Instrukcja Instalacji rel 1.2.pdf

(865 KB) Pobierz
Microsoft Word - Instrukcja Instalacji.doc
Instrukcja instalacji oprogramowania diagnostycznego na przykładzie instalacji
oprogramowania VCDS
Uwaga: Absolutnie odradza się stosowanie oprogramowania pobieranego ze stron firmy ADAKO, gdzie
przeczytać można (rok 2011) między innymi: "Instalując ten program akceptujesz go "takim jaki jest" -
ze wszystkimi swoimi błędami i usterkami oraz świadomie wyrażasz zgodę na korzystanie z
programu na własne ryzyko."
Tego typu zapisy stosuje się w oprogramowaniu ogólnodostępnym freeware, gdzie twórca nie jest w stanie
lub z założenia nie chce niczego gwarantować oraz nie jest pewien dzieła, które stworzył. Ponadto to
oprogramowanie jest zawsze mocno opóźnione wobec innych dostępnych w Internecie wersji różnorodnego
oprogramowania a najważniejszym uzupełnieniem jest to, iż wersja polska nic nie wnosi (oprócz błędów) do
pracy użytkownika. Wersje angielskie są na tyle przejrzyste, iż każda osoba bez problemu zidentyfikuje
problemy i błędy zgłaszane przez pojazd. Błędy reprezentowane są w sposób cyfrowy a przyporządkowane
bardzo krótkie opisy bardzo intuicyjne i stosunkowo łatwe do samodzielnego przetłumaczenia. Nie dość
jednak na tym, wykorzystywanie oprogramowania w wersji językowej polskiej prowadzi do ograniczenia
możliwości konsultowania problemu na forach zagranicznych, ponadto może skutkować powstaniem
bałaganu i zamieszania a najpowszechniej używanym obecnie w przypadku zagadnień technicznych
językiem jest język angielski. Wciąż zachodzi potrzeba edukacji oraz rozpowszechniania informacji w tym
zakresie, ale nie ulega wątpliwości iż j t to jwłaściwsza droga i polscy
użytkownicy/technicy/mechanicy/inżynierowie powinni jak najszybciej poznać słownictwo stosowane w
motoryzacji.
Podobnie dla przypadku programów ściągniętych z Internetu bez uprzedniego potwierdzenia zgodności, taka
praktyka skończy się jedynie problemami (bardzo trudno odwracalnymi) z działaniem urządzenia.
Wielu użytkowników w pewien sposób odruchowo poszukuje różnych aktualizacji, przypadek
programów diagnostycznych to nie jest problem tożsamy z problemami przykładowo systemu operacyjnego
Windows. Jest to przyczyną najczęściej popełnianych błędów przez użytkowników. Kolejne edycje
programów diagnostycznych w obecnej chwili praktycznie nie wnoszą nic poza obsługą najnowszych modeli
samochodów (lista kodów podanych przez szynę samochodów istniejących nie rozszerza się). Nie ma zatem
żadnej uzasadnionej przyczyny (poza najnowszymi modelami samochodów) aby gorączkowo aktualizować
czy poszukiwać aktualizacji oprogramowania diagnostycznego.
Z właściwie dobranym oprogramowaniem można robić wszystko bez obawy o uszkodzenie kabla np.
wielokrotnie przeinstalować itp.
Programy właściwe wolne są od wszelkich wirusów.
Instalacja i pierwsze kroki
1) Przy uruchamianiu instalatora (przykładowy plik instalacyjny: VCDS-Beta-11.2.0-Installer.exe) należy
w przypadku Windows 7 wybrać opcje: "uruchom jako administrator" ze względu na instalacje
sterownika urządzenia (na końcu instalacji) oraz wymaganych praw.
Po zakończeniu wypakowania plików podczas pierwszej instalacji należy zainstalować również
sterownik urządzenia.
Uwaga: w przypadku systemów 64bit należy często zainstalować sterownik oddzielnie, gdyż
oprogramowanie zgłosi błąd braku kompatybilności właśnie sterownika z systemem operacyjnym
64bit’owym.
2) Po instalacji oprogramowania przy pierwszym uruchomieniu należy podłączyć kabel odpowiednio do
portu USB komputera oraz następnie do gniazda OBD pojazdu, uruchomić oprogramowanie oraz
skierować sie do zakładki Options. Widok głównego okna dialogowego znajduje się poniżej.
Uwaga: Podłączając kabel styku OBD w samochodzie należy pamiętać o tym, iż szyna CAN i ECU
otrzymują zasilanie dopiero, gdy kluczyk jest przekręcony na pozycji zaraz przed zapłonem. Jeżeli
nie spełnimy tego warunku to kabel i oprogramowanie zgłoszą brak dostępu do szyny CAN. Zawsze
675166072.003.png 675166072.004.png
po podłączeniu można zrobić sobie TEST (zakładka Options) aby sprawdzić czy wszystkie linie
działają poprawnie (bez zapamiętywania SAVE za każdym razem).
3) Wzakładce Options pojawia się okno dialogowe jak poniżej
675166072.005.png
Klikamy pole Test (po podłączeniu do pojazdu i ustawieniu kluczyka w odpowiedniej pozycji)
Po chwili oczom naszym ukazuje się okno:
Jest to potwierdzenie poprawnej współpracy kabla i szyby danych samochodu. W przypadku
samochodów bez CAN (rok produkcji najczęściej przed 2005r) w linii CAN pojawi się komunikat
CAN: Not Ready
Zaleca się również w zakładce User Interface and Identification w polu wyboru Check for free
Updates wybrać opcję: Do not check for updates, aby ograniczyć możliwość przypadkowej
aktualizacji do wersji, która nie jest dopracowana, bądź z powodu błędów w trakcie aktualizacji) co w
konsekwencji może zablokować nasze narzędzie.
Po tych operacjach klikamy SAVE a nasz zestaw jest gotowy do pierwszych testów oraz działań.
675166072.006.png 675166072.001.png
4) Pierwszekroki
Pierwszym działaniem jest najczęściej przeskanowanie wszystkich podzespołów samochodu
wykonywane automatycznie. Opcja ta dostępna jest w polu Auto-Scan
W oknie dialogowym Auto-Scan wybieramy markę i tym samochodu do przeskanowania
675166072.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin