klucz_final_matematyka.pdf

(45 KB) Pobierz
klucz_final_matematyka
IX Dolno ś l ą ski Konkurs Matematyczny
ETAP FINAŁOWY
„zDolny Ś l ą zak Gimnazjalista” 2008/2009
Schemat punktowania
1. Zakładamy, Ŝe x ¹ 0, y ¹ 0 i x ¹ y . MnoŜąc obie strony równania przez xy ( x y )
otrzymujemy: y ( x – y ) – x ( x – y ) = xy , czyli xy y 2 x 2 + xy = xy czyli x 2 + y 2 = xy .
MnoŜąc obie strony przez 2 otrzymujemy:
2 x 2 + 2 y 2 = 2 xy
x 2 + y 2 + x 2 – 2 xy + y 2 = 0
x 2 + y 2 + ( x – y ) 2 = 0
Ostatnia równość jest spełniona jedynie wówczas, gdy x = y = x – y = 0, ale to jest
sprzeczne z wcześniej sformułowanymi załoŜeniami. Nie istnieje para liczb spełniająca to
równanie.
Punktacja
· (1 pkt) Zapisanie załoŜeń: x ¹ 0, y ¹ 0 i x ¹ y
· (1 pkt) PomnoŜenie obu stron równania przez xy ( x y ) i doprowadzenie do postaci :
y ( x – y ) – x ( x – y ) = xy
(1 pkt) Doprowadzenie do postaci x 2 + y 2 = xy
·
(1 pkt) Przekształcenie do postaci x 2 + y 2 + ( x – y ) 2 = 0
· (1 pkt) Analiza otrzymanej równości (jest spełniona jedynie wówczas, gdy x = y = x
– y = 0)
·
(1 pkt) Porównanie z załoŜeniami i wniosek, Ŝe nie istnieje para liczb spełniająca to
równanie.
·
2. Rozwiązanie przeprowadźmy w kilku krokach:
> n 30 jest liczbą 29-cyfrową, więc n < 10.
> suma cyfr liczby n 30 jest równa 99, więc n = 3 lub n = 6 lub n = 9
> odrzucamy n = 6, bo n 30 jest nieparzysta
> 3 30 ma w rozwinięciu dziesiętnym cyfrę jedności równą 9
> n = 9.
Punktacja
· (1 pkt) Ustalenie, Ŝe n < 10.
·
(1 pkt) Obliczenie sumy cyfr liczby n 30
(1 pkt) Ustalenie, Ŝe n = 3 lub n = 6 lub n = 9
·
(1 pkt) Odrzucenie n = 6
· (1 pkt) Obliczenie, Ŝe 3 30 ma w rozwinięciu dziesiętnym cyfrę jedności równą 9
· (1 pkt) Odpowiedź: n = 9.
·
96750444.006.png
3. Szukana liczba ma postać: 100 M + 10 x + y . Zachodzi równość
100 M + 10 y + x = 0,9(100 M + 10 x + y )
100 M + 10 y + x = 90 M + 9 x + 0,9 y
10 M + 9,1 y – 8 x = 0
80 x – 100 M = 91 y
Lewa strona dzieli się przez 10, więc prawa teŜ, a to znaczy, Ŝe y = 0
80 x – 100 M = 0
4 x = 5 M
Prawa strona dzieli się przez 5, więc lewa teŜ, a to oznacza, Ŝe x = 5
5 M = 20
M = 4
Jedyną liczbą spełniającą warunki zadania jest 450.
(1 pkt) Zapisanie szukanej liczby w postaci 100 M + 10 x + y .
· (1 pkt) Zapisanie równości 100 M + 10 y + x = 0,9(100 M + 10 x + y )
· (1 pkt) Doprowadzenie do postaci 80 x – 100 M = 91 y
·
(1 pkt) Analiza otrzymanej równości i stwierdzenie, Ŝe 4 x = 5 M
(1 pkt) Ustalenie, Ŝe x = 5 i M = 4
·
(1 pkt) Odpowiedź (Jedyną liczbą spełniającą warunki zadania jest 450).
·
4. PrzedłuŜmy odcinek XP do przecięcia się z okręgiem w
punkcie T oraz odcinek YP do przecięcia się z okręgiem
w punkcie W . Łuki, na których opierają się kąty wpisane
AXT i WYB wypełniają cały półokrąg i jeszcze po części
na siebie nachodzą. Mamy więc
T
W
Ð
AXP +
Ð
PYB =
A
P
B
Ð
AXT +
Ð
WYB , ale
Ð
AXT = 0,5 ·
Ð
AOT ,
O
a
Ð
WYB = 0,5 ·
Ð
WOB , więc
Ð
AXP +
Ð
PYB =
= 0,5(
Ð
AOT +
Ð
WOB ) = 0,5(
Ð
AOW +
Ð
WOT +
+
Ð
WOB ) = 0,5(180º +
Ð
WOT ) = 90º + 0,5 ·
Ð
WOT >
X
> 90º
Y
Punktacja
·
(1 pkt) Sporządzenie rysunku z oznaczeniami.
(1 pkt) Uzupełnienie półokręgu do pełnego okręgu i poprowadzenie przedłuŜeń
odcinków XP i YP
· (1 pkt) Zapisanie związków:
·
Ð
AXT = 0,5 ·
Ð
AOT i
Ð
WYB = 0,5 ·
Ð
WOB
·
(1 pkt) Przekształcenie do postaci:
Ð
AXP +
Ð
PYB = 0,5(
Ð
AOW +
Ð
WOT +
Ð
WOB )
·
(1 pkt) Wykorzystanie faktu, Ŝe
Ð
AOW +
Ð
WOB = 180º
· (1 pkt) Wniosek, Ŝe
Ð
AXP +
Ð
PYB > 90º
D
Y
C
5. W trójkącie prostokątnym o
przyprostokątnych a i b i
przeciwprostokątnej c mamy:
( a – b ) 2
³
0, czyli a 2 – 2 ab + b 2
³
Z
X
³
A
W
B
Punktacja
·
0, a
poniewaŜ a 2 + b 2 = c 2 , więc mamy c 2
96750444.007.png
2 ab . Wykorzystując ponownie a 2 + b 2 = c 2 otrzymujemy c 2 + c 2
³
a 2 + b 2 + 2 ab , czyli 2 c 2
³
( a + b ) 2 , a stąd a + b
£
c 2 .
Mamy więc
AB
+
BC
+
CD
+
DA
=
AW
+
WB
+
BX
+
XC
+
CY
+
YD
+
DZ
+
ZA
=
WX
+
XY
+
YZ
+
ZW
WX
+
XY
+
YZ
+
ZW
= (
WB
+
BX
) (
XC
+
CY
) (
+
YD
+
DZ
) (
+
ZA
+
AW
)
£
WX
+
XY
+
YZ
+
ZW
= (
)
ZW
£
WX
×
2
+
XY
×
2
+
YZ
×
2
+
ZW
×
2
WX
+
XY
+
YZ
+
ZW
×
2
= 2
WX
+
XY
+
YZ
+
ZW
WX
+
XY
+
YZ
+
Punktacja
· (1 pkt) Zapisanie nierówności ( a – b ) 2
³
0.
·
(1 pkt) Doprowadzenie do nierówności c 2
³
2 ab .
c 2 .
· (1 pkt) Zapisanie stosunku obwodów w postaci
(
(1 pkt) Doprowadzenie do nierówności a + b
£
WB
+
BX
) (
+
XC
+
CY
) (
+
YD
+
DZ
) (
+
ZA
+
AW
)
WX
+
XY
+
YZ
+
ZW
· (1 pkt) Wykorzystanie nierówności a + b £ c 2 .
· (1 pkt) Wyłączenie 2 za nawias i skrócenie.
6. Oznaczmy długość krawędzi sześcianu przez a .
Rozpatrzmy dwie moŜliwości:
1º Istnieje ściana sześcianu, do której naleŜą trzy
wierzchołki czworościanu.
Wówczas moŜna przyjąć, Ŝe te trzy wierzchołki
wyznaczają podstawę ostrosłupa, której pole jest równe
H
G
E
F
D
1 a 2 , zaś wysokość jest równa a , czyli objętość kaŜdego z
C
2
takich czworościanów jest równa 3
1 · 2
1 a 2 · a = 6
1 a 3 .
A
B
2º Nie istnieje ściana sześcianu, do której naleŜą trzy wierzchołki czworościanu.
Przyjmujmy, Ŝe do kaŜdej ściany sześcianu naleŜy co najwyŜej jeden wierzchołek
czworościanu. Niech A będzie jednym z wierzchołków czworościanu. NaleŜy on do
trzech ścian sześcianu: ABCD , ABFE , ADHE . Na trzy pozostałe wierzchołki
czworościanu pozostają tylko dwa punkty: G i C .
Wobec tego istnieje ściana sześcianu, do której naleŜą dwa wierzchołki czworościanu.
Niech będzie nią ABCD .
a) Niech będą one końcami krawędzi sześcianu – np. A i B . Wówczas trzeci
wierzchołek czworościanu nie moŜe być Ŝadnym z punktów C , D , E , F (byłby to trzeci
wierzchołek na jednej ścianie sześcianu). Tak więc moŜe być nim jedynie G , a
czwartym – H , ale punkty A , B , G , H leŜą na jednej płaszczyźnie. Ten przypadek nie
moŜe więc zajść.
b) Niech będą one końcami przekątnej ściany ABCD – np. A i C . Trzeci wierzchołek
musi leŜeć na ścianie EFGH . Jeśli jest nim E lub G , to czwartym musi być H lub F i
wówczas mamy to, co w 1º. Niech więc trzecim będzie H . Wówczas czwartym moŜe
być jedynie F .
+
·
96750444.008.png 96750444.009.png 96750444.001.png 96750444.002.png 96750444.003.png
V ACFH = a 3 V ABCF V ADCH V HEFA V HGFC = a 3 – 4 · 3
1 · 2
1 · a · a · a = a 3 3
2 a 3 =
1 a 3 .
= 3
Największa objętość ma ten z ostrosłupów, którego dwa wierzchołki są końcami
przekątnej jednej ściany, a dwa pozostałe – końcami przekątnej skośnej to tej i leŜącej na
równoległej ścianie.
(1 pkt) Za kompletność rozwaŜanych przypadków.
· (1 pkt) Za spostrzeŜenie, Ŝe wszystkie czworościany opisane w przypadku 1º mają tę
samą objętość i obliczenie tej objętości.
· (1 pkt) Za wyeliminowanie moŜliwości, Ŝe do kaŜdej ściany sześcianu naleŜy co
najwyŜej jeden wierzchołek czworościanu.
(1 pkt) Za rozpatrzenie przypadku 2º a)
· (1 pkt) Za rozpatrzenie przypadku 2º b)
· (1 pkt) Za porównanie objętości i odpowiedź
·
Punktacja
·
96750444.004.png 96750444.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin