Prawo Gospodarcze.pdf

(144 KB) Pobierz
QPrint
PRAWO GOSPODARCZE
Prawo Î uporzĢdkowany zbir obowiĢzujĢcych w danym paıstwie norm prawnych
Cechy:
Charakter zewnħtrzny wzglħdem jednostki
Perswazyjny charakter prawa ( charakter wychowawczy)
Prawo zakþada, Ňe posþuch obywatela jest rezultatem swobodnie wykonywanego wyboru
I) Prawo publiczne Î reguluje stosunki miħdzy Paıstwem a obywatelem oraz miħdzy organami Paıstwa
1. Prawo konstytucyjne
2. Prawo administracyjne
3. Prawo karne
4. Prawo finansowe
Charakter wþadczy metody regulacji Î obywatel jest podporzĢdkowany (jedna strona jest podporzĢdkowana drugiej)
II) Prawo prywatne Î reguluje stosunki miedzy rwnoprawnymi podmiotami gþwnie z zakresu obrotu majĢtkowego
1. Prawo cywilne
2. Prawo handlowe
Mamy tu nie wþadczĢ metodħ regulacji (rwnoprawnoĻę podmiotw)
PODZIAý
I) Prawo podmiotowe Î zespþ uprawnieı sþuŇĢcych podmiotowi prawa, czyli osobie fizycznej lub prawnej
1. Prawa majĢtkowe np. wþasnoĻę
2. Prawa niemajĢtkowe np. nietykalnoĻę nazwiska, firmy, wyborcze sĢ
to prawa osobiste
II) Prawo przedmiotowe Î ogþ norm skþadajĢcych siħ na system prawa obowiĢzujĢcego tu i teraz
PODZIAL
I)
Prawo materialne Î ogþ norm regulujĢcych merytorycznĢ treĻę stosunkw prawnych ( obowiĢzki i uprawnienia podmiotw prawa
oraz sankcje za przekroczenie)
II)
Prawo procesowe Î reguluje tryb postħpowania przed organami paıstwa zwiĢzanych z dochodzeniem uprawnieı i obowiĢzkw przez
podmioty prawne
Postħpowanie przed sĢdem ( postħpowanie cywilne, postħpowanie karne)
Postħpowanie (wydawanie koncesji i pozwoleı na prowadzenie dziaþalnoĻci)
Przeciwieıstwem normy prawnej sĢ decyzje indywidualne (wydawane na podstawie norm dla konkretnego adresata)
PODSTAWOWE POJĦCIA
ObowiĢzek Î gdy dana norma prawna ustanawia dla danego rodzaju adresatw i w danych okolicznoĻciach nakaz lub zakaz danego zachowania siħ
Uprawnienie - gdy dana norma prawna ustanawia dla danego rodzaju adresatw moŇliwoĻę okreĻlonego zachowania ( nie nakazuje lub zakazuje; ma
wybr zachowania siħ)
Kompetencja Î odnosi siħ do organw paıstwowych; upowaŇnienie przyznaje pewnemu podmiotowi do dokonania doniosþej prawnej czynnoĻci
ńrdþa prawa Î akty normatywne, ktre zawierajĢ przepisy
I)
Konstytucja {Sejm}
Powszechnie
obowiĢzujĢceg
o wszystkie
podmioty
II)
Ustawy {Sejm}
III)
RozporzĢdzenia Î na podstawnie ustaw i w celu wykonywania ustaw
IV)
ZarzĢdzenia
Prawo wewnħtrzne
Podmioty
znajdujĢce siħ na
zewnĢtrz
administracji
V)
Uchwaþy Sejmu i Senatu
VI)
Kodeks Î to ustawa, ktra kompleksowo reguluje jakĢĻ gaþĢŅ prawa
Gaþħzie prawa majĢce wpþyw na prawo gospodarcze:
1. Prawo cywilne Î przepisy dotyczĢce umw, regulacje dotyczĢce zdolnoĻci prawnych i czynnoĻci prawne
2. Prawo administracyjne Î sprawy dotyczĢce podatkw, decyzji administracyjnych
3. Prawo handlowe Î prawo spþek, przepisy dotyczĢce papierw wartoĻciowych i innych przedsiħbiorcw, fundacji
4. Prawo pracy
5. Prawo karne
Prawo gospodarcze
Zasady dziaþalnoĻci gospodarczej (art. 20, 21, 22 konstytucji)
1. Spoþeczna gospodarka rynkowa [ingerencja paıstwa np. pomoc spoþeczna]
2. WolnoĻę dziaþalnoĻci gospodarczej w zakresie podejmowania i prowadzenia dziaþalnoĻci gospodarczej [ograniczenia w drodze ustawy i ze
wzglħdu na znany interes publiczny]
3. WþasnoĻę prywatna
4. SolidarnoĻę: dialog i wspþpraca partnerw spoþecznych
Ustawa z 17,12,1999 Dz. 101z 99r prawo dziaþalnoĻci gospodarczej
1
297284623.001.png
DziaþalnoĻę gospodarcza
Nie bħdzie dziaþalnoĻciĢ gospodarczĢ:
1. Wytwrstwo w rolnictwie
2. Agroturystyki
Przedsiħbiorca Î podmiot zajmujĢcy siħ wykonywaniem dziaþalnoĻci gospodarczej: osoba fizyczna, osoba prawna, nie majĢca osobowoĻci prawnej
spþka prawa handlowego.
Osoba prawna Î jednostka organizacyjna, ktrej przepisy prawne nadajĢ status osoby prawnej
Zasady dziaþalnoĻci gospodarczej:
1. WolnoĻę w podejmowaniu i prowadzeniu dziaþalnoĻci gospodarczej
2. Prawna rwnoĻę przedsiħbiorstw
3. Uczciwa konkurencja
ObowiĢzki przedsiħbiorcw przy zakþadaniu i prowadzeniu dziaþalnoĻci gospodarczej:
1. wpis do rejestru przedsiħbiorcw (ustawa o Krajowym Rejestrze SĢdowym z 1997 r)
Skþada siħ z trzech rejestrw:
- przedsiħbiorcw
- stowarzyszeı i innych organizacji spþdzielni i zakþadowych (fundacji, zakþadw opieki)
- dþuŇnikw niewypþacalnych
Krajowy Rejestr SĢdowy: prowadzony jest w systemie komputerowym. ProwadzĢ go Sady rejonowe i SĢdy Gospodarcze. Gminy peþniĢ funkcjħ
pomocniczĢ tzn wydajĢ formularze, informujĢ o opþatach...
Centralny informacyjny Krajowy Rejestr SĢdowy.
Wpis dokonuje siħ na wniosek przedsiħbiorcy.
Do kaŇdego wpisu trzeba zaþĢczyę uwierzytelnione wzory podpisw np. zarzĢdu firmy. Wzory podpisw sĢ uwierzytelniane przed notariuszem,
sĢdem.
Wpisw dokonuje siħ na podstawie kodeksu postħpowania cywilnego. Wpisu dokonuje siħ na podstawie orzeczenia sĢdu.
Wniosek musi byę zþoŇony nie pŅniej niŇ 7 dni od zdarzenia, czyli od rozpoczħcia dziaþalnoĻci gospodarczej.
REJESTR PRZEDSIĦBIORCìW
PrzedsiħbiorcĢ jest osoba fizyczna, spþki, spþdzielnie przedsiħbiorstw paıstwowych, jednostki badawczo-rozwojowe, towarzystwa ubezpieczeı
wzajemnych, oddziaþy przedsiħbiorcw zagranicznych.
Przedsiħbiorca ma obowiĢzek:
speþniaę warunki dziaþalnoĻci gospodarczej okreĻlone odrħbnymi przepisami prawa dotyczĢcymi ochrony zdrowia, Ňycia, moralnoĻci
publicznej i ochrony Ļrodowiska
zapewnienia Ňeby dziaþalnoĻę wymagajĢca uprawnieı dokonywana byþa przez osoby ktre posiadajĢ te uprawnienia
Trzeba powiadomię urzĢd skarbowy o posiadanym rachunku bankowym.
Koncesja Î uchylenie monopolu paıstwowego na wykonywanie danej dziaþalnoĻci gospodarczej.
Koncesje sĢ wprowadzone dla bezpieczeıstwa paıstwa, interesu publicznego, ochrony zdrowia i Ňycia.
Koncesja jest ograniczeniem wolnoĻci dziaþalnoĻci gospodarczej.[Ustawa Prawo dziaþalnoĻci gospodarczej]
Koncesji podlega:
- paliwa i energia
- ochrona mienia i osb
- usþugi lotnicze
- rozpowszechnianie programw radiowych i telewizyjnych
Zezwolenia (kiedyĻ obowiĢzkowa byþa koncesja):
- przemysþ tytoniowy
- dziaþalnoĻę detektywistyczna
- przetwarzanie i obrbka spirytusu (przemysþ alkoholowy)
DziaþalnoĻci wolne ( kiedyĻ potrzebne byþo zezwolenie):
- prowadzenie targowisk
- obrt filmami
- usþugi turystyczne
Organem koncesyjnym jest minister wþaĻciwy ze wzglħdu na przedmiot dziaþalnoĻci gospodarczej podlegajĢcej koncesji (o ile przepisy nie mwiĢ
inaczej)
KONCESJA=>DECYZJA ADMINISTRACYJNA
Koncesja obowiĢzuje 2-50lat
Uzyskanie koncesji:
1) organy koncesyjne Î jest organ administracji sĢdowej lub organ jednostki samorzĢdu terytorialnego upowaŇniony na podstawie ustaw do
udzielania, odmowy udzielani koncesji.
2) Minister wþaĻciwy ze wzglħdu na przedmiot dziaþalnoĻci gospodarczej jeĻli przepisy szczeglne nie stanowiĢ inaczej.
Odmowa udzielenia koncesji, wstrzymanie koncesji Î decyzja administracyjna
Tryb udzielania koncesji:
1) w koncesji mogĢ byę okreĻlone szczeglne warunki
2) koncesje wydaje siħ na wniosek przedsiħbiorcy. Trzeba doþĢczyę dokumenty. Wybr przedsiħbiorcy, ktry ma dostaę koncesjĢ, gdy jest ich
wiħcej niŇ ma byę, nastħpuje poprzez Rozprawħ AdministracyjnĢ
Odmowa Udzielenia koncesji:
1) jeŇeli przedsiħbiorca nie speþnia warunkw okreĻlonych w ustawie lub okreĻlonych przez organ
2) ZagroŇenie obronnoĻci i bezpieczeıstwa paıstwa
3) W wyniku Rozprawy Administracyjnej udzielono koncesji innemu przedsiħbiorcy Organ koncesyjny moŇe kontrolowaę przedsiħbiorcħ,
ktremu udzieliþ koncesji
Cofniħcie koncesji:
1) jeŇeli wydano prawomocne orzeczenie o zakazie dziaþalnoĻci gospodarczej
2
2) jeŇeli przedsiħbiorca nie podjĢþ dziaþalnoĻci gospodarczej
3) jeŇeli przedsiħbiorca raŇĢco narusza warunki koncesji
Promesa koncesji (przyrzeczenie koncesji)
JeŇeli przedsiħbiorca zamierza podjĢę dziaþalnoĻę, ale musi np. zebraę Ļrodki, moŇe siħ staraę o promesħ. Okres waŇnoĻci promesy nie krtszy niŇ 6
miesiħcy. W czasie trwania promesy, organ nie moŇe odmwię udzielenia koncesji.
ġ wyjĢtki:
1) jeŇeli ulegþy okolicznoĻci podane we wniosku o udzielenie promesy
2) nie speþniþ warunkw
Zezwolenia Î uchylenie zakazu na podejmowanie i prowadzenie dziaþalnoĻci gospodarczej nie objħtej monopolem paıstwa.
Organ zezwalajĢcy dziedziny Î odrħbne ustawy szczeglne
Zezwolenie jest decyzjĢ administracyjnĢ. SĢ decyzjami zwiĢzanymi - ĻciĻle opartymi na przepisach prawnych. Zezwolenie wydaje siħ na czas
nieoznaczony. Promesa zezwolenia, rozprawa administracyjna Î podobnie jak w przypadku koncesji, cofniħcie zezwolenia takŇe.
DZIALALNOĺĘ PRZEDSIĦBIORSTW ZAGRANICZNYCH NA TEREYTORIUM RP
Osoby zagraniczne Î osoby fizyczne majĢce staþe miejsce zamieszkania za granicĢ, osoby prawne majĢce siedzibħ za granicĢ, nie majĢce
osobowoĻci prawnej spþki majĢce siedzibħ za granicĢ.
Cudzoziemcy mogĢ rozpoczĢę dziaþalnoĻę na terytorium Polski jeŇeli otrzymali zezwolenie na osiedlenie.
Osoby zagraniczne mogĢ prowadzię dziaþalnoĻę gospodarczĢ na terenie Polski na zasadzie wzajemnoĻci tzn. jeŇeli obywatele Polski mogĢ w danym
kraju rozpoczynaę dziaþalnoĻę gospodarczĢ. W przypadku braku zasady wzajemnoĻci Î obcokrajowcy tylko w spþkach komandytowych lub Z.O.O.
MogĢ tworzyę w Polsce oddziaþy i przedstawicielstwo na zasadzie wzajemnoĻci
Wymogi oddziaþw: zarejestrowanie w rejestrze przedsiħbiorstw, ustanowię na terenie Polski swojego reprezentanta.
Minister gospodarki moŇe wydaę decyzjħ o zakresie dziaþalnoĻci oddziaþu Î raŇĢco narusza prawo Polski
Przedstawicielstwo Î moŇe dziaþaę wyþĢcznie w zakresie reklamy i promocji dziaþalnoĻci przedsiħbiorcy zagranicznego. Przedstawicielstwo wpisuje
siħ do ewidencji przedstawicielstw prowadzonego przez wþaĻciwego ministra. Zakaz Î tak jak wyŇej
Ustawa reguluje kwestie maþego i Ļredniego przedsiħbiorcy. Przedsiħbiorcy mogĢ siħ organizowaę w samorzĢdy gospodarcze, ktre jednak nie maja
Ňadnych uprawnieı prawnych.
Ustawa o statystyce publicznej nakazuje by przedsiħbiorcy mieli numery identyfikacyjne krajowego urzħdu statystycznego [NIP]
Nadawany jest ona do celw statystycznych. Numer ten dotyczy osb prawnych i osb fizycznych, ktre sĢ przedsiħbiorcami. Zgþoszenie w
Gþwnym Urzħdzie Statystycznym wþaĻciwym ze wzglħdu na siedzibħ przedsiħbiorstwa w ciĢgu 14 dni od wpisu do rejestru przedsiħbiorstw.
Zgþoszenie dziaþalnoĻci do urzħdu skarbowego konieczne jest dla uzyskania numeru identyfikacji podatkowej jest to tzw. numer ewidencyjny
podatnika. Do Urzħdu skarbowego skþada siħ m.in. umowħ rachunku bankowego.
Zgþoszenie do ZUS-u =>konieczne by pracownicy mieli ubezpieczenie. [Ustawa O systemie ubezpieczeı spoþecznych]
ZdolnoĻę i zdolnoĻę do czynnoĻci prawnej
Osoba fizyczna
ZdolnoĻę prawna jest to zdolnoĻę do bycia podmiotem prawa {od narodzin do koıca Ňycia ma siħ zdolnoĻę prawnĢ}
ZdolnoĻę do czynnoĻci prawnej jest to zdolnoĻę do wyraŇania oĻwiadczeı woli ze skutkiem prawnym
WyrŇniamy 3 rodzaje zdolnoĻci do czynnoĻci prawnej:
1) Brak zdolnoĻci prawnej Î dotyczy to osb, ktre nie ukoıczyþy 13 roku Ňycia oraz osb ubezwþasnowolnionych caþkowicie [osoby te mogĢ
dokonywaę drobnych czynnoĻci bieŇĢcych koniecznych w Ňyciu codziennym]
2) Ograniczona zdolnoĻę prawna Î dotyczy osb, ktre ukoıczyþy 13 rok Ňycia, ale nie ukoıczyþy 18 lat oraz osb ubezwþasnowolnionych
czħĻciowo [osoby te mogĢ dokonywaę drobnych czynnoĻci bieŇĢcych koniecznych w Ňyciu codziennym, nie mogĢ napisaę testamentu,
mogĢ rozporzĢdzaę swoimi zarobkami, mogĢ korzystaę swobodnie rzeczami do uŇytku wþasnego i na wþasny uŇytek]
3) Peþna zdolnoĻę prawna Î dotyczy osb, ktre ukoıczyþy 18 rok Ňycia i nie sĢ ubezwþasnowolnione w Ňaden sposb.
Osoba prawna
Na mocy przepisw szczeglnych nadawana jest osobowoĻę prawna
Wpis do rejestru Î osoba prawna nadaje osobowoĻę prawnĢ
Statut reguluje szczegþy organizacji osoby prawnej.
Osoba prawna dziaþa przez swoje organy:
1) ZarzĢd
2) Zgromadzenie Wsplnikw
3) Walne Zgromadzenie
Organ nie dziaþa jako przedstawiciel osoby prawnej. Siedziba osoby prawnej jest tam gdzie zarzĢd. Nazwa osoby prawnej jest dobrem osobistym i
podlega ochronie.
SPìýKA
Spþka Î prawna forma wspþdziaþania dwch lub wiħcej osb do þatwiejszego osiĢgniħcia wsplnego celu gospodarczego.
Spþka cywilna [wsplnicy decydujĢ] Î spþka, przez ktrej umowħ wsplnicy zobowiĢzujĢ siħ do osiĢgniħcia wsplnego celu gospodarczego przez
dziaþanie w sposb oznaczony a w szczeglnoĻci przez wniesienie wkþadw.
Spþka cywilna jest uregulowana w kodeksie cywilnym.
Umowa musi byę zawarta na piĻmie. Wsplnicy wnoszĢ wkþad do spþki w formie gotwki, wþasnoĻci lub innych praw lub ĻwiadczĢc usþugi.
WspþwþasnoĻę þĢczna => odnosi siħ do majĢtku spþki cywilnej jak i spþek osobowych.
Oznacza to, Ňe wsplnik nie moŇe rozporzĢdzaę udziaþem w majĢtku, nie moŇe domagaę siħ udziaþu majĢtku.
Reprezentacja spþki => reprezentowanie spþki w czynnoĻciach sĢdowych i poza sĢdowych zwiĢzanych z prowadzeniem przedsiħbiorstwa. KaŇdy
wsplnik ma prawno reprezentowania spþki.
Udziaþ w zyskach i stratach
KaŇdy wsplnik jest uprawniony, lecz szczegþy, w jakim stopniu bħdzie w tym uczestniczyþ zawarte sĢ w umowie, a jeĻli umowa tego nie okreĻla to
ustawa postanawia, Ňe majĢ udziaþ w zyskach i stratach w rwnych czħĻciach.
3
SPìýKI HANDLOWE
[kodeks spþek handlowych]
Spþki osobowe
Spþki kapitaþowe
Sp. Jawna [s.j.]
Sp. OgraniczonĢ
odpowiedzialnoĻciĢ [z.o.o.]
Sp. Partnerska [s.p.]
Sp. Akcyjna [S.A.]
Sp. Komandytowa [s.k.]
Sp. Komandytowo-akcyjna [S.K.A]
Firma Î nazwa, pod ktrĢ spþka prowadzi przedsiħbiorstwo
Prokura Î peþnomocnictwo handlowe. Prokurent ma prawo do dokonywania wszystkich czynnoĻci sĢdowych i poza sĢdowych, ktre sĢ zwiĢzane z
prowadzeniem przedsiħbiorstwa. Spþka dominujĢca Î spþka, ktra dysponuje wiħkszoĻciĢ gþosw na zgromadzeniu wsplnikw lub walnym
zgromadzeniu spþki zaleŇnej lub ma prawo do powoþywania rady nadzorczej.
Spþka powiĢzana Î dysponuje 20% gþosw na zgromadzeniu wsplnikw lub walnym zgromadzeniu innej spþki.
Spþki osobowe Î spþka ta nie jest osoba prawnĢ, ale moŇe we wþasnym imieniu zaciĢgaę zobowiĢzania i nabywaę prawa, byę pozyskiwana i
pozyskiwaę.
Spþka jawna Î spþka osobowa, ktra prowadzi przedsiħbiorstwo pod wþasna firmĢ a nie jest innĢ spþkĢ handlowĢ.
MajĢtek spþki stanowiĢ wkþady wsplnikw oraz nabyte mienie przez spþkħ. MajĢtek wsplnik moŇe wnieĻę w formie: gotwki, rzeczy,
Ļwiadczenia.
OdpowiedzialnoĻę: osobista, solidarna, subsydiarna, czyli wierzyciel moŇe zaspokajaę siħ z majĢtku osobistego wsplnika, gdy majĢtek spþki jest
niewystarczajĢcy.
KaŇdy wsplnik ma prawo i obowiĢzek prowadzenia spraw spþki. KaŇdy wsplnik moŇe prowadzię sprawy spþki bez uchwaþy ( w sprawach
zwykþych). Spraw nie musza prowadzię wszyscy wsplnicy.
WYKýAD 11,03,2002
DziaþalnoĻę gospodarcza
Spþka partnerska
Def: Jest to spþka osobowa, utworzona przez wsplnikw( partnerw) w celu wykonywania wolnego zawodu w spþce prowadzĢcej
przedsiħbiorstwo pod wþasnĢ firmĢ.
Partnerzy Î osoby fizyczne uprawnione do wykonywania wolnego zawodu.
Jest wpisywana do rejestru przedsiħbiorcw i powstaje w momencie wpisu do rejestru Î wpis konstytutywny.
OdpowiedzialnoĻę partnerw
Partner nie ponosi odpowiedzialnoĻci za zobowiĢzania spþki powstaþe w zwiĢzku z wykonaniem wolnego zawodu w spþce jak i przez
pracownikw tych partnerw.
Prowadzenie spraw spþki i reprezentacja.
MoŇna powoþaę zarzĢd do prowadzenia spraw spþki. Do zarzĢdu stosuje siħ przepisy o spþce z o. o.
Spþka komandytowa
Firma
SĢ nazwiska komplementariuszy i dodatek spþka komandytowa, nazwisko komandytariuszy nie moŇe byę umieszczone w firmie.
Umowa
Forma aktu notarialnego. Oznacza siħ kwotowo zakres odpowiedzialnoĻci komandytariusza wobec wierzycieli ( suma komandytowa).podlega
wpisowi do rejestru Î charakter konstytutywny.
Wkþady komandytariuszy
1. pieniĢdze
2. rzeczy
OdpowiedzialnoĻę komandytariusza
1. odpowiada za zobowiĢzania spþki tylko do wysokoĻci sumy komandytowej
2. komandytariusz jest wolny od odpowiedzialnoĻci w granicach wartoĻci wniesionego wkþadu
4
297284623.002.png 297284623.003.png
Reprezentacja
1. komplementariusze
2. komandytariusze Î tylko na zasadzie peþnomocnictwa
spþka komandytowo Î akcyjna
def: Jest to spþka osobowa, majĢca na celu prowadzenie przedsiħbiorstwa pod wþasnĢ firmĢ, w ktrej wobec wierzycieli za zobowiĢzania spþki co
najmniej 1 wsplnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz) a co najmniej 1 wsplnik jest akcjonariuszem.
Spþka rozpoczyna dziaþalnoĻę jeŇeli jest wniesiony kapitaþ min. 50000zþ. Î kapitaþ zakþadowy.
Firma Î tak jak w spþce komandytowej.
Umowa = statut Î jest w formie aktu notarialnego
1. okreĻla wysokoĻę kapitaþu zakþadowego
2. liczbħ akcji, ktre emituje i ich rodzaje
3. organy spþki : wolnego zgromadzenia i rady nadzorczej.
Podlega rejestracji Î wpis charakter konstytutywny.
organy Î prowadzĢ sprawy spþki
1. Rada nadzorcza Î jeŇeli liczba akcjonariuszy przekracza 25 osb , to trzeba powoþaę radħ, w innych przypadkach nie. Komplementariusz nie
moŇe byę czþonkiem rady.
2. Peþni staþy nadzr nad dziaþalnoĻciĢ przedsiħbiorstwa.
Uczestnictwo w zyskach : proporcjonalnie do wkþadw wniesionych do splki.
RozwiĢzanie spþki
Przyczyny:
1. przewidziane w umowie spþki
- speþnienie celu, dla ktrego zostaþa zawarta
2. jednomyĻlna uchwaþa wszystkich wsplnikw
3. ogþoszenie upadþoĻci spþki
4. Ļmierę wsplnika lub ogþoszenie jego upadþoĻci
- Ļmierę komandytariusza nie jest przyczynĢ rozwiĢzania spþki
likwidacja Î po zajĻciu przyczyny rozwiĢzania
1. powoþanie likwidatorw
Likwidacjħ naleŇy wpisaę do rejestru.
2. czynnoĻci likwidacyjne
Likwidacja Î wygaĻniħcie prokury.
To co pozostaþo po spþacie zobowiĢzania dzieli siħ miħdzy wsplnikw. Niedobr teŇ dzieli siħ pomiħdzy nich. Nastħpuje zakoıczenie likwidacji Î
zgþasza siħ to do sĢdu rejestrowego, gdzie nastħpuje wykreĻlenie spþki z rejestru.
Spþki kapitaþowe
1. jest osobĢ prawnĢ Î uzyskuje jĢ po wpisie do rejestru
2. wkþadem nie moŇe byę prawo niezbywalne a takŇe Ļwiadczenia pracy i usþug
3. czþonkami zarzĢdu i innych organw mogĢ byę osoby posiadajĢce peþnĢ zdolnoĻę do czynnoĻci prawnych
Spþka z o. o.
MoŇe byę utworzona przez 1 lub wiħcej osb w kaŇdym celu prawnie dopuszczalnym. Spþka z o. o. nie moŇe byę zawarta przez innĢ spþkħ z o. o.
MajĢtek spþki
Kapitaþ zakþadowy o min. WysokoĻci 50000zþ jest podstawa odpowiedzialnoĻci wobec wierzycieli. MajĢtek dzieli siħ na udziaþy.
Udziaþ Î ogþ praw i obowiĢzkw wsplnika wynikajĢcy z statutu spþki. WartoĻę nominalna nie moŇe byę niŇsza niŇ 500zþ.
- wsplnicy mogĢ mieę po 1 udziale o nierwnej wysokoĻci
- udziaþy o rwnej wysokoĻci nogĢ mieę wiħcej niŇ 1
umowa spþki
- akt notarialny w ktrym jest okreĻlone:
- wysokoĻę kapitaþu zakþadowego
Firma spþki moŇe byę dobrana dowolnie.
Prawa i obowiĢzki wsplnikw - Prawo do posiadania udziaþw w zamian za wkþad. Umowa spþki moŇe zawieraę uprzywiliowane udziaþy dla
poszczeglnych z wsplnikw.
W jaki sposb jest uprzywilejowany:
1) Co do prawa gþosu ( na udziaþ ten nie moŇe przypadaę wiħcej niŇ 3 gþosy)
2) Co do dywidendy tzn. do prawa do zysku ( dywidenda nie moŇe przekraczaę wiħcej niŇ o poþowħ w stosunku do dywidendy
nieuprzywilejowanej)
3) Co do sposobu uczestnictwa w podziale majĢtku w przypadku likwidacji spþki
MogĢ wystħpowaę oprcz tych trzech rodzajw uprzywiljowaı rwnieŇ inne uprzywilejowane, jeŇeli tak bħdzie przewidywaþa umowa spþki.
Udziaþy nie sĢ dokumentami. Dokumentami sĢ tylko akcje.
Zakazy z zwiĢzane z udziaþem w spþce:
Wsplnicy nie mogĢ otrzymaę zwrotu wkþadw wniesionych, gdy dziaþa spþka
Wsplnik nie moŇe pobieraę odsetek od wkþadu
Wsplnik nie moŇe byę obarczony obowiĢzkiem dopþat ze wzglħdu na wielkoĻę wkþadu
ZarzĢd musi prowadzię ksiħgħ udziaþw. W niej zaznacza siħ dane dotyczĢce wsplnikw, wielkoĻę nominalna udziaþw, mowa jest o zbyciu
udziaþw itp.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin