zbiorka_pojedyncza_andrzejki_zuchowe.doc

(66 KB) Pobierz
ANDRZEJKI ZUCHOWE



Namiestnictwo Zuchowe „Feniks” Hufiec Toruń

 

ANDRZEJKI ZUCHOWE 2004


Organizator: Namiestnictwo Zuchowe „ FENIKS” Hufiec ZHP Toruń
Odpowiedzialni: pion. Katarzyna Dulska  ,trop.  Kamila Głąb,  pwd. Kinga Marulewska ,
Cel:. Zachęcenie dzieci do kultywowania tradycji andrzejkowych
Miejsce: X LO
Termin: 27.11.2004
Dla kogo: Dla wszystkich gromad zuchowych z Torunia
Czas: 3 godz. Od 10:00 do 13:00
I Plan ramowy:

·a) Przejście do krainy Magii
b) Szukanie wiadomości
c) Przywołanie Andrzeja
d) Gawęda Andrzeja
e) Wróżby:
- Imię najlepszego przyjaciela

- Wychodzenie butów za próg
- Jaką zdobędę sprawność?

- Przyszły zawód 
- Ile prezentów dostanę
- Łupinki z jabłek
- Wybierz przedmiot a dowiesz się, jaka/jaki jesteś
f) Lanie wosku
g) Przedstawienie „Decyzja należy do Ciebie”
h) Poczęstunek
i) Rozszyfrowanie skryptów Andrzeja
j) Pożegnanie

II Dokładny przebieg

1.Przejście do krainy   20 min 

Przebrane zuchy wita czarownica i zaprasza do krainy Magii   (udekorowana sala) Żeby tam wejść muszą pokonać pojedynczo Tor przeszkód na końcu, którego otrzymają 1 z 6 symboli (klucz, serce, bucik, świeca, jabłko, ognik). Dzięki tym papierowym symbolom   zostaną podzieleni na grupy.
2. Szukanie  wiadomości 10 min

W sali zostały ukryte wiadomości -  koperty z tekstem piosenki, który posłuży do przywołania  Andrzeja. Każda grupa musi odnaleźć swoją kopertę (pomoże w tym rysunek narysowany na kopercie), następnie zuchy muszą dobrać melodię do słów, które były zapisane na kartce w kopercie, tak, aby powstała piosenki
3. Przywołanie Andrzeja 10 min

Każda grupa prezentuje piosenkę, po czym zjawia się Andrzej  (przebrany druh).

4. Gawęda Andrzeja 10 min.

Przybyły Andrzej opowiada zuchom o tradycji obchodzenia Andrzejek i zaprasza dzieci, aby każde z nich dzisiaj sobie powróżyło. ·

5. Wróżby
Zuchy podzielone na grupy wraz z przewodnikiem grupy(druhem/druhną) podchodzą do stoisk z wróżbami, przy których wróżą harcerze przebrani za czarownice, czarodziejów, wiedźmy, cyganki itp.


-imię najlepszego przyjaciela      

  Zuch wybiera 1 z dwóch serc (na jednym są imiona chłopców drugim dziewczynek) i przekuwa je szpilką po nie zapisanej stronie; wróżka sprawdza , jakie imię zostało przebite


-wybierz przedmiot

Wróżka wykłada na stół przedmioty: zegarek, wachlarz, kwiatek, świeczkę, wazonik, okulary, orzeszek, 5 groszy; każdy zuch może wybrać 1 przedmiot,wówczas wróżka powie mu, jaki jest np.

Zegarek- jesteś punktualny, nigdy się  nie spóźniasz
wachlarz- masa wiele talentów
kwiatek- jesteś prawdziwym przyjacielem
wazonik- jesteś delikatna i wrażliwa, nie lubisz, gdy ktoś cię smuci
świeczka- lubisz ciepło, nie znosisz zimna
okulary- nigdy nie zapominasz o Dniu Babci i Dniu Dziadka
orzeszek- lubisz zbierać różne drobiazgi
5 groszy- jesteś oszczędny
 

-lanie wosku

Zuchy siadają gromadami w kręgach, a następnie każdy drużynowy w imieniu gromady będzie lał wosk do miski z wodą; gdy każda gromada będzie mieć swój odlew, opowie, ·co z niego wyczytała
 

-wychodzenie

Każdy zuch zdejmuje jednego buta, po czym buty ustawione są jeden butów za próg za drugim, tak, aby czubek jednego dotykał do pięty drugiego; ostatni but ustawiony przed pierwszym; ten zuch, którego but pierwszy przekroczy próg zdobędzie kolejną
gwiazdkę
 

-jaką sprawność zdobędę

Zuch wkłada łódeczkę z łupiny orzecha do miski z wodą, na której obrzeżach przypięte są sprawności indywidualne, dopłyniecie łódeczki do(symbolu) wróży jego zdobycie
 

-przyszły zawód

Zuchy losują kartki z nazwami zawodów, a następnie każdy zuch przedstawia swój wylosowany zawód bez użycia słów pozostałym, jeśli reszta zuchów odgadnie to wróżba się spełni
 

-ile prezentów dostanę       

Zuchy szukają ukrytych papierowych kostek- ilość znalezionych oznacza ilość prezentów pod choinką
 

-łupinki z jabłek

Zuchy przychodzą do czarownicy,która pokazuje im, że pod 1 talerzem ukryła łupinkę od jabłka,następnie czarownica przemiesza talerzyki a zadaniem zuchów jest odgadnąć, 
gdzie jest ukryta łupinka (maja 3 próby) następnie  wybierają 2 przedstawicieli (zuchenkę i zucha), każde z nich rzuca łupinę za siebie, literę, która powstała szukają zuchy w nazwach miesięcy, wtedy miesiąc będzie dla nich pomyślny; na koniec wróżby każdy otrzyma kawałek jabłuszka
6. Przedstawienie „Decyzja należy do Ciebie”

Teatrzyk będzie opowiadał o przygodach,jakie przytrafiły się dzieciom w dniu Andrzejek, lecz od pewnego momentu to zuchy będą decydowały jak mają potoczyć dalej losy bohaterów
7. Poczęstunek

Zuchy siadają w kręgu; każdy zuch otrzyma ciastko z wróżbą-niespodzianką, a także paluszki, cukierki, napój do picia
8. Rozszyfrowanie skryptów Andrzeja

Andrzej prosi zuchy o pomoc w rozszyfrowaniu jego magicznych skryptów, gdyż zły czarnoksiężnik musiał wejść niezauważenie do Krainy Magii i je zaszyfrował; zuchy łamią złe zaklęcie- rozszyfrowują skrypty, którymi okazały się wierszyki dla każdej z gromad
9.Pożegnanie

Zuchy wraz z drużynowymi i przybocznymi stają w kręgu przyjaźni, nim przekażą sobie iskierkę Andrzej dziękuje im za przybycie i rozdaje okolicznościowe znaczki 


Potrzebne materiały:
1. Papier kolorowy , Szpilki, Łupiny orzechów, Miska z woda, Znaczki sprawności indywidualnych, Przedmioty do ostatniej wróżby, Kubeczki jednorazowe, Jabłka , Materiał na okolicznościowe znaczki (kwadraty 1,5cm x 1,5cm) Farbka do tkanin,  Kartki z nazwami zawodów, Papierowe kostki, Agrafki, Garnek do wosku, Świeczki, Talerzyki, Nożyczki



                                                                       

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin