Plany miesięczne Czterolatek_sem2[1].pdf
(
5015 KB
)
Pobierz
001-057 Poradnik 4lat sem1
III. Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej (tematy dni 96.–190.)
Luty
Kràg tematyczny: Do sklepów wyruszamy, gdy zakupy zrobiç mamy
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Poznawanie miejsc u˝ytecznoÊci publicznej oraz ich znaczenia w ˝yciu;
• Kszta∏towanie umiej´tnoÊci w∏aÊciwego zachowania w miejscach publicznych;
• Obserwacja pracy ludzi wykonujàcych ró˝ne zawody w bliskim otoczeniu przedszkola;
• Nabywanie umiej´tnoÊci wymiany jeden do jednego, jeden do wielu w sytuacji zabawy;
• Rozbudzanie intuicji matematycznej w obszarze: ci´˝ar i d∏ugoÊç/szerokoÊç.
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
96. W ksi´garni
i w aptece
I.
• „Na zakupy” – rozmowa z dzieçmi na temat
ró˝norodnoÊci i specyfiki sklepów, w odwo∏a-
niu do doÊwiadczeƒ dzieci
• „W sklepie” – wys∏uchanie wiersza I. Salach;
dostrze˝enie zasad dobrego zachowania
w miejscach publicznych
• „Znajdê par´ do taƒca” – zabawa muzyczno-
-ruchowa
– wiem, gdzie robi si´ zakupy i kupuje okreÊlone
produkty
– podaj´ nazwy niektórych sklepów
– uwa˝nie s∏ucham wiersza
– mówi´ o tym, jak nale˝y si´ zachowywaç
w miejscach publicznych
– prawid∏owo reaguj´ na umówiony sygna∏
– prawid∏owo ko∏ysz´ si´ w parze w metrum „na 3”
ró˝norodne produkty, dost´pne w najbli˝szych
sklepach
I. Salach „W sklepie”
CD Utwory... cz. 2 – „Walc ∏y˝wiarzy” E. Waldteu-
fela (nr 1), tamburyn
II.
• „B´cek i wyprawa do sklepu” – wys∏uchanie
opowiadania z „Ksià˝ki”; rozmowa o bohate-
rach utworu oraz w∏asnych doÊwiadczeniach
dzieci
• „Przypominajka” – sporzàdzenie rysunków
produktów, które kupi∏y dzieci z opowiada-
nia
• „WyjÊcie do pobliskiego sklepu” – poznanie
wyposa˝enia, asortymentu, obserwacja pracy
sprzedawcy, zakupienie kilku produktów
do dalszych zaj´ç
– uwa˝nie s∏ucham opowiadania i odpowiadam
na pytania
– wypowiadam si´ na okreÊlony temat
„Ksià˝ka” s. 44–45
– pami´tam, co dzieci z opowiadania kupi∏y
w sklepie
– rysuj´ produkty z opowiadania
– obserwuj´ osoby pracujàce w sklepie
– przestrzegam zasad dobrego zachowania
w miejscu publicznym – sklepie
kartoniki, kredki, o∏ówki, flamastry
III.
• „Czas na zakupy” – zabawa rytmiczna
– reaguj´ na przerw´ w muzyce
– rytmicznie mówi´ krótki tekst
– rozpoznaj´ przedmioty za pomocà dotyku
klawesy
• „Torba pe∏na skarbów” – rozpoznawanie
za pomocà dotyku zawartoÊci torby z rzeczami
kupionymi na wycieczce do sklepu
ró˝ne produkty kupione na wycieczce do sklepu,
dodatkowo kilka nieznanych dzieciom,
nieprzezroczysta torba na zakupy
97. Ile to kosztuje?
I.
• „Kó∏ko graniaste” – zabawa rytmiczna przy me-
lodii
• „Monety i banknoty” – przygotowanie bankno-
tów i bilonu (np. guziki, du˝e koraliki, fasola
jaÊ itp.) do zabawy w sklep; ozdobienie karto-
ników kredkami wed∏ug w∏asnego pomys∏u
• „Sklep” – zorganizowanie kàcika tematycznego
z dost´pnymi akcesoriami: wagà, produktami, ka-
sà itp.; odgrywanie ról sprzedawcy i klienta
– akcentuj´ pierwszà miar´ taktu
– gram na instrumentach perkusyjnych
– gromadz´ przedmioty potrzebne do zabawy
w sklep
CD Utwory... cz. 2 – „Kó∏ko graniaste” (nr 41),
talerze, ma∏e kó∏ko
kartoniki, kredki, flamastry, guziki, fasola, koraliki
itp.
– urzàdzam kàcik, w którym mo˝na bawiç si´
w sklep
– odgrywam rol´ sprzedawcy lub klienta w sklepie
produkty i akcesoria do zabawy w sklep
II.
• „Na zakupy” – nauka piosenki; zabawa
inscenizowana przy piosence
• „Kupujemy i sprzedajemy” – spontaniczne za-
bawy tematyczne w kàciku sklepowym
– poznaj´ s∏owa i melodi´ piosenki
CD Piosenki cz. 2 – „Na zakupy”
– zgodnie bawi´ si´ z kole˝ankami i kolegami,
cierpliwie czekam na swojà kolej
produkty i akcesoria do zabawy w sklep
III.
• „Pchamy wózki z zakupami” – zabawa ruchowa
• „Kupujemy i budujemy” – zabawa, nauka
wymiany jeden do jednego, jeden
do dwóch, jeden do pi´ciu (na podstawie
scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyƒskiej
i E. Zieliƒskiej)
– czerpi´ radoÊç z zabawy ruchowej
– wymieniam jeden do jednego, do dwóch,
do pi´ciu w sytuacji kupna-sprzeda˝y
„Wspomaganie rozwoju umys∏owego...”, scena-
riusz nr 1, s. 230, kartoniki, kredki, flamastry, gu-
ziki, fasola, koraliki, produkty do zabawy w sklep
98. Wa˝ymy,
jakie to ci´˝kie
I.
• „Lekki woreczek – ci´˝ki woreczek” – zabawa
ruchowa z elementami pantomimy
• „Waga” – prezentacja wagi szalkowej i odwa˝-
ników; wa˝enie przedmiotów z najbli˝szego
otoczenia: klocków, samochodów, misiów; po-
równywanie wagi przedmiotów
– odpowiednio reaguj´ na umówiony sygna∏ mu-
zyczny
– dowiaduj´ si´, jak wyglàda waga i do czego s∏u˝y
– wa˝´ przedmioty i okreÊlam ich ci´˝ar
– u˝ywam okreÊleƒ
ci´˝ki
i
lekki
b´benek, woreczki
waga szalkowa, odwa˝niki, zabawki do zwa˝enia
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
II.
• „W sklepie z zabawkami” – opowiadanie nie-
kompletne do ilustrowania
• „Dokàd po zakupy?” – rozmowa kierowa-
na o sklepach znanych dzieciom, rodzajach,
nazwach i produktach tam sprzedawanych
• „Przyj´cie towaru” – segregowanie przyk∏ado-
wych produktów (mleko, cukierki, myd∏o, butelka
po syropie, cebula, bilet itp.) do odpowiednich
koszyków i szyldów (np. apteka, kiosk, warzyw-
niak, sklep spo˝ywczy, cukiernia, piekarnia itp.)
– uwa˝nie s∏ucham opowiadania i wskazuj´ jego
bohaterów
– rozmawiam na bliskie mi tematy
„Ilustrowane opowiadania” – „W sklepie z za-
bawkami”, rozdz. 16, sylwety do opowiadania
– odczytuj´ globalnie napisy
– grupuj´ produkty wed∏ug tego, gdzie mo˝na je
kupiç
napisy do globalnego czytania: nazwy sklepów,
koszyki, obr´cze
III.
• „Na zakupy” – utrwalenie piosenki; zabawa
rytmiczna przy piosence
• „Lekkie, l˝ejsze” – çwiczenie s∏ownikowe; na-
uka stopniowania przymiotników na konkre-
tach: ci´˝ki – ci´˝szy – najci´˝szy, lekki – l˝ej-
szy – najl˝ejszy
– melodyjnie Êpiewam piosenk´
– wykonuj´ rytm piosenki
– poznaj´ coraz wi´cej s∏ów, ucz´ si´ poprawnie
stopniowaç przymiotniki
CD Piosenki cz. 2 – „Na zakupy”
tasiemki, paski o ró˝nej d∏ugoÊci, odwa˝niki,
klocki o ró˝nej wadze
99. Mierzymy,
jakie to d∏ugie
I.
• „Kto wy˝ej?” – zabawa ruchowa z pod-
skakiwaniem
• „Paski na szaliki” – przygotowanie do dalszych
zaj´ç; darcie kolorowego papieru na wàskie paski
– czerpi´ radoÊç z uczestnictwa w zabawach ru-
chowych
– doskonal´ sprawnoÊç d∏oni
kolorowy papier
II.
• „Który d∏u˝szy?” – porównywanie d∏ugoÊci
(i szerokoÊci) szalików zgromadzonych przez
nauczyciela w sali; okreÊlanie d∏ugoÊci za po-
mocà przymiotników: d∏ugi – d∏u˝szy – naj-
d∏u˝szy; mierzenie wspólnà miarà, np. stopami
• „Szaliki” – ozdabianie pasów kartonu wydzie-
rankà z kolorowego papieru (paski przygoto-
wane wczeÊniej)
– mierz´ szaliki i porównuj´ ich d∏ugoÊç
– stosuj´ okreÊlenia d∏ugoÊci
szaliki o ró˝nej d∏ugoÊci
– dok∏adnie wykonuj´ prac´ plastycznà
kartony, paski z kolorowego papieru, klej biurowy
III.
• „Na zakupy” – zabawa ruchowa przy piosence
– zgodnie bawi´ si´ przy piosence
– reaguj´ na przerw´ w muzyce
CD Piosenki cz. 2 – „Na zakupy”, du˝e guziki
• „Co jesz?” – zagadki smakowe; odgadywanie
za pomocà smaku rodzaju pieczywa: bu∏ki,
chleba, cha∏ki, dro˝d˝ówki, andruta itp.
– rozpoznaj´ smak ró˝nych gatunków pieczywa
pieczywo ró˝nego rodzaju: chleb, bu∏ka, dro˝-
d˝ówka itp.
100. Bawimy si´
w sklep
I.
• „Slalom” – zabawa bie˝na
• „Idziemy na zakupy” – zabawa dydaktyczna;
wk∏adanie do koszyka tylko tych produktów, któ-
re sà zapisane na kartce (czytanie globalne)
– sprawnie poruszam si´ mi´dzy przeszkodami
– prawid∏owo odczytuj´ wyrazy
kartki z nazwami produktów do czytania global-
nego, produkty, koszyk
II.
• „W hipermarkecie” – zestaw çwiczeƒ gimna-
stycznych metodà stacyjnà (stoisko – zadanie
do wykonania)
– çwicz´ sprawnoÊç
obr´cze, kocyki, szarfy itp.
III.
• „Kubeczkowe rytmy” – zabawa rytmiczna z wy-
korzystaniem kubeczków po jogurcie
• „Zabawa w sklep” – zabawa w kàciku tema-
tycznym
– powtarzam prosty rytm
– sam/a tworz´ rytm
– przestrzegam ustalonych regu∏ w zabawie
kubeczki po jogurcie
produkty i akcesoria do zabawy w sklep
Kràg tematyczny: Ferie to jest supersprawa, odpoczynek i zabawa
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• Uwra˝liwienie na naturalne pi´kno zimy i zimowego krajobrazu;
• Doskonalenie umiej´tnoÊci wypowiedzi oraz bogacenie s∏ownika czynnego dzieci;
• Wzbogacanie wiedzy o sportach zimowych;
• Doskonalenie umiej´tnoÊci liczenia, porównywanie liczebnoÊci zbiorów;
• Kszta∏towanie umiej´tnoÊci tworzenia prac plastycznych inspirowanych utworem literackim.
101. Sporty
zimowe
I.
• „Sporty zimowe” – zabawa naÊladowcza
– prawid∏owo reaguj´ na umówione has∏o
– naÊladuj´ ruchem sporty zimowe
– znam ró˝ne sporty zimowe
– rozpoznaj´ atrybuty przedstawicieli ró˝nych
dyscyplin sportowych
CD Utwory... cz. 2 – „Muzyka zimowa” D. Tar-
czewskiego (nr 20)
obrazki przedstawiajàce sporty zimowe oraz
sprz´t sportowy
• „Na stoku i na lodowisku” – ∏àczenie w pary
obrazków sportowców z odpowiednim sprz´-
tem sportowym: narciarz – narty, ∏y˝wiarz
– ∏y˝wy itd.
Temat dnia
Dzia∏ania dzieci
Co poznaj´, co umiem, co czuj´
Ârodki dydaktyczne
II.
• „Zimowa olimpiada” – zestaw çwiczeƒ gimna-
stycznych z szarfami, laskami gimnastycznymi,
kocykami
– çwicz´ sprawnoÊç
– zgodnie uczestnicz´ w zawodach sportowych
– potrafi´ pogodziç si´ z przegranà
szarfy, laski gimnastyczne, kocyki
III.
• „Jazda na nartach” – zabawa muzyczno-ruchowa
– odpowiednio reaguj´ na umówiony sygna∏
muzyczny
– znam nazwy sportów zimowych
i uprawiajàcych je sportowców
– wiem, jak nazywa si´ zimowy sprz´t sportowy
dzwonki
• „Czego brakuje?” – uzupe∏nienie sylwet spor-
towców o brakujàce elementy wyposa˝enia
sportowego, nazywanie poszczególnych dyscy-
plin i potrzebnego do ich uprawiania sprz´tu
(narciarz – narty, kije, kask itp.)
• „Walc ∏y˝wiarzy” – improwizacja ruchowa
do utworu E. Waldteufela
sylwety sportowców, kredki, flamastry
– przedstawiam ruchem utwór muzyczny
CD Utwory… cz. 2 – „Walc ∏y˝wiarzy” E. Wald-
teufela (nr 1)
102. Bitwa na
Ênie˝ki
I.
• „Narciarz” – zabawa ruchowa; ruchy naprze-
mienne wed∏ug P. Dennisona
• „Bitwa na Ênie˝ki” – zabawa muzyczno-ruchowa
– çwicz´ ruch naprzemienny
– poruszam si´ wed∏ug w∏asnego pomys∏u
– odpowiednio reaguj´ na umówione sygna∏y
CD Utwory... cz. 1 – „Taƒczàcy Ênieg” C. Debussy’ego
(nr 17), chustki szyfonowe (najlepiej bia∏e), tamburyn
II.
• „Ânieg” – wys∏uchanie wiersza T. Âliwiaka;
zwrócenie uwagi dzieci na treÊci, które mogà
je zainspirowaç do twórczoÊci plastycznej
• „Zimowe zabawy” – malowanie bia∏à farbà
na barwnym tle: zimowa scenka rodzajowa
– uwa˝nie s∏ucham utworu literackiego
– opowiadam, o czym jest wys∏uchany utwór
T. Âliwiak „Ânieg”
– dok∏adnie wykonuj´ prac´ plastycznà
– sprawnie pos∏uguj´ si´ p´dzlem
kolorowe kartony, bia∏a farba, p´dzle
III.
• „Zimowe zabawy” – dokoƒczenie pracy pla-
stycznej; po wyschni´ciu dorysowywanie
szczegó∏ów kolorowymi kredkami woskowymi
• „Wystawa” – zawieszenie prac dzieci w formie
wystawy i rozmowa na ich temat
• „Rzut Ênie˝kà” – zabawa ruchowa z elemen-
tami rzutu do celu kulkami z gazet
– starannie koƒcz´ prac´ plastycznà
kredki woskowe
– uwa˝nie s∏ucham innych
– opowiadam o swojej pracy
– çwicz´ sprawnoÊç d∏oni, gniotàc papier
– coraz lepiej rzucam do celu
prace dzieci
gazety
Plik z chomika:
Mamla
Inne pliki z tego folderu:
metafora i bajka.rar
(3068 KB)
Muzykoterapia jak wykorzystać siłę dźwięków (skan książki).rar
(87283 KB)
Jak wychować geniusza przez zabawę K. Mitros.rar
(40709 KB)
pięciolatek to potrafi.przewodnik ze scenariuszami cz 2.zip
(9457 KB)
Rozkład materiału.doc
(475 KB)
Inne foldery tego chomika:
5 - latki wszystko
adaptacja
Aerobic dla dzieci
aerobic music
Akademia Misia Haribo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin