arkusz_final_geografia.pdf

(832 KB) Pobierz
96749798 UNPDF
WPISZSWÓJKOD
zDolnyŚlązakGimnazjalista
VIIDOLNOŚLĄSKIKONKURSGEOGRAFICZNY
DLA UCZNIÓW SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH
IIIETAP–FINAŁWOJEWÓDZKI
07.03.2009r., godz. 10 00
Czas trwania 120 minut
nr zadania:
1
2
3
4
5/a 5/b
6
7 Σ A
Cz ęść A:
maksymalnie pkt 5
5
7
10
3
3
12
3
48
punktacja
Wypełnia WKK:
Cz ęść B:
8/I
8/II 8/III 8/IV 8/V 9/a
9/b Σ B
Suma punktów:
9
4
4
8
8
10
10
53
_________________________________________________________________________________________________________________________
CzęśćA ( czas pracy – 60 minut)
Zadanie 1. (5 pkt)
Przeanalizuj rysunki i dla kaŜdego z nich określ, gdzie będą wi ę ksze opady – w rejonie czy .
( Uwaga: zakładamy, Ŝe we wszystkich przypadkach wilgotność powietrza jest wystarczająca,
aby mógł wystąpić opad).
A/ B/ C/
D/ E/
Większe opady występują: - na rys. A – w rejonie
; - na rys. B – w rejonie
;
- na rys. C – w rejonie
; - na rys. D – w rejonie
; - na rys. E – w rejonie
.
Zadanie 2. (5 pkt)
Oblicz, w jakiej skali sporządzono mapę, na której powierzchnia Polski jest równa 125,2 cm 2 . Otrzymany wynik przedstaw
w postaci skali mianowanej, liczbowej i liniowej.
Powierzchnia Polski (z dokładnością do 1 tys. km 2 ): 313 tys. km 2
Miejsce na obliczenia:
Skala mianowana: …………………………………………… Skala liczbowa: …………………………………………………
Skala liniowa:
96749798.083.png 96749798.094.png 96749798.105.png 96749798.116.png 96749798.001.png 96749798.012.png 96749798.023.png 96749798.034.png 96749798.037.png 96749798.038.png 96749798.039.png 96749798.040.png 96749798.041.png 96749798.042.png 96749798.043.png 96749798.044.png 96749798.045.png 96749798.046.png 96749798.047.png 96749798.048.png 96749798.049.png 96749798.050.png 96749798.051.png 96749798.052.png 96749798.053.png 96749798.054.png 96749798.055.png 96749798.056.png 96749798.057.png 96749798.058.png 96749798.059.png 96749798.060.png 96749798.061.png 96749798.062.png 96749798.063.png 96749798.064.png 96749798.065.png 96749798.066.png 96749798.067.png 96749798.068.png 96749798.069.png 96749798.070.png 96749798.071.png 96749798.072.png 96749798.073.png 96749798.074.png 96749798.075.png 96749798.076.png 96749798.077.png 96749798.078.png 96749798.079.png 96749798.080.png 96749798.081.png 96749798.082.png 96749798.084.png 96749798.085.png 96749798.086.png 96749798.087.png 96749798.088.png 96749798.089.png 96749798.090.png 96749798.091.png 96749798.092.png 96749798.093.png 96749798.095.png 96749798.096.png 96749798.097.png 96749798.098.png 96749798.099.png 96749798.100.png 96749798.101.png 96749798.102.png 96749798.103.png 96749798.104.png 96749798.106.png 96749798.107.png 96749798.108.png 96749798.109.png 96749798.110.png 96749798.111.png 96749798.112.png 96749798.113.png 96749798.114.png 96749798.115.png 96749798.117.png 96749798.118.png 96749798.119.png 96749798.120.png 96749798.121.png 96749798.122.png 96749798.123.png 96749798.124.png 96749798.125.png 96749798.126.png 96749798.002.png 96749798.003.png 96749798.004.png 96749798.005.png 96749798.006.png
WPISZSWÓJKOD
Zadanie 3. (7 pkt)
Ustal, według jakiego geograficznego kryterium połączono rzeki lub jeziora w kaŜdym z podanych zestawów.
( Uwaga: dla kaŜdego zestawu określ inne kryterium)
A/ Missisipi, Nil, Huang-he - ………………………………………………………………………………………………………….
B/ Syr-daria, Tarym, Wołga - ………………………………………………………………………………………………………..
C/ Amazonka, Loara, Oranje - ………………………………………………………………………………………………………
D/ Missouri, Madeira, Irtysz - …………………………………………………………………………………………………………
E/ J. Aralskie, j. Eyre, Wielkie Jezioro Słone - …………………………………………………………………………………
F/ j. Bajkał, j. Tanganika, j. Niasa (Malawi) - …………………………………………………………………………………...
G/ J. Nasera, J. Zegrzyńskie, j. Kariba - …………………………………………………………………………………………
Zadanie 4. (10 pkt)
Do kaŜdej pary państw dopasuj wspólną dla nich cechę, wybraną z podanego zestawu (A do L).
( Uwaga: kaŜdą cechę moŜesz dopisać tylko do jednej pary państw)
Cechy pa ń stw:
A. państwa basenu Morza Bałtyckiego
B. państwa połoŜone na południe od Zwrotnika KozioroŜca
C. państwa, w których ponad 80% energii elektrycznej wytwarza się w hydroelektrowniach
D. państwa połoŜone na półwyspach
E. państwa, które przystąpiły do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku
F. państwa, w których na części terytorium występuje zjawisko dni i nocy polarnych
G. państwa wyspiarskie
H. państwa naleŜące do światowej czołówki producentów węgla kamiennego
I. państwa połoŜone na dwóch kontynentach
J. państwa, których terytoria przecina równik
K. państwa bez dostępu do morza
L. państwa basenu Morza Śródziemnego
Włochy i Szwecja - ……….. Boliwia i Macedonia - ………..
Estonia i Finlandia - ………..
Urugwaj i Nowa Zelandia - ……….. Grecja i Tunezja - ……….. Polska i Słowenia - ………..
Ekwador i Indonezja - ……….. Filipiny i Sri Lanka - ……….. Kazachstan i Turcja - ………..
Chiny i Stany Zjednoczone Ameryki - ………..
Zadanie 5. (6 pkt)
a) Wpisz wymienione grupy ludności do właściwych kolumn tabeli.
Berberowie, Buszmeni, Chi ń czycy, Eskimosi, Indianie, Kirgizi, Masajowie, Pigmeje, Polinezyjczycy, Słowianie
Główne odmiany człowieka
europeidzi
mongoloidzi
negroidzi
Konkurs „zDolny Ślązak Gimnazjalista” 2008/2009, finał VII Dolnośląskiego Konkursu Geograficznego
Strona
2
96749798.007.png 96749798.008.png 96749798.009.png 96749798.010.png 96749798.011.png 96749798.013.png 96749798.014.png 96749798.015.png 96749798.016.png
WPISZSWÓJKOD
b) Połącz grupy ludności z obszarami (krajami, regionami), w których głównie zamieszkują,
wybranymi spośród następujących:
Armenia, Australia, Cejlon, Egipt, Haiti, Meksyk, Nowa Gwinea, Nowa Zelandia,
północna Kanada, Półwysep Iberyjski, Skandynawia, Syberia
Aborygeni - ……………………………………
Inuici - ……………………………………
Jakuci - ……………………………………
Koptowie - ……………………………………
Lapończycy (Samowie) - ……………………………………
Maorysi - ……………………………………
Metysi - ……………………………………
Ormianie - ……………………………………
Papuasi - ……………………………………
Zadanie 6. (12 pkt)
Sformułuj po dwie przyczyny oraz po dwa skutki wymienionych zjawisk demograficznych.
PRZYCZYNY
SKUTKI
1.
Eksplozja
demograficzna
w krajach
rozwijaj ą cych si ę
1.
2.
2.
1.
Ujemny współczynnik
przyrostu naturalnego
w krajach
wysokorozwini ę tych
1.
2.
2.
1.
Migracje ze wsi
do miast
w krajach słabiej
rozwini ę tych
gospodarczo
1.
2.
2.
Konkurs „zDolny Ślązak Gimnazjalista” 2008/2009, finał VII Dolnośląskiego Konkursu Geograficznego
Strona
3
96749798.017.png
WPISZSWÓJKOD
Zadanie 7. (3 pkt)
Rozpoznaj, którego z wymienionych państw (regionów świata) dotyczą informacje przedstawione na diagramach
w podpunktach a) i b) oraz kolumnach tabeli w podpunkcie c). Wpisz ich nazwy we właściwych miejscach.
a) Struktura zatrudnienia
- % udział pracujących w głównych sektorach gospodarki w ogólnej liczbie zatrudnionych
Chiny •Kenia •Stany Zjednoczone Ameryki
............................ ............................ ............................
b) Struktura wyznaniowa
- % udział wyznawców głównych religii w ogólnej liczbie ludności
• Afryka • Ameryka Łaci ń ska • Azja (bez Rosji)
............................ ............................ ............................
c) Demografia – wybrane zagadnienia
• Japonia • Nigeria • Rosja
PA Ń STWO:
……………..……..
……………..……..
……………..……..
przyrost naturalny
25,0 ‰
1,0 ‰
- 3,9 ‰
współczynnik dzietności *
5,4
1,4
1,3
umieralność niemowląt **
100
3
18
przeciętna długość Ŝycia ***
55 lat
80 lat
74 lata
* przeciętna liczba dzieci rodzonych przez kobietę w ciągu jej Ŝycia
** liczba zgonów niemowląt na 1000 Ŝywych urodzeń
*** średnia dla kobiet i męŜczyzn
Konkurs „zDolny Ślązak Gimnazjalista” 2008/2009, finał VII Dolnośląskiego Konkursu Geograficznego
Strona
4
96749798.018.png 96749798.019.png 96749798.020.png 96749798.021.png 96749798.022.png 96749798.024.png 96749798.025.png 96749798.026.png 96749798.027.png 96749798.028.png 96749798.029.png 96749798.030.png 96749798.031.png 96749798.032.png 96749798.033.png 96749798.035.png
WPISZSWÓJKOD
Konkurs „zDolny Ślązak Gimnazjalista” 2008/2009, finał VII Dolnośląskiego Konkursu Geograficznego
Strona
5
96749798.036.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin