TEMAT BLOKU: Ciekawe zajęcia na zimowe wieczory.
TEMAT DNIA: Z Kopciuszkiem na balu.
ZAPIS W DZIENNIKU: Inscenizacja “Wróżki”,“Co jest najważniejsze na świecie”.. Słuchanie baśni “Kopciuszek” czytanej przez Królową Wróżek. Wyróżnianie i ocena postaci. Ustalanie kolejności zdarzeń na podstawie obrazków i treści. Uzupełnianie zdania nazwami czynności. Taniec towarzyski przy muzyce z kasety. Odgrywanie scenek. Projektowanie i malowanie karety oraz stroju na bal z Kopciuszkiem. Odejmowanie liczb w zakresie 20. Równania typu: 12-2=10.
CELE OPERACYJNE: Uczeń po zajęciach potrafi:
o improwizować teksy literackie,
o uważnie słuchać tekstu,
o wyodrębniać w utworze postaci i zdarzenia,
o ocenić postępowanie bohaterów literackich,
o posługiwać się wyrazami określającymi nazwy cech charakteru człowieka,
o wiązać treści z ilustracjami,
o uzupełniać zdania nazwami czynności,
o obliczać wyniki dodawania i odejmowania w zakresie 10,
o łączyć ruch z muzyka,
o być wrażliwym na krzywdę ludzką i właściwie odnosić się do osób bliskich,
o właściwie pracować w grupie w wyniku scenek teatralnych.
METODY: teatralizacji, rozmowa kierowana, pogadanka, diagram kołowy
FORMY: indywidualna, grupowa, jednolita, grupowa zróżnicowana, zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: rekwizyty, stroje, karty pracy-postaci i przedmioty z bajek, kołówka sylabowa, książki H. Januszewskiej, ilustracje, rozsypanka zdaniowa, kaseta.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Przedstawienie inscenizacji “Wróżki”.
2. Rozmowa na temat treści inscenizacji, próba odpowiedzi na pytania: Czy istnieją wróżki? Jakie znacie bajki w których są wróżki?
3. Nazywanie postaci i przedmiotów z bajek, dopasowanie ich do książek – karty pracy.
4. Rozwiązanie kołówki sylabowej (odczytanie hasła i zapisanie do zeszytu: Hanna Januszewska “Kopciuszek”.
5. Słuchanie informacji nauczyciela o autorach – wyjaśnienie uczniom dlaczego mówimy o dwojgu autorach (Ch. Perrault i H. Januszewska)
6. Obejrzenie wystawki książek H. Januszewskiej z umieszczonym na niej portretem pisarki.
7. Wysłuchanie baśni “Kopciuszek” czytanej przez najlepiej czytającą uczennicę –“Królową Wróżek”.
8. Wyodrębnienie postaci: Kopciuszek, macocha, siostry, ojciec, królewicz, wróżka.
9. Zapis nazw postaci do zeszytów ze zwróceniem szczególnej uwagi na pisownię wyrazów “królewicz”, i “wróżka”.
10. Zbiorowe ustalenie zdarzeń i uporządkowanie ich odpowiednim ilustracjom. (Uczniowie przyporządkowują podpisy do obrazków zgodnie z wynikami działań umieszczonymi na drugiej stronie
17
15
18
16
12
Kopciuszek na balu.
Przygoda z pantofelkiem
Pomoc wróżki.
Marzenia Kopciuszkao balu.
Ślub Kopciuszka z Królewiczem.
14+3=
19 - 4=
13+5=
13+3=
19-7=
11. Chronologiczne ułożenie zdarzeń z rozsypanki zdaniowej zawierającej do rozwiązania działania i wklejenie do zeszytu.
1. Marzenia Kopciuszka o balu.
2. Kopciuszek na balu.
3. Przygoda z pantofelkiem.
4. Ślub Kopciuszka z królewiczem.
12.Uzupełnienie zdania nazwami czynności – naśladowanie ruchem tych czynności.
13.Ułożenie zdania z rozsypanki wyrazowej i udzielenie odpowiedzi na pytanie “O czym marzyła sierotka?”
14.Projektowanie i malowanie strojów na bal z Kopciuszkiem.
15.Taniec towarzyski przy muzyce z kasety – chłopcy proszą dziewczęta do tańca.
16.Swobodne wypowiedzi uczniów na temat postępowania poszczególnych osób, ukierunkowane pytaniami nauczyciela:
· Która z postaci najbardziej wam się podobała i dlaczego?
· Dlaczego Kopciuszek został nagrodzony?
· Co sądzicie o postępowaniu macochy i jej córek, a także ojca Kopciuszka?
17.Gromadzenie nazw cech charakteru odpowiadających wybranym postaciom.
Kopciuszek: dobry, wrażliwy, pracowity, łagodny.
Siostry: złośliwe, leniwe, kapryśne.
Macocha: okrutna, zła, niesprawiedliwa.
18.Odczytanie powstałego zapisu i przepisanie do zeszytów uczniowskich.
19.Swobodne wypowiedzi uczniów na temat właściwego odnoszenia się do rodziców, rodzeństwa i przyjaciół (przykłady pozytywnych zachowań uczniów).
20.Inscenizacja “Co jest najważniejsze na świecie?”
21.Ocena zajęć przez uczniów 22.Zadanie pracy domowej:
- przepisać do zeszytu zdania
"Wróżka wyczarowuje złotą karetę"."Kopciuszek tańczy z Królewiczem".
- wykonać ilustrację do wybranego zdarzenia z bajki “Kopciuszek”.
Temat bloku: Pierwszak i lektura
Temat dnia: Dlaczego Kopciuszek został żoną królewicza?
Cele ogólne:
Uczeń
- rozwija umiejętności dłuższych wypowiedzi na określony temat
- wzbogaca słownictwo
- kształtuje umiejętność korzystania z lektury
- kształtuje sprawność manualną
Cele szczegółowe:
-umie ustalić miejsce akcji, postacie i zdarzenia w lekturze
-tworzy główną myśl utworu
-potrafi dodawać i odejmować w zakresie 10
-uzupełnia tabelki funkcyjne
-potrafi wykonać pracę plastyczno- techniczną z przygotowanych materiałów
- słowne-rozmowa, praca z tekstem
- zróżnicowana i jednolita
- indywidualna, jednolita
Środki dydaktyczne:
- lektura „Kopciuszek”- Hanny Januszewskiej
- rozsypanka sylabowa
- ilustracje do lektury, wydarzenia
- tabelki funkcyjne
- gazeta, resztki materiałów
- utwór „Wróżki”- komp. nieznany wyk. Collegio Antonio
1.Informacja o lekturze i autorce lektury „Kopciuszek”
2.Prezentacja innych książek tej autorki- wystawka książek.
Odczytanie tytułów, oglądanie okładek i ilustracji.
3.Oglądanie lektury, jej strony tytułowej.
4.Ustalenie miejsca akcji, postaci głównych i drugoplanowych
Miejsce akcji..................................................................................
Postacie główne................................................................................
Postacie drugoplanowe...................................................................
-Postacie główne i drugoplanowe uczniowie odgadują na podstawie „uzupełnianki literowej”
K--- --- --- i u s z --- ---
--- --- ó ż --- ---
--- --- ó ---
s i --- --- --- --- y
--- --- ż
--- --- ó --- --- --- i c z
m --- --- --- c h ---
.
5.Dobieranie tytułów do oglądanych ilustracji- tworzenie planu wydarzeń.
Pantofelek.
Czary.
Praca.
Przymiarka.
Bal.
Przepisywanie wydarzeń do zeszytów.
6. Uzupełnianie tabelek funkcyjnych - dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
¯
¯+3
7
4
5
3
6
&
& -2
10
2
makowalo