji nie jest wymagana obecnoœæ nauczyciela informatyki, a zajêcia mo¿e
sprawnie prowadziæ nauczyciel nauczania zintegrowanego. Zestaw mo¿e byæ
wykorzystywany tak¿e w œwietlicy szkolnej lub w domu.
Æwiczenia w podrêczniku zosta³y tak opracowane, aby uczniowie opanowali
umiejêtnoœci w pos³ugiwaniu siê:
• systemem Windows XP,
• edytorami tekstu: Notatnik, WordPad, Microsoft Word,
• edytorami grafiki: TuxPaint i Paint,
• przegl¹dark¹ i wyszukiwark¹ internetow¹,
• multimedialnymi programami edukacyjnymi.
W sk³ad pakietu „Informatyka Europejczyka. Nauka i zabawa w kszta³ceniu
zintegrowanym” wchodz¹:
• podrêcznik dla ucznia (klasa 1., klasa 2. i klasa 3.),
• p³yta CD,
• program nauczania,
• poradnik dla nauczyciela,
• materia³y na stronie http://edukacja.helion.pl.
720510625.001.png 720510625.002.png
Spis treści
1. Wstęp
5
2. Opis pakietu
7
3. Praca z płytą dołączoną do podręcznika
13
Uruchamianie programu i zapisywanie danych
14
Ekran ćwiczenia
16
Opis ćwiczeń
17
Uzupełnij lukę
17
Przeciągnij i upuść
18
Łączenie kropek i kolorowanka
18
Krzyżówka
19
Zewnętrzny program
19
Gra Pszczółka
19
Gra Motyle
20
Gra Memory
20
Gra Labirynt
20
4. Rozkład materiału
23
5. Przykładowy konspekt lekcji
55
Konspekt lekcji 1.1
55
6. Metody pracy na lekcji
61
4
P ORADNIK METODYCZNY DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
7. Ocena pracy ucznia
63
8. Serwis internetowy
65
9. Polecane książki i strony WWW
69
10. Bibliografia
73
Przykładowy
konspekt lekcji
Konspekt lekcji 1.1
Temat: W pracowni komputerowej po raz pierwszy
Jest to bardzo ważna lekcja, ponieważ w jej trakcie następuje pierw-
szy kontakt uczniów z nauczycielem (w przypadku, gdy lekcje
prowadzi nauczyciel informatyki), przedmiotem, pracownią
komputerową, a często również z komputerem. Lekcja ta stanowi
wprowadzenie do pracy z komputerem — niezbędne na początku
nauki.
Czas realizacji: 1 godzina
Wymagane oprogramowanie
Nauczyciel: multimedialny zestaw komputerowy z zainstalowa-
nym systemem Windows (do celów demonstracyjnych).
Uczeń: na tej lekcji uczniowie nie korzystają jeszcze z komputera.
Przygotowanie uczniów
Nie jest wymagane żadne przygotowanie w dziedzinie technolo-
gii informacyjnej. Uczniowie powinni posiadać umiejętność ko-
lorowania obrazków oraz pisania i czytania w zakresie przewidy-
wanym dla klasy pierwszej.
720510625.003.png
56
P ORADNIK METODYCZNY DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Pomoce dydaktyczne
1. Podręcznik, str. 9 15.
2. Wzorcowe multimedialne stanowisko komputerowe.
3. Stanowiska komputerowe do pracy indywidualnej.
4. Regulamin pracowni komputerowej na dużym formacie,
pocięty na części według punktów — do złożenia
i umieszczenia na gazetce.
Cele zajęć
1. Wprowadzenie słownictwa, z którym uczniowie zetkną się
podczas pracy z komputerem.
2. Zapoznanie z pracownią komputerową.
3. Poznanie zasad pracy przy komputerze, w tym zachowanie
prawidłowej postawy ciała.
4. Poznanie kodeksu zachowania w pracowni komputerowej.
5. Zaznajomienie uczniów ze sposobem oceniania
i nagradzania ich pracy.
6. W zakresie wychowania:
dbałość o miejsce do nauki i pracownię komputerową
(zadania dyżurnych),
kształtowanie postaw koleżeńskiej współpracy na lekcji,
przestrzeganie zasad BHP podczas pracy z komputerem,
stosowanie regulaminu pracowni komputerowej
w praktyce.
Przewidywane wiadomości i umiejętności
Po lekcji uczeń powinien:
1. w zakresie podstawowym :
znać tytuł i głównych bohaterów podręcznika,
znać podstawowe słownictwo związane z pracą
na komputerze,
znać i demonstrować postawę ciała, jaka należy przyjąć
podczas pracy z komputerem,
znać zasady zachowywania się i pracy w pracowni,
znać zasady oceniania i nagradzania za aktywność i pracę
na lekcji;
Zgłoś jeśli naruszono regulamin