A DESZCZPADA I PADA 15.11.2010 – 19.11.2010 - Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu.
Podstawa programowa
Sytuacje edukacyjne tworzone
przez nauczyciela i dzieci
Cele operacyjne
Dziecko :
Środki dydaktyczne
Źródło
1-1,11-1,12-2,
9-1,14-1,
8-1,2,3,
5-3,
1-1,
14-3,
14-2,
4-2,14-2,
4-3,5-4,11-2,
1-2,
6-5,
4-1,10-1,
3-4,
1-3,
2-2,5-1,
2-4,
2-3,
2-5,
Oglądanie i opowiadanie historyjki obrazkowej „ Pod grzybkiem”
„Kolorowe parasolki” –naklejanie na kartce.
Zabawy z wykorzystaniem piosenki „Deszczyk”
Zabawa ruchowa z elem. równowagi „Omiń kałużę”
Zabawa dydaktyczna „Deszczowe zagadki”
Ćwiczenia grafomotoryczne połączone z rozwijaniem mowy i rytmu „Pada deszczyk”
Praca indywidualna – oglądanie obrazka i nazywanie zwierząt
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Co do siebie nie pasuje?
Ćw. manualne – „Deszcz i kałuża”
Spacer w pobliżu przedszkola
Zabawy swobodne.
Zabawy dowolne
Zabawy według zainteresowań
Zabawy konstrukcyjne „Garaże”
Zabawa tematyczna „Dom”
Ubieranie się na spacer
Spożywanie posiłków
Czynności pielęgnacyjne - czesanie.
Korzystanie z toalety
Prace porządkowe
Uważnie słucha i obserwuje poszczególne karty historyjki, wymienia zwierzątka, które wystąpiły w historyjce, uzasadnia dlaczego zwierzątka zmieściły się pod grzybkiem w czasie deszczu.
Układa wycięte elementy z kolorowego papieru, ozdabia je według własnych pomysłów, dorysowuje kreski oznaczające padający deszcz.
Rytmizuje słowa „pada deszcz” i naśladuje odgłosy deszczu. Określa tempo i nastrój utworu, próbuje gra ć na instrumentach perkusyjnych (grzechotka, bębenek).
Przekracza rozłożone przybory
Rozwiązuje zagadki, wyszukuje i nazywa pasujące do rozwiązań obrazki.
Powtarza za nauczycielem rymowankę i próbuje zilustrować ją wykonując odpowiednie ruchy naśladujące nauczyciela.
Uważnie patrzy, nazywa zwierzęta, które schowały się pod liściem, rysuje parasol.
Wyszukuje różnice w dwóch podobnych obrazkach, próbuje wyjaśnić dlaczego do siebie nie pasują, układa prawidłowo.
Rysuje kredkami równocześnie obiema rękami, rysuje po śladach.
Obserwuje pogodę, wie o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji.
Przestrzega ustalone umowy i zasady regulujące współżycie w grupie
Stosuje form grzecznościowych względem innych, w różnych sytuacjach.
Uczestniczy we wspólnych zabawach, nie przeszkadza innym dzieciom w zabawie
Nabywa koordynację wzrokowo-ruchową przy układaniu klocków
Pełni w zabawie określone role społeczne (mama, dziecko, ciotka itp.)
Próbuje zapinać zamek błyskawiczny
Wie o wartościach odżywczych warzyw i owoców.
Dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie.
W sposób przyjęty korzysta z toalety, spuszcza wodę po skorzystaniu z toalety.
Bierze udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie
Baśń W. Sutiejewa „Spotkanie pod grzybkiem”, ilustracje
Sylwety parasoli, elementy a z kolorowego papieru, klej kredki
Płyta CD, inst.. perkusyjne, gazety
Krążki
Tekst zagadek, ilustracje,
Przedszkole trzylatka s.12
Ilustracje kaloszy
Ćw. plastyczne, nr 8, kredki
Klocki drewniane
13-1,14-2,
1-1,14-2,
1-2,8-2,
8-2,
3-1,
9-1,
14-2,12-3,
14-2,5,
4-1,
1-1,3
4-5,6-5,
6-3,
2-1,
2-2
Ćwiczenia liczbowe w formie opowieści matematycznej „Trzy parasole”
Zestaw zabaw ruchowych nr 3b
Zabawa dydaktyczna „Parasole”
Zabawa twórcza „Nasze chmurki”
Zabawy z wykorzystaniem wiersza D. Gellner „Wiatr”
Ćwiczenia rozwijające zmysł dotyku „Ukryty przedmiot”
Zabawa plastyczna „Plastelinowe kałuże”
Praca indywidualna - Ćwiczenia myślenia i spostrzegawczości – „Ubieramy lale na jesienny spacer”
Ćwiczenia z grupa dzieci – oglądamy książeczkę „Dziadzio Mrok”.
Zabawy konstrukcyjno- manipulacyjne „Kolory”
Zabawy integracyjne
Zabawy na podwórzu przedszkolnym.
Leżakowanie
Czynności pielęgnacyjne – wycieranie nosa
Mycie rąk
Rozwija umiejętności liczenia w zakresie trzech, używa określeń duży, mały, większy – mniejszy, zauważa i układa ilustracje wg rytmu
Szybko reaguje na polecenia nauczyciela.
Łączy w pary małe i duże parasole w tym samym kolorze, nazywa kolory.
Porusza się przy muzyce, reaguje na przerwę w muzyce, układa z bibuły kształt chmurki.
Powtarza jak „echo” słowa wiersza, rytmizuje tekst, dopowiada brakujące słowa, mówi w różnym tempie i z różnym natężeniem głosu.
Dotyka ukryte ( w worku) przedmioty, próbuje odgadnąć, jaki przedmiot jest ukryty, ogląda je i omawia wygląd.
Modeluje placki z plasteliny, nakleja je na kartce.
Wybiera spośród części garderoby (obrazków) ubrania potrzebne na jesienny spacer , wyjaśnia na których częściach ciał lalka je nosi.
Wyszukuje ilustracje o tematyce jesiennej, opowiada ich treść i nastrój (kolorystyka).
Wykorzystuje w zabawach różne zabawek i przedmioty.
Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi zabaw.
Pokojowo rozwiązuje ewentualne konflikty miedzy dziećmi.
Buduje dowolne konstrukcje z klocków w wybranym kolorze.
Podejmuje próby wspólnych zabawach, współdecyduje o wyborze zabawek
Wie, ze nie należy oddalać się od dorosłych.
Podporządkowuje się dorosłym dbającym o higienę zmysłów dziecka, słucha w ciszy bajek.
Korzysta z chusteczek jednorazowego użycia
Zgłasza swoje potrzeby korzystania z niej
Zna kolejne etapy mycia rąk, wie, że należy oszczędzać wodę.
Dba o czystość na i pod stołem, zasuwa krzesełko po skończonym posiłku.
Liczmany po trzy
dla każdego dziecka, sylwety parasoli, przew. „Przedszkole trzylatka” s.97
Przedszkole trzylatka s.13.
przew. „Przedszkole trzylatka” s.92
bibuła
przew. „Przedszkole trzylatka” s.95
Worek, zabawki
Plastelina, kartki
Ilustracje ubrań, sylwety lalek
„Dziadzio Mrok” – E. Szelburg - Zarembina
Mamla