54. Olimpiada Chemiczna - III Etap laboratoryjny.pdf
(
562 KB
)
Pobierz
Zadanie laboratoryjne
E
TAP
III
28.03.2008
Zadania laboratoryjne
Z
ADANIE LABORATORYJNE
1
Badanie zanieczyszczeń ścieków
A.
Oznaczanie kwasowości
Oznaczanie kwasowości jest jednym z podstawowych badań w analizie ścieków
poprodukcyjnych. Określa się w tym badaniu zawartość jonów H
+
(w mmol) na 1 dm
3
badanych ścieków, poprzez miareczkowanie próbki mianowanym roztworem NaOH. Jeśli
roztwory są intensywnie barwne, to wizualna detekcja punktu końcowego miareczkowania
jest utrudniona, a uzyskane wyniki trzeba traktować jako orientacyjne.
W takiej sytuacji zalecaną metodą wyznaczania punktu końcowego miareczkowania jest
pomiar konduktometryczny. W tej metodzie krzywa miareczkowania składa się z dwóch
prostych, przecinających się w PK miareczkowania. Proste te można wyznaczyć na podstawie
wyników pomiaru przewodnictwa dwóch roztworów o stopniu zmiareczkowania 0,2 i 0,7
oraz dwóch roztworów, do których dodano 1,2 oraz 1,7 ilości titranta potrzebnej do
zobojętnienia badanego roztworu.
W kolbie miarowej o poj. 200 cm
3
, opisanej literą
K
i numerem startowym zawodnika,
znajduje się próbka ścieków. Przygotowano ją przez pobranie 100,00 cm
3
surowych ścieków
i przesączenie przez sączek średniej gęstości. Sączek kilkakrotnie przemyto wodą, którą
dołączono do kolby
K
.
B.
Oznaczanie ChZT
Chemiczne zapotrzebowanie tlenu, ChZT (mgO/dm
3
), jest umownym wskaźnikiem
obciążenia ścieków związkami organicznymi. Jego wyznaczenie polega na utlenieniu w ściśle
określonych warunkach (utleniacz, kwasowość, czas ogrzewania, temperatura) związków
organicznych i niektórych nieorganicznych zawartych w próbce ścieków a następnie
przeliczeniu ilości zużytego utleniacza na masę tlenu.
W kolbie miarowej o poj. 100 cm
3
, opisanej literą
C
i numerem startowym zawodnika,
znajduje się próbka ścieków po utlenieniu. Próbkę przygotowano w sposób następujący:
w kolbie okrągłodennej ogrzewano przez 10 minut pod chłodnicą zwrotną 50,00 cm
3
surowych ścieków z dodatkiem 10,00 cm
3
roztworu dichromianu(VI) potasu o stężeniu
0,0600 mol/dm
3
i 20 cm
3
stężonego kwasu siarkowego(VI). Po ostudzeniu zawartość kolby
okrągłodennej przeniesiono ilościowo do kolby miarowej.
Masz do dyspozycji następujące roztwory:
Odczynnik:
0,0020 mol/dm
3
, roztwór mianowany
NaOH
siarczan(VI) żelaza(II) i amonu
0,0200 mol/dm
3
, roztwór mianowany
kwas siarkowy(VI)
2 mol/dm
3
fenoloftaleina, roztwór w etanolu
0,1%
tymoloftaleina, roztwór w etanolu
0,2%
ferroina, roztwór wodny
0,025 mol/dm
3
Stężenie:
Sprzęt znajdujący się na stanowisku każdego zawodnika:
kolba miarowa na 100 cm
3
3 kolby stożkowe
pipeta jednomiarowa na 25 cm
3
mały lejek
tryskawka z wodą destylowaną
biureta arkusz papieru milimetrowego
4 plastikowe pojemniki opisane numerem startowym i kolejno: 20%, 70%, 120%, 170%.
Konduktometry dostępne są na wyznaczonych stanowiskach.
Przepisy wykonawcze:
Oznaczanie kwasowości z wizualną detekcją punktu końcowego
Zawartość kolbki
K
(badane ścieki) rozcieńcz wodą do kreski i pobierz do kolby
stożkowej próbkę 25,00 cm
3
tego roztworu. Dodaj 5-6 kropli odpowiedniego wskaźnika i
miareczkuj mianowanym roztworem NaOH wobec świadka (roztworu porównawczego).
Miareczkowanie zakończ po uzyskaniu zmiany zabarwienia w porównaniu z roztworem
niezmiareczkowanym. Odczytana objętość titranta służy do obliczenia orientacyjnej
kwasowości (w mmol/dm
3
) badanych ścieków.
Oznaczanie kwasowości konduktometrycznie
Do kolbki miarowej o poj. 100 cm
3
pobierz 25,00 cm
3
badanego roztworu. Dodaj z biurety
taką objętość mianowanego roztworu NaOH, by nastąpiło zobojętnienie ok. 20% zawartego
w próbce kwasu (korzystając z wyników oznaczenia kwasowości wobec wskaźnika).
Zawartość kolbki rozcieńcz wodą do kreski, wymieszaj i przelej do plastikowego pojemnika
na próbki opisanego numerem startowym i 20%. W podobny sposób napełnij pozostałe
pojemniki, z tym, że objętość dodanego titranta powinna być taka, by osiągnąć w przybliżeniu
procent zmiareczkowania podany na pojemniku.
Zmierz na wyznaczonym stanowisku przewodność przygotowanych w pojemniczkach
roztworów. Sporządź wykres miareczkowania konduktometrycznego i na podstawie
uzyskanych pomiarów oblicz parametry prostych przed i po PR miareczkowaniu. Odczytaj
objętość titranta potrzebną na zmiareczkowanie zawartego w roztworze kwasu oraz
rachunkowo znajdź współrzędną V punktu przecięcia wyznaczonych prostych. Wyznaczona
objętość titranta umożliwia obliczenie dokładnej kwasowości badanych ścieków.
Oznaczanie chemicznego zapotrzebowania tlenu
Zawartość kolbki
C
rozcieńcz wodą do kreski i do kolby stożkowej pobierz 25,00 cm
3
mieszaniny po utlenianiu ścieków. Dodaj 25 cm
3
kwasu siarkowego(VI), kroplę roztworu
ferroiny i miareczkuj mianowanym roztworem żelaza(II) do zmiany barwy ze
szmaragdowo-zielonej na czerwoną. Odczytaj objętość titranta. Stanowi ona podstawę do
obliczenia zawartości chromu(VI) w mieszaninie po utlenianiu ścieków oraz wyznaczenia
ChZT (mg O/dm
3
) wziętych do badania ścieków.
Polecenia:
a1.
(
4,0 pkt.)
Posługując się podanymi przepisami wykonawczymi sformułuj plan toku
analizy oznaczenia kwasowości ścieków. Wybierz wskaźnik do miareczkowania,
uzasadnij swój wybór. Napisz równania zachodzących reakcji.
a2.
(
0 – 2,0 pkt.)
Oblicz przybliżoną kwasowość ścieków
(w mmol/dm
3
)
a3.
(4,0 pkt.)
Narysuj krzywą miareczkowania konduktometrycznego, znajdź równania
dwóch prostych (przed PK i po PK), wyznacz z ich przecięcia V
PK
2
cylinder miarowy na 25 cm
3
a4.
(0 – 6,0 pkt.)
Oblicz dokładną kwasowość badanych ścieków
(w mmol H
+
/dm
3
)
a5.
(3,0 pkt.)
Wyjaśnij, co jest główną przyczyną błędu w wizualnym wyznaczaniu PK.
W tym celu narysuj przebieg krzywej miareczkowania dla stężeń kwasu i zasady
odpowiadających c
NaOH
w zadaniu, oraz dla stężeń 50 razy większych. Zwróć uwagę na
wartość pH zmiany barwy wskaźnika.
b1.
(
4,0 pkt.)
.
Na podstawie treści zadania oraz odpowiedniego przepisu wykonawczego
przedstaw plan pracy, jaką musiałbyś wykonać, gdybyś otrzymał próbkę surowych
ścieków w celu oznaczenia chemicznego zapotrzebowania tlenu. Napisz, w formie
jonowej równanie reakcji zachodzącej podczas miareczkowania. Zaproponuj sposób
przeliczenia wyników miareczkowania (V
Fe
, c
Fe
) na liczbę moli dichromianu(VI) potasu,
zużytego do utlenienia związków organicznych.
b2.
(3,0 pkt.)
Napisz równania reakcji metanolu oraz etanalu z dichromianem(VI) potasu,
zakładając maksymalne utlenienie związków organicznych
b3.
(0 – 6,0 pkt.)
Oblicz zawartość (w mg) chromu(VI) w mieszaninie po utlenianiu ścieków.
b4.
(4,0 pkt.)
Oblicz ChZT badanych ścieków
Wyniki oznaczeń wpisz do tabeli zbiorczej znajdującej się na stanowisku
Z
ADANIE LABORATORYJNE
2
Właściwości substancji a stopień utlenienia
W probówkach opisanych cyframi
1
-
4
znajdują się wodne roztwory soli nieorganicznych,
z czego dwa roztwory zawierają po jednej soli a pozostałe dwa, mieszaniny dwóch soli.
W tabeli 1 podane są wzory substancji, spośród których wybrano sześć do sporządzenia tych
roztworów. Wiadomo też, że ich stężenia nie przekraczają 5%.
Tabela 1
KI
(NH
4
)
2
S
2
O
8
KIO
Na
2
SO
3
KIO
3
K
2
S
2
O
5
KIO
4
Na
2
S
2
O
3
W analizie pomocne będą następujące informacje, dotyczące badanych roztworów:
∗
Każda substancja występuje w nich tylko jeden raz.
∗
Związki siarki nie występują razem ze związkami jodu.
∗
Liczba związków siarki jest równa liczbie związków jodu.
Przydatne mogą być też dodatkowe informacje o analizowanych substancjach:
Jodan(V), w odróżnieniu od jodanu(VII) nie reaguje z jonami jodkowymi w roztworze
o pH powyżej 6.
Jodan(VII) w sposób charakterystyczny reaguje z prostymi związkami
wielowodorotlenowymi.
Związki siarki(IV) dają charakterystyczną reakcję z aldehydem mrówkowym (niemal
obojętne roztwory po zmieszaniu wydzielają jony OH
-
).
Probówki opisane literami
A
-
D
zawierają wodne roztwory substancji wymienionych
w tabeli 2. Ich stężenia nie przekraczają 10%.
Tabela 2
mannitol
metanal (aldehyd mrówkowy)
skrobia
propan-2-ol (alkohol izopropylowy)
3
Do dyspozycji masz roztwory i wskaźniki z zadania 1.
Na stanowisku zbiorczym znajdują się:
roztwór NaOH o stężeniu 1 mol/dm
3
paski bibuły
roztwór czerwieni metylowej
papierki wskaźnikowe
Polecenia:
a.
(2,0 pkt.)
Podaj systematyczne nazwy związków siarki przedstawionych w tabeli 1.
b.
(4,0 pkt.)
Określ, jaki będzie odczyn roztworów substancji nieorganicznych. Uzasadnij
skład możliwych mieszanin, uwzględniając odczyn roztworu i właściwości redoks substancji.
c.
(5,0 pkt.)
Przedstaw plan analizy
d.
(10 pkt.)
Zidentyfikuj substancje, z których sporządzono roztwory, podaj uzasadnienie
uzupełniając je równaniami zachodzących reakcji (dla związków nieorganicznych).
e.
(3 pkt)
Zaproponuj, w jaki sposób korzystając z roztworów używanych w zadaniu 1, można
wykryć reduktory
U
WAGA
!
D
YSPONUJ ROZTWORAMI OSZCZĘDNIE
,
PORCJE ROZTWORU WPROWADZAJ PO KROPLI
,
OBSERWUJĄC
ZACHODZĄCE ZMIANY
.
W
YNIKI IDENTYFIKACJI WPISZ DO PRZYGOTOWANEJ TABELKI
.
Punktacja:
zadanie 1
- 36 pkt.
zadanie 2 - 24 pkt.
RAZEM
60 pkt.
Ważne! W tabelkę zbiorczą wyników wpisz nazwy substancji wykrytych w probówkach
1-4 oraz A-D.
Opis rozwiązania prowadź starannie i
czytelnie
, pozostawiając dwucentymetrowy
margines (zaginając kartkę) wyraźnie zaznaczając podpunkty odpowiedzi.
Prace nieczytelne mogą mieć obniżoną punktację i nie będą uwzględniane
w odwołaniach!
Pamiętaj o konieczności zachowania zasad bezpieczeństwa w trakcie
wykonywania analiz!
Czas trwania zawodów: 300 min
4
E
TAP
III
28.03.2008
Rozwiązania zadań laboratoryjnych
R
OZWIĄZANIE ZADANIA
1
A.
a1.
Plan analizy
1.
Oznaczanie kwasowości w obecności wskaźnika
1.1.
Miareczkowanie próbki ścieków za pomocą roztworu NaOH o stężeniu c
NaOH
– według
podanego przepisu, wobec tymoloftaleiny.
1.2.
Obliczenie orientacyjnej kwasowości na podstawie objętości zużytego titranta (V
NaOH
)
2.
Konduktometryczne oznaczanie kwasowości
2.1.
Przygotowanie, według podanego przepisu, czterech roztworów, w których taka sama
ilość ścieków (25,00 cm
3
) jest zmieszana z różnymi objętościami roztworu NaOH:
V
1
= 0,2
⋅V
NaOH
, V
2
=0,70
⋅V
NaOH
, V
3
=1,20
⋅V
NaOH
i V
4
=1,70
⋅V
NaOH
2.2.
Pomiar przewodności roztworów za pomocą konduktometru – wyniki: S
1
, S
2,
S
3,
S
4
2.3
.
Sporządzenie na papierze milimetrowym wykresu zależności S od V i odczytanie
w punkcie przecięcia prostych, objętości V
PK,
(lub obliczenie V
PK
z parametrów prostych)
.
2.4.
Obliczenie dokładnej kwasowości ścieków na podstawie V
PK.
za plan analizy
2,0 pkt
Ponieważ ścieki mają czerwone zabarwienie, jako wskaźnika należy użyć tymoloftaleiny,
która zabarwia się na niebiesko w pH powyżej 9,5. Umożliwi to zauważenie PK
miareczkowania, gdyż roztwór zmieni zabarwienie z czerwonej na fioletową po zużyciu
V
NaOH
titranta.
1,0 pkt
Podczas miareczkowania zachodzą reakcje opisane równaniami:
H
3
O
+
+ OH
-
'
2H
2
O
0,5 pkt
InH + OH
-
'
In
-
+ H
2
O
0,5 pkt
bezbarwna niebieska
a2.
Obliczając kwasowość ścieków trzeba uwzględnić współmierność kolby i pipety
(200/25 = 8) oraz objętość pobranych do analizy surowych ścieków (100 cm
3
= 0,1 dm
3
):
K[mmol/dm
3
] = V
NaOH
[cm
3
]⋅c
NaOH
[mmol/cm
3
]
⋅
8 / 0,1 dm
3
0-2,0 pkt
a3.
Sporządzenie wykresu krzywej miareczkowania konduktometrycznego.
Wykres przedstawia zmierzone wartości przewodności roztworów: S
1
, S
2
, S
3
i S
4
[μS]
w funkcji objętości roztworu NaOH: V
1
,V
2
V
3
i V
4
[cm
3
].
Plik z chomika:
medstudent
Inne pliki z tego folderu:
54. Olimpiada Chemiczna - II Etap laboratoryjny.pdf
(526 KB)
54. Olimpiada Chemiczna - II Etap.pdf
(636 KB)
54. Olimpiada Chemiczna - I Etap(1).pdf
(432 KB)
54. Olimpiada Chemiczna - I Etap.pdf
(432 KB)
54. Olimpiada Chemiczna - III Etap laboratoryjny.pdf
(562 KB)
Inne foldery tego chomika:
45. Olimpiada Chemiczna
46. Olimpiada Chemiczna
47. Olimpiada Chemiczna
48. Olimpiada Chemiczna
49. Olimpiada Chemiczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin