PSYCHOLOGIA -nauka o czynnościach psych. Czł. O regulacji jego stosunków z otoczeniem. Kierunki- asocjacyjna procesy psych. Jako ciągi skojarzeń funkcjonalna-funkcje procesów psychicznych behawiorystyczna- bada zew. Zach. Się czł. i jego czynności przystosowawcze głębi- (psychoanaliza) koncentruje się na badaniu procesów nieświadomych postaci- wg. Której zjawisk psych. Jako pierwotnych całości nie można rozkładać na elem. Składowe PSYCHIKA-szczególna postac regulacji stosunków między jedn.a światem otaczającym PSYCHOLOGIa teoretyczna(ogólna,społ, genetyczna, rozw, rożnicowa, porównawcza, psychopatologia) stosowana(wych, pracy, kliniczna, sądowa, rehabilitacyjna, kulturowa)
PLATON Sądził że siedliskiem umysłu jest mózg.przedkłada teorię nad obserwacje idealista , pisał traktat o nieśmiertelnej duszy
ARYSTOTELES- star. Fil. Grec. Uczeń Platona siedliskiem umysłu jest serce opracował teorię harmonijnego rozwoju czł dzieląc rozwój na 3 fazy ,koncepcja duszy ożywia materie czł. człowiek ma 3 dusze(weget,-czującą, zwierzęcą-pożądająca, rozumną- ludzką
HIPOKRATES-lekarz, zaproponował podział temperamentów
GALENUS- uzupeł, typologię temper. O interpretacje fizjologiczną temper. Zależą od przewagi soków organicznych czyli humorów( żółć-choleryk, krwi-sangwinik, wody-melancholik, flegmy-flegmatyk)
EPIKUR- materialista, znany z teorii motywacji i odbioru wrażeń unikanie cierpień i dążenie do spokoju i pogodnego stanu ducha
STRUKTURALIZM- pierwsza ważna szkoła myślenia, rozumienia struktury umysłu poprzez analizowanie jego elem. Skład.
FUNKCJONALIZM- powstał w Ameryce co i dlaczego robia ludzie starali się zrozumiec jak określonego rodzaju bodźce prowadzą do określonego stanu akcji
PRAGMATYZM-głównym pytaniem jest przydatność wiedzy psychol.
ASOCJACJONIZM-bada jak wydarzenia i myśli łączą się w umyśle ze zachodzi uczenie się,BEHAWIORYZM-zachowanie się,odrzuca introspekcje jako metode naukowa.KONGNITYWIZM-jak inf SA reprezentowane w umysle.
PSYCH. W POLSCE,-Frycz-Modrzewski przedstawił wizerunki ludzkie różnych klas społ. I zawodowych, początek psych. Nauk w Polsce to założenie 1 pracowni eksperymentalnych przez Twardowskiego we Lwowie, 1910 W-A 1 pracownia psych. Założona przez Abramowskiego
PSYCHOLOGIA SPOŁ.- zajmuje się badaniem procesów psych. I zachowań osób w sytuacjach społ.
PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA- zajmuje się badaniem zmian dokonujących się w rozwoju czł, od poczęcia do okreu adolescencji. wyjaśnia mech. I dynamikę rozwoju PSYCHOLOGIAPOZNAWCZA-lub inaczej psychologia kognitywna to dziedzina psychologii badająca procesy poznawcze. Zakłada, że mechanizmem tworzenia doświadczenia jest percepcja POPĘD- pierwotny mech, regulacyjny który stoi na straży zaspokojenia określonych potrzeb org AFEKT- krótkotrwałe silne uczucie wyrażające się w formie zaburzenia któremu towarzyszy osłabienie mech, samokontroli nad Zach INSTYNKT- wspólna dla osobników jednego gatunku zdolność do wykonywania nie wyuczonych czynności zmierzających do jakiegoś wyniku pożytecznego dla nich BODZIEC- zmiana w otoczeniu którą wywołują określone sREAKCJA- w psychologii zachowanie się jednostki wywołane przez określone bodźce. Często przybiera formy aktywności ruchowej, fizjologicznej lub słownejytuacje org.KONC.BIOLOGICZNA-wytwarza narzędzia.,mowi, tworzy kulture,KONC.SPOLECZNA-abstarkcyjne myslenie,analiza i synteza,zdolność do uczuc wyższychKONC.PSYCHOL.-kim jest człowiek,jaki jest KONC,HUMANISTYCZNA-co jest dla czl słuszne i dobre. mózg – część mózgowia obejmująca półkule mózgu, spoidła mózgu, blaszkę krańcową, jądra podstawne oraz węchomózgowie. Kresomózgowie nadzoruje większość czynności fizycznych i umysłowych. Różne obszary kresomózgowia są odpowiedzialne za rozmaite reakcje świadome GENOTYP- zespół genów danego osobnika warunkujących jego właściwości dziedziczne FENOTYP to najogólniej mówiąc zespół cech organizmu, ściśle związany z genotypem. . ŚWIADOMOŚĆ- złożony proces śledzenia i oceniania tego co się dzieje w otoczeniu a następnie filtrowanie tych informacji w umyśle człowieka FUNKCJE:-POMAGA W PRZETWARZANIU INF, - POMAGA PLANOWAC CZYNNOŚĆ,-DAJE POCZUCIE INDYWIDTOŻSAMOŚCI. SEN– stan czynnościowy ośrodkowego układu nerwowego, cyklicznie pojawiający się i przemijający w rytmie okołodobowym, podczas którego następuje zniesienie świadomości i bezruch MARZENIA SENNE- zjawiska zbliżone do halucynacyjnych pojawiające się w czasie snu.Są one tworami fizjologicznymi WRAŻENIA- najprostrzy proces poznawczy który powstaje w wyniku bezpośredniego oddziaływania na org, poszczególnych cech przedmiotów takich jak: barwa ciepło zimno dzwięk SPOSTRZEŻENIM- nazywamy proces psych, w którym następuje odzwierciedlenie całych przedmiotów i zjawisk w rzeczywistości działających na nasze receptory. RECEPTOR- dostarcza inf, na podst, której zostaja uruchomione określone narządy wykonawcze zwane efektoram PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA (pedagogiczna) – nauka zajmująca się badaniem psychologicznych zagadnień kształcenia (nauczania i uczenia się) i wychowania; między innymi zagadnienia doboru treści kształcenia i wychowania, procesu uczenia się, nauki czytania i pisania WARTOŚCI to przedmioty i przekonania o nienormatywnym charakterze SYSTEM WARTOŚCI to zespół wartości uporządkowany według stopnia ważności SOCJALIZACJA to proces (oraz rezultat tego procesu) nabywania przez jednostkę systemu wartości, norm oraz wzorów zachowań, obowiązujących w danej zbiorowości. Socjalizacja trwa przez całe życie człowieka, lecz w największym nasileniu występuje, gdy dziecko rozpoczyna życie w społeczeństwie PSYCHOLOGIA ZDROWIA- to dział psychologii badający wpływ zjawisk psychicznych na ogólny stan zdrowia, a także wpływ ogólnego stanu zdrowia na samopoczucie psychiczne BÓL - subiektywne przykre i negatywne wrażenie zmysłowe i emocjonalne powstające pod wpływem bodźców uszkadzających tkankę (tzw. nocyceptywnych) lub zagrażających ich uszkodzeniem STRES-niespecyficzna reakcja organizmu na stawiane mu fizyczne i psychiczne wymagania AGRESJA- napaść zachowanie ukierunkowane na wyrządzenie krzywdy innym osobom FORMY AGRESJI- przestępczość, przemoc, gwałt, terroryzm, konflikt TEORIE AGRESJI:-INSTYNKTU.-POPĘDU-UCZENIA SIĘ. .PSYCHOLOGIA SPOŁ.- zajmuje się badaniem procesów psych. I zachowań osób w sytuacjach spo POSTAWA-nabyta,stala i stosunkowo trwala ocena osoby, rzeczy,wpływa na zach.czł.
MIŁOSĆ- przywiązanie do kogoś lub czegoś, które przejawia się w relacji do drugiej osoby (lub obiektu) połączone z wolą i nieraz silnym pragnieniem stałego obcowania z nią PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA- zajmuje się badaniem zmian dokonujących się w rozwoju czł, od poczęcia do okreu adolescencji. Psych. Rozw. Opisując procesy zjawiska zachodzące w ontogenezie aż do osiągnięcia dojrzałości wyjaśnia mech. I dynamikę rozwoju OSOBOWOŚĆ-zbior stalych cech psych. Czl. Które SA włąssciwe dla danej jednostki,odpowiadaja zawzgledna stałość zachowania i niepowtarzalnośc. TAMPERAMENT- to mechanizm wrodzony który różnicuje formalne aspekty zachowania EMOCJE-silne wzruszenie ,podniecenie, przeżycie związane z tym że czł, jest systemem regulującym na siebie I na swoje stosunki z otoczeniem, emocje są dodatnie lub ujemne TEORIE ROZWOJU EMOCJONALNEG różnicowa(Izard Carrol), odrębności emocji(wrodzone predyspozycje do doznawania specyficznych emocji ), behawioralna(emocje a zachowanie), poznawcze(emocja a myślenie), ewolucja adaptacji(emocje pozwalają organizmowi przystosować się do zmiany MOTYWACJA-stan gotowości czl do podjecia dzialania, MOTYWACJE WEW,ZEW(POZYT I NEGAT.), PSYCHOPATOLOGIA- jako nauka zajmująca się zaburzeniami psychicznymi musi opierać się na ścisłej definicji zaburzenia psychicznego czyli nienormalnośc ZABURZENIA LĘKOWE-należą do grupy zaburzeń nerwicowych mających wpływ na zachowanie, myślenie, emocje i zdrowie fizyczne. Są spowodowane zarówno czynnikami biologicznymi jak i indywidualnymi warunkami osobowymi FOBIE- strach prze konkretnym obiektem, rodzajem działania, typem sytuacji. Rodzaje fobii:prosta(strach przed zwierzętami, ciemnością, wysokością), społeczna(strach przed krytyką, unikanie ludzi), agrofobia(strach przed otwartą przestrzenią DEPRESJA- psychiczne zahamowanie czynności psych, czł, wyrazem jest przygnębienie, urojenia, zniechęcenie, beznadzieja. Depresja: egzogenna(zew.), endogenna(wew.), inowulacyjna SAMOBÓJSTWO- może być rezultatem depresji, rodzaje :realistyczne(cierpienie przed śmiercią), altruistyczne(grupa oczekuje samobójstw), nieumyślne(by wpłynąć na kogoś), złośliwe(konfliktowe), dziwaczne(w wyniku halucynacji, urojeń), anomiczne (nagła zmiana warunkuw ekonomicznych), negatywne(chroniczna depresja, poczucie porazki SCHIZOFRENIA- choroba która charakteryzuje się urojeniami, halucynacje, zakłócenia procesów myślenia, zakłócenia reakcji emocjonalnych osoby chore czuja się prześladowane. Rozpoznanie choroby: złe funkcjonowanie w pracy w szkole, relacjach społ., Trwałość objawów TYPY SCHIZOFRENIIzdezorganizowanaLbezład zachowania, halucynacje, mowa pozbawiona treści), katatoniczne-(znieruchomienie, patrzy w jeden punkt), paranoidalne:(urojenia prześladowcze) KRYZYS-jest wynikiem stresu napięcie w życie czl, moment wzrotny w zachwaniu czł, stan który cechuje się dużym napięciem emocjonalnym, uczuciem przerażenia, utrat a kontroli, poczuci bezradności STRES PSYCHOLOGICZNY- proces który wpływa na układ centralny do mózgu relacje między osobami, oceniane przez nią jako obciążające lub przekraczające jej zasoby u zagrażające dobrostanowi. PSYCHOPROFILAKTYKA- proces który dostarcza jednostkom, grupom społ, organizacją sposobność do wzbogacenia wiedzy, rozwijania umiejętności, twórczego wykorzystania pomocy z zew
hruma89