Temat – Jakie dary niesie jesień?Cele ogólne:
· zapoznanie cech wybranych warzyw i owoców,
· kształcenie umiejętności udzielania ustnej odpowiedzi na pytania,
· kształcenie umiejętności czytania ze zrozumienie,
· poznanie korzyści z właściwego korzystania z dóbr przyrody,
· kształcenie wrażliwości estetycznej.
Cele szczegółowe:
· poda nazwę pory roku, o której jest mowa na zajęciach,
· rozpozna i poda cztery nazwy darów ogrodu i lasu,
· wykona tablicę ortograficzną do wybranego daru jesieni,
· uzupełni krzyżówkę,
· werbalnie uzasadni potrzebę przechowywania owoców, warzyw i darów jesieni,
· poprawnie wyartykułuje nazwy owoców, warzyw i darów jesieni o których jest mowa na lekcji.
Metody pracy:
· słownie: rozmowa, opowiadanie, praca z tekstem, udzielanie odpowiedzi na pytania,
· oglądowe: pokaz, obserwacja,
· ćwiczenia praktyczne: doświadczenie, rysunek, wykonanie tablicy ortograficznej,
Forma pracy:
· zbiorowa jednolita,
· indywidualne zróżnicowana,
· grupowa zróżnicowana
Środki dydaktyczne:
· wiersz "Dary Jesieni",
· strój i rekwizyty Pani Jesieni,
· ilustracje darów jesieni,
· kosz z darami jesiennymi,
· małe plakietki samoprzylepne z sylwetkami jabłek, śliwek, gruszek, kapusty, grzybów.... itp.
· arkusz obserwacyjny darów jesieni,
· zestawy przymiotników,
· etykiety DARY OGRODU, DARY LASU,
· tablice ortograficzne,
· krzyżówka,
· przetwory owocowe i warzywne,
· susze,
· etykiety.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
o Dzieci grupują się wg plakietek otrzymanych od Pani Jesieni i siadają w miejscach oznaczonych dużymi sylwetkami darów jesiennych.
o W grupach odczytują otrzymany zestaw przymiotników i doświadczalnie sprawdzają (poprzez wąchanie, kosztowanie) które są odpowiednie do danego warzywa, owocu lub daru lasu (doświadczalnie sprawdzają np. gruszkę)
o Wybrane określenia przyklejają na duży arkusz papieru, uzasadniają swój wybór.
o Rozmowa na temat pogrupowania otrzymanych darów od Pani Jesieni. Ustalenie podpisów: Dary Ogrodu, Dary Lasu oraz przywieszenie podpisów na tablicy.
o Umieszczenie pod podpisami tablic ortograficznych wyodrębniających trudności ortograficzne np. burak, ogórek.
o Dodatkowe ćwiczenia słownikowe prowadzone w trakcie wykonywania tablic ortograficznych, utrwalające wykorzystywane wyrazy na zajęciach, ich prawidłowa artykulacja, ćwiczenia analizy i syntezy wyrazowej.
o Wykorzystane słownictwo w trakcie zadania:
§ Ogórek – długi, podłużny, zielony, twardy, gładki,
§ Burak – czerwony, okrągły, duży, twardy, szorstki.
Wypowiadanie się pełnymi zdaniami w czasie wykonywanej czynności: np. "Rysuję ogórek", Teraz podpisuję obrazki" itp.
o Samodzielne, grupowe wykonanie tablic ortograficznych wyodrębniających trudności ortograficzne darów, reprezentujące każdą grupę.
o Prezentacja wykonanych tablic, umieszczanie najciekawszych prac na gazetce.
o Uczniowie odgadują nazwy darów przyniesionych przez Panią Jesień na podstawie przedstawionych cech.
o Ćwiczenia słownikowe związane z cechami określonych darów, np. okrągły, podłużny, zielony, gładki
o Uczniowie oglądają wystawę różnego rodzaju przetworów.
o Dokładna artykulacja nazw przetworów owocowych, warzywnych i suszy.
o Uczniowie segregują, naklejając na obrazek spiżarni modele przetworów wg ustalonego porządku; - susze, - przetwory owocowe (dżemy, kompoty, soki) – przetwory warzywne (marynaty, kwaszonki)
o Uczniowie wypowiadają się na temat odczuć związanych z wykonywaną pracą, udzielenie ustnej odpowiedzi na pytania: Jak pracowałaś na lekcji?, Jak zrobiłaś swój rysunek?, Czy zadania były trudne?
diran