Kaluzna Rola SI [1][1].doc

(99 KB) Pobierz

Aleksandra Kałużna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samodzielny Ośrodek Rehabilitacyjno-Oświatowy

dla Dzieci Niepełnosprawnych w Katowicach

ul. Ułańska 5a

 

 

 

 

 

 

 

ROLA INTEGRACJI ZMYSŁOWEJ

U PACJENTÓW Z MÓZGOWYM

PORAŻENIEM DZIECIĘCYM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Słowa kluczowe:

                               integracja sensoryczna

                               mózgowe porażenie dziecięce

 

 

key wards:

                              sensory integration

                                 cerebral palsy

 

 

 

 

              Mózgowe porażenie dziecięce jest często definiowane jako zaburzenie

czuciowo-ruchowe (a sensorimotor disorder). To jednak deficyty ruchowe są najczęściej

w centrum uwagi, zaś o zaburzeniach zmysłowych do niedawna mówiło się niewiele lub wcale.

Tymczasem czynności zmysłowe mają doniosłe znaczenie nie tylko jako źródło informacji

o cechach otoczenia dostarczanej przez zmysły ale dla całości funkcjonowania człowieka.

Staje się to możliwe dzięki stopniowemu dojrzewaniu układu zmysłów co prowadzi do

stopniowej integracji funkcji zmysłowych z innymi funkcjami OUN. Co to jest integracja

czynności zmysłowych (Sensory integration, SI).

 

              Sensoryczna Integracja jest to proces, poprzez który mózg informacje ze zmysłów:

- przyjmuje

- przesiewa – eliminuje

- rozpoznaje

- porównuje informacje z różnych zmysłów

- interpretuje

- integruje z już posiadanym

              aby następnie odpowiedzieć właściwą reakcją ruchową czyli zastosować je do użytku.

                                                                                    (definicja wg Jean Ayres)

 

 

                                                                      OUN

                                                                      GROMADZENIE

                                                                      INFORMACJI

                                                                      WAŻNYCH

 

„blokowanie”                                                        PORÓWNANIE

informacji                                                        Z JUŻ ZGROMADZONYMI

nieważnych

 

 

                                                                      KOORDYNACJA

                                                                      Z INFORM. Z INNYCH

                                                                      „UKŁADÓW ZMYSŁÓW”

 

RECEPTOR                                                        REAKCJA

- przyjęcie bodźca                                          MOTORYCZNA

 

 

RYC. 1   schematyczne przedstawienie definicji

              Jean Ayres

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 2 -

 

Rysunek 1 przedstawia tę definicję w formie schematycznej, Tab. 1 zaś przedstawia kolejne

poziomy tej integracji. Proces integracji może ulec zaburzeniu na każdym z etapów – w każdym

z punktów tej uproszczonej przecież w stosunku do rzeczywistości tabeli.

Defekty na poziomach najniższych najsilniej zaburzają lub wręcz uniemożliwiają rozwój

funkcji dojrzalszych i najdojrzalszych – umieszczanych po prawej stronie tabeli, choć wydaje

się to niemożliwe, że funkcje tak proste jak sama precepcja dotyku lub pozycji w przestrzeni

mają wpływ na szczyt ludzkiego funkcjonowania w jego przejawach intelektualnych

i emocjonalnych.

 

 

Dobra integracja czynności zmysłowych ma wpływ na

 

 

     JAKOŚĆ RUCHU (precepcja, praksja, koordynacja)

     TWORZENIE SCHEMATU CIAŁA

     BUDOWANIE OBRAZU ŚWIATA

     ORIENTACJĘ PRZESTRZENNĄ

     INTERPRETACJĘ INFORMACJI ZMYSŁOWYCH

     ROZWÓJ FUNKCJI (Tab. 1)

     HARMONIJNOŚĆ FUNKCJONOWANIA OUN

     (m.in. Poprzez wpływ na funkcje torująco-hamujące)

 

 

Zaburzenia funkcji zmysłowych (SI) najczęściej wiążą się z deficytami w zakresie nadmiernej

(hypersensibility, hyperresponsiveness) lub niedostatecznej (hyposensibility,

hyporesponsiveness) wrażliwości na bodźce z danego układu zmysłów, czasem kilku zmysłów

jednocześnie lub też z nieumiejętnością interpretacji bodźca co do siły, rozległości, lokalizacji

(discrimination disorders).             

        W niektórych doniesieniach zmiast o nadwrażliwości mówi się o zaburzeniach modulacji

bodźców (autorka osobiście wypowiada się za tym nowszym określeniem; rzeczywiście ta

wygórowana reakcja na bodźce nie jest stała, zależy od wielu czynników i czasem zmienia się

nawet w obrębie jednej sesji: dziecko reaguje z awersją na jakiś rodzaj bodźców, za chwilę na

taki sam bodziec nie reaguje niechętnie).

Dwa główne typy zaburzeń przedstawia (w wielkim uproszczeniu) tab. nr 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 3 -

 

Rodzaj zaburzenia                             Główne objawy                            Zasady terapii

układów zmysłów

 

Nadwrażliwość                            - nadmierna, często                            - zwiększenie napięcia „układu

                                                        emocjonalna reakcja                            eliminującego” między innymi

                                                           na bodźce z danego                            drogą stymulacji układu czucia

                                                        układu                                          głębokiego i zmysłu równowagi

                                                        - nadpobudliwość ruchowa              - ograniczenie dopływu

                                                          i emocjonalna, drażliwość              bodżców nietolerowanych

                                                        - trudnośći z koncentracją       - oswajanie z nielubianymi

                                                                                                                bodźcami rozpoczynając od

                                                                                                                bodźców podobnych, ale lepiej

                                                                                                                tolerowanych, z mniej

                                                                                                                nadwrażliwych okolic ciała

                                                                                                                (w przypadku błędnika- od lepiej

                                                                                                                tolerowanych kierunków

                                                                                                                i zakresów ruchu)

 

Niedostateczna              - brak informacji o własnym                            - dostarczanie różnorodnych

wrażliwość                               ciele i przestrzeni                                             i silnych bodźców z danego

                                          - zaburzenia ruchowe                                             układu – zaspokojenie „głodu

                                             (koordynacji, precyzji, praksji)          bodżców” i uzupełnienie                                                                      - dzieci same dostarczają                               informacji zmysłowych

                                             sobie bodźców wykonując                            - praca nad odtworzeniem

                                             ruchy stereotypowe                                            prawidłowego schematu ciała

                                                                                                                  i obrazu świata

                                                                                                                - stopniowe uczenie, stosowanie

                                                                                                                  zdobytej integracji na coraz

                                                                                                                   wyższych poziomach.

 

Tabela 2.  Bardzo uproszczony schemat zaburzeń integracji czynności zmysłowych

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin