Podstawa
programowa
Sytuacje edukacyjne stworzone przez nauczyciela i dzieci
Środki dydaktyczne
źródło
I.3,II.2,III.1,IV.2
I.1,8,11,II.6,III.3,IV.5
I.13-3,II.3,III.2
IV.4
I.12,II.9
I.9,III.7
I.2,11,II.10,IV.1-1
I.7,III.8
I.4,II.4
II.1,III.10
II.7
„Kolorowe ule Urbana” - poznajemy literę U, u wielka i małą, drukowaną i pisana na podstawie wyrazów: ule, Urban – słuchamy opowiadania „Przygoda Urbana”, podajemy propozycje zakończenia opowiadania, Czytamy sylaby, połączenia i teksty z poznaną literą.
„Rozmowa na temat wyglądu najbliższego otoczenia w przyszłości inspirowana wierszem M. Przewoźnika „Wynalazki” – rozwijamy komunikacje werbalna poprzez różnorodne formy, wypowiadamy się na temat przyszłości, rozumiemy znaczenie postępu technicznego, stosujemy słowa: wynalazek, wynalazca, wehikuł czasu.
„Klepsydra piaskowa” – wykonujemy zabawkę z butelek po napojach, wsypujemy do butelki piasek łączymy dwie takie same butelki nakrętkami wcześniej sklejonymi. 0bserwujemy przesypujący się piasek , mierzymy czas trwania jego przesypywania stoperem lub zegarkiem.
Zabawy przy muzyce – improwizacje taneczne. Ustawiamy się i poruszamy w różnych układach. Tworzymy własne układy taneczne do utworów muzycznych (muzyka poważna).
Ćwiczenia graficzne”- „Nasza pasieka” rysowanie po śladzie, wycinanie rysunków, naklejanie ich na arkuszach. Układanie z rozsypanki wyrazowej „pasieka”. Ćwiczymy wypowiedzi na temat wyglądu pszczół i ich zwyczajów.
Zabawy z wierszem W.Badalskiej „Dzień dobry –Dobranoc” –rytmizujemy tekst z wykorzystaniem naturalnych czynności ruchowych: klaskanie, tupanie, uderzanie o różne części ciała. Wypowiadamy tekst: cicho, głośne z malejącym lub wzrastającym natężeniem głosu. Poszukujemy skojarzeń do słów: Słońce, księżyc, dzień , noc.
Poznajemy wybrane mierniki czasu przedstawione na obrazkach- wspólne odczytywanie znajdujących się pod nimi podpisów – zegar słoneczny, klepsydra piaskowa, zegar z kurantem, zegar z wahadłem. Itp. Kolorujemy rysunek zegara z kukułką.
Zabawa utrwalająca poznane litery i umiejętności tworzenia z nich wyrazów „Co powstanie?” – rzucamy kostka z literami, układamy napisy z wybranych liter.
Praca indywidualna -Ćwiczenia w posługiwaniu się nożyczkami – wycinamy z czasopism różne ilustracje Wycinamy po liniach prostych, łamanych, kolistych.
Zabawa ruchowa
NK cz.3, s.34- 37, alfabet, tekst opowiadania, obrazek tematyczny
Tekst wiersza, ilustracje (miasto starożytne i współczesne), napisy
Po dwie butelki dla każdego dziecka, kasza manna, klej do klejenia plastiku
Płyty CD z nagraniami,
Wykropkowany rysunek ula, ilustracje o pszczołach , rozsypanka „pasieka”
Tekst wiersza
Ilustracje różnych zegarów, napisy, NK cz.. 3, s.39
Trzy kostki z literami, litery dla każdego dziecka
Czasopisma, nożyczki
diran