Jakie dary niesie jesien.doc

(41 KB) Pobierz
akie dary niesie jesień Wysłany przez docze dnia 19-09-2005 o godz

 




Temat – Jakie dary niesie jesień?

Cele ogólne:

·         zapoznanie cech wybranych warzyw i owoców,

·         kształcenie umiejętności udzielania ustnej odpowiedzi na pytania,

·         kształcenie umiejętności czytania ze zrozumienie,

·         poznanie korzyści z właściwego korzystania z dóbr przyrody,

·         kształcenie wrażliwości estetycznej.

Cele szczegółowe:

·         poda nazwę pory roku, o której jest mowa na zajęciach,

·         rozpozna i poda cztery nazwy darów ogrodu i lasu,

·         wykona tablicę ortograficzną do wybranego daru jesieni,

·         uzupełni krzyżówkę,

·         werbalnie uzasadni potrzebę przechowywania owoców, warzyw i darów jesieni,

·         poprawnie wyartykułuje nazwy owoców, warzyw i darów jesieni o których jest mowa na lekcji.

Metody pracy:

·         słownie: rozmowa, opowiadanie, praca z tekstem, udzielanie odpowiedzi na pytania,

·         oglądowe: pokaz, obserwacja,

·         ćwiczenia praktyczne: doświadczenie, rysunek, wykonanie tablicy ortograficznej,

Forma pracy:

·         zbiorowa jednolita,

·         indywidualne zróżnicowana,

·         grupowa zróżnicowana

Środki dydaktyczne:

·         wiersz "Dary Jesieni",

·         strój i rekwizyty Pani Jesieni,

·         ilustracje darów jesieni,

·         kosz z darami jesiennymi,

·         małe plakietki samoprzylepne z sylwetkami jabłek, śliwek, gruszek, kapusty, grzybów.... itp.

·         arkusz obserwacyjny darów jesieni,

·         zestawy przymiotników,

·         etykiety DARY OGRODU, DARY LASU,

·         tablice ortograficzne,

·         krzyżówka,

·         przetwory owocowe i warzywne,

·         susze,

·         etykiety.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie – wspólny siad na dywanie i zabawa pt. "Miłe słówka". Na powitanie kolegów, koleżanek dzieci mówią sobie coś miłego np.: masz ładną bluzkę, cieszę się, że jesteś moim kolegą.
  2. Udział w inscenizacji "Dary Pani Jesieni". Dzieci przyjmują dary od postaci odgrywającej rolę Pani Jesieni, która trzyma kosz z owocami, warzywami i darami lasu oraz w postaci małych plakietek samoprzylepnych z sylwetkami darów jesieni.
         Dzieci stoją w kręgu na środku sali. Do sali wchodzi Pani Jesień z koszem darów i śpiewa piosenkę pt. "Dary Pani Jesieni". Dzieci przyjmują dary od Pani Jesieni i wyrażają podziękowanie poprzez skinięcie głową (chłopcy) i dygnięcie (dziewczynki)
         Zaetykietowanie warzyw, owoców, darów lasu uczestniczących w inscenizacji.
  3. Wykonanie doświadczenia sprawdzającego cechy określonego daru jesieni (np. jabłka), dobieranie właściwych przymiotników do każdego daru jesiennego.

o        Dzieci grupują się wg plakietek otrzymanych od Pani Jesieni i siadają w miejscach oznaczonych dużymi sylwetkami darów jesiennych.

o        W grupach odczytują otrzymany zestaw przymiotników i doświadczalnie sprawdzają (poprzez wąchanie, kosztowanie) które są odpowiednie do danego warzywa, owocu lub daru lasu (doświadczalnie sprawdzają np. gruszkę)

o        Wybrane określenia przyklejają na duży arkusz papieru, uzasadniają swój wybór.

  1. Wykonanie tablicy ortograficznej do określonego wyrazu.

o        Rozmowa na temat pogrupowania otrzymanych darów od Pani Jesieni. Ustalenie podpisów: Dary Ogrodu, Dary Lasu oraz przywieszenie podpisów na tablicy.

o        Umieszczenie pod podpisami tablic ortograficznych wyodrębniających trudności ortograficzne np. burak, ogórek.

o        Dodatkowe ćwiczenia słownikowe prowadzone w trakcie wykonywania tablic ortograficznych, utrwalające wykorzystywane wyrazy na zajęciach, ich prawidłowa artykulacja, ćwiczenia analizy i syntezy wyrazowej.

o        Wykorzystane słownictwo w trakcie zadania:

§         Ogórek – długi, podłużny, zielony, twardy, gładki,

§         Burak – czerwony, okrągły, duży, twardy, szorstki.

Wypowiadanie się pełnymi zdaniami w czasie wykonywanej czynności: np.
"Rysuję ogórek", Teraz podpisuję obrazki" itp.

o        Samodzielne, grupowe wykonanie tablic ortograficznych wyodrębniających trudności ortograficzne darów, reprezentujące każdą grupę.

o        Prezentacja wykonanych tablic, umieszczanie najciekawszych prac na gazetce.

  1. Zabawa orientacyjno- porządkowa "Schyl się lub podskocz". Reagowanie na hasło podane przez nauczyciela. Kiedy uczniowie usłyszą daną nazwę owocu lub warzywa dzieci wspinają się na palce (zerwane jabłka) lub schylają do ziemi (wyrywanie marchwi).
  2. Rozwiązanie krzyżówki poprzez wpisanie nazw warzyw, owoców, darów lasu zgodnie z rysunkiem i zapisem pomocniczym (praca zróżnicowana poziomowo).
  3. Zabawa "Zgadnij co to?" z wykorzystaniem sylwetek jesiennych darów, tablicy z rysunkiem kosza.

o        Uczniowie odgadują nazwy darów przyniesionych przez Panią Jesień na podstawie przedstawionych cech.

o        Ćwiczenia słownikowe związane z cechami określonych darów, np. okrągły, podłużny, zielony, gładki

  1. Określenie sposobów przechowywania i przetwarzania darów jesieni.

o        Uczniowie oglądają wystawę różnego rodzaju przetworów.

o        Dokładna artykulacja nazw przetworów owocowych, warzywnych i suszy.

  1. Porządkowanie spiżarni wg rodzaju przetworów.

o        Uczniowie segregują, naklejając na obrazek spiżarni modele przetworów wg ustalonego porządku; - susze, - przetwory owocowe (dżemy, kompoty, soki) – przetwory warzywne (marynaty, kwaszonki)

  1. Podsumowanie zajęć.

o        Uczniowie wypowiadają się na temat odczuć związanych z wykonywaną pracą, udzielenie ustnej odpowiedzi na pytania: Jak pracowałaś na lekcji?, Jak zrobiłaś swój rysunek?, Czy zadania były trudne?

  1. Pożegnanie w kręgu.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin