klucz_final_matematyka.pdf
(
45 KB
)
Pobierz
klucz_final_matematyka
IX Dolno
ś
l
ą
ski Konkurs Matematyczny
ETAP FINAŁOWY
„zDolny
Ś
l
ą
zak Gimnazjalista” 2008/2009
Schemat punktowania
1.
Zakładamy, Ŝe
x
¹ 0,
y
¹ 0 i
x
¹
y
. MnoŜąc obie strony równania przez
xy
(
x
–
y
)
otrzymujemy:
y
(
x – y
) –
x
(
x – y
) =
xy
, czyli
xy
–
y
2
–
x
2
+
xy
=
xy
czyli
x
2
+
y
2
=
xy
.
MnoŜąc obie strony przez 2 otrzymujemy:
2
x
2
+ 2
y
2
= 2
xy
x
2
+
y
2
+
x
2
– 2
xy
+
y
2
= 0
x
2
+
y
2
+ (
x – y
)
2
= 0
Ostatnia równość jest spełniona jedynie wówczas, gdy
x = y = x – y
= 0, ale to jest
sprzeczne z wcześniej sformułowanymi załoŜeniami. Nie istnieje para liczb spełniająca to
równanie.
Punktacja
·
(1 pkt) Zapisanie załoŜeń:
x
¹ 0,
y
¹ 0 i
x
¹
y
·
(1 pkt) PomnoŜenie obu stron równania przez
xy
(
x
–
y
) i doprowadzenie do postaci :
y
(
x – y
) –
x
(
x – y
) =
xy
(1 pkt) Doprowadzenie do postaci
x
2
+
y
2
=
xy
·
(1 pkt) Przekształcenie do postaci
x
2
+
y
2
+ (
x – y
)
2
= 0
·
(1 pkt) Analiza otrzymanej równości (jest spełniona jedynie wówczas, gdy
x = y = x
– y
= 0)
·
(1 pkt) Porównanie z załoŜeniami i wniosek, Ŝe nie istnieje para liczb spełniająca to
równanie.
·
2.
Rozwiązanie przeprowadźmy w kilku krokach:
>
n
30
jest liczbą 29-cyfrową, więc
n
< 10.
>
suma cyfr liczby
n
30
jest równa 99, więc
n
= 3 lub
n
= 6 lub
n
= 9
>
odrzucamy
n
= 6, bo
n
30
jest nieparzysta
>
3
30
ma w rozwinięciu dziesiętnym cyfrę jedności równą 9
>
n
= 9.
Punktacja
·
(1 pkt) Ustalenie, Ŝe
n
< 10.
·
(1 pkt) Obliczenie sumy cyfr liczby
n
30
(1 pkt) Ustalenie, Ŝe
n
= 3 lub
n
= 6 lub
n
= 9
·
(1 pkt) Odrzucenie
n
= 6
·
(1 pkt) Obliczenie, Ŝe 3
30
ma w rozwinięciu dziesiętnym cyfrę jedności równą 9
·
(1 pkt) Odpowiedź:
n
= 9.
·
3.
Szukana liczba ma postać: 100
M
+ 10
x
+
y
. Zachodzi równość
100
M
+ 10
y
+
x
= 0,9(100
M
+ 10
x
+
y
)
100
M
+ 10
y
+
x
= 90
M
+ 9
x
+ 0,9
y
10
M
+ 9,1
y
– 8
x
= 0
80
x
– 100
M
= 91
y
Lewa strona dzieli się przez 10, więc prawa teŜ, a to znaczy, Ŝe
y
= 0
80
x
– 100
M
= 0
4
x
= 5
M
Prawa strona dzieli się przez 5, więc lewa teŜ, a to oznacza, Ŝe
x
= 5
5
M
= 20
M
= 4
Jedyną liczbą spełniającą warunki zadania jest 450.
(1 pkt) Zapisanie szukanej liczby w postaci 100
M
+ 10
x
+
y
.
·
(1 pkt) Zapisanie równości 100
M
+ 10
y
+
x
= 0,9(100
M
+ 10
x
+
y
)
·
(1 pkt) Doprowadzenie do postaci 80
x
– 100
M
= 91
y
·
(1 pkt) Analiza otrzymanej równości i stwierdzenie, Ŝe 4
x
= 5
M
(1 pkt) Ustalenie, Ŝe
x
= 5 i
M
= 4
·
(1 pkt) Odpowiedź (Jedyną liczbą spełniającą warunki zadania jest 450).
·
4.
PrzedłuŜmy odcinek
XP
do przecięcia się z okręgiem w
punkcie
T
oraz odcinek
YP
do przecięcia się z okręgiem
w punkcie
W
. Łuki, na których opierają się kąty wpisane
AXT
i
WYB
wypełniają cały półokrąg i jeszcze po części
na siebie nachodzą. Mamy więc
T
W
Ð
AXP
+
Ð
PYB
=
A
P
B
Ð
AXT
+
Ð
WYB
, ale
Ð
AXT
= 0,5 ·
Ð
AOT
,
O
a
Ð
WYB
= 0,5 ·
Ð
WOB
, więc
Ð
AXP
+
Ð
PYB
=
= 0,5(
Ð
AOT
+
Ð
WOB
) = 0,5(
Ð
AOW
+
Ð
WOT
+
+
Ð
WOB
) = 0,5(180º +
Ð
WOT
) = 90º + 0,5 ·
Ð
WOT
>
X
> 90º
Y
Punktacja
·
(1 pkt) Sporządzenie rysunku z oznaczeniami.
(1 pkt) Uzupełnienie półokręgu do pełnego okręgu i poprowadzenie przedłuŜeń
odcinków
XP
i
YP
·
(1 pkt) Zapisanie związków:
·
Ð
AXT
= 0,5 ·
Ð
AOT
i
Ð
WYB
= 0,5 ·
Ð
WOB
·
(1 pkt) Przekształcenie do postaci:
Ð
AXP
+
Ð
PYB
= 0,5(
Ð
AOW
+
Ð
WOT
+
Ð
WOB
)
·
(1 pkt) Wykorzystanie faktu, Ŝe
Ð
AOW
+
Ð
WOB
= 180º
·
(1 pkt) Wniosek, Ŝe
Ð
AXP
+
Ð
PYB
> 90º
D
Y
C
5.
W trójkącie prostokątnym o
przyprostokątnych
a
i
b
i
przeciwprostokątnej
c
mamy:
(
a – b
)
2
³
0, czyli
a
2
– 2
ab
+
b
2
³
Z
X
³
A
W
B
Punktacja
·
●
0, a
poniewaŜ
a
2
+
b
2
=
c
2
, więc mamy
c
2
2
ab
. Wykorzystując ponownie
a
2
+
b
2
=
c
2
otrzymujemy
c
2
+
c
2
³
a
2
+
b
2
+ 2
ab
, czyli 2
c
2
³
(
a
+
b
)
2
, a stąd
a
+
b
£
c
2 .
Mamy więc
AB
+
BC
+
CD
+
DA
=
AW
+
WB
+
BX
+
XC
+
CY
+
YD
+
DZ
+
ZA
=
WX
+
XY
+
YZ
+
ZW
WX
+
XY
+
YZ
+
ZW
=
(
WB
+
BX
) (
XC
+
CY
) (
+
YD
+
DZ
) (
+
ZA
+
AW
)
£
WX
+
XY
+
YZ
+
ZW
=
(
)
ZW
£
WX
×
2
+
XY
×
2
+
YZ
×
2
+
ZW
×
2
WX
+
XY
+
YZ
+
ZW
×
2
= 2
WX
+
XY
+
YZ
+
ZW
WX
+
XY
+
YZ
+
Punktacja
·
(1 pkt) Zapisanie nierówności (
a – b
)
2
³
0.
·
(1 pkt) Doprowadzenie do nierówności
c
2
³
2
ab
.
c
2 .
·
(1 pkt) Zapisanie stosunku obwodów w postaci
(
(1 pkt) Doprowadzenie do nierówności
a
+
b
£
WB
+
BX
) (
+
XC
+
CY
) (
+
YD
+
DZ
) (
+
ZA
+
AW
)
WX
+
XY
+
YZ
+
ZW
·
(1 pkt) Wykorzystanie nierówności
a
+
b
£
c
2 .
·
(1 pkt) Wyłączenie 2 za nawias i skrócenie.
6.
Oznaczmy długość krawędzi sześcianu przez
a
.
Rozpatrzmy dwie moŜliwości:
1º Istnieje ściana sześcianu, do której naleŜą trzy
wierzchołki czworościanu.
Wówczas moŜna przyjąć, Ŝe te trzy wierzchołki
wyznaczają podstawę ostrosłupa, której pole jest równe
H
G
E
F
D
1
a
2
, zaś wysokość jest równa
a
, czyli objętość kaŜdego z
C
2
takich czworościanów jest równa
3
1
·
2
1
a
2
·
a
=
6
1
a
3
.
A
B
2º Nie istnieje ściana sześcianu, do której naleŜą trzy wierzchołki czworościanu.
Przyjmujmy, Ŝe do kaŜdej ściany sześcianu naleŜy co najwyŜej jeden wierzchołek
czworościanu. Niech
A
będzie jednym z wierzchołków czworościanu. NaleŜy on do
trzech ścian sześcianu:
ABCD
,
ABFE
,
ADHE
. Na trzy pozostałe wierzchołki
czworościanu pozostają tylko dwa punkty:
G
i
C
.
Wobec tego istnieje ściana sześcianu, do której naleŜą dwa wierzchołki czworościanu.
Niech będzie nią
ABCD
.
a) Niech będą one końcami krawędzi sześcianu – np.
A
i
B
. Wówczas trzeci
wierzchołek czworościanu nie moŜe być Ŝadnym z punktów
C
,
D
,
E
,
F
(byłby to trzeci
wierzchołek na jednej ścianie sześcianu). Tak więc moŜe być nim jedynie
G
, a
czwartym –
H
, ale punkty
A
,
B
,
G
,
H
leŜą na jednej płaszczyźnie. Ten przypadek nie
moŜe więc zajść.
b) Niech będą one końcami przekątnej ściany
ABCD
– np.
A
i
C
. Trzeci wierzchołek
musi leŜeć na ścianie
EFGH
. Jeśli jest nim
E
lub
G
, to czwartym musi być
H
lub
F
i
wówczas mamy to, co w 1º. Niech więc trzecim będzie
H
. Wówczas czwartym moŜe
być jedynie
F
.
+
·
V
ACFH
=
a
3
–
V
ABCF
–
V
ADCH
–
V
HEFA
–
V
HGFC
=
a
3
– 4 ·
3
1
·
2
1
·
a
·
a
·
a
=
a
3
–
3
2
a
3
=
1
a
3
.
=
3
Największa objętość ma ten z ostrosłupów, którego dwa wierzchołki są końcami
przekątnej jednej ściany, a dwa pozostałe – końcami przekątnej skośnej to tej i leŜącej na
równoległej ścianie.
(1 pkt) Za kompletność rozwaŜanych przypadków.
·
(1 pkt) Za spostrzeŜenie, Ŝe wszystkie czworościany opisane w przypadku 1º mają tę
samą objętość i obliczenie tej objętości.
·
(1 pkt) Za wyeliminowanie moŜliwości, Ŝe do kaŜdej ściany sześcianu naleŜy co
najwyŜej jeden wierzchołek czworościanu.
(1 pkt) Za rozpatrzenie przypadku 2º a)
·
(1 pkt) Za rozpatrzenie przypadku 2º b)
·
(1 pkt) Za porównanie objętości i odpowiedź
·
Punktacja
·
Plik z chomika:
MonisiaPawel
Inne pliki z tego folderu:
klucz_zdolnyslazaczek_szkolny.pdf
(73 KB)
klucz_przyrodniczy_szkolny.pdf
(62 KB)
klucz_matematyczno-fizyczny_szkolny.pdf
(83 KB)
klucz_humanistyczny_szkolny.pdf
(80 KB)
klucz_final_slazaczek.pdf
(50 KB)
Inne foldery tego chomika:
111 szkoła
adonai
CDA (cda)
dla gimnazjalistów
dla Moniki (dzidziuś)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin