Stanisław Jakubowski (red.) Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi.doc

(2232 KB) Pobierz
PORADNIK DYDAKTYCZNY

1

 

 

 

 

 

PORADNIK DYDAKTYCZNY

 

 

 

dla nauczycieli realizujących podstawę programową

 

w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum

 

z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praca zbiorowa pod redakcją Stanisława Jakubowskiego

 

 

 

Ministerstwo Edukacji Narodowej

Warszawa 2001


1. Rozdział I - Dzieci z uszkodzonym wzrokiem i ich edukacja -Tadeusz Majewski              9

1.1.1. Znaczenie wzroku w życiu dziecka              9

1.1.2. Rodzaje uszkodzenia wzroku              9

1.1.3. Przyczyny uszkodzenia wzroku              12

1.2. Dzieci z uszkodzonym wzrokiem              13

1.2.1. Funkcjonowanie dzieci z uszkodzonym wzrokiem              13

1.2.2. Dzieci całkowicie niewidome              15

1.2.3. Dzieci niewidome z resztkami wzroku              15

1.2.4. Dzieci słabo widzące              16

1.2.5. Dzieci ociemniałe              19

1.2.6. Dzieci z uszkodzonym wzrokiem z dodatkowymi niepełnosprawnościami              20

1.3. Tyflopedagogika              20

1.4. Aktualne tendencje w tyflopedagogice              22

1.5. Bibliografia              25

2. Rozdział II - Posługiwanie się wzrokiem przez dzieci słabo widzące - Antonina Adamowicz-Hummel              26

2.1. Na czym polega rehabilitacja wzroku?              26

2.2. Najczęściej spotykane uszkodzenia i schorzenia układu wzrokowego oraz ich następstwa funkcjonalne              27

2.3. Czynniki wpływające na funkcjonowanie wzrokowe słabo widzącego              28

2.4. Pomoce ułatwiające widzenie              29

2.4.1. Czynniki zewnętrzne wpływające na widzenie              29

2.5. Powiększony druk i inne pomoce nieoptyczne              31

2.6. Najpopularniejsze pomoce optyczne              34

2.7. Powiększalniki i lupy elektroniczne              35

2.8. Wskazówki dla nauczyciela              36

2.8.1. Jak pomóc dziecku słabo widzącemu, żeby dobrze funkcjonowało i dobrze się czuło w klasie?              36

2.8.2. Przykłady zmian w wyglądzie i zachowaniu dziecka, mogących świadczyć o zmianach w stanie jego zdrowia i w widzeniu              37

2.9. Bibliografia              38

3. Rozdział III - Pismo brajla i rysunek wypukły w nauczaniu dzieci niewidomych              40

3.1. Wykorzystanie w dydaktyce pisma brajla - Halina Zielazek              40

3.1.1. Pismo brajla, jego zakres użytkowania              40

3.1.2. Jak uczyć?              41

3.1.3. Bibliografia              46

3.2. Cele i metoda nauczania dzieci niewidomych rysowania i czytania rysunku  s. Elżbieta Więckowska              46

3.2.1. Słowo wstępne              46

3.2.2. Psychiczne właściwości czytania dotykiem grafiki wypukłej              47

3.2.3. Zasady redagowania rysunku dydaktycznego dla niewidomego              48

3.2.4. Techniki kształtowania rysunku dotykowego dla niewidomego i przez niewidomego              50

3.3. Cele nauczania dzieci niewidomych rysunku              52

3.4. Podstawowe wskazania metodyczne              53

3.5. Związek nauczania rysunku z rozwojem wyobraźni i pojęć przestrzennych dziecka niewidomego              57

3.5.1. Teksty uzupełniające:              57

3.6. Bibliografia              58

4. Rozdział IV - Pomoce dydaktyczne i środki techniczne przydatne w nauczaniu dzieci z uszkodzonym wzrokiem - Stanisław Jakubowski              60

4.1. Przedmioty i urządzenia służące rehabilitacji osób niewidomych i słabo widzących              60

4.2. Urządzenia mówiące              65

4.2.1. Syntezatory mowy              65

4.2.2. Notatniki mówiące              66

4.2.3. "Mówiąca grafika"              67

4.3. Urządzenia elektroniczne wykorzystujące pismo brajla              68

4.3.1. Monitory brajlowskie              69

4.3.2. Notatniki brajlowskie              69

4.3.3. Drukarki brajlowskie              70

4.4. Skanery, aparaty do czytania              71

4.5. Przykłady zastosowań urządzeń komputerowych              72

4.5.1. Elektroniczne słowniki i encyklopedie              73

4.5.2. Sieć komputerowa w klasie zamiast tradycyjnej tablicy              74

4.5.3. Internet największą księgarnią świata              75

4.6. Bibliografia              77

5. Rozdział V Zagadnienia nauczania początkowego dzieci z dysfunkcją wzroku - Barbara Kawczyńska-Reguła, Bożena Pierzchała              78

5.1. Dziecko a klasa              78

5.1.1. Podstawy integracji              78

5.1.2. Wzajemne postawy dziecka niewidomego i widzącego              79

5.1.3. Rola rodziców              80

5.1.4. Rola nauczyciela              81

5.1.5. Wzajemne kontakty rodzic-nauczyciel              82

5.1.6. Uczeń z dysfunkcją wzroku a jego miejsce w społeczności klasowej              82

5.1.7. Urządzenie klasy              83

5.2. Rehabilitacja podstawowa - wyrabianie samodzielności w poruszaniu się i samoobsłudze              84

5.2.1. Etapy rehabilitacji              84

5.2.2. Funkcja rodziny              84

5.2.3. Co to jest orientacja przestrzenna ?              85

5.2.4. Indywidualizacja w orientacji              85

5.2.5. Nauczanie orientacji w szkole              87

5.3. Pierwsze kroki w pisaniu i czytaniu              89

5.4. Odrabianie zadań domowych              94

5.4.1. Rola nauki domowej w ogólnym nauczaniu              94

5.4.2. Jak pomagać dziecku z dysfunkcją wzroku ?              95

5.4.3. Zabawa jako forma uczenia              98

5.4.4. Rola rodziców w odrabianiu zadań domowych              99

5.5. Nauczanie integracyjne              100

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin