Aspekty_3(41)2008.pdf

(1857 KB) Pobierz
Aspekty_3(41)/2008
Jutro popłyniemy daleko,
Jeszcze dalej niŜ te obłoki,
Pokłonimy się nowym brzegom,
Odkryjemy nowe zatoki;
Nowe ryby znajdziemy w jeziorach,
Nowe gwiazdy złowimy w niebie,
Popłyniemy daleko, daleko,
Jak najdalej, jak najdalej przed siebie.
Starym borom nowe damy imię,
Nowe ptaki znajdziemy i wody,
Posłuchamy, jak bije olbrzymie,
Zielone serce przyrody.
(„Jutro popłyniemy daleko” K.I. Gałczyński”
Redakcja „Aspektów”
Ŝyczy swoim Czytelnikom
pełnych słońca i zieleni wakacji
oraz zebrania sił do kreatywnej pracy
w przyszłym roku szkolnym
78422355.015.png 78422355.016.png 78422355.017.png
SPIS TREŚCI
Wokół dydaktyki
Urszula Roman – konsultant ds. edukacji humanistycznej w CEN
Witaj w klubie!..............................................................................................................................................1
Anna Karpowicz – konsultant ds. edukacji przyrodniczej w CEN
Barwniki fotosyntetyczne............................................................................................................................3
Wychowanie i profilaktyka
Alina Palczewska – nauczyciel w ZSZ Nr 6 w Białymstoku
MłodzieŜ wobec starości .............................................................................................................................6
Anna Karpowicz – konsultant ds. edukacji przyrodniczej w CEN
Kształcenie integracyjne jako etap na drodze do edukacji włączającej................................................15
Z Ŝycia szkół i placówek
Zespół badawczy ZSZ Nr 6 pod kierunkiem Aliny Palczewskiej
Postawy młodzieŜy białostocczyzny wobec innych narodów i religii...................................................19
Nowości pedagogiczne
Aniela Maciejczuk – nauczyciel bibliotekarz w CEN
Zbiory Biblioteki Pedagogicznej wzbogaciły się o kolejne nowości metodyczne ..............................31
CEN informuje
Olga Topolewska – nauczyciel bibliotekarz w CEN
Konferencja metodyczna nauczycieli bibliotekarzy „O czytaniu i nie tylko” .......................................33
Magdalena Kraszewska – nauczyciel bibliotekarz w CEN
Podsumowanie konkursu „Nie taki diabeł straszny... czytajmy lektury szkolne” ...............................36
Alina Mikołajczak – konsultant ds. edukacji matematyczno-przyrodniczej, Przewodnicząca Lokalnego
Komitetu Organizacyjnego w CEN
Informacja o wynikach i nagrodach w Konkursie Matematycznym „Kangur 2008” ............................40
Zdzisław Babicz – wicedyrektor CEN
„Nowy rok szkolny z CEN-em” .................................................................................................................45
Harmonogram pracy CEN w okresie wakacyjnym..................................................................................46
78422355.018.png 78422355.001.png 78422355.002.png 78422355.003.png 78422355.004.png 78422355.005.png
Wokÿ dydaktyki
Urszula Roman - konsultant ds. edukacji humanistycznej
Witaj w klubie!
Reforma oświaty, zmieniające
się rozporządzenia w sprawie pod-
stawy programowej, oceniania,
awansu zawodowego nauczycieli
skłania do refleksji nad własnym
warsztatem pracy, etyką zawodową,
rozwojem osobistym i przyszłością
oświaty. Wielość dokumentów we-
wnątrzszkolnych, obowiązek doku-
mentowania działań w ramach staŜu,
obowiązek planowania przedmioto-
wego, wybór programu nauczania,
lektur i wiele innych zadań dydak-
tycznych i wychowawczych staję się
często problemem, który polonista
rozwiązuje, ale nie jest pewien, czy
robi to dobrze. Młodzi nauczyciele
obawiają się reakcji doświadczonych
pedagogów na ich dylematy, starsi
staŜem poloniści twierdzą, Ŝe mają
juŜ opanowany warsztat pracy i nie
widzą potrzeby zmian. Opiekunowie
staŜu nie zawsze potrafią wprowa-
dzić młodego adepta zawodu w taj-
niki pracy szkoły a uczenie się na
własnych błędach jest z pewnością
najwłaściwsze, ale powoduje spadek
aktywności i motywacji oraz wy-
dłuŜa czas dochodzenia do rozwią-
zań.
jest dzielić się wiedzą i doświadcze-
niem, ale po kilku latach tych sa-
mych form i metod pracy często wy-
daje się, Ŝe nauczyciele nie zyskują
wiele, a spotkania –wpisane w har-
monogram WDN- są kolejny obo-
wiązkiem i zadaniem ujętym w
harmonogramie planu rocznego.
Teraz chwila na sentymenty ...
Kiedyś nauczyciele poloniści (i inni)
spotykali się na konferencjach meto-
dycznych i innych formach integru-
jących to środowisko, dziś tylko Bia-
łystok ma 2 swoich doradców, któ-
rzy wspierają polonistów, natomiast
poloniści spoza Białegostoku indy-
widualnie szukają kontaktu z meto-
dykiem, konsultantem, czasem w
Internecie, czasem telefonicznie,
mailowo, po koleŜeńsku próbują
uzyskać odpowiedzi na ich wątpli-
wości.
Tyle sentymentów. Moja co-
dzienność to właśnie konsultacje,
odpowiedzi na listy elektroniczne,
czasem spotkanie w szkole przy
okazji wyjazdu na szkolenie. Od lat
obserwuję, Ŝe poloniści chętnie
uczestniczą w zaproponowanych
formach doskonalenia, czekają na
nowości, czasem zmuszają do orga-
nizacji kursu o interesującej ich pro-
blematyce. Ale to okazuje się niewy-
starczające. Nie są to tylko moje
Pewnym sposobem na prze-
łamanie trudności i rutyny są zespoły
samokształceniowe. We własnej
szkole najprościej i najbezpieczniej
Aspekty 3 (41)/2008
strona 1
78422355.006.png 78422355.007.png 78422355.008.png
Wokÿ dydaktyki
spostrzeŜenia, takie informacje
otrzymuję od polonistów, szczegól-
nie spoza Białegostoku: „Chcemy
powrotu do takich spotkań meto-
dycznych, które utwierdzą nas w
przekonaniu o właściwej realizacji
swoich zadań. Chcemy lekcji otwar-
tych, moŜliwości dyskusji o nich,
wymiany doświadczeń a wcześniej
przypomnienia podstawowych zasad
metodyki nauczania języka polskie-
go, bo uczelnie ....”.
Poloniści chcą raz jeszcze na-
zwać metody i firmy pracy, cele
ogólne i szczegółowe, wymagania i
kryteria wymagań, takŜe sposoby
planowania wynikowego i meto-
dycznego i wiele innych waŜnych w
metodyce nauczania języka polskie-
go aspektów. Chcą pokazać swój
bogaty warsztat pracy innym, zachę-
cić do takiej aktywności, która przy-
nosi efekty i zadowolenie wszystkim
podmiotom szkoły, daje poczucie
spełnienia a nie wypalenia. Takich
polonistów znam i spotykam. Ich
staŜ pracy to 4, 10 15, 25 lat pracy,
czasem emeryci na zastępstwie.
Chylę czoła przed ich wielkością, bo
nie tylko uczą języka polskiego, ale
wychowują dzieci i młodzieŜ, budują
takie kontakty, Ŝe lekcje polskiego to
spotkania, na które się czeka. Do-
strzegają indywidualności i proble-
my, uśmiechają się, są konsekwentni
i Ŝyczliwi, wspierają i motywują,
pochylają się nad kaŜdym smutkiem
po ludzku i z cierpliwością. Bo to
cnota i trzeba nad nią pracować.
Janusz Korczak pisał:
„Nauczyciel, który nie wtłacza
a wyzwala,
Nie ciągnie a wznosi,
Nie ugniata a kształtuje,
Nie dyktuje a uczy,
Nie Ŝąda a zapytuje,
przeŜyje wraz z młodzieŜą
Wiele natchnionych chwil.”
Tym polonistom, którzy w to
wierzą, chcą towarzyszyć uczniom w
poznawaniu świata, chcą z refleksją
patrzeć na swoje działania proponuję
spotkania w ramach „Klubu Poloni-
sty”. Dziękuję za inspirację paniom:
Ali Kononiuk i Małgosi Charubin,
one juŜ zainicjowały takie spotkanie
i chcą zachęcić innych. Za wcześnie
na szczegóły, one pojawią się, gdy
zaistniejemy we wrześniu 2008 ro-
ku. Dlatego poza kilkoma refleksja-
mi własnymi zapraszam państwa do
zapoznania się z tą propozycją,
przemyślenia pomysłów i podziele-
nia się nimi – na razie droga mailo-
wą-. O szczegółach drugiego spo-
tkania poinformuję we wrześniu na
stronie internetowej CEN i drogą
mailową indywidualnie tych, którzy
zgłoszą chęć udziału. Zapraszam.
Rekomendacją i zachętą niech bę-
dzie tytuł mojego artykułu.
Anna Karpowicz – konsultant ds. edukacji przyrodniczej
Aspekty 3 (41)/2008
strona 2
78422355.009.png 78422355.010.png 78422355.011.png
Wokÿ dydaktyki
Barwniki fotosyntetyczne
Szkoła Festiwalu Nauki i Fundacja BioEdukacji zorganizowała we
współpracy z Międzynarodowym Instytutem Biologii Molekularnej
i Komórkowej w dniach 6-7 czerwca 2008r.w Warszawie, warsztaty
laboratoryjne pt: "Volvox- uczymy eksperymentować" w ramach wspierania
nauczycieli biologii. PoniŜej przedstawiam jedną kart wykorzystanych
na zajęciach laboratoryjnych.
Cel doświadczenia:
Identyfikacja barwników fotosyntetycznych liści
Sprzęt i odczynniki:
·
1 duŜy słoik do odbarwiania liści
·
ok. 10 ml mieszaniny etanol-aceton do odbarwiania liści
·
zielony świeŜy liść (grupa A i C) lub liść etiolowany (grupa B)
·
dostęp do łaźni wodnej
·
1 płytka do chromatografii cienkowarstwowej TLC
·
2 końcówki kapilarne do nakładania próbek
·
zakręcony słoik z mieszaniną chromatograficzną benzyna-aceton 10:1
·
ekstrakt z barwników fotosyntetycznych jako wzorzec
Przed przystąpieniem do zadania postaw hipotezę badawczą:
___________________________________________________________________
Narysuj schematycznie wyniki eksperymentu i opisz swoje spostrzeŜenia:
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
________________________________
Określ, czy wykonywany przez Ciebie wariant doświadczalny był kontrolą czy
właściwą próbą:
__________________________________________________________________
Aspekty 3 (41)/2008
strona 3
78422355.012.png 78422355.013.png 78422355.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin